Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen Polo 1.0: prostorný, ale drahý malý vůz

- Modernizovaný Volkswagen Polo, jehož příští nástupce dostane stejnou podvozkovou plošinu, jakou má Škoda Fabia už nyní, nabízí solidní vnitřní prostor a výborné jízdní vlastnosti. I se skromnou základní výbavou a nejslabším litrovým motorem je ale oproti srovnatelné konkurenci drahý.
Na první dojem zasáhla omlazovací kůra hlavně přední část vozu, který dostal také větší světlomety, ovšem mnohem citelnější zemětřesení zaznamenal interiér. Tím se opticky přiblížil menšímu sourozenci, modelu Lupo, který však tuzemští motoristé neznají, neboť není v nabídce zdejšího dovozce automobilů wolfsburské značky. Především dva vystupující kruhové ukazatele dávají interiéru sportovní říz. S tím korespondují i další prvky Volkswagenu Polo - dvoubarevná sedadla a hlavně výborný podvozek, který zaručuje celkem pohodlné svezení i na nerovnostech. Nová přístrojová deska má i nedostatky - některé plasty nenavazují stoprocentně. Jinak je ale dojem ze zpracování vozu výborný. Zájemci o Volkswagen Polo ve verzi kombi nebo sedan musí vzít zavděk jen inovací v interiéru. Vnější design zmíněných verzí totiž zůstal nedotčen. Opakem sportovního ladění interiéru je slabý motor testovaného vozu. Benzinový agregát 1.0 skutečně závodit nemůže, spíše uspokojí zájemce o klidnou jízdu při nízké spotřebě. Navíc zaručí menší peněžní újmu při placení povinného ručení ve srovnání s majiteli silnějších vozů. Malou dynamiku Vokswagenu Polo potvrzuje měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD): ke zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost vůz potřebuje 21,5 vteřiny, tedy o tři sekundy víc než Škoda Fabia 1.4 s motorem o výkonu 50 kilowattů. Fabii se však litrový polo zcela vyrovná v pružnosti motoru ve vyšších rychlostech: při výjezdu z obce na čtvrtý rychlostní stupeň zrychlují oba vozy stejně a srovnatelné jsou také výsledky zrychlení na pětku z 80 na 130 kilometrů v hodině. Spotřeba litrového pola je nízká. Ve městě se málokdy přehoupne přes osm litrů benzinu na 100 kilometrů. Pomalou jízdu v obcích navíc v nízkých otáčkách zpříjemňuje zátah motoru, který částečně eliminuje malý výkon. Při jízdě mimo město se spotřeba pohybuje mezi pěti a sedmi litry na 100 kilometrů - podle toho, jak řidič šlape na plynový pedál. Ve srovnání s jinými malými auty nabízí polo hodně vnitřního prostoru, ale přesto v tomto ohledu nestačí na fabii a felicii. Skromný je také objem zavazadlového prostoru, ke kterému navíc vede cesta přes vysoký práh. Právě špatný přístup do zavazadlového prostoru Volkswagenu Polo kritizuje také Martin Kovář, který pro MF DNES osobně hodnotí testované automobily z pohledu tělesně handicapovaného člověka: "Z invalidního vozíku nedosáhnu na dno kufru, což dovede řádně znepříjemnit život. Naopak vstříc ženám a tělesně postiženým vyšel Volkswagen tím, že kapotu motoru pomáhají otevřít plynové vzpěry," doplňuje Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 21,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 15,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,3
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 6
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 6
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9


Očima designéra
Konzervativní vzhled Volkswagenu Polo nebyl narušen. Stylisticky jemný facelift nemůže nikoho urazit, přesto k němu mám výhrady. Zatímco nový přední nárazník s maskou vytváří poměrně mohutný, opticky těžký celek s výrazem většího vozu, v zadní části zůstává vše při starém. Výsledkem je ztráta optické rovnováhy hmoty. Výrazné oživení zaznamenal interiér. Tvarově originální přístrojovou desku a vizuálně zajímavé detaily v oblasti přístrojového panelu však poněkud degraduje plast připomínající gumu.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Volkswagen Polo, který se v lednu tohoto roku objevil v modernizované podobě, opticky povyrostl. Amortizace je u zmíněného modelu mírnější než u většiny jeho konkurentů - díky výhodnému poměru užitné hodnoty a ceny. Životnost malého volkswagenu je nadprůměrná. To se odrazí i na trhu jetých vozidel, kde si vůz udrží stabilní ceny. Ty výrazněji neovlivní ani poměrně malý počet vozů na zdejších silnicích, ani sezonní výkyvy. Prognóza tedy zní: v roce 2005 by se současný Volkswagen Polo měl prodávat za 146 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce


Autor:

Nejčtenější

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

Zrození a pád královny silnic. Zářnou kariéru Elišky Junkové utnula tragédie

Premium

Před 101 lety se poprvé postavila na start jako samostatná závodnice. A hned se svým vozem Bugatti pokořila ostatní závodníky, vesměs muže. Česká hvězda automobilových závodů Eliška Junková to poté...

25. ledna 2025

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...