Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Speciál pro závody o metr piv, ze kterého chlap nespustí oči

Mašiny, které v rámci poslední módy nasadily drsný výraz, se množí jako houby po dešti. Ty, které by přežily skutečný scramble, ale spočítáme na prstech jedné ruky. Dnes vyzkoušíme, kam zařadit kavárenského floutka v kanadách, BMW R Nine T Scrambler.

BMW R Nine T Scrambler | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Co vlastně obnáší a co to je pravý scramble? Je to závod cestou necestou anglickou krajinou z farmy na farmu. Popřípadě od hospody k hospodě. Aby tohle mašiny zvládly, byly v průběhu let více či méně přizpůsobovány k pohybu mimo silnici.

Postupně se tak prodlužovaly zdvihy tlumičů, výfuky stoupaly pod sedla a spodky motorů se oblékaly do plechových brnění. Zároveň se kola obouvala do zubatých terénních gum. Takto upraveným strojům se začalo přezdívat scramblery. Když později první scramblery pronikly za oceán, položily v kalifornii základy toho, čemu se dnes říká motokros.

Drsňák

Tak tedy zpět ke schůzce s bavorským pořízkem: Když ho vidím stát v garážích s těmi zubatými gumami, pořád si ještě říkám, jestli si přeci jen neukousnul velké sousto. Jeho nejbližší příbuzný je doma spíše před kavárnou v centru města. Na druhou stranu kromě kol, která jsou na rozdíl od café raceru z lehké slitiny, má také dvojici výfukových koncovek vytažených pěkně vysoko pod sedlo. To je pěkně placaté, vytažené mírně nahoru po nádrži, postaru příčně prošité a hlavně v elegantní barvě hnědé kůže.

Podsedlový rám je nazdoben krásným hliníkovým trojúhelníkem s dvojicí vnitřních otvorů vyplněnou mřížkou z tahokovu. Zbytek rámu tvoří soustava ocelových trubek do které je vpleten motor s převodovkou. Ten je součástí rámu.

BMW R Nine T Scrambler
BMW R Nine T Scrambler

Vzhled scrambleru je koktejlem designových vychytávek. Jeden neví, kam koukat dříve. Místem, kam se oči vždycky spolehlivě vrátí, je ale bez všech pochybností obrovská sedmnáctilitrová nádrž v povrchové úpravě leštěného hliníku, zdobeného jenom logy BMW. Nádrž jakoby nakynula a přetekla po motorce. Navzdory své velikosti ale perfektně splynula s motorkou. V přední části bylo dokonce nutné vytvořit prolisy pro případ, že by se trubky přední vidlice natočily do plného rejdu.

Přední světlomet působí dojmem, jakoby ho před deseti minutami někdo narychlo přemontoval z traktoru ve stodole těsně před startem do nočního scramblu. Při bližším ohledání ale zjistím, že někdo strávil zatraceně hodně hodin za kreslicím prknem, aby to takhle vypadalo. Stejně jako úzký ledkový proužek zadního světla, který visí na blatníku hodně vysoko nad zadním kolem.

BMW R Nine T Scrambler

Letmo uložené zadní kolo patří už u bavoráků k zaběhnuté klasice. Stejně ale bude vždy symbolem rebelie a touhy vypadat jinak. Úplně stejně to má nastaveno scrambler. A kromě toho má v noze zadní kyvky ukryt kardan. To znamená, že náhon zadního kola je v podstatě bezúdržbový.

Každá legrace něco stojí, a tak je na oltář pohodlí položeno asi dvacet procent výkonu motoru. Klidně ale zatlačte slzu. Toho výkonu je tady celých sto deset koní. Na perfektní zábavu je to víc než dost, kardan nekardan.

Uspořádání motoru s dvojicí protiběžných pístů přináší slušnou porci krouticího momentu. Řečí čísel je to 119 Nm, ovšem již od šesti tisíc otáček. Takže po vypnutí brzdového asistenta na zadním kole protočí bavorák terénní Metzeleru Karoo 3 na prašné cestě se stejnou lehkostí jako na ledu.

Gumy mají vzorek složený z obrovských špalků a při jízdě po asfaltu hučí, jako když se blíží traktor. Na boku nesou označení M+S. To znamená, že nejlépe se jim daří v blátě a považte – na sněhu.

Na nádobce brzdové kapaliny pro přední kotouče nalézám samolepku upozorňující na skutečnost, že vozidlo obouvá zimáky a proto je jeho doporučená maximálka omezena na sto šedesát kilometrů za hodinu. Mám-li být upřimný, pak na motorce mám čest s touhle symbolikou vůbec poprvé a působí na mne trochu bizarním dojmem. Ale k celkovému punkovému stylu německého scrambleru to tak nějak patří.

Po otočení klíčkem ve spínací skříňce proběhne test „všech sedmi“ kontrolek v jednoduchém kulatém budíku. Jenom pro pořádek. Není tady ani palivoměr. Pokud je někdo extrémně zvídavý, pak je třeba před jízdou otevřít víčko nádrže a léty vybroušeným pohybem prohodit motorku mezi koleny. Šplouchá to? Tak jedeme!

BMW R Nine T Scrambler v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 2 175 x 880 x 1 330 x 1 522 mm
  • výška sedla: 820 mm
  • hmotnost prázdného stroje, plně natankováno: 220 kg
  • užitečná nosnost: 210 kg
  • nádrž: 17 l
  • motor: vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec Boxer, 1 170 ccm
  • výkon: 81 kW (110 koní) při 7 750 ot/min
  • největší točivý moment: 116 Nm při 6 000 ot/min
  • největší rychlost: nad 200 km/h
  • spotřeba paliva na 100 km při konstantní rychlosti 90 km/h: 4,5 l
  • spotřeba paliva na 100 km při konstantní rychlosti 120 km/h: 5,9 l
  • spojka: suchá jednolamelová, hydraulicky ovládaná
  • rozměr ráfků: vpředu 3,00 x 19", vzadu 4,50 x 17"
  • pneumatiky: vpředu 120/70 R 19, vzadu 170/60 R 17
  • brzdy: vpředu dvoukotoučové, průměr 320 mm, čtyřpístkové třmeny; vzadu jednokotoučové, průměr 265 mm, dvoupístkový plovoucí třmen

Abych nebyl úplně sarkastický, v budíku se našlo místo pro dvouřádkový LCD displej. Ten umí kromě dílčí a celkové ujeté vzdálenosti ukázat i aktuální čas. V „menu“ se listuje tlačítkem „TRIP“ / „INFO“, které je k nahmátnutí palcem levé ruky. Vedle něho je spínač adrenalinového vodopádu. Dlouhým stiskem tlačítka ABS se totiž lze dobrovolně vzdát služeb brzdového asistenta na zadním kole.

Vpravo na řídítkách je to ještě o něco jednodušší. Plynu tam dělá společnost červené tlačítko startéru a chcípáku. V horní části se trochu omluvně snaží skrýt šedé tlačítko vyhřívání rukojetí. V celkovém kontextu s mašinou působí až nepatřičně luxusním dojmem.

Start

Mačkám startér, boxer poprvé typickým způsobem kopne do strany a dvojice titanových výfukových koncovek, které už v základu dodává Akrapovič, vyštěkne neurvale hlubokým tónem neberoucím ohledy na okolí. Zvuk výfuku mírně koriguje přívěra umístěná hned za katalyzátorem a ovládaná servo motorkem.

Lehce mačkám kapalinovou spojku a noha neslyšně řadí jedničku. Jde to tak samozřejmě, že se musím ještě jednou ujistit, že tam ten kvalt skutečně je. Pneumatiky se roztáčejí a špalky začínají hučet jako blížící se větrná smršť.

BMW R Nine T Scrambler
BMW R Nine T Scrambler

Dva, tři, čtyři, pak zavřít plyn před první zatáčkou, jeden kvalt dolů a výfuky mi vynadají hlasitým prsknutím. Na to, že R Nine T Scrambler budí rozruch, i když tiše stojí na ulici ledabyle opřený o boční stojan, už jsem si za tu krátkou chvíli zvykl. Když atraktivní zevnějšek doplním ještě výraznou zvukovou kulisou, pak na sobě cítím opravdu oči všech chlapů a kluků, které míjím cestou odpolední špičkou.

Na první pohled široká řídítka v praxi nakonec tak široká nejsou a mezi auty se dá protáhnout bez potíží. Zároveň také platí, že kde projedou řídítka, projedou i do stran vystrčené válce. Po městě tedy na jedničku. Tramvajové koleje, propadlé kanály, obrubníky nebo sem tam chybějící dlažky ignoruji. Bavorák je s přehledem posvačí.

Fotogalerie

Konečně se blížím k místu, kde se asfalt změní na proschlou prašnou polní cestu, která později přechází do travnaté louky. Tudy by se klidně nějaký ten terénní závod o metr piv jet mohl. V cestě mi stojí třeba i zhruba třiceticentimetrová mez. ABS vypínám tak nějak samozřejmě a předním kolem se zakusuji do terénu. Zadek si přihrábne, mírně se zhoupnu a šup, už to valím po louce! Jako by nic.

Zatočím trochu rukojetí plynu a zadek mašiny jde mírně do boku. Přední vidlice mezi tím pevně vede přední kolo „minovým polem“ travnatých drnů. Motorka s na první pohled rustikální vzhledem začíná řádit jako dvoutaktní krosový puberťák. Přední brzdy se nechají citlivě nadávkovat, zatímco zadek se rád sveze řízeným smykem.

V rohu louky přiletím na prašný plácek, kde dořadím až do jedničky. Scrambler se nechá naklonit a v oblaku prachu otočit kolem nohy, jako kdyby v tu chvíli zahodil minimálně polovinu ze svých dvou set dvaceti kilo. Zadní guma se zahryzne do prašné cesty a už se letí polňačkou nazpět. Jsem z té polní akce tak rozjetý, že se mi nechce domů.

BMW R Nine T Scrambler

Pro chlapáky s balíkem peněz

Na počátku svého krátkého, avšak o to intenzivnějšího setkání jsem projevil malou dávku pochybností o tom, zda by na první pohled hrubě tesaný Němec obstál v klasickém anglickém závodu. Po třech dnech a velké porci poctivé chlapské zábavy musím konstatovat, že kromě toho, že by zcela určitě obstál, bych neváhal vsadit na jeho výhru.

Asi jediným handicapem BMW R Nine T Scrambler tak zůstává jeho cena. Základní provedení lze pořídit již za 347 tisíc korun. Zato testovaný kousek se svou příplatkovou výbavou a cenou tři sta devadesát tisíc se již nebezpečně blíží hranici čtyřset tisíc. No alespoň včetně DPH.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Čeští studenti závodí s elektromotorkou s proměnným rozvorem

Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve...

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Český hrdina dojel Dakar s půjčeným kolem. Natočil o tom film

„Doufám, že to táta z nebe vidí,“ řekl Libor Podmol při premiéře nového filmu Cesta je cíl. Letos zamířil na Rallye...

Transkontinentální bombardéry BMW jsou v Česku. Mají obří motor i cenu

Krátce po oficiálním oznámení se první touringy BMW s velkým boxerem 1800 ccm naživo představily v Čechách. Na nádvoří...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...