Čtvrtek 5. října 2023, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. října 2023 Eliška

Asijské vajíčko: elektroskútr nadupaný funkcemi je lehký a čiperný

Že by první smysluplné elektrické přibližovadlo do běžného silničního provozu? V technických údajích stále ztrácí s benzinovou stopětadvacítkou dané cenové třídy, jinak má ale Ecooter E1R levný provoz a dokáže zaujmout obratným ovládáním s minimálními starostmi o údržbu.

Odlišuje se atraktivním designem, je prostě jiný. Kde jsem jen podobný recept viděl? Jasně, u mobilních telefonů iPhone.

Stejně jako iPhony se Ecooter E1 vyrábí v Číně. A podobné je to i s vývojem v jiné zemi. Skútry Ecooter jsou totiž klonem tchajwanského projektu elektrických skútrů Gogoro, od kterých se liší designem kol, bočních plastů a světlometu. Díky tomu mohl Ecooter udělat skok v technologickém vývoji a nabídnout moderní mobilní funkce. 

Displej oživíte pouhým stisknutím tlačítka, skútr se ozve uvítacím tónem, který si můžete měnit podobně jako u mobilu.

Zatímco propojení s mobilem se ve světě motocyklů teprve pomalu rozšiřuje u dražších cesťáků, Ecooter už nyní nabízí plnou konektivitu s vestavěnou GPS a SIM kartou, bezklíčkové startování a aplikaci na sledování všech funkcí.

Elektrický „pan Vajíčko“

Futuristický skútr na první pohled zaujme designem vycházejícím z jediné zaoblené křivky. Ten oválný tvar vyloženě křičí do světa „jsem jiný, jsem budoucnost“. Najdete ho na něm skoro všude. Zadní světlo, směrovky, sedlo či přední blatník, vše ve tvaru vajíčka. A když se k tomu přičte odvážné jednostranné zavěšení obou dvanáctipalcových kol, je výsledkem výjimečný stroj.

Extravagantní dojem pokračuje i po vyhoupnutí se do sedla, protože oválný barevný displej připomíná přístrojovku vesmírné lodi ze sci-fi filmu. Zaoblené jsou dokonce i konce rukojetí řídítek. Pamatujete ještě na „pana Vajíčka“, který za minulého režimu v televizi oznamoval socialistické reklamní vstupy propagující třeba zdravé mléko? V dnešní době by rozhodně jezdil na tomto skútru.

Ecooter je poměrně malý a pod větším jezdcem působí skoro jako hračka. Rozměrově zaostává za dnešními benzinovými stopětadvacítkami, přestože se jim výkonově vyrovná. Proto příjemně překvapí, že i pro téměř dvoumetrovou postavou je dost místa na nohy a řídítka v rejdu nenaráží do kolen. To se mi jinak často stává i u mnohem větších skútrů.

Co na tom, že na Ecooteru vypadám jako vosa na lentilce. Jízdu ve dvou bych asi vyhledával jen občas, spolujezdec sice má dost místa díky výklopným stupačkám, ale podvozek je rozhodně naladěný spíš na sólové svezení. Z malých rozměrů vyplývá i nízká hmotnost 95 kilogramů, to znamená přibližně o 20-30 kilogramů méně než plně natankovaný stopětadvacítkový skútr. A pak že elektrické stroje jsou ze své podstaty těžké stroje.

Ecooter E1R v číslech

  • motor: hliníkový bezkartáčový stejnosměrný motor
  • výkon: 4,2 kW
  • krouticí moment: 165 Nm
  • baterie: 64V, 40Ah Li-ion Battery Samsung
  • centrální jednotka: Ecooter BMS (battery management system)
  • dojezd: až 150 km (při průměrné rychlosti 40 km/h)
  • odpružení: přední a zadní hliníkové rameno, letmo uložené kolo
  • brzda přední/zadní: kotouč 220 mm/210 mm
  • pneumatiky: 100 / 60 - 12" 100 / 60 - 12"
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 1750 x 645 x 1075 x 1260
  • hmotnost: 95 kg (včetně baterie)
  • připojení: Bluetooth, GPRS, Wifi
  • aplikace: Apple IOS, Android
  • funkce: Alarm, bezklíčkový přístup

Jednostranně zavěšené zadní kolo není ve světě motocyklů až taková vzácnost, zato u předního kola jej používá vlastně jen Vespa, ovšem s úplně jinou konstrukcí. Ecooter má přední kolo zavěšené na teleskopické trubce s odpružením, přenos řízení z řídítek zajišťuje jen jednoduchá páka s třemi klouby.

Nevypadá to nijak robustně, na druhou stranu podobné řešení přenosu sil řízení používá třeba i největší motorka na trhu, čtyřikrát těžší šestiválcová Honda Goldwing. Výsledný umělecký dojem stojí za to, skútr je při pohledu z pravé strany atraktivní, pěkný pohled ale dává i levá strana s pohledným ramenem kyvky vepředu a krytem variátoru vzadu.

Ano, to není omyl, Ecooter opravdu má elektromotor doplněný řemenovým variátorem. Zatímco dnešní nejlevnější elektrické skútry používají motor přímo v zadním kole, Ecooter má výhodnější řešení s motorem v rámu a sekundárním převodem. To významně zmenšuje poměr neodpružených hmot a umožňuje nastavit motor na vyšší otáčky i při rozjezdech.

Jízdní vlastnosti

A právě rozjezdy jsou jeho silnou stránkou, ta tichá a silná akcelerace se zrychlením na povolenou padesátku zhruba za pět sekund je podmanivá věc. Plynulost a stejnoměrný tah zaručeně přesvědčí i největšího nepřítele elektromobility. Pokud máte na displeji navolený režim Smart, zátah končí ve 45 kilometrech za hodinu. Pokud ale sedíte na silnější verzi E1R o výkonu 4,2 kW a žlutým tlačítkem si přepnete na Sport, razance rozjezdu se ještě zvýší a skútr dál zrychluje až na osmdesátku.

Za příznivých okolností se maximálka vyhoupne ještě o deset kilometrů výš, to už se ale hlásí limity malých dvanáctipalcových kol obutých do úzkých stovkových pneumatik a krátkého rozvoru. Právě o deset cm kratší rozvor ve srovnání s podobně výkonnými benzínovými skútry je při rychlostech nad padesát kilometrů v hodině hodně znát a citlivé řízení už vyžaduje hodně velkou pozornost.

Pokud ale pevně svírám řídítka, dá se s Ecootrem docela svižně upalovat i na větších silnicích za hranicemi města. Jen nesmí přijít hodně rozbitý asfalt, jednoduchý trubkový rám bez středového zpevnění postrádá tuhost maxiskútrů a na hrbolech v zatáčkách už působí dost nejistě. Nepomáhají tomu ani kotoučové brzdy, které sice mají velmi slušný výhon a dobrý nástup, ale menší citlivost a odezvu.

Výrobce se účastní závodů elektroskútrů, kde odpružení absolvuje tu nejtěžší zkoušku.

Silnější verze je kvůli legislativě vybavená propojeným brzdovým systémem CBS, který dává hodně silný důraz na přední brzdu a na mokru nebo prašné cestě může překvapit krátkým bloknutím předního kola. Pokud ale rezignujete na Sport a zůstanete u režimu Smart a tím i u maximální rychlosti čtyřicet pět kilometrů v hodině, nebudete mít problém ve městě, zatáčkách ani na hrbolech. 

Navíc se třeba dokážete přiblížit udávanému maximálnímu dojezdu na baterii až 150 kilometrů.

Jak to u elektromobility bývá, obvyklá hodnota dojezdu v reálném světě bude zhruba o třetinu nižší. Podle majitelů v internetových diskuzích je obvyklý dojezd v režimu Smart kolem 80-100 kilometrů, i to je docela pěkné číslo. Pokud si ovšem přepnete na režim Sport a budete jezdit s razantnějším zrychlením a dvojnásobnou rychlostí, počítejte také s dvojnásobnou spotřebou a polovičním dojezdem.

Baterii lze po odpojení kabelu odemknout a vysunout.

Baterie nechává v podsedlovém prostoru dost místa i na menší tašku a umožňuje nabíjení buď přímo kabelem ve skútru, nebo ji lze po odemčení vysunout a odnést nabít domů. Po nabití přes noc na levný proud se tak můžete dostat i na dovozcem udávanou cenu deset haléřů na kilometr. Jak jsem zmínil na začátku, skútr má datovou SIM kartu a na mobilu vám třeba ukáže i stav nabití baterie a odhadovaný zbývající dojezd.

Za zmínku stojí i možnost přepnout skútr na zpětný chod a pomocí zpátečky si třeba vycouvat do kopce při výjezdu z garáže, přestože s tak nízkou provozní hmotností by s tím ani bez zpátečky nebyl problém. Právě díky absenci spalovacího motoru, kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti by se mohl Ecooter stát zajímavou volbou pro majitele obytných vozů.

Chytrá aplikace v mobilu vám ukáže vše od pozice zaparkovaného skútru až po stav baterie a odhadovaný dojezd.

Přestože už se malých elektrických skútrů na trhu objevila celá řada, skoro všechny mají výkon 1-2 kW a maximální rychlost 45 kilometrů v hodině. A to v dnešním hustém silničním provozu znamená, že i po městě se před vás budou neustále tlačit auta. Ecooter E1R naproti tomu dokáže držet krok s provozem a umožní i důstojný kratší výlet po státovkách za městem. 

Ve vyšších rychlostech by si sice zasloužil pevnější rám a lepší vyladění brzdového systému, ale celkově už je důstojnou elektrickou alternativou k průměrnému benzínovému stopětadvacítkovému skútru.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autozápisník: Musk ukradl záchod pro kočky, Toyotě došlo místo na serverech

Automobilky vymýšlejí, jak zabavit posádku elektromobilů při dobíjení. BMW ve...

Letošní srpen přinesl bohatou úrodu automobilových událostí. Automobilky vymýšlely, jak zabavit...

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

Veletrh mobility IAA v Mnichově probíhá od 4. do 10. září 2023

VIDEO „Čínská konkurence v automobilovém průmyslu by neměla být důvodem k obavám, ale naopak...

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Expozice čínské automobilky BYD na autosalonu v Mnichově

VIDEO Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových...

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Čínská automobilka BYD oslavila pět milionů vyrobených vozidel s elektrickým...

VIDEO BYD oslavil pět milionů vyrobených vozidel poháněných elektřinou. Sice záleží na tom, jak se to...

Z hummeru je elektromonstrum rapperů. Escalade potřebuje náklaďákový řidičák

Cadillac Escalade IQ

VIDEO Je to, jako kdyby se dal papež František na buddhismus a Václav Klaus se stal předsedou Strany...

Autofotka týdne: Slavné GTI přiveze Volkswagen i v elektromobilech

Nové označení sportovně laděných volkswagenů naváže na slavnou zkratku GTI

VIDEO Volkswagen Golf GTI má po právu status ikony, je tu s námi už víc než čtyři dekády. GTI, zkratka...

Hyundai sází na elektřinu, v Nošovicích vyrábí druhou generaci Kony Electric

Z výrobních linek továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začínají sjíždět vozy...

VIDEO Výrobu druhé generace vozu Kona Electric v pátek slavnostně zahájila automobilka Hyundai v...

  • Nejčtenější

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...

Škoda představila Kodiaq, své poslední SUV pro Evropu se spalovacím motorem

Škoda odhalila novou generaci modelu Kodiaq. Poslední evropské SUV české značky se spalovacím motorem se ukázalo světu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

Konec ferrari na firmu se blíží. Prodeje drahých aut letí vzhůru

Prodej luxusních aut v Česku letos vzrostl proti loňsku o 39 procent, což je dvojnásobné tempo proti celému trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špinavá tajemství čisté Tesly. Superdobíječky plní baterky i z dieselagregátu

Když v Kalifornii chcete doplnit baterii své tesly, nemusíte zajíždět ke vzdálenější dobíječce jen proto, že stojí ve...

Čórky, fet a štěnice. Strávili jsme noc v ghettu Mojžíř, první české no-go zóně

Premium Chodníky jsou rozebrané, dlažební betonové kostky vytrhané, tráva udupaná na prach. Okolo kontejnerů na odpad jsou kupy...

Kšeft za 100 miliard. Gangy vykrádají v Americe obchody, bránit jim se trestá

Premium Bylo jich asi sto, přijeli desítkami aut jako loupeživá karavana a během pár minut vybílili luxusní obchody v centru...

Fakt sorry, on je dokonalý. Český skaut o vstupu talentu, který přemění NHL

Premium Už jeho kousky v přípravě naznačují, že do vesmíru NHL vlétne kometa, která může jednou celou soutěž sežehnout. Jmenuje...

Čína už svět motorek dojela. První kilometry na novém naháči CFMOTO

Ještě pár let zpátky by se vám každý „motorkář“ za čínskou motorku vysmál. Poslední dobou jim ovšem nějak došly...

V Táboře je k vidění patrně jediný parní motocykl v Evropě

Patrně jediný parní motocykl v Evropě mohou lidé ode dneška vidět v Táboře. Stroj sestavený podle dobové inspirace je...

Na legendě přes Alpy. Honda Transalp je příjemný svéráz se skvělou cenou

Kam se vydat s novou Hondou XL750 Transalp na pětidenní redakční test? Název si o to přímo říká, přece Transalp je v...

Nové BMW GS: nejslavnějšímu motoSUV šel za kmotra německý kancléř

BMW slaví 100 let od založení divize motocyklů a ke kulatinám si nadělilo několik dárků. V areálu berlínské továrny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

V 25 letech zemřela pěvkyně Patricia Burda Janečková, podlehla zákeřné nemoci

Ve věku pětadvacet let zemřela v neděli operní a koncertní pěvkyně, muzikálová zpěvačka a herečka Patricia Burda...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Sophii Lorenovou si manžel vyhlédl v šestnácti. Herečka dodnes lituje jediné věci

Historie vztahu herečky Sophie Lorenové (89) a italského filmového producenta Carla Pontiho (†94) byla dramatická....

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...