Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

aktualizováno 
Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější kategorie neo-retro, ve které se objevují i následovníci autentických sportovních strojů minulosti. Jedním z nich je i nový racer od BMW.

Všechna ta moderní elektronika vám zkrotí nesmyslných dvě stě koní, usnadní řízení a zrychlí časy na kolo. Ale odpolední projížďku po okolních běžných silničkách si s ní zdaleka tak neužijete, jako váš strejda v sedmdesátých letech na jednom z prvních superbajků o výkonu devadesát koní.

Správná mašina na odpolední projížďku přeci má mít styl, duši a podmanivý zvuk. A musí být zábavná a nechat řízení na mně!

Návrat ke klasice

BMW NineT Racer přišel s nádhernou polokapotáží a krytem sedla s nostalgickými tvary superbajků sedmdesátých let. Čistou bílou barvu doplňují jen decentní linky ve stylu trikolóry M3 paketů od BMW.

Fotogalerie

Hlavním hitem je bez diskuze kulatý světlomet, který z polokapotáže hrdě hlásí do světa, že jde o nekompromisní klasiku.

Efekt podporuje i odkrytý motor s mohutnými válci do stran, které u námi testovaného kusu dostaly ještě příplatkové černé kryty Roland Sands Design.

K dokonalosti už bude stačit jen jediné, a sice sundat moderní plastová zrcátka trčící z kapotáže a v nabídce příslušenství nalistovat „oldschool“ zrcátka na konce řídítek.

Právě nízko a dopředu posazená řídítka a stupačky posunuté dozadu určují charakter svezení na raceru. Po vyhoupnutí do sedla se totiž musíte natáhnout pořádně dopředu, naopak nohy chvíli šátrají a okopávají z boku motor, než pochopí, že se musí pořádně skrčit.

A tahle jízdní pozice dokáže fakticky zásadním způsobem změnit styl řízení i požitek z jízdy. Najednou jste v sedmdesátých letech. Přítomnost připomínají jen dva přístrojové budíky kombinující klasiku a modernu v podobě LCD displejů.

BMW R nineT Racer

Konstrukce motoru se zastavila u posledního vzduchem a olejem chlazeného boxeru 1170 cm³. Ten o sobě dává vědět i charakteristickým škubnutím do stran při trhnutí plynem na volnoběh nebo při přeřazení za jízdy.

Syrová zábava

Ve srovnání s poslední vodou chlazenou verzí motoru R1200 je mnohem syrovější a tvrdší, ale také zábavnější. Motor prodělal očistnou kúru na Euro4 a naštěstí si zachoval svých 110 koní a přišel pouze o 3 Nm krouťáku s celkovou hodnotou 116 Nm.

Motor je naladěný spíš na spodní a střední pásmo otáček a od 2 500 ot/min už pěkně zatahá za ruce. Elán končí někde u hranice šesti tisíc otáček, mezi tím pak křivka lehce kolísá a láká vás k optimálnímu řazení.

Převodovka je hladká a téměř bez kovových zvuků, na které jsme byli ještě před pár lety zvyklí. O trochu víc síly si ale řekne páčka spojky. A když při podřazování nešetrně pustíte spojku, mašina se vám odmění krátkým a decentním bloknutím zadního kola, akorát tak pro zábavu. Přesně to dnešním motorkám chybí, trocha té syrovosti a neposlušnosti s drsným dunivým zvukem.

BMW R nineT Racer
BMW R nineT Racer

Díky skloněnému posazu těsně nad nádrží dostáváte za jízdy zvuk motoru pěkně zblízka do uší a motor si neskutečně užíváte. Jasně, má to i odvrácenou stránku, ve městě vám zase teplo z motoru víc topí do bundy.

Takže honem vykličkovat za město a najít nějaké ty táhlé zatáčky, ve kterých se raceru líbí nejvíc. V rychlosti nad stovku už se tělo jezdce pohodlně položí proti větru a ani delší cesty najednou nevypadají jako neřešitelný problém.

Pokud by ve vás na německé dálnici bouchly saze, nebo byste rádi vzali tuhle krásku na okruh, pak po úplném zalehnutí za malý kulatý plexištítek můžete z racera na rovinách vytáhnout i oficiální maximálku 220 km/h.

U takhle drahé designové lahůdky málokdo sleduje spotřebu, ale soudě podle prvních pár stovek kilometrů v sedle není problém dostat se na slibovaných 5,3 l na sto a tedy na dojezd až 300 km na 17litrovou nádrž.

Blíž aslfatu

Racer je pocitově hodně dlouhý a nízký a vyžaduje větší úsilí při navádění do zatáčky. Je až s podivem, nakolik dokáže delší rozvor (1491 mm vs 1476 mm) a upravený posaz změnit jinak klasickou geometrii podvozku na něco tak radikálního.

Přehazování z náklonu do náklonu jde pomaleji a v zatáčkách mi bylo trochu líto, že racer nedostal luxusní USD odpružení od Ohlinsu, případně i radiální brzdy jako první verze NineT. Ale racer i přes svůj název nemá být nářadí na okruh a zpětně musím uznat, že standardní odpružení a brzdy se na běžnou silnici nebo třeba jízdu v dešti hodí víc a jejich použití tady dává smysl.

BMW R nineT Racer

Racer má hodně malý rejd a otáčení na úzké silnici dá docela zabrat. Navíc v zatáčkách není nejrychlejší ani nejobratnější, zvlášť hodně utažené serpentiny už vyžadují víc opatrnosti. Ale rozhodně je tu obrovsky zábavný, protože na nízké mašině máte hodně blízko k asfaltu.

Při jarním testu na studených a zaštěrkovaných silnicích jsme se ani zdaleka nepřiblížili k hlásičům náklonu, ale vyřádili jsme se dokonale. Spousta moderních motorek totiž zatáčku projede tak trochu za vás. Tahle mašina naopak nechává volbu stopy a vedení v zatáčce výhradně na jezdci. A stále víc lidí začíná chápat, že nejsou důležité časy na okruhu ani pohodlí při výletech. Hlavní je zážitek, cesta je cíl!

Máknete si, ale stojí to za to

Obutí Metzeler Z8 Interact velmi slušně fungovalo na studených jarních silnicích i na občasné jízdě v dešti, kde přišlo na řadu i ABS a příplatková kontrola trakce ASC. To samé platí pro příplatkové vyhřívání rukojetí, bez kterého si těch jarních 600 km najetých na raceru vůbec neumím představit. Jen se musíte smířit s cenou, která začíná na 382 tisících a se všemi doplňky na testovaném stroji už přeskočí hranici 400 tisíc.

BMW R nineT Racer

Na dojíždění do práce přes město nebo dlouhé dovolené by si BMW R NineT Racer asi pořídil jen opravdový masochista. Tahle mašina se s pilotem rozhodně nemazlí a dá mu pořádně do těla, navíc mu při odjezdu z prodejny důkladně provětrá peněženku.

Ovšem odměna v podobě autentického pocitu z jízdy, kdy stále ještě řídíte vy a ne elektronika, je k nezaplacení. V dnešní době ji v podstatě nikde jinde nepotkáte. Nádherný retro supersport s motorem roadsteru je prostě úžasná kombinace pro jezdce, který má na motorku čas třeba jen občasné nedělní odpoledne.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Najdete na iDNES.cz