Hybridní moped kombinuje elektřinu a sílu vašich svalů. Má i tempomat

aktualizováno 
Elektrická mobilita zejména ve městě dává čím dál větší smysl a přichází na to stále více výrobců. Jedním z nich je i španělská značka Bultaco, která představuje nový elektrický moped Albero. Ten kombinuje výhody mopedu a elektrokola v zajímavé motorce nejen do města.

Bultaco je značka, kterou můžete znát především z motokrosu a trialu, kde se v šedesátých letech úspěšně účastnila i závodů mistrovství světa. V roce 1984 zkrachovala a na svůj návrat na scénu musela čekat až do roku 2014. 

Dvoutaktní motory ovšem zůstaly historií a výrobní program tvoří výkonná elektrokola. Offroadové modely Brinco disponují mohutným rámem, špičkovým podvozkem a unikátním řešením, kdy elektrický pohon neovládají pedály, ale plynová rukojeť jako na motorce. Můžete se tak pohybovat bez jediného šlápnutí. 

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního...

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního McLarenu P1, Fiatu 500 nebo Ferrari FXX Frank Stephenson.

Bultaco Albero v číslech

  • motor: elektromotor v zadním náboji 2 kW
  • baterie: Li-ion 1,3 kWh
  • napětí: 48 V
  • hmotnost: 42 kg
  • převodovka: přední planetová v náboji, zadní desetikolečko
  • brzdy: hydraulické, kotoučové Magura
  • kola: 24"
  • cena: cca 6 tisíc eur
    (154 tisíc korun)

To ale samozřejmě odporuje definici elektrokola, a tím pádem s tímto strojem není možné jezdit po silnici. Proto nyní přichází homologovaný model Albero.

Ten na rozdíl od Brinca necílí primárně do terénu, ale hlavně do města a jeho okolí. Rám, baterie i pohon je stejný, liší se koly, řídítky a samozřejmě doplňky nezbytnými pro homologaci. 

O pohon se stará elektromotor v zadním kole o výkonu 2 kW. K jeho napájení slouží battery pack sestavený z Li-ion článků řízený vlastním systémem, který dohlíží na správné nabíjení a vybíjení baterie. Napětí baterie je 48 V. Kromě elektrického pohonu je tu 2 x 10 převodů. Hodně zajímavá je přední převodovka umístěná uvnitř rámu, která se přepíná nohou stiskem tlačítka uprostřed předního talíře.

Rám je svařený z plechových profilů a vyniká vysokou tuhostí ve všech jízdních režimech. Baterii z něj lze v případě potřeby během pár vteřin sundat a vzít nabít třeba do bytu. Celý stroj váží jen 42 kg. Podvozek tvoří upside down přední teleskopická vidlice a zadní centrální jednotka. Obojí z horského kola. Na silniční verzi samozřejmě nechybí ani blatník, přední světlomet s denním svícením a stojan. Albero je obuté do širokých silničních pneumatik Schwalbe.

Vody se nebojí

V Malaze prší všeho všudy asi týden v roce, což znamená, že náš celý testovací den skrápěl město vytrvalý hustý déšť. Dostávám svoje kolo, k němu gumový náramek s čipem a můžeme vyrazit. Náramek stačí přiložit k palubní desce a Bultaco ožívá. Na přístrojovce můžete zvolit jeden ze tří jízdních režimů s maximálním, středním a úsporným výkonem, který se hodí, především když vám dochází baterie. Jinak najdete na jednoduchém displeji aktuální rychlost, nájezd a stav baterie.

Pneumatiky Schwalbe jsou dost široké a mají dobrou přilnavost i na vodě.
Že jde o motorku poznáte hlavně zezadu, kde se odhalí poznávací značka.

Na řídítkách najdete jinak jen plynovou rukojeť s tlačítkem odpojení pohonu a tlačítko ovládající tempomat, kdy motorka drží nastavenou rychlost. Ale teď už na silnici. Na ovládání je potřeba si nejdříve trochu zvyknout. Oproti motorce jsou tu navíc pedály, oproti elektrokolu zase plynová rukojeť. Pokud nechcete moc šlapat, v podstatě stačí používat jen plyn, motor o výkonu 2 kW má dost síly, aby se Bultaco rozjelo na maximální rychlost okolo 50 km/hod. 

Hybridní pohon: elektřině pomohou vaše svaly

Když si ale občas přišlápnete, akcelerace je daleko mohutnější a hlavně akční rádius baterie je mnohem vyšší. Šlapání také nebylo od věci v prudkých kopcích, kde už motor ztrácel dech. Hraní si s kombinací elektrického pohonu, šlapání a přehazovačky dělá jízdu po městě mnohem zábavnější, než když jezdíte třeba na skútru stejné kategorie.

Podvozek bez problémů zvládá i větší rychlosti, než na které je Albero homologováno a v zatáčkách i na nerovnostech je znát, že má ještě velké rezervy. Nezapře se ani offroadový původ Bultaca, kdy příčné prahy nebo obrubníky můžete přejíždět v plné rychlosti. Problém není ani lehčí terén, kde vás limitují hlavně relativně hladké pneumatiky. 

Bultaco přestavělo terénní speciál na stylový stroj do města, který budí...

Podvozek je nastavitelný a nastavení opravdu funguje, stačí jedno kliknutí a hned je znát změna, zejména na zadním tlumiči je to opravdu cítit a rozdíl mezi tvrdým a měkkým nastavením je diametrální.

K rychlé jízdě samozřejmě patří i bezpečné brzdění. Bultaco je osazeno hydraulickými čtyřpístkovými brzdami Magura. Ty jsou dostatečně dimenzované a zvládnou zpomalit z jakékoliv rychlosti. Výborně se navíc dávkují a i na mokré silnici bylo brzdění vždy pod kontrolou. Svůj podíl na tom mají i gumy, které se na vodě chovají předvídatelně a při troše opatrnosti si můžete dovolit celkem svižnou jízdu. Pokud jezdíte na kole, musíte si jen zvyknout na to, že pravou rukou ovládáte přední brzdu.

Fotogalerie

Bultaco Albero v sobě kombinuje výhody elektrokola a motorky asi tím nejzajímavějším a hlavně nejzábavnějším způsobem. Má dost výkonu, aby na křižovatce ujelo autům, kvalitní podvozek i brzdy a nízkou hmotnost, díky které ho můžete vynést třeba do bytu, kde navíc nebude smrdět. Náklady na provoz jsou pak v podstatě zanedbatelné. 

Nezapomeňte ale že jde pořád o motorku, takže potřebujete minimálně řidičský průkaz AM, řídit ho lze ale i s „béčkem“ na osobní auto. Cena novinky ještě není stanovena, ale pohybovat by se měla pod 6 tisíc eur (asi 150 tisíc korun). Není to málo, ale kvalitní zpracování, špičkové komponenty a hlavně zábava v sedle za to rozhodně stojí.

Autoři:

Nejčtenější

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Tipy na prázdninový výlet: deset zastavení v muzeích motorek

Muzeum Moto & Velo Přerov nad Labem

Sláva nadšencům do motorek. Díky nim je v Česku hodně muzeí s unikátními exponáty. Která z nich stojí za návštěvu?

Praha patří harleyům, k vidění je i elektrická novinka

Prague Harley Days 2019

Pražské holešovické výstaviště opět patří milovníkům legendárních amerických strojů značky Harley-Davidson. V sobotu...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

S modelem FXDR také Livewire sdílí přední světlomet. Ve tvarech přední...

Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to podmanivé tóny tiché a...

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz