Mistr ploché dráhy Antonín Kasper první motorku ukradl Pažoutovi

Exkluzivně aktualizováno 
Ti dva jsou jediní přímí rodinní příslušníci, kteří dokázali zvítězit ve slavném plochodrážním závodě o zlatou pardubickou přilbu. Antonín Kasper v 15. ročníku v roce 1963, v posledním, který se jel ještě na dostihovém závodišti. Antonín Kasper mladší potom už na Svítkovském plochodrážním stadionu ve 43. ročníku v roce 1991.

„Zlobili jsme jako všichni kluci. Jednou jsme přišli na to, že majitel vedlejšího domu inženýr Pažout má v garáži motorku, jawu stopětasedmdesátku,“ popisoval. Kluci ji zkoumali a pak je napadlo, že si ji vezmou. Museli vymyslet, jak zhasnout plynovou lampu na domě, aby na ně nebylo vidět. „Protlačili jsme ji přes Legerku do Sokolský (pražské ulice - pozn. red.), pak za roh, ani nevím, jak se mi ji podařilo nastartovat,“ vypráví ve vzpomínkách, které můžete slyšet exkluzivně ve videoreportáži na iDNES.cz.

Antonín Kasper otec se poprvé postavil na start Zlaté přilby v roce 1961: „Přijel jsem na dostihové závodiště a díval se na pískoviště pro koně podél dráhy. Mechanik Lucáka mi povídá: Na co koukáš? Já na to: jak je to měkký. A on zase: tadyhle se jede, ty vole, na trávě, ne tadyhle. To byl trap, ale ty díry a nerovnosti, to byly otřesy. Napoprvé jsem dojel pátý, zvítězil Olda Klaudinger,“ vyprávěl svého času Antonín Kasper o svém prvním pardubickém startu. O rok později skončil sedmý a v roce 1963 zvítězil.

Antonín Kasper začínal závodit za Viktorii Žižkov. Později se stal továrním jezdcem divišovského ESA, ale mohl dál jezdit za svůj žižkovský klub. V roce 1967 dostal pozvání do Anglie. „Doma mi říkali Král krcálků, šly mi totiž krátké tratě. Odjeli jsme tam na první závody a podařilo se mi vyhrát. Oni jásali a tleskali a hned mě chtěli angažovat,“ pokračoval ve svém vyprávění. 

Stal se prvním českým plochodrážím závodníkem, který získal toto prestižní angažmá v anglické lize. Závodil za Pool, ale angažmá nakonec nevyšlo. Naštěstí ho viděl šéf klubu Coventry a nabídl mu jinou smlouvu. Ještě pořád však nebylo vyhráno, protože o jeho výjezdu doma rozhodovala komise. O jeden hlas mu angažmá schválili, a tak mohl tři roky sbírat v Anglii zkušenosti mezi nejlepšími světovými jezdci.

Antonín Kasper i jeho syn Tonda mladší byli obdivuhodní vyprávěči. Historky ze světa ploché dráhy se z nich sypaly jedna za druhou. Byla radost je poslouchat, už jen proto, že v nich byl představen velký kus historie motocyklového sportu a ploché dráhy v naší zemi. 

Antonín Kasper mladší ovšem podlehl ve třiačtyřiceti letech rakovině. Tatínek ho tedy o jedenáct let přežil. Před několika lety ho však potkala mozková příhoda, ze které se ještě zázračně vyléčil. Dál navštěvoval domácí i zahraniční plochodrážní závody, na pražské Markétě otevřel vzpomínkovou místnost na svého syna. Ale v poslední době se jeho zdravotní stav zhoršoval.

Zemřel v pětaosmdesáti letech v neděli 12. listopadu 2017. Odešel jeden z největších českých plochodrážníků historie.

Poslední rozloučení se koná ve čtvrtek 23. listopadu ve Velké obřadní síni strašnického krematoria ve 14 hodin.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Jednostopý chameleon, který na silnici mění barvy podle světla

Agresivní chameleon: nový barevný design motocyklů pracuje se světlem.

Možností k vizuálnímu tuningu nabízí motocykly výrazně méně než auta. Přirovnávat práci mnichovského studia impuls.xyz...

Najdete na iDNES.cz