Před 130 lety se v Krásné Lípě narodil otec nejdelších motocyklů světa

aktualizováno 
Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle vzpomínek svého syna velmi tvrdohlavý člověk, který dokázal vždy prosadit svou. Bez takových vlastností by ale Liebisch nedokázal rozběhnout výrobu motocyklů, které budí dodnes pozornost, kamkoli přijedou.

Jeho více než třímetrové stroje Čechie-Böhmerland jsou totiž označovány za nejdelší sériově vyráběné motorky všech dob.

Mohutné motorky s trubkovou konstrukcí totiž jejich autor Liebisch mezi světovými válkami pojal jako alternativu tehdy nedostupného automobilu. Najednou dokázaly odvézt čtyřčlennou rodinu - nejdelší exempláře totiž nejen že měřily přes tři metry, ale dala se k nim připojit také sajdkára. Obchodního úspěchu však sudetský Němec Liebisch, který si dokonce sám vyráběl jednoválcové motory a třeba koly odlévanými z hliníku výrazně předběhl dobu, se svými motocykly nedosáhl.

Fotogalerie

Vyučil se u prodejce šicích strojů, jízdních kol a motocyklů, později pracoval jako řidič v Německu a k automobilovému průmyslu přičichl v továrně v Kopřivici. Počátkem 20. let se vrátil do rodného kraje, kde začínal jako mechanik a mezi lety 1922 a 1924 postavil prototyp vlastního stroje originální koncepce s dvojitým trubkovým rámem a nízko položeným těžištěm, do kterého vestavěl jednoválcový motor vlastní konstrukce o objemu 598 kubických centimetrů.

Slávu si motorky vyráběné v Krásné Lípě získaly zejména délkou - základní provedení měřilo 3,17 metru, Liebisch chtěl totiž nabídnout dopravní prostředek i rodinám, které neměly na auto. Celkem vzniklo zhruba 1500 motocyklů, jejichž výrobu ukončila válka, po které se roce 1946 odstěhoval za příbuznými do Pasova. Tam německý konstruktér, který mluvil plynně česky, v listopadu 1965 pozapomenut zemřel. V té době začaly jeho výtvory pomalu získávat díky nadšencům zpět svou bývalou slávu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autofotka týdne: V Praze je na pár dní nový indian, je to okreskový raubíř

Indian FTR 1200 S

Indian je tradiční motocyklová značka; obrovité choppery se znovu objevily na scéně, aby konkurovaly harleyům. Ve...

Manuál pro začínající motorkáře: Vybrat motorku je věda. Neuspěchejte to!

Jestli máte už na showroomu problém motorku vůbec zvednout ze stojánku a udržet...

Každý motorkář potvrdí, že by v garáži potřeboval minimálně tři motorky. Vybrat si tu správnou motorku je proto skoro...

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role mění na umělecký...

Najdete na iDNES.cz