Století nejdelších motorek světa. Čechie-Böhmerland jsou naprosté unikáty

Splašené lešení či jezevčík. Přezdívky, které si tyto jednostopé stroje vysloužily vzhledem k rámu z trubek i své délce. Ta totiž u třímístných exemplářů přesahuje tři metry. Majitelé motocyklů Čechie-Böhmerland si letos připomněli sté výročí vzniku těchto unikátních strojů konstruktéra Albina Huga Liebische, na defilé jich dorazily čtyři desítky.

Letos je tomu sto let, co tento rumburský rodák postavil funkční prototyp vlastního cestovního motocyklu originální koncepce s dvojitým trubkovým rámem a nízko položeným těžištěm. Přezdívalo se mu mamut, a byl dokonce ještě delší než následně – zprvu na zakázku – vyráběný motocykl nesoucí název Böhmerland, pro české zákazníky Čechie.

Prototypový stroj byl osazen dvoudobým motorem, jehož původ je podle badatelů z Čechie-Böhmerland clubu doposud zahalen rouškou tajemství. Pravděpodobně pocházel z jiného motocyklu, není ovšem vyloučeno, že šlo již o Liebischem sestrojený vlastní motor. Zkušenosti na to tento česko-německý konstruktér měl.

Vyučil se ve Varnsdorfu u výrobce a prodejce šicích strojů, bicyklů a motocyklů Reinholda Maie. V Německu, kam odešel v devatenácti letech, pak zprvu pracoval jako řidič a následně v autoopravně. Při první světové válce byl v bojích na východní frontě raněn, následně se vrátil ke strojařině. V letech 1916 až 1919 pracoval v kopřivnické automobilce. Počátkem 20. let minulého století se pak Liebisch i s rodinou vrátil do rodného kraje, kde si našel práci v servisu krásnolipského průmyslníka a nadšeného motoristy Alfreda Hielleho. U něj stavěl karoserie i pro vozy Bugatti.

XXVII. sraz majitelů motocyklů Čechie-Böhmerland

Právě dům ve Varnsdorfu, v němž se Liebisch vyučil, byl jedním z míst, které majitelé čechií v rámci jejich XXVII. mezinárodního srazu konaného o posledním srpnovém víkendu při spanilé jízdě navštívili.

Výchozím místem byla tradičně obec Doubice. V sobotu ráno čtyři desítky strojů vyrazily do Krásné Lípy, kde se na Křinickém náměstí konala dopoledne jejich výstava. Po obědové zastávce, která byla situována do pivovaru ve Varnsdorfu, se účastníci krátce zastavili u již výše zmíněného domu, aby i u něj položili jeden z květinových věnců. Poté zamířili na veteránský sraz v německém Großschönau, později odpoledne pak mohli unikátní československé motocykly obdivovat i obyvatelé Rumburku. Účastníci setkání následně vyrazili do Kunratic u Šluknova do míst, kde kdysi stávala Liebischova továrna. Pak již zamířili zpět do Doubice.

Čechie jsou sběratelsky ceněnými stroji. Všech verzí dohromady bylo vyrobeno odhadem 1 500, podle některých zdrojů dokonce pouhých 775 kusů. Do dnešních dnů se nicméně dochoval jen zlomek čechií.

Nejdelší cestovní model osazený (stejně jako i ostatní modely Čechie ze stejné doby) čtyřtaktním jednoválcem vlastní konstrukce o objemu 598 kubických centimetrů s výkonem 16 koní (ke konci výroby se zvýšil na 24 koní) měl být alternativou v té době pro mnohé lidi finančně nedosažitelnému automobilu. Na délku měl tento „rodinný“ motocykl 3,17 metru a uvezl tři lidi (s připojenou sajdkárou čtyři). V nabídce byl však i krátký sportovní model. Stejný motor použil Liebisch i u čtyřmístného modelu pro armádní využití.

Do začátku 30. let minulého století vyráběl Liebisch čechie v Krásné Lípě, v roce 1931 výrobu přestěhoval do Šluknova u Kunratic. Tehdy také přešel z původních unikátních hliníkových litých kol na obyčejnější plechová. Po roce 1935 pak vyráběl model s dvoutaktním motorem o objemu 350 ccm a v plánu byla i výroba třímístného motocyklu s naplocho uloženým jednoválcem o objemu 700 kubických centimetrů. Tento model se však do výroby již nedostal. V roce 1939 byl totiž Liebisch po připojení Sudet k Německu nucen výrobu motocyklů ukončit.

Stejně jako další drobní sudetští podnikatelé přišel o odbyt na zbytku území Československa bez možnosti uchycení se na německém trhu. Svůj podnik proto přeorientoval na výrobu půdních fréz, kvůli válce se však záhy stal součástí válečné výroby. Po konci války byl odsunut do Německa, načež se se synem odstěhovali za příbuznými do Pasova, kde si otevřel malou dílnu. Pokoušel se zkonstruovat nový Böhmerland, vznikl i prototyp skútru s motorem Zündapp a aerodynamickou karoserií. Jenže dílnu poškodila povodeň a z plánů obnovit výrobu vlastního motocyklu definitivně sešlo. Konstruktér nejdelšího motocyklu všech dob zemřel v zapomnění v listopadu 1965 ve věku 77 let.

Vstoupit do diskuse (3 příspěvky)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Spartak byl snem českých motoristů, lidový byl jen na oko. Slaví sedmdesátiny

Škoda 440

Za první lidový automobil vyráběný v tehdejším totalitním Československu se považuje Škoda 440, zvaná Spartak. Skutečnost ovšem nebyla tak růžová, jak by se pouhým uvedením takové klasifikace mohla...

18. listopadu 2025

Podvozky nám ladí technici Maserati, říká šéf nové čínské značky v Česku

Premium
Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky Leapmotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

18. listopadu 2025

Pět aut najednou. Supersporty s osmiválcem i na baterky v soutěži iDNES.cz

CDX-04-z boku

Vlastimil Galásek z Brušperku je bez diskuze nejaktivnějším účastníkem designérské soutěže iDNES.cz. Do redakce doputovalo hned pět návrhů, s nimiž mu pomáhala umělá inteligence. Tři supersporty...

18. listopadu 2025

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody
To nejlepší pro pokožku miminka? Vsaďte na ubrousky z vody

Najít skutečně jemné vlhčené ubrousky pro citlivou dětskou pokožku je někdy opravdu oříšek. A co teprve když se k tomu přidá plenková dermatitida....

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.