Pátek 9. června 2023, svátek má Stanislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 9. června 2023 Stanislava

Hybridní moped kombinuje elektřinu a sílu vašich svalů. Má i tempomat

Elektrická mobilita zejména ve městě dává čím dál větší smysl a přichází na to stále více výrobců. Jedním z nich je i španělská značka Bultaco, která představuje nový elektrický moped Albero. Ten kombinuje výhody mopedu a elektrokola v zajímavé motorce nejen do města.

Bultaco je značka, kterou můžete znát především z motokrosu a trialu, kde se v šedesátých letech úspěšně účastnila i závodů mistrovství světa. V roce 1984 zkrachovala a na svůj návrat na scénu musela čekat až do roku 2014. 

Dvoutaktní motory ovšem zůstaly historií a výrobní program tvoří výkonná elektrokola. Offroadové modely Brinco disponují mohutným rámem, špičkovým podvozkem a unikátním řešením, kdy elektrický pohon neovládají pedály, ale plynová rukojeť jako na motorce. Můžete se tak pohybovat bez jediného šlápnutí. 

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního McLarenu P1, Fiatu 500 nebo Ferrari FXX Frank Stephenson.

Bultaco Albero v číslech

  • motor: elektromotor v zadním náboji 2 kW
  • baterie: Li-ion 1,3 kWh
  • napětí: 48 V
  • hmotnost: 42 kg
  • převodovka: přední planetová v náboji, zadní desetikolečko
  • brzdy: hydraulické, kotoučové Magura
  • kola: 24"
  • cena: cca 6 tisíc eur
    (154 tisíc korun)

To ale samozřejmě odporuje definici elektrokola, a tím pádem s tímto strojem není možné jezdit po silnici. Proto nyní přichází homologovaný model Albero.

Ten na rozdíl od Brinca necílí primárně do terénu, ale hlavně do města a jeho okolí. Rám, baterie i pohon je stejný, liší se koly, řídítky a samozřejmě doplňky nezbytnými pro homologaci. 

O pohon se stará elektromotor v zadním kole o výkonu 2 kW. K jeho napájení slouží battery pack sestavený z Li-ion článků řízený vlastním systémem, který dohlíží na správné nabíjení a vybíjení baterie. Napětí baterie je 48 V. Kromě elektrického pohonu je tu 2 x 10 převodů. Hodně zajímavá je přední převodovka umístěná uvnitř rámu, která se přepíná nohou stiskem tlačítka uprostřed předního talíře.

Rám je svařený z plechových profilů a vyniká vysokou tuhostí ve všech jízdních režimech. Baterii z něj lze v případě potřeby během pár vteřin sundat a vzít nabít třeba do bytu. Celý stroj váží jen 42 kg. Podvozek tvoří upside down přední teleskopická vidlice a zadní centrální jednotka. Obojí z horského kola. Na silniční verzi samozřejmě nechybí ani blatník, přední světlomet s denním svícením a stojan. Albero je obuté do širokých silničních pneumatik Schwalbe.

Vody se nebojí

V Malaze prší všeho všudy asi týden v roce, což znamená, že náš celý testovací den skrápěl město vytrvalý hustý déšť. Dostávám svoje kolo, k němu gumový náramek s čipem a můžeme vyrazit. Náramek stačí přiložit k palubní desce a Bultaco ožívá. Na přístrojovce můžete zvolit jeden ze tří jízdních režimů s maximálním, středním a úsporným výkonem, který se hodí, především když vám dochází baterie. Jinak najdete na jednoduchém displeji aktuální rychlost, nájezd a stav baterie.

Pneumatiky Schwalbe jsou dost široké a mají dobrou přilnavost i na vodě.
Že jde o motorku poznáte hlavně zezadu, kde se odhalí poznávací značka.

Na řídítkách najdete jinak jen plynovou rukojeť s tlačítkem odpojení pohonu a tlačítko ovládající tempomat, kdy motorka drží nastavenou rychlost. Ale teď už na silnici. Na ovládání je potřeba si nejdříve trochu zvyknout. Oproti motorce jsou tu navíc pedály, oproti elektrokolu zase plynová rukojeť. Pokud nechcete moc šlapat, v podstatě stačí používat jen plyn, motor o výkonu 2 kW má dost síly, aby se Bultaco rozjelo na maximální rychlost okolo 50 km/hod. 

Hybridní pohon: elektřině pomohou vaše svaly

Když si ale občas přišlápnete, akcelerace je daleko mohutnější a hlavně akční rádius baterie je mnohem vyšší. Šlapání také nebylo od věci v prudkých kopcích, kde už motor ztrácel dech. Hraní si s kombinací elektrického pohonu, šlapání a přehazovačky dělá jízdu po městě mnohem zábavnější, než když jezdíte třeba na skútru stejné kategorie.

Podvozek bez problémů zvládá i větší rychlosti, než na které je Albero homologováno a v zatáčkách i na nerovnostech je znát, že má ještě velké rezervy. Nezapře se ani offroadový původ Bultaca, kdy příčné prahy nebo obrubníky můžete přejíždět v plné rychlosti. Problém není ani lehčí terén, kde vás limitují hlavně relativně hladké pneumatiky. 

Bultaco přestavělo terénní speciál na stylový stroj do města, který budí...

Podvozek je nastavitelný a nastavení opravdu funguje, stačí jedno kliknutí a hned je znát změna, zejména na zadním tlumiči je to opravdu cítit a rozdíl mezi tvrdým a měkkým nastavením je diametrální.

K rychlé jízdě samozřejmě patří i bezpečné brzdění. Bultaco je osazeno hydraulickými čtyřpístkovými brzdami Magura. Ty jsou dostatečně dimenzované a zvládnou zpomalit z jakékoliv rychlosti. Výborně se navíc dávkují a i na mokré silnici bylo brzdění vždy pod kontrolou. Svůj podíl na tom mají i gumy, které se na vodě chovají předvídatelně a při troše opatrnosti si můžete dovolit celkem svižnou jízdu. Pokud jezdíte na kole, musíte si jen zvyknout na to, že pravou rukou ovládáte přední brzdu.

Bultaco Albero v sobě kombinuje výhody elektrokola a motorky asi tím nejzajímavějším a hlavně nejzábavnějším způsobem. Má dost výkonu, aby na křižovatce ujelo autům, kvalitní podvozek i brzdy a nízkou hmotnost, díky které ho můžete vynést třeba do bytu, kde navíc nebude smrdět. Náklady na provoz jsou pak v podstatě zanedbatelné. 

Nezapomeňte ale že jde pořád o motorku, takže potřebujete minimálně řidičský průkaz AM, řídit ho lze ale i s „béčkem“ na osobní auto. Cena novinky ještě není stanovena, ale pohybovat by se měla pod 6 tisíc eur (asi 150 tisíc korun). Není to málo, ale kvalitní zpracování, špičkové komponenty a hlavně zábava v sedle za to rozhodně stojí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Konec nostalgie. Guzzi s adaptivní aerodynamikou má výkonu víc než Japonci

Kdo by to byl řekl, že právě Moto Guzzi ze svého véčkového dvouválce dokáže pomocí nových materiálů, technologií a...

OBRAZEM: Motorky jako umělecká díla. Nádherné stroje jsou k vidění v Praze

Veletrh Motocykl se po pětileté pauze vrátil do Prahy. Součástí motovýstavy je také jedinečná show stavěných strojů...

Mopedy místo piva. Zaječický startup startuje výrobu v benešovském pivovaru

V areálu benešovského pivovaru začala výroba elektrických mopedů, společnost Goodped ji tam přestěhovala z nedalekých...

Petr Pavel je celoživotní motorkář, sedlá jeden z nejslavnějších strojů

Věděli jste, že už prezident T.G. Masaryk byl obdivovatelem motorek? Snímky z jeho jezdecké kariéry sice zahrnují spíš...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...