Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři, takže to byla skutečně premiéra. Zpočátku to byl horor. A k tomu mě pořád strašili, že rád dělá kotrmelce.

Tuktuk Bajaj | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Bez tohoto vozítka, se kterým se vydává pět odvážných žen na cestu přes Jižní Ameriku, by Indie nebyla pravou Indií. A právě odtud byl před lety dovezen tuktuk nebo také motorizovaná rikša legendární značky Bajaj, s níž jsme strávili část odpoledne. Pro řízení toho čtyřtaktního benzinového rudého ďábla s výkonem deseti koní musíte mít v Česku řidičák na motorku.

Objem 150 kubických centimetrů, řídítka a manuální čtyřstupňové řazení (plus zpátečka) si to podle zákona zkrátka žádají.

Tuktuk Bajaj
Tuktuk Bajaj

Tuktukem přes Jižní Ameriku

Cestovatelka Lucie Radová má před sebou ambiciozní plán. Dobýt Jižní Ameriku. Na motorizovaných tříkolkách ji spolu s dalšími čtyřmi ženami čeká během čtyř měsíců cesta dlouhá více než pět tisíc kilometrů.

Řídit něco, co má čtyři nebo dvě kola? V pohodě! Ale něco, co má kola tři? Ze začátku trošku hororová premiéra. Kolega to měl těžší – sedl si k řízení jako první. Nejdřív nemohl pobrat logiku, s níž se na otočné rukojeti řadí, neuměl zařadit neutrál, tuktuk chcípal. No prostě hrůza. Ale proběhlo pár koleček kolem továrních hal a všechno zapadlo na své místo.

Stačilo si jen všímat nenápadných čísílek vyražených do kovu rukojeti, která označovala právě zařazenou rychlost. Spojka je nad řadicí rukojetí, všechno tak děláte jedním otočením levého zápěstí, tím druhým přidáváte plyn, to už je jako na motorce. Zpátečka se řadí přesunutím táhla, pak máte k dispozici zase všechny čtyři rychlosti vzad. Jediným pedálem zůstává brzda, mimochodem pěkně ostrá.

A protože se mi úplně vykouřilo z hlavy, že to malé červené tlačítko je startér, nahazoval jsem tuktuka několikrát ruční pákou. Šlo to ztuha, ale když se konečně podařilo přeprat odpor dvouválce (175 ccm), čtyřtakt pokaždé nakonec blafl.

Jako u doktora

Když už zvládnete řazení, zbytek je jednoduchý. Vyrazíte kupředu poměrně svižně, ale když ručička na tachometru ukazuje čtyřicítku, už se začínáte bát. Zaprvé to strašlivě drncá. Odpružení v podstatě neexistuje, takže na koženkové lavici, která se nejvíc podobá té v čekárně u doktora z 80. let, cítíte každou drobnou nerovnost na silnici.

Tuktuk Bajaj

A to mě ještě majitelé tuktuku neboli rikši varovali před zatáčkami - prý se rád převrací na bok. Což jsem vzhledem k nulovým bezpečnostním prvkům otevřené karoserie nechtěl zkoušet. Pásy sice vozítko má, ale kdo by si je na motorce zapínal, že. A pravda je, že při zatáčení dostával tuktuk nebezpečné náklony, proto jsem se otáčel v minimálních rychlostech. Zato zpětná zrcátka, umístěná až na horním okraji čelního skla, fungovala docela dobře, raději jsem se do nich díval pořád.

Pásy jsou navíc posledním prvkem vnitřního vybavení, o kterém má cenu mluvit. Nic dalšího tam zkrátka není. Žádné odkládací kapsy, topení, rádio.

Tuktuk Bajaj se v Indii stále vyrábí. Přes padesát let téměř pořád bez změny v designu i z pohledu techniky. Mírně inovovat je však přece jen třeba. Nabídka se proto rozrostla o ekologičtější verze na LPG a CNG.

A aby to nebyla taková nuda, zákazníci mají možnost si vybrat mezi třemi barvami karoserie. V nabídce už nefiguruje červená, takže teď volí mezi prudce elegantní černou, výraznou žlutou nebo brčálově zelenou.

Tříkolový kabriolet

Asi nejvíc má najeto s „naším“ tuktukem Jakub Olbert, majitel firmy S.O.S. Dekorace, který ho před lety koupil v českém bazaru společně ještě s dalším kusem a oba teď pronajímá na různé komerční akce.

Fotogalerie

Ačkoliv sám cestuje po světě na motorce, přiznává, že i toto tříkolové vozítko si zamiloval. „Už jsem v tuktuku v Česku najezdil stovky kilometrů. Nejdál jsem s ním dojel z Prahy do Mladé Boleslavi, máme za sebou účast na orientačním závodě dlouhém 150 kilometrů. A pořád mě to baví. Je úžasné, jak je to otevřené, a když je navíc krásně, sundáte střechu a máte kabriolet na třech kolech,“ libuje si Olbert, který s tuktukem dosáhl na osobní rychlostní rekord sedmdesát kilometrů za hodinu. „Bylo to brutální. Jak to má vepředu malé kolo, v téhle rychlosti nesmíte s řídítky udělat vůbec nic. Jinak jdete přes střechu,“ dodává Olbert.

My jsme se tedy raději pohybovali v jiných rychlostních relacích, ale i tak to byl zážitek. Sice trošku zvláštní, ale klidně bychom si ho zopakovali i na delší dobu. Ale zase ne tak moc, jak mají v plánu dobrodružky v čele s Lucií Radovou, které na něm plánují projet Jižní Ameriku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Ticho a blesková akcelerace. Jízda s elektromobilem má i své výhody

Premium Budoucnost osobní automobilové dopravy bude technologicky pestrá. Různé potřeby a možnosti budou naplňovány různými...

Jak na zkušební jízdu. Pozornost věnujte dokumentaci i nastavení sedadel

Premium Nákupu ojetého vozu by vždy měla předcházet zkušební jízda. Jak by měla probíhat, aby opravdu pomohla udělat dobré...

Chladno a nebezpečno. Testovali jsme letní pneumatiky v podzimním počasí

Premium V podzimním období může dokonce i malý pokles teploty znamenat drastické prodloužení brzdné dráhy auta na letních...

Neskutečný řidičský zážitek! Finální provedení BMW M2 je ostré jako břitva

Premium BMW M2 CS je speciál, na který se dlouho čekalo. Ostřejší verze BMW M2 Competition vtrhla do ringu s časem o devět...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...