Středa 25. května 2022, svátek má Viola
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 25. května 2022 Viola

Asijské vajíčko: elektroskútr nadupaný funkcemi je lehký a čiperný

Že by první smysluplné elektrické přibližovadlo do běžného silničního provozu? V technických údajích stále ztrácí s benzinovou stopětadvacítkou dané cenové třídy, jinak má ale Ecooter E1R levný provoz a dokáže zaujmout obratným ovládáním s minimálními starostmi o údržbu.

Odlišuje se atraktivním designem, je prostě jiný. Kde jsem jen podobný recept viděl? Jasně, u mobilních telefonů iPhone.

Stejně jako iPhony se Ecooter E1 vyrábí v Číně. A podobné je to i s vývojem v jiné zemi. Skútry Ecooter jsou totiž klonem tchajwanského projektu elektrických skútrů Gogoro, od kterých se liší designem kol, bočních plastů a světlometu. Díky tomu mohl Ecooter udělat skok v technologickém vývoji a nabídnout moderní mobilní funkce. 

Displej oživíte pouhým stisknutím tlačítka, skútr se ozve uvítacím tónem, který si můžete měnit podobně jako u mobilu.

Zatímco propojení s mobilem se ve světě motocyklů teprve pomalu rozšiřuje u dražších cesťáků, Ecooter už nyní nabízí plnou konektivitu s vestavěnou GPS a SIM kartou, bezklíčkové startování a aplikaci na sledování všech funkcí.

Elektrický „pan Vajíčko“

Futuristický skútr na první pohled zaujme designem vycházejícím z jediné zaoblené křivky. Ten oválný tvar vyloženě křičí do světa „jsem jiný, jsem budoucnost“. Najdete ho na něm skoro všude. Zadní světlo, směrovky, sedlo či přední blatník, vše ve tvaru vajíčka. A když se k tomu přičte odvážné jednostranné zavěšení obou dvanáctipalcových kol, je výsledkem výjimečný stroj.

Extravagantní dojem pokračuje i po vyhoupnutí se do sedla, protože oválný barevný displej připomíná přístrojovku vesmírné lodi ze sci-fi filmu. Zaoblené jsou dokonce i konce rukojetí řídítek. Pamatujete ještě na „pana Vajíčka“, který za minulého režimu v televizi oznamoval socialistické reklamní vstupy propagující třeba zdravé mléko? V dnešní době by rozhodně jezdil na tomto skútru.

Fotogalerie

Ecooter je poměrně malý a pod větším jezdcem působí skoro jako hračka. Rozměrově zaostává za dnešními benzinovými stopětadvacítkami, přestože se jim výkonově vyrovná. Proto příjemně překvapí, že i pro téměř dvoumetrovou postavou je dost místa na nohy a řídítka v rejdu nenaráží do kolen. To se mi jinak často stává i u mnohem větších skútrů.

Co na tom, že na Ecooteru vypadám jako vosa na lentilce. Jízdu ve dvou bych asi vyhledával jen občas, spolujezdec sice má dost místa díky výklopným stupačkám, ale podvozek je rozhodně naladěný spíš na sólové svezení. Z malých rozměrů vyplývá i nízká hmotnost 95 kilogramů, to znamená přibližně o 20-30 kilogramů méně než plně natankovaný stopětadvacítkový skútr. A pak že elektrické stroje jsou ze své podstaty těžké stroje.

Ecooter E1R v číslech

  • motor: hliníkový bezkartáčový stejnosměrný motor
  • výkon: 4,2 kW
  • krouticí moment: 165 Nm
  • baterie: 64V, 40Ah Li-ion Battery Samsung
  • centrální jednotka: Ecooter BMS (battery management system)
  • dojezd: až 150 km (při průměrné rychlosti 40 km/h)
  • odpružení: přední a zadní hliníkové rameno, letmo uložené kolo
  • brzda přední/zadní: kotouč 220 mm/210 mm
  • pneumatiky: 100 / 60 - 12" 100 / 60 - 12"
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 1750 x 645 x 1075 x 1260
  • hmotnost: 95 kg (včetně baterie)
  • připojení: Bluetooth, GPRS, Wifi
  • aplikace: Apple IOS, Android
  • funkce: Alarm, bezklíčkový přístup

Jednostranně zavěšené zadní kolo není ve světě motocyklů až taková vzácnost, zato u předního kola jej používá vlastně jen Vespa, ovšem s úplně jinou konstrukcí. Ecooter má přední kolo zavěšené na teleskopické trubce s odpružením, přenos řízení z řídítek zajišťuje jen jednoduchá páka s třemi klouby.

Nevypadá to nijak robustně, na druhou stranu podobné řešení přenosu sil řízení používá třeba i největší motorka na trhu, čtyřikrát těžší šestiválcová Honda Goldwing. Výsledný umělecký dojem stojí za to, skútr je při pohledu z pravé strany atraktivní, pěkný pohled ale dává i levá strana s pohledným ramenem kyvky vepředu a krytem variátoru vzadu.

Ano, to není omyl, Ecooter opravdu má elektromotor doplněný řemenovým variátorem. Zatímco dnešní nejlevnější elektrické skútry používají motor přímo v zadním kole, Ecooter má výhodnější řešení s motorem v rámu a sekundárním převodem. To významně zmenšuje poměr neodpružených hmot a umožňuje nastavit motor na vyšší otáčky i při rozjezdech.

Jízdní vlastnosti

A právě rozjezdy jsou jeho silnou stránkou, ta tichá a silná akcelerace se zrychlením na povolenou padesátku zhruba za pět sekund je podmanivá věc. Plynulost a stejnoměrný tah zaručeně přesvědčí i největšího nepřítele elektromobility. Pokud máte na displeji navolený režim Smart, zátah končí ve 45 kilometrech za hodinu. Pokud ale sedíte na silnější verzi E1R o výkonu 4,2 kW a žlutým tlačítkem si přepnete na Sport, razance rozjezdu se ještě zvýší a skútr dál zrychluje až na osmdesátku.

Za příznivých okolností se maximálka vyhoupne ještě o deset kilometrů výš, to už se ale hlásí limity malých dvanáctipalcových kol obutých do úzkých stovkových pneumatik a krátkého rozvoru. Právě o deset cm kratší rozvor ve srovnání s podobně výkonnými benzínovými skútry je při rychlostech nad padesát kilometrů v hodině hodně znát a citlivé řízení už vyžaduje hodně velkou pozornost.

Pokud ale pevně svírám řídítka, dá se s Ecootrem docela svižně upalovat i na větších silnicích za hranicemi města. Jen nesmí přijít hodně rozbitý asfalt, jednoduchý trubkový rám bez středového zpevnění postrádá tuhost maxiskútrů a na hrbolech v zatáčkách už působí dost nejistě. Nepomáhají tomu ani kotoučové brzdy, které sice mají velmi slušný výhon a dobrý nástup, ale menší citlivost a odezvu.

Výrobce se účastní závodů elektroskútrů, kde odpružení absolvuje tu nejtěžší zkoušku.

Silnější verze je kvůli legislativě vybavená propojeným brzdovým systémem CBS, který dává hodně silný důraz na přední brzdu a na mokru nebo prašné cestě může překvapit krátkým bloknutím předního kola. Pokud ale rezignujete na Sport a zůstanete u režimu Smart a tím i u maximální rychlosti čtyřicet pět kilometrů v hodině, nebudete mít problém ve městě, zatáčkách ani na hrbolech. 

Navíc se třeba dokážete přiblížit udávanému maximálnímu dojezdu na baterii až 150 kilometrů.

Jak to u elektromobility bývá, obvyklá hodnota dojezdu v reálném světě bude zhruba o třetinu nižší. Podle majitelů v internetových diskuzích je obvyklý dojezd v režimu Smart kolem 80-100 kilometrů, i to je docela pěkné číslo. Pokud si ovšem přepnete na režim Sport a budete jezdit s razantnějším zrychlením a dvojnásobnou rychlostí, počítejte také s dvojnásobnou spotřebou a polovičním dojezdem.

Baterii lze po odpojení kabelu odemknout a vysunout.

Baterie nechává v podsedlovém prostoru dost místa i na menší tašku a umožňuje nabíjení buď přímo kabelem ve skútru, nebo ji lze po odemčení vysunout a odnést nabít domů. Po nabití přes noc na levný proud se tak můžete dostat i na dovozcem udávanou cenu deset haléřů na kilometr. Jak jsem zmínil na začátku, skútr má datovou SIM kartu a na mobilu vám třeba ukáže i stav nabití baterie a odhadovaný zbývající dojezd.

Za zmínku stojí i možnost přepnout skútr na zpětný chod a pomocí zpátečky si třeba vycouvat do kopce při výjezdu z garáže, přestože s tak nízkou provozní hmotností by s tím ani bez zpátečky nebyl problém. Právě díky absenci spalovacího motoru, kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti by se mohl Ecooter stát zajímavou volbou pro majitele obytných vozů.

Chytrá aplikace v mobilu vám ukáže vše od pozice zaparkovaného skútru až po stav baterie a odhadovaný dojezd.

Přestože už se malých elektrických skútrů na trhu objevila celá řada, skoro všechny mají výkon 1-2 kW a maximální rychlost 45 kilometrů v hodině. A to v dnešním hustém silničním provozu znamená, že i po městě se před vás budou neustále tlačit auta. Ecooter E1R naproti tomu dokáže držet krok s provozem a umožní i důstojný kratší výlet po státovkách za městem. 

Ve vyšších rychlostech by si sice zasloužil pevnější rám a lepší vyladění brzdového systému, ale celkově už je důstojnou elektrickou alternativou k průměrnému benzínovému stopětadvacítkovému skútru.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Boj o Ukrajinu: Elektřina zdarma pro auta. Ruské nabíječky nadávají Putinovi

Nabíjecí stanice Ionity

Tesla se rozhodla usnadnit útěk z Ukrajiny elektrickými vozidly a ve vybraných lokalitách odemkla...

Šéf automobilky BMW varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu

Povrchová úprava karoserie konceptu BMW iX Flow s technologií E Ink obsahuje...

Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu....

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

VIDEO: Traktor versus humvee. Zemědělec s vojákem zápasili v bahně

Luxusní traktor versus americké bojové vozidlo. Takovou potyčku vymyslel magazín Autosalon. Moderní vládce polí Fendt...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Natřesené sádlo bolí víc než namožené svaly, směje se přední český spolujezdec

Premium Spolujezdci jsou v rámci posádky v rallye dost často opomíjeni. Dokonce bylo období, kdy jejich jména zmizela z auta a...

Harleye vyráběli i v Japonsku nebo Itálii. K vidění jsou v Praze

Exkluzivně Víc než tři desítky strojů legendární americké značky Harley-Davidson mohou od pondělí 7. března obdivovat návštěvníci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Fešáci okouzlovali Prahu svými motorkami a stylovými obleky

Šik distingovaných gentlemanů na jejich fešáckých strojích projel po dvou covidových letech opět Prahou. Nejen pro...

Aprilia Tuareg nadchne ovladatelností. Potěší mazáka, pomůže zelenáči

Italové přicházejí s cestovním endurem Tuareg 660, které využívá motor o objemu 660 ccm z modelu Tuono. Novinku jsme...

Chcete zpevnit tělo? Vyhrajte unikátní gely značky bioten
Chcete zpevnit tělo? Vyhrajte unikátní gely značky bioten

Plavková sezona pomalu klepe na dveře a my pro vás máme speciální soutěž o zeštíhlující gely od přírodní značky bioten. Stačí se jen přihlásit.

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...