Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Volvo V90 Cross Country dokazuje, že kombík je lepší než SUV

aktualizováno 
Zvýšená kombi od Volva mají punc ideálního rodinného auta. Nejnovější volvo s přídomkem Cross Country tuto pozici potvrzuje a navíc dokazuje, že i za volantem takto velkého a praktického auta si můžete řízení užít.

I když zvýšená kombi s pohonem všech kol, jak je známe dnes, Volvo dělá už dvacet let, jejich robustnost a praktičnost je těmto švédským stěhovákům vlastní takřka od nepaměti. Ale časy se ale mění, a tak již dlouho nestačí nějakou vlastnost prostě mít, ale je potřeba ji umět také dobře předvést. A to volva umějí, protože právě zvětšení světlé výšky, masivnější oplastování, jiná kůže a dekory v interiéru s image těchto aut velmi dobře ladí.

Volvo V90 Cross Country v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4939 x 1879 x 1543 x 2941
  • objem kufru: 560 – 1953 litrů
  • kola: základní 18palcová
  • světlá výška: 210 mm
  • objem nádrže: 60 litrů
  • základní cena: 1 526 100 korun

    Motory
  • benzinové
    T5 – 187 kW/254 k, 350 Nm,
    T6 – 235 kW/320 k, 400 Nm
  • diesely
    D3 – 110 kW/150 k, 350 Nm
    D4 – 140 kW/190 k, 400 Nm
    D5 – 173 kW/235 k, 480 Nm

Nejnovější V90 Cross Country se však od zbytku zvýšených vozů Volvo liší. Je v hierarchii automobilového trhu postavené výše. To platí nejen pro rozměry, které s délkou atakují pětimetrovou hranici, ale samozřejmě také cenu, která začíná na sebevědomé částce 1,5 milionu korun.

Cross Country je přirozeně postaveno na základě kombi V90, které svoji techniku sdílí se sedanem S90 a velkým SUV XC90. Je to od základu nově vyvinutá platforma vlastní konstrukce určená pro velké modely Volvo. Na ní je postavena i aktuální novinka SUV XC60.

Volvo tento technický základ neustále zdokonaluje a vyvíjí, což je důvod, proč vás řízení nového Cross Country bude bavit. Nejde teď o uspokojování sportovních ambicí, to ani v nejmenším, ale spíše o to, jak pohodově se toto auto řídí. Podvozek je zvýšený o 65 mm a má světlou výšku 210 mm. Část z tohoto zvýšení mají na svědomí větší kola s vyššími pneumatikami a část úprava zavěšení.

Volvo V90 Cross Country

Výsledkem je velmi poddajný podvozek, který si s nadhledem poradí s rozbitými silnicemi. To se ideálně ukázalo na švédských silnicích, na nichž byly během končící zimy zmrazky. Stabilita kombinovaná s komfortem a pocitem naprosté jistoty a stability za volantem nejsilnější verze T6 byly dominantními projevy.

Na jezeře

Skutečně na dřeň podvozku a pohonu všech kol jsme se dostali na trati postavené na zamrzlém jezeře. Ve standardním nastavení bezpečnostních systémů Volvo V90 Cross Country s enormní snahou následovalo směr daný volantem a na kluzkém povrchu využívalo limitů daných fyzikálními zákony. V nastavení Dynamic se stabilizačním systémem v módu Sport přitom automobil posílá více síly k zadní nápravě a automobil je možné v zatáčkách řídit plynovým pedálem v táhlých smycích.

Volvo V90 Cross Country

Zásluhou značné délky se tento vůz i v takto extrémních podmínkách ovládá s naprostou samozřejmostí. I v těchto situacích přitom nad řidičem bdí ochranná elektronická síť systémů podvozku, které se okamžitě aktivují, jakmile zaznamenají nejistotu řidiče (nesouhru mezi plynovým pedálem a volantem).

Zásluhou větší světlé výšky se V90 CC nezalekne ani středního terénu, v němž je přirozeně největším limitem hlavně dlouhý rozvor a přední převis. Svými terénními schopnostmi si však toto zvýšené kombi v ničím nezadá s běžnými SUV modely.

Většina verzí Cross Country Volva V90 je standardně vybavena elektronicky řízeným pohonem všech kol. Pouze u tří základních motorů lze pořídit také verzi s pohonem pouze předních kol. K pohonu slouží výhradně dvoulitrové přeplňované čtyřválce. Připraveny jsou dvě zážehové a tři vznětové verze.

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country

Mezi technické zajímavosti nejvýkonnějšího zážehového motoru T6 patří kombinované přeplňování pomocí turbodmychadla a mechanicky poháněného kompresoru. Vznětový motor D5 je naopak vybaven unikátním systémem Power Pulse s tlakovým zásobníkem vzduchu. Stlačený vzduch se při přidání plynu používá pro rychlejší roztočení turbodmychadla, a tím pádem k rychlejšímu nástupu hnací síly a reakcí. Nabídku doplňuje plug-in hybridní provedení T8 s benzinovým motorem a elektromotorem s možností dobíjení.

Masivní seveřan

Uvnitř je V90 Cross Country klasickým volvem. Působí bytelně, používá kvalitní materiály a vůbec celkovou atmosféru lze označit jako nevtíravě luxusní. Tedy přesně ve švédském stylu. Prostornost a praktičnost jsou i vzhledem k velikosti karoserie na dostatečné úrovni, přestože V90 nepatří k prostorovým rekordmanům. Zejména zavazadlový prostor má spíše průměrnou výšku. Zaujme však zpracováním detailů a například i kvalitou čalounění. Na rozměrných sedadlech v přední i druhé řadě se pohodlně usadí osoby různého vzrůstu a tělesných konstitucí.

Volvo V90 Cross Country

V souvislosti s vozy Volvo je často diskutovaným tématem ovládání většiny funkcí, které přímo nesouvisí s jízdou, pomocí velkoplošného centrálně umístěného displeje. Ve srovnání s verzí XC90 prošel celý systém drobnými úpravami, díky nimž je opět o něco srozumitelnější. Stačí si zapamatovat několik základních gest a tahů prstem a máte vždy rychle připraven přístup k požadovaným informacím nebo nastavení. Obecně platí, že čím více času za volantem strávíte, tím samozřejmější obsluha různých funkcí bude.

Ochránce

Silnou stránkou vozů Volvo je tradičně bezpečnost. Naštěstí jsme ji v praxi přímo neotestovali, a tak se musíme spokojit s informacemi od automobilky a nezávislých testovacích institucí. Volvo V90 je například premiantem v hodnocení v testech Euro NCAP, stejně jako v crashtestech na jiných kontinentech. Samozřejmostí je tuhá (a poměrně těžká) karoserie využívající vysokopevnostní ocel a mnoho specifických detailů. Jedním z nich je třeba deformovatelný člen, na němž jsou umístěna přední sedadla, jehož funkce se ukáže po dopadu z výšky – dojde k jeho deformaci, a tím omezení sil působících na páteř posádky.

Fotogalerie

Mimořádná je též nabídka prvků aktivní bezpečnosti v sériové výbavě. Systém přednárazového brzdění dokáže rozpoznávat nejen potenciálně nebezpečné chodce, ale také velká zvířata. Nechybí ani systém udržování v jízdním pruhu s funkcí rychlého navrácení v případě rizika srážky s protijedoucím vozem, ani adaptivní tempomat s asistentem jízdy v kolonách.

Dokonalý univerzál?

Volvo V90 Cross Country je autem, které svými vlastnostmi plně nahradí běžné modely SUV, ale přitom nabízí jízdní projev odpovídající „nízkým“ vozům. Verze Cross Country má navíc vlastní osobitý styl a díky větším kolům poskytuje i mimořádný komfort, což platí především pro verze se vzduchovým odpružením zadní nápravy a aktivními tlumiči. Je však třeba počítat s tím, že Volvo se s novými modely vydalo do boje s tradičními prémiovými značkami, čemuž odpovídá i cenová úroveň.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Volvo XC60: hybridizace dává čtyřválci šestiválcovou důstojnost

O čtyřválcích můžeme diskutovat donekonečna, protože vždy bude někdo, kdo se s nimi prostě nesmíří. Jenže pak jsou v...

Premium

I elektrické auto umí vyhrávat. Vyzkoušeli jsme závodní Jaguar v plné palbě

Znáte to, ty nejlepší věci přicházejí nečekaně a znenadání. A přesně takhle mi jednoho dne zavolali z Jaguaru, zda bych...

Premium

Vyplatí se rychlá jízda? Výsledky testu jsou jednoznačné

V reálných podmínkách jsme otestovali, nakolik dynamická jízda skutečně zkrátí dobu cesty a jak se odráží v nákladech i...

Premium

Na vlastní kůži. Jak se žije a jezdí s elektromobilem, nejen v zimě

Jaké je každodenní soužití s elektromobilem v roli jediného vozu v rodině v České republice? Je to taková paráda, jak...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz