Na první dojem zasáhla omlazovací kůra hlavně přední část vozu, který dostal také větší světlomety, ovšem mnohem citelnější zemětřesení zaznamenal interiér. Tím se opticky přiblížil menšímu sourozenci, modelu Lupo, který však tuzemští motoristé neznají, neboť není v nabídce zdejšího dovozce automobilů wolfsburské značky. Především dva vystupující kruhové ukazatele dávají interiéru sportovní říz. S tím korespondují i další prvky Volkswagenu Polo - dvoubarevná sedadla a hlavně výborný podvozek, který zaručuje celkem pohodlné svezení i na nerovnostech. Nová přístrojová deska má i nedostatky - některé plasty nenavazují stoprocentně. Jinak je ale dojem ze zpracování vozu výborný. Zájemci o Volkswagen Polo ve verzi kombi nebo sedan musí vzít zavděk jen inovací v interiéru. Vnější design zmíněných verzí totiž zůstal nedotčen. Opakem sportovního ladění interiéru je slabý motor testovaného vozu. Benzinový agregát 1.0 skutečně závodit nemůže, spíše uspokojí zájemce o klidnou jízdu při nízké spotřebě. Navíc zaručí menší peněžní újmu při placení povinného ručení ve srovnání s majiteli silnějších vozů. Malou dynamiku Vokswagenu Polo potvrzuje měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD): ke zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost vůz potřebuje 21,5 vteřiny, tedy o tři sekundy víc než Škoda Fabia 1.4 s motorem o výkonu 50 kilowattů. Fabii se však litrový polo zcela vyrovná v pružnosti motoru ve vyšších rychlostech: při výjezdu z obce na čtvrtý rychlostní stupeň zrychlují oba vozy stejně a srovnatelné jsou také výsledky zrychlení na pětku z 80 na 130 kilometrů v hodině. Spotřeba litrového pola je nízká. Ve městě se málokdy přehoupne přes osm litrů benzinu na 100 kilometrů. Pomalou jízdu v obcích navíc v nízkých otáčkách zpříjemňuje zátah motoru, který částečně eliminuje malý výkon. Při jízdě mimo město se spotřeba pohybuje mezi pěti a sedmi litry na 100 kilometrů - podle toho, jak řidič šlape na plynový pedál. Ve srovnání s jinými malými auty nabízí polo hodně vnitřního prostoru, ale přesto v tomto ohledu nestačí na fabii a felicii. Skromný je také objem zavazadlového prostoru, ke kterému navíc vede cesta přes vysoký práh. Právě špatný přístup do zavazadlového prostoru Volkswagenu Polo kritizuje také Martin Kovář, který pro MF DNES osobně hodnotí testované automobily z pohledu tělesně handicapovaného člověka: "Z invalidního vozíku nedosáhnu na dno kufru, což dovede řádně znepříjemnit život. Naopak vstříc ženám a tělesně postiženým vyšel Volkswagen tím, že kapotu motoru pomáhají otevřít plynové vzpěry," doplňuje Martin Kovář.
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
21,5 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
15,4 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
38,0 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
31,3 |
Pramen: ÚSMD
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru |
6 |
Převodovka |
8 |
Spotřeba v testu |
8 |
Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech |
8 |
Prostor na zad. sedadlech |
8 |
Využití kufru |
6 |
Výhled z vozu |
8 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti |
9 |
Řízení a ovladatelnost |
8 |
Tlumení nerovností |
8 |
Brzdy |
9 |
Očima designéra
Konzervativní vzhled Volkswagenu Polo nebyl narušen. Stylisticky jemný facelift nemůže nikoho urazit, přesto k němu mám výhrady. Zatímco nový přední nárazník s maskou vytváří poměrně mohutný, opticky těžký celek s výrazem většího vozu, v zadní části zůstává vše při starém. Výsledkem je ztráta optické rovnováhy hmoty. Výrazné oživení zaznamenal interiér. Tvarově originální přístrojovou desku a vizuálně zajímavé detaily v oblasti přístrojového panelu však poněkud degraduje plast připomínající gumu.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce
Prognóza odhadce
Volkswagen Polo, který se v lednu tohoto roku objevil v modernizované podobě, opticky povyrostl. Amortizace je u zmíněného modelu mírnější než u většiny jeho konkurentů - díky výhodnému poměru užitné hodnoty a ceny. Životnost malého volkswagenu je nadprůměrná. To se odrazí i na trhu jetých vozidel, kde si vůz udrží stabilní ceny. Ty výrazněji neovlivní ani poměrně malý počet vozů na zdejších silnicích, ani sezonní výkyvy. Prognóza tedy zní: v roce 2005 by se současný Volkswagen Polo měl prodávat za 146 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce