Hybridní moped kombinuje elektřinu a sílu vašich svalů. Má i tempomat

aktualizováno 
Elektrická mobilita zejména ve městě dává čím dál větší smysl a přichází na to stále více výrobců. Jedním z nich je i španělská značka Bultaco, která představuje nový elektrický moped Albero. Ten kombinuje výhody mopedu a elektrokola v zajímavé motorce nejen do města.

Bultaco je značka, kterou můžete znát především z motokrosu a trialu, kde se v šedesátých letech úspěšně účastnila i závodů mistrovství světa. V roce 1984 zkrachovala a na svůj návrat na scénu musela čekat až do roku 2014. 

Dvoutaktní motory ovšem zůstaly historií a výrobní program tvoří výkonná elektrokola. Offroadové modely Brinco disponují mohutným rámem, špičkovým podvozkem a unikátním řešením, kdy elektrický pohon neovládají pedály, ale plynová rukojeť jako na motorce. Můžete se tak pohybovat bez jediného šlápnutí. 

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního...

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního McLarenu P1, Fiatu 500 nebo Ferrari FXX Frank Stephenson.

Bultaco Albero v číslech

  • motor: elektromotor v zadním náboji 2 kW
  • baterie: Li-ion 1,3 kWh
  • napětí: 48 V
  • hmotnost: 42 kg
  • převodovka: přední planetová v náboji, zadní desetikolečko
  • brzdy: hydraulické, kotoučové Magura
  • kola: 24"
  • cena: cca 6 tisíc eur
    (154 tisíc korun)

To ale samozřejmě odporuje definici elektrokola, a tím pádem s tímto strojem není možné jezdit po silnici. Proto nyní přichází homologovaný model Albero.

Ten na rozdíl od Brinca necílí primárně do terénu, ale hlavně do města a jeho okolí. Rám, baterie i pohon je stejný, liší se koly, řídítky a samozřejmě doplňky nezbytnými pro homologaci. 

O pohon se stará elektromotor v zadním kole o výkonu 2 kW. K jeho napájení slouží battery pack sestavený z Li-ion článků řízený vlastním systémem, který dohlíží na správné nabíjení a vybíjení baterie. Napětí baterie je 48 V. Kromě elektrického pohonu je tu 2 x 10 převodů. Hodně zajímavá je přední převodovka umístěná uvnitř rámu, která se přepíná nohou stiskem tlačítka uprostřed předního talíře.

Rám je svařený z plechových profilů a vyniká vysokou tuhostí ve všech jízdních režimech. Baterii z něj lze v případě potřeby během pár vteřin sundat a vzít nabít třeba do bytu. Celý stroj váží jen 42 kg. Podvozek tvoří upside down přední teleskopická vidlice a zadní centrální jednotka. Obojí z horského kola. Na silniční verzi samozřejmě nechybí ani blatník, přední světlomet s denním svícením a stojan. Albero je obuté do širokých silničních pneumatik Schwalbe.

Vody se nebojí

V Malaze prší všeho všudy asi týden v roce, což znamená, že náš celý testovací den skrápěl město vytrvalý hustý déšť. Dostávám svoje kolo, k němu gumový náramek s čipem a můžeme vyrazit. Náramek stačí přiložit k palubní desce a Bultaco ožívá. Na přístrojovce můžete zvolit jeden ze tří jízdních režimů s maximálním, středním a úsporným výkonem, který se hodí, především když vám dochází baterie. Jinak najdete na jednoduchém displeji aktuální rychlost, nájezd a stav baterie.

Pneumatiky Schwalbe jsou dost široké a mají dobrou přilnavost i na vodě.
Že jde o motorku poznáte hlavně zezadu, kde se odhalí poznávací značka.

Na řídítkách najdete jinak jen plynovou rukojeť s tlačítkem odpojení pohonu a tlačítko ovládající tempomat, kdy motorka drží nastavenou rychlost. Ale teď už na silnici. Na ovládání je potřeba si nejdříve trochu zvyknout. Oproti motorce jsou tu navíc pedály, oproti elektrokolu zase plynová rukojeť. Pokud nechcete moc šlapat, v podstatě stačí používat jen plyn, motor o výkonu 2 kW má dost síly, aby se Bultaco rozjelo na maximální rychlost okolo 50 km/hod. 

Hybridní pohon: elektřině pomohou vaše svaly

Když si ale občas přišlápnete, akcelerace je daleko mohutnější a hlavně akční rádius baterie je mnohem vyšší. Šlapání také nebylo od věci v prudkých kopcích, kde už motor ztrácel dech. Hraní si s kombinací elektrického pohonu, šlapání a přehazovačky dělá jízdu po městě mnohem zábavnější, než když jezdíte třeba na skútru stejné kategorie.

Podvozek bez problémů zvládá i větší rychlosti, než na které je Albero homologováno a v zatáčkách i na nerovnostech je znát, že má ještě velké rezervy. Nezapře se ani offroadový původ Bultaca, kdy příčné prahy nebo obrubníky můžete přejíždět v plné rychlosti. Problém není ani lehčí terén, kde vás limitují hlavně relativně hladké pneumatiky. 

Bultaco přestavělo terénní speciál na stylový stroj do města, který budí...

Podvozek je nastavitelný a nastavení opravdu funguje, stačí jedno kliknutí a hned je znát změna, zejména na zadním tlumiči je to opravdu cítit a rozdíl mezi tvrdým a měkkým nastavením je diametrální.

K rychlé jízdě samozřejmě patří i bezpečné brzdění. Bultaco je osazeno hydraulickými čtyřpístkovými brzdami Magura. Ty jsou dostatečně dimenzované a zvládnou zpomalit z jakékoliv rychlosti. Výborně se navíc dávkují a i na mokré silnici bylo brzdění vždy pod kontrolou. Svůj podíl na tom mají i gumy, které se na vodě chovají předvídatelně a při troše opatrnosti si můžete dovolit celkem svižnou jízdu. Pokud jezdíte na kole, musíte si jen zvyknout na to, že pravou rukou ovládáte přední brzdu.

Fotogalerie

Bultaco Albero v sobě kombinuje výhody elektrokola a motorky asi tím nejzajímavějším a hlavně nejzábavnějším způsobem. Má dost výkonu, aby na křižovatce ujelo autům, kvalitní podvozek i brzdy a nízkou hmotnost, díky které ho můžete vynést třeba do bytu, kde navíc nebude smrdět. Náklady na provoz jsou pak v podstatě zanedbatelné. 

Nezapomeňte ale že jde pořád o motorku, takže potřebujete minimálně řidičský průkaz AM, řídit ho lze ale i s „béčkem“ na osobní auto. Cena novinky ještě není stanovena, ale pohybovat by se měla pod 6 tisíc eur (asi 150 tisíc korun). Není to málo, ale kvalitní zpracování, špičkové komponenty a hlavně zábava v sedle za to rozhodně stojí.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších...

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla. Mluvčí VW však...

Další z rubriky

Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

V popředí Jawa 350 OHV po kompletní renovaci

Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly,...

Praha patří harleyům, k vidění je i elektrická novinka

Prague Harley Days 2019

Pražské holešovické výstaviště opět patří milovníkům legendárních amerických strojů značky Harley-Davidson. V sobotu...

Malé harleye se budou vyrábět v Číně, použijí technický základ Benelli

Vizualizace malého stroje Harley-Davidson

Malé Harley-Davidsony se budou vyrábět v Číně vedle italských strojů Benelli či německých Mercedesů. Americký výrobce...

Najdete na iDNES.cz