Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější kategorie neo-retro, ve které se objevují i následovníci autentických sportovních strojů minulosti. Jedním z nich je i nový racer od BMW.

Všechna ta moderní elektronika vám zkrotí nesmyslných dvě stě koní, usnadní řízení a zrychlí časy na kolo. Ale odpolední projížďku po okolních běžných silničkách si s ní zdaleka tak neužijete, jako váš strejda v sedmdesátých letech na jednom z prvních superbajků o výkonu devadesát koní.

Správná mašina na odpolední projížďku přeci má mít styl, duši a podmanivý zvuk. A musí být zábavná a nechat řízení na mně!

Návrat ke klasice

BMW NineT Racer přišel s nádhernou polokapotáží a krytem sedla s nostalgickými tvary superbajků sedmdesátých let. Čistou bílou barvu doplňují jen decentní linky ve stylu trikolóry M3 paketů od BMW.

Fotogalerie

Hlavním hitem je bez diskuze kulatý světlomet, který z polokapotáže hrdě hlásí do světa, že jde o nekompromisní klasiku.

Efekt podporuje i odkrytý motor s mohutnými válci do stran, které u námi testovaného kusu dostaly ještě příplatkové černé kryty Roland Sands Design.

K dokonalosti už bude stačit jen jediné, a sice sundat moderní plastová zrcátka trčící z kapotáže a v nabídce příslušenství nalistovat „oldschool“ zrcátka na konce řídítek.

Právě nízko a dopředu posazená řídítka a stupačky posunuté dozadu určují charakter svezení na raceru. Po vyhoupnutí do sedla se totiž musíte natáhnout pořádně dopředu, naopak nohy chvíli šátrají a okopávají z boku motor, než pochopí, že se musí pořádně skrčit.

A tahle jízdní pozice dokáže fakticky zásadním způsobem změnit styl řízení i požitek z jízdy. Najednou jste v sedmdesátých letech. Přítomnost připomínají jen dva přístrojové budíky kombinující klasiku a modernu v podobě LCD displejů.

BMW R nineT Racer

Konstrukce motoru se zastavila u posledního vzduchem a olejem chlazeného boxeru 1170 cm³. Ten o sobě dává vědět i charakteristickým škubnutím do stran při trhnutí plynem na volnoběh nebo při přeřazení za jízdy.

Syrová zábava

Ve srovnání s poslední vodou chlazenou verzí motoru R1200 je mnohem syrovější a tvrdší, ale také zábavnější. Motor prodělal očistnou kúru na Euro4 a naštěstí si zachoval svých 110 koní a přišel pouze o 3 Nm krouťáku s celkovou hodnotou 116 Nm.

Motor je naladěný spíš na spodní a střední pásmo otáček a od 2 500 ot/min už pěkně zatahá za ruce. Elán končí někde u hranice šesti tisíc otáček, mezi tím pak křivka lehce kolísá a láká vás k optimálnímu řazení.

Převodovka je hladká a téměř bez kovových zvuků, na které jsme byli ještě před pár lety zvyklí. O trochu víc síly si ale řekne páčka spojky. A když při podřazování nešetrně pustíte spojku, mašina se vám odmění krátkým a decentním bloknutím zadního kola, akorát tak pro zábavu. Přesně to dnešním motorkám chybí, trocha té syrovosti a neposlušnosti s drsným dunivým zvukem.

BMW R nineT Racer
BMW R nineT Racer

Díky skloněnému posazu těsně nad nádrží dostáváte za jízdy zvuk motoru pěkně zblízka do uší a motor si neskutečně užíváte. Jasně, má to i odvrácenou stránku, ve městě vám zase teplo z motoru víc topí do bundy.

Takže honem vykličkovat za město a najít nějaké ty táhlé zatáčky, ve kterých se raceru líbí nejvíc. V rychlosti nad stovku už se tělo jezdce pohodlně položí proti větru a ani delší cesty najednou nevypadají jako neřešitelný problém.

Pokud by ve vás na německé dálnici bouchly saze, nebo byste rádi vzali tuhle krásku na okruh, pak po úplném zalehnutí za malý kulatý plexištítek můžete z racera na rovinách vytáhnout i oficiální maximálku 220 km/h.

U takhle drahé designové lahůdky málokdo sleduje spotřebu, ale soudě podle prvních pár stovek kilometrů v sedle není problém dostat se na slibovaných 5,3 l na sto a tedy na dojezd až 300 km na 17litrovou nádrž.

Blíž aslfatu

Racer je pocitově hodně dlouhý a nízký a vyžaduje větší úsilí při navádění do zatáčky. Je až s podivem, nakolik dokáže delší rozvor (1491 mm vs 1476 mm) a upravený posaz změnit jinak klasickou geometrii podvozku na něco tak radikálního.

Přehazování z náklonu do náklonu jde pomaleji a v zatáčkách mi bylo trochu líto, že racer nedostal luxusní USD odpružení od Ohlinsu, případně i radiální brzdy jako první verze NineT. Ale racer i přes svůj název nemá být nářadí na okruh a zpětně musím uznat, že standardní odpružení a brzdy se na běžnou silnici nebo třeba jízdu v dešti hodí víc a jejich použití tady dává smysl.

BMW R nineT Racer

Racer má hodně malý rejd a otáčení na úzké silnici dá docela zabrat. Navíc v zatáčkách není nejrychlejší ani nejobratnější, zvlášť hodně utažené serpentiny už vyžadují víc opatrnosti. Ale rozhodně je tu obrovsky zábavný, protože na nízké mašině máte hodně blízko k asfaltu.

Při jarním testu na studených a zaštěrkovaných silnicích jsme se ani zdaleka nepřiblížili k hlásičům náklonu, ale vyřádili jsme se dokonale. Spousta moderních motorek totiž zatáčku projede tak trochu za vás. Tahle mašina naopak nechává volbu stopy a vedení v zatáčce výhradně na jezdci. A stále víc lidí začíná chápat, že nejsou důležité časy na okruhu ani pohodlí při výletech. Hlavní je zážitek, cesta je cíl!

Máknete si, ale stojí to za to

Obutí Metzeler Z8 Interact velmi slušně fungovalo na studených jarních silnicích i na občasné jízdě v dešti, kde přišlo na řadu i ABS a příplatková kontrola trakce ASC. To samé platí pro příplatkové vyhřívání rukojetí, bez kterého si těch jarních 600 km najetých na raceru vůbec neumím představit. Jen se musíte smířit s cenou, která začíná na 382 tisících a se všemi doplňky na testovaném stroji už přeskočí hranici 400 tisíc.

BMW R nineT Racer

Na dojíždění do práce přes město nebo dlouhé dovolené by si BMW R NineT Racer asi pořídil jen opravdový masochista. Tahle mašina se s pilotem rozhodně nemazlí a dá mu pořádně do těla, navíc mu při odjezdu z prodejny důkladně provětrá peněženku.

Ovšem odměna v podobě autentického pocitu z jízdy, kdy stále ještě řídíte vy a ne elektronika, je k nezaplacení. V dnešní době ji v podstatě nikde jinde nepotkáte. Nádherný retro supersport s motorem roadsteru je prostě úžasná kombinace pro jezdce, který má na motorku čas třeba jen občasné nedělní odpoledne.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Vosa ztichla. Vespa jezdí i na baterky, nabíjení na výletech plánujte

Je maximálně tichá. Když jede, nevydá ani hlásku, slyšíte ji jen při nabíjení. Doma ji strčíte do zásuvky, zato na...

VIDEO: Frajerské simsony mají v Česku muzeum. V rodokmenu mají ptačí letku

Frajerské simsony byly v osmdesátých letech snem snad každého kluka. Prďácké enduro tvarované Karlem Claussem Dietelem...

Čeští studenti závodí s elektromotorkou s proměnným rozvorem

Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve...

Svět Jawa: Fabrika začínala granáty a kulomety, pozdější fenomén spasil Brit

Než v roce 1929 vznikla světově proslulá motocyklová továrna JAWA, začínal podnikatel František Janeček ve své...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...