Sobota 23. ledna 2021, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. ledna 2021 Zdeněk

Dvoukolový bombardér z Berlína je parádní retromoderní rokenrol

V černé barvě s bílými linkami na nádrži verze First Edition a odkrytým kardanem vypadá BMW R18 jako předválečný stroj, volbou palivových map Rock nebo Roll připomíná americkou hudební scénu padesátých let a jízdními vlastnostmi a elektronickými asistenty jednoznačně patří do moderní doby.

Mohutné válce do stran v součtu skrývají zdvihový objem 1803 ccm. | foto: Jan Altner

Ještě před koncem jednostopé sezony jsme vyzkoušeli nový německý cruiser R18 s obřím dvouválcem 1 800 ccm s protilehlými písty. Proč německá značka v dnešní ekonomicky a ekologicky složité době poslala na trh právě luxusní „americký“ křižník s obrovským motorem?

Důvodem pravděpodobně nebude očekávání velkých prodejů, ale spíš posílení image značky a odkazu na její bohatou minulost. Ta je do velké míry spojena právě s motocykly. Vždyť první motorka BMW R32 vyjela na silnici v roce 1923, kdežto první automobil vlastní konstrukce BMW 3/20 až o devět let později v roce 1932.

O image luxusní motocyklové značky je třeba důkladně pečovat také proto, že německá fabrika začala nabízet i řadu menších motocyklů 310 vyráběnou v Indii a řadové dvouválce F900 si zase nechává vyrábět v Číně. Logicky to musí na druhé straně vyvážit právě takovým šperkem, jakým je R18 First Edition s hrdým nápisem BERLIN BUILT na budíku přístrojů i nádržkách hydraulické kapaliny.

První dojem ze zaparkovaného motocyklu je opravdu majestátní a středem zájmu je obrovský lesklý boxer s dvěma válci vystrčenými do stran. Tak nádherně odhalený motor zkrátka žádná jiná koncepce nemůže nabídnout, dokonce i italské guzziny mají většinu motoru schovanou pod nádrží.

Ostatní komponenty modelu R18 First Edition hodně hrají na historickou notu, od nízkých širokých řídítek přes černou nádrž s dobovými bílými linkami až po kulatý světlomet a spoustu chromu. Všechny detaily jsou precizně zpracované, vše připomíná spíš luxusní zakázkovou stavbu než sériovku, o to víc zamrzí jen obyčejné plastové klastry ovladačů na řídítkách převzaté z řady R1250.

Historické tvary se při bližším zkoumání pochlubí posledními technologiemi, jako je digitální displej palubního počítače, poslední generace náklonového ABS či kompletní LED osvětlení s denním svícením ve tvaru křídla letounu. I to lze chápat jako další odkaz na historii značky, která ještě pod názvem Bayerische Flugzeugwerke AG začínala v roce 1916 jako výrobce leteckých motorů.

Dlouhé výfuky zakončené „ploutvičkou“ možná vypadají na fotkách až přehnaně masivně, ale v reálu vynikne jejich úzký profil a k motorce se perfektně hodí. To samé platí pro zadní odpružení ukryté díky přepákování pod sedlem, takže motorka vypadá jako historický „hardtail“ s neodpruženým zadním kolem. Třešničkou na téměř dokonalém designovém dortu je odkrytá hřídel s kardanovým kloubem.

Amerika

První vyhoupnutí do sedla okamžitě odpoví na otázku, jak se za ty obrovské válce poskládají nohy jezdce. Jízdní pozice s poměrně dost pokrčenýma nohama je překvapivě pohodlná, rovnou však můžete zapomenout na ten majestátní pocit z jízdy s nohama vystrčenýma dopředu, na jaký jsme zvyklí u amerických cruiserů s véčkovými dvouválci.

BMW místo toho nabízí lákavý pohled na obrovský motor, který má jezdec v otevřené přilbě i za jízdy v periferním vidění. Široká řídítka jsou pocitově docela nízko a jde o další věc, která posiluje retro dojem z jízdy.

Při nastartování sebou celá motorka pořádně škubne do strany kvůli klopnému efektu klikové hřídele. Téměř všechny dnešní motorky mají klikovku kolmo ke směru jízdy, jediné boxery BMW a motory Moto Guzzi ji mají rovnoběžně se směrem jízdy a při každém řazení zábavně cuknou motorkou.

Obrovský osmnáctistovkový dvouválec má jednoduchou stavbu a je chlazený pouze vzduchem a olejovým chladičem, takže na volnoběh nebo při klidné jízdě je krásně slyšet ševelení ventilových rozvodů a motor má podobný projev jako tak populární GS. Až když vezmu za plyn, ozve se syté burácení a krásný dunivý baryton, který dělá čest kategorii cruiser. Za zmínku stojí i vibrace, na volnoběh se celá mašina pořádně klepe a zklidní se, až když se motor dostane trochu do otáček.

Dvouválec nezapře svůj velký zdvihový objem, má nádherně plochou výkonovou křivku a na tak velký objem je nečekaně kultivovaný a má dokonale vychytané vstřikování. Masivní zátah 158 Nm se dostaví až při 3000 ot/min, motor se celkem ochotně nechává vytáčet až k šesti tisícům, maximální výkon 91 koní je jen podružný údaj, který vás bude zajímat jen na dálnici při maximální rychlosti kolem 180 km/h.

Počítejte s tím, že už při povolené stotřicítce jezdec kvůli vzpřímenému posezu a širokým řidítkům dost bojuje s náporem větru. S vytočeným motorem se také v některých pásmech objevují protivné vysokofrekvenční vibrace do řídítek. Mnohem větší zábava je vyrazit do zatáček, které jdou na R18 krájet v překvapivě sportovním tempu.

Poměrně tuhý podvozek totiž na hrbolech jezdce pořádně vyklepe, ale v zatáčkách a na kvalitním povrchu nabízí příjemnou jistotu a přesné vedení v náklonu. Mohutný motor vystrčený do stran má těžiště hodně nízko a díky tomu celý stroj dobře drží stopu, na druhou stranu se hůř překlápí ze strany na stranu, protože musí při změně náklonu hodně „zamávat válci“ nahoru a dolů.

Dvoukotoučová přední brzda se čtyřpístkovými brzdiči patří k nejlepším ve své...

Sportovní dojem – tedy alespoň na tuto kategorii – ještě umocňují perfektní čtyřpístkové brzdy se dvěma předními kotouči. Mají citlivý nástup, odezvu i razantní sílu v případě potřeby a dobře ladí jak s turistickou, tak i sportovnější jízdou.

Díky hodně skloněné přední vidlici v úhlu 57,3° a propojené funkci se zadní brzdou se motorka téměř nepotápí na předek. Funkce ABS nezasahuje přehnaně brzo, a protože jde o poslední generaci tzv. „cornering ABS“, umí zachovat rovnováhu motorky i při aktivaci ABS v náklonu.

Hromotluk

Povedený motor s energií i ve vyšších otáčkách, jistý podvozek i výborné brzdy lákají jezdce ke svižnější jízdě, jediným limitem je broušení stupačky o asfalt při náklonu v zatáčce. To se ozve zhruba ve stejném úhlu jako u ostatních cruiserů v této třídě, ale R18 má tak precizní podvozek a ovládání, že hranice přichází pocitově až moc brzy. Jezdec musí každou zatáčku vyhodnotit i z toho pohledu, jestli bude mít na rychlejší průjezd dost potenciálního náklonu.

Škrtnutí boční stupačky se občas ozvalo dokonce i ve městě při odbočování na křižovatkách. Jízda městem je díky přesné spojce i dávkování plynu docela pohodlná, jen na nějaké projíždění uličkou mezi auty můžete zapomenout, motor je opravdu hodně široký. Navíc velké válce a přední olejový chladič docela slušně topí a celková hmotnost motorky 345 kilogramů moc neláká k nějakému kličkování či proplétání mezi auty.

Elektrická zpátečka

Manipulaci na místě naopak usnadní elektrická zpátečka, která se aktivuje páčkou na motoru nad řadicí pákou. Ta napojí převodovku na elektromotor startéru a následně tlačítkem startéru vycouváte, kam potřebujete. Je to dobrá pomůcka, která R18 zpřístupní i něžnému pohlaví, BMW zpátečku nabízí jako volitelnou výbavu za 25 tisíc.

Ostatně tak je tomu u většiny modelů BMW, které si jen málokdo kupuje v úplně základní verzi, většina majitelů si k ceně 589 tisíc za First Edition v konfigurátoru ještě minimálně deset procent ceny přidá. Základní verze v jednobarevném provedení přijde na trh příští rok s cenou asi o 50 tisíc nižší. Osobně bych doporučil třeba příplatkové sedlo, posez na testovaném motocyklu byl docela tuhý a malé sedlo prakticky vylučovalo možnost si nějak poposednout nebo ulevit.

Páčka zpátečky u levé stupačky zapojí do převodovky motor startéru.

Stejně tak je i na příplatkových plotnách, namontovaných místo standardních stupaček základní verze, možné změnit pozici chodidel maximálně o pár centimetrů a během celého testu jsem si nezvykl na to, že pod nohou skoro necítím řadicí páku. Ta má také poměrně krátký chod a pod botou skoro není cítit odezva, prostě obrovský rozdíl proti americkým cruiserům, kde každé druhé přeřazení doprovází citelné řachnutí.

Přístrojový budík umožňuje nastavit režimy RAIN, ROLL a ROCK, ten poslední se povedl asi nejvíc a nabízí nejrazantnější odezvu na povely plynové rukojeti. Na digitálním proužku se dají nastavit v podstatě všechny funkce, na jaké jsme v dnešní době zvyklí, chybí jen ukazatel množství paliva v 16l nádrži.

Ten částečně nahrazuje ukazatel najetých kilometrů na rezervu, naštěstí majitelé nebudou mít problém s častým tankováním, výrobce slibuje spotřebu kolem pěti a půl litru a dojezd na nádrž 290 km a tyto hodnoty během testu odpovídaly realitě.

Poklona

Naopak extra funkcí, kterou se v dnešní době může pochlubit jen málokterá motorka, je tlačítko pro vypínání kontroly trakce. U dnes testované BMW R18 First Edition to sice nemá příliš velký smysl, ale naznačuje to, že se již brzy dočkáme odlišných variant R18 a pravděpodobně i nějaké dragsterově laděné verze.

BMW R18 First Edition se mimořádně povedla a BMW patří velké uznání za to, že tak exkluzivní cruiser v tak složité době dotáhlo až do prodeje. A je možné, že to nakonec bude nejen stroj pro posílení image značky, ale i prodejní úspěch.

Podobně jako před několika lety původně jen omezená série retro naháče NineT, který nakonec získal obrovskou popularitu a dnes se vyrábí již v pěti verzích. BMW R18 je moderní a precizní stroj v retro kabátě a v motocyklovém světě jde o vítané zpestření nabídky o něco, co tu už dlouho nebylo.

BMW R18 v číslech

  • motor: Dvouválec s protilehlými písty, 1802 cm3, DOHC
  • výkon: 67 kW při 4750 ot/min
  • točivý moment: 158 Nm při 3000 ot/min
  • chlazení: Vzduch + olej
  • vrtání/zdvih: 107,1 mm/100 mm
  • kompresní poměr: 9.6 : 1
  • počet rychlostí: 6 + elektrická zpátečka
  • sekundární převod: Kloubový hřídel
  • rám: Dvojitý kolébkový z oceli
  • úhel hlavy řízení: 57.3 °
  • rozvor: 1731 mm
  • brzdy vepředu: 2 kotouče 300 mm, čtyřpístkové brzdiče
  • brzdy vzadu: kotoučová
  • přední, zadní pneu: 120/70 R19, 180/65 R16
  • výška sedla: 690 mm
  • pohotovostní hmotnost: 345 kg
  • objem nádrže: 16 l
  • spotřeba: 5,6 l/100 km
  • maximální rychlost: 180 km/h
  • cena verze First Edition: 589 000 Kč

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Test napříč stoletím. Legendární Indian Scout a záhada dvou linek

Premium Ikonický Indian Scout letos oslavil sto let. Znovuzrozená značka si svého předchůdce, který platil za nejuniverzálnější...

Také motorky unifikují motory. Monster je nový a Harley má enduro

Co model motorky, to vlastní koncepce motoru. Jenže dnešní doba se začíná podobat situaci u automobilů a jejich...

Elektromotorky by mohly vozit baterie v sajdkáře

El Solitario je zatím jen koncept na počítačové obrazovce, ale ukazuje zajímavou, i když trochu děsivou vizi...

Fešácký elektroskútr jezdí skoro zadarmo. Za městem mu dochází dech

Motorismus zažívá elektroboom. Jestliže je to s bateriovým pohonem u aut na rozsáhlou diskuzi, skútry jsou pro...

PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně
PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně

Šestiletý Honzík Hanuš se narodil s vrozenou vývojovou vadou pravé ruky. Když bylo malému půl roku, lékaři mu diagnostikovali opoždění...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Hráč vytvořil v Minecraftu Everest v měřítku 1:1, na vrchol lezl čtyři hodiny

S využitím skutečných geografických dat vytvořil streamer G0ularte virtuální kopii nejvyšší hory na Zemi a poté vylezl...