Motorka budoucnosti se mění jezdci pod zadkem. Helma není třeba

aktualizováno 
Jak se bude jezdit na motorce ve světě, kde většina vozidel bude bez řidiče a život bude plně řízený digitálními službami? Zatáčet se bude pružným rámem a odpružení obstará měnící se povrch pneumatik. Taková mašina budoucnosti nikdy nespadne.

Designéři, vizionáři, stratégové a snílci ze specializovaných oddělení automobilek spřádají plány na budoucnost. Ale v porovnání s tím, jak převrátili sny o budoucnosti u BMW, jsou příliš „při zdi“. Jejich vize motorkaření nikdy nebyla tak odvážná.

Stoleté výročí mnichovská značka už na jaře oslavila představením odvážné futuristické vize automobilu (k vidění je zde). A nyní se na výstavě v Los Angeles ukázala i vize budoucnosti značky BMW Motorrad.

Sama drží rovnováhu

I ve světě, který bude stále více propojený s virtuálním, budou lidé chtít nějaké prostředky k úniku do reality. Motocykly budoucnosti tak podle BMW budou obsahovat řadu autonomních funkcí a například dokážou samy udržovat rovnováhu a volit optimální stopu, ale současně umožní jezdci dostatek volnosti, aby si mohl sám užít řízení a jízdu. Až ve chvíli, kdy hrozí nějaké nebezpečí, elektronika motocyklu zasáhne a upraví rychlost i bezpečnou trajektorii. Začínající jezdci budou moci využívat další formy asistence ve všech jízdních situacích a jezdit na motocyklu, který nikdy nepadne na bok.

BMW Moto Vision NEXT 100
BMW Moto Vision NEXT 100

Když se podíváme na současný vývoj motocyklů, které stále více využívají gyroskopy a stabilizační elektroniku, možná taková budoucnost není ani příliš vzdálená. Když už dnes dokážou udržet rovnováhu například vozítka Segway, při současném vývoji elektroniky a zapojení stabilizačních setrvačníků by to mohly zvládat motocykly odhadem už za deset let? Automatické vyvažování motocyklu, bude fungovat jak při jízdě, tak i ve chvíli, kdy bude motocykl nehybně stát. Vision Next 100 proto zůstává ve vzpřímené poloze i po zastavení a sesednutí jezdce.

Bez helmy

Díky totální ochraně ze strany elektronických asistentů tato futuristická vize vůbec nepočítá s ochrannou přilbou a speciální oblek budoucnosti také nebude obsahovat žádné bezpečnostní prvky. Výbavu nahradí digitální informační štít s promítanými údaji a ovládáním pouhými pohyby očí. To podle BMW slibuje intenzivnější zážitek: lépe si vychutnáme zrychlení, vítr a okolní svět.

Fotogalerie

„Naši vizi vystihuje heslo analogová zkušenost v digitálním věku. Jízda na motocyklu je o úniku z každodenního stereotypu. Ve chvíli, kdy osedláte motorku, jste naprosto svobodní. Vaše motorka je váš Velký útěk,“ říká Edgar Heinrich, šéfdesignér motocyklové divize BMW. „Za normálních okolností když vyvineme motocykl, hledíme tak pět až deset let dopředu. V tomto případě jsme se dívali o dost dál a tuto zkušenost považujeme za obzvláště vzrušující. Vidíme několik opravdu zajímavých perspektiv.“

BMW Moto Vision NEXT 100 a BMW R32

Vzpomínky na minulost

Černý nosný trojúhelníkový rám, bílé linky a klasický tvar motoru boxer jsou záměrným odkazem na vůbec první motocykl BMW R32, který vznikl v roce 1923. Tvar pohonné jednotky je inspirovaný motorem boxer s protilehlými písty, bezemisní jednotka se po rozjezdu vysune do stran a kromě lepšího chlazení zlepší aerodynamiku. Zatím můžeme jen spekulovat, zda se v útrobách stroje bude skrývat elektromotor, palivové články nebo třeba malý reaktor.

BMW Motorrad Vision Next 100 působí při pohledu z boku jako „naháč“ s odpovídající ergonomií a sedlem jako u roadsteru. Povrch je pokrytý matným černým textilem, pružný rám pomáhá zatáčet bez spojek a kloubů, jak je známe v současnosti. Stačí jen pohnout řídítky a dojde ke změně tvaru rámu a zatočení motocyklu. Síla nutná k zatočení se bude měnit tak, aby vyhovovala dané jízdní situaci. Odpružení mají na starost pneumatiky, variabilní běhoun se bude aktivně upravovat tak, aby vyhovoval podkladu a v každé jízdní situaci zajišťoval co nejlepší adhezi.

BMW Moto Vision NEXT 100

Displeje, kabely a tlačítka nejsou na této studii vidět. Ovšem uprostřed přední části vyniká jeden prvek: červený kolébkový vypínač na pravém konci řídítek. Tento zjevně mechanický prvek blokuje nebo uvolňuje plyn a je poctou analogovým dnům původního ježdění na motocyklu.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Italská sexbomba je všeumělka, nevšední techniku kombinuje s modernou

Na silnici je motor trochu nudný a postrádá sportovní emoce.

Prodeje motocyklů v posledních letech táhnou dvě kategorie. Velká cestovní endura po vzoru automobilových SUV, a pak...

Malé harleye se budou vyrábět v Číně, použijí technický základ Benelli

Vizualizace malého stroje Harley-Davidson

Malé Harley-Davidsony se budou vyrábět v Číně vedle italských strojů Benelli či německých Mercedesů. Americký výrobce...

Najdete na iDNES.cz