Pátek 9. června 2023, svátek má Stanislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 9. června 2023 Stanislava

Motorka budoucnosti se mění jezdci pod zadkem. Helma není třeba

Jak se bude jezdit na motorce ve světě, kde většina vozidel bude bez řidiče a život bude plně řízený digitálními službami? Zatáčet se bude pružným rámem a odpružení obstará měnící se povrch pneumatik. Taková mašina budoucnosti nikdy nespadne.

Designéři, vizionáři, stratégové a snílci ze specializovaných oddělení automobilek spřádají plány na budoucnost. Ale v porovnání s tím, jak převrátili sny o budoucnosti u BMW, jsou příliš „při zdi“. Jejich vize motorkaření nikdy nebyla tak odvážná.

Stoleté výročí mnichovská značka už na jaře oslavila představením odvážné futuristické vize automobilu (k vidění je zde). A nyní se na výstavě v Los Angeles ukázala i vize budoucnosti značky BMW Motorrad.

Sama drží rovnováhu

I ve světě, který bude stále více propojený s virtuálním, budou lidé chtít nějaké prostředky k úniku do reality. Motocykly budoucnosti tak podle BMW budou obsahovat řadu autonomních funkcí a například dokážou samy udržovat rovnováhu a volit optimální stopu, ale současně umožní jezdci dostatek volnosti, aby si mohl sám užít řízení a jízdu. Až ve chvíli, kdy hrozí nějaké nebezpečí, elektronika motocyklu zasáhne a upraví rychlost i bezpečnou trajektorii. Začínající jezdci budou moci využívat další formy asistence ve všech jízdních situacích a jezdit na motocyklu, který nikdy nepadne na bok.

BMW Moto Vision NEXT 100
BMW Moto Vision NEXT 100

Když se podíváme na současný vývoj motocyklů, které stále více využívají gyroskopy a stabilizační elektroniku, možná taková budoucnost není ani příliš vzdálená. Když už dnes dokážou udržet rovnováhu například vozítka Segway, při současném vývoji elektroniky a zapojení stabilizačních setrvačníků by to mohly zvládat motocykly odhadem už za deset let? Automatické vyvažování motocyklu, bude fungovat jak při jízdě, tak i ve chvíli, kdy bude motocykl nehybně stát. Vision Next 100 proto zůstává ve vzpřímené poloze i po zastavení a sesednutí jezdce.

Bez helmy

Díky totální ochraně ze strany elektronických asistentů tato futuristická vize vůbec nepočítá s ochrannou přilbou a speciální oblek budoucnosti také nebude obsahovat žádné bezpečnostní prvky. Výbavu nahradí digitální informační štít s promítanými údaji a ovládáním pouhými pohyby očí. To podle BMW slibuje intenzivnější zážitek: lépe si vychutnáme zrychlení, vítr a okolní svět.

„Naši vizi vystihuje heslo analogová zkušenost v digitálním věku. Jízda na motocyklu je o úniku z každodenního stereotypu. Ve chvíli, kdy osedláte motorku, jste naprosto svobodní. Vaše motorka je váš Velký útěk,“ říká Edgar Heinrich, šéfdesignér motocyklové divize BMW. „Za normálních okolností když vyvineme motocykl, hledíme tak pět až deset let dopředu. V tomto případě jsme se dívali o dost dál a tuto zkušenost považujeme za obzvláště vzrušující. Vidíme několik opravdu zajímavých perspektiv.“

BMW Moto Vision NEXT 100 a BMW R32

Vzpomínky na minulost

Černý nosný trojúhelníkový rám, bílé linky a klasický tvar motoru boxer jsou záměrným odkazem na vůbec první motocykl BMW R32, který vznikl v roce 1923. Tvar pohonné jednotky je inspirovaný motorem boxer s protilehlými písty, bezemisní jednotka se po rozjezdu vysune do stran a kromě lepšího chlazení zlepší aerodynamiku. Zatím můžeme jen spekulovat, zda se v útrobách stroje bude skrývat elektromotor, palivové články nebo třeba malý reaktor.

BMW Motorrad Vision Next 100 působí při pohledu z boku jako „naháč“ s odpovídající ergonomií a sedlem jako u roadsteru. Povrch je pokrytý matným černým textilem, pružný rám pomáhá zatáčet bez spojek a kloubů, jak je známe v současnosti. Stačí jen pohnout řídítky a dojde ke změně tvaru rámu a zatočení motocyklu. Síla nutná k zatočení se bude měnit tak, aby vyhovovala dané jízdní situaci. Odpružení mají na starost pneumatiky, variabilní běhoun se bude aktivně upravovat tak, aby vyhovoval podkladu a v každé jízdní situaci zajišťoval co nejlepší adhezi.

BMW Moto Vision NEXT 100

Displeje, kabely a tlačítka nejsou na této studii vidět. Ovšem uprostřed přední části vyniká jeden prvek: červený kolébkový vypínač na pravém konci řídítek. Tento zjevně mechanický prvek blokuje nebo uvolňuje plyn a je poctou analogovým dnům původního ježdění na motocyklu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Motofotka týdne: Koncept čínského naháče dorazil do Prahy z Itálie

Exkluzivně Čínská značka CFMOTO je pevně usazená na českém trhu. Díky výjimečným vztahům s čínskou centrálou má tuzemský trh...

Překvapivá česká premiéra. Odlehčená nádhera od Pragy stojí dva miliony

Limitovaná série 28 motocyklů moderním způsobem naváže na historický model Praga BD 500, který se vyráběl před sto...

Americký samorost je zpátky. Harley s obřím motorem, co nemá konkurenci

Exkluzivně Breakout je jedna z nejzajímavějších motorek v nabídce kultovní značky Harley-Davidson. Novinka má po premiéře, už jsme...

Motorka z druhé ruky. Pořádně ji projeďte a odložte si peníze na výbavu

Premium Jelikož se individuální mobilita stává stále méně dostupnou, a především nudnější a méně svobodnou, přesedají nadšenci...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...