náhledy
Motocykl byl vždy symbolem volnosti, rychlosti a v neposlední řadě také adrenalinu. Podívejte se na přehled ikonických strojů, které se nezapomenutelně zapsaly do motocyklové historie. Patří k nim i Honda Gold Wing, japonský dvoukolový křižník, kterému do pohodlí limuzíny chybí snad jen střecha.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Ducati 916. O úspěšném stroji z pozdních 90. let se říká, že jeho plakát vytlačil Pamelu Andersonovou z mnoha zdí teenagerovských pokojů. Filip Tichý za Motodeník.cz dodává: „Co je ve světě módy Louis Vuitton, to je ve světě motocyklů italský designér Massimo Tamburini. Jeho model 916 je označován jako nejvíc sexy motocykl všech dob.“
Autor: Profimedia.cz
Harley-Davidson, Captain America. Jet, zastavit, pít, vykouřit jointa, pomilovat se, nakopnout choppera a být opět na cestě, opět „on the road“. Filmová motorka z kultovního filmu Bezstarostná jízda nemůže v seznamu vonícím svobodou chybět. Harley-Davidson, na němž se ve snímku z roku 1969 proháněl Peter Fonda, byl loni vydražen v přepočtu za zhruba 29 milionů korun.
Autor: Profimedia.cz
Suzuki Katana GSX 1100. Motorkářský expert a spolupracovník iDNES.cz Filip Tichý říká: „Tahle motorka je tak ošklivá, až je krásná! Na design tohoto ‚ošklivého káčátka‘ se pokoušela navázat celá řada značek, přesto se to nikomu zatím nepovedlo.“
Autor: (Rocknrollmancer), Creative Commons
MV Agusta F4CC. „Bezstarostný jezdec“ Peter Fonda „zahnul“ v reálném životě Harleyi právě s Agustou. Čili s dalším modelem Massima Tamburiniho, jehož limitovaná série 100 strojů byla okamžitě vyprodaná. „Tuto mašinu lze v Brně na závodech superbiků dost často vidět,“ doplňuje Filip Tichý.
Autor: mvagusta.com
Norton Manx. Hodláte oddělit motocykly Norton od legendárního závodu na ostrově Man? Pak zkuste oddělit Plzeň od piva, meruňkové knedlíky od meruněk, velblouda od hrbu. Jsou věci, jež jsou navěky svázány pupeční šňůrou. Jen pohleďte: ten stroj má vizáž nahrbené šelmy připravené a natěšené k drtivému útoku.
Autor: (Lothar Spurzem), Creative Commons
BMW R32. Něco pro milovníky veteránů. Možná právě na stroji z dílny inženýra Maxe Frize jezdil tatínek Bohumila Hrabala, jak o tom spisovatel půvabně psal: „BMW. To tedy bylo žihadlo! Tenkrát byl zase v módě Tazio Nuvolari. (...) To celou jízdu už nebylo vidět vůbec nic. Jelo se jen v takovém mraku, z kterého sem tam zakřičel táta: Nuvolari!“
Autor: Profimedia.cz
Britten V1000. Pobuřující, vizionářský, avšak v první polovině 90. let také úspěšný na závodní dráze. V odkazu na vlast konstruktéra Johna Brittena napsal respektovaný motoristický novinář Alan Cathcart: „Jak ironické, že nejsofistikovanější stroj nebyl vyroben v Evropě či Japonsku, nýbrž na Novém Zélandu!“ Vyrobeno však bylo pouhých 10 kusů.
Autor: Profimedia.cz
Brough Superior SS 100. Na „Rolls-Royce mezi motocykly“ je nalepen smutný příběh. Vlastnil ho cestovatel T. E. Lawrence, známější jako Lawrence z Arábie, a v roce 1935 se na stroji pojmenovaném George (po příteli a známém dramatikovi G. B. Shawovi) zabil, když se vyhýbal cyklistům. Tragédie přispěla k prosazení povinné přilby pro motorkáře.
Autor: Profimedia.cz
Indian Chief. Na tomto stroji by měl i zakrslík vznešený posaz indiánského náčelníka. Model z roku 1947 si pořídil slavný herec Steve McQueen. V jeho hangáru byla mohutná sbírka aut i motocyklů, avšak právě Indian Chief patřil k jeho miláčkům.
Autor: Profimedia.cz
Honda NR750 (RC40). Někdy se říká, že skutečná krása se ukrývá uvnitř. To platí i pro sportovní speciál NR750, který jako jediný na světě jezdí s motorem V4 s oválnými písty. Tak složitá technologie se však odrazila v hodně vysoké ceně a na trhu se objevil jen menší počet kusů. Ty v dnešní době patří mezi nejvyhledávanější mezi sběrateli. Větší lahůdku prostě ve sbírce mít nemůžete.
Autor: Honda
A na závěr přidáváme jeden český bonus, kterým je Jawa 500 OHC. Půllitry Jawa OHC se vyráběly pouhých sedm let 1952 – 1958 a s výkonem 26 koní byly původně stavěny hlavně ke sportovním účelům, však také dosahovaly maximální rychlosti až 147 km/h. Celkem se jich vyrobilo přes sedm tisíc kusů a dnes patří k těm nejcennějším a nejvyhledávanějším českým veteránům. Na letošním srazu v Borku pod Troskami se sjelo 64 těchto naleštěných veteránů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz