Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

aktualizováno 
Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři, takže to byla skutečně premiéra. Zpočátku to byl horor. A k tomu mě pořád strašili, že rád dělá kotrmelce.

Tuktuk Bajaj | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Bez tohoto vozítka, se kterým se vydává pět odvážných žen na cestu přes Jižní Ameriku, by Indie nebyla pravou Indií. A právě odtud byl před lety dovezen tuktuk nebo také motorizovaná rikša legendární značky Bajaj, s níž jsme strávili část odpoledne. Pro řízení toho čtyřtaktního benzinového rudého ďábla s výkonem deseti koní musíte mít v Česku řidičák na motorku.

Objem 150 kubických centimetrů, řídítka a manuální čtyřstupňové řazení (plus zpátečka) si to podle zákona zkrátka žádají.

Tuktuk Bajaj
Tuktuk Bajaj

Tuktukem přes Jižní Ameriku

Cestovatelka Lucie Radová má před sebou ambiciozní plán. Dobýt Jižní Ameriku. Na motorizovaných tříkolkách ji spolu s dalšími čtyřmi ženami čeká během čtyř měsíců cesta dlouhá více než pět tisíc kilometrů.

Řídit něco, co má čtyři nebo dvě kola? V pohodě! Ale něco, co má kola tři? Ze začátku trošku hororová premiéra. Kolega to měl těžší – sedl si k řízení jako první. Nejdřív nemohl pobrat logiku, s níž se na otočné rukojeti řadí, neuměl zařadit neutrál, tuktuk chcípal. No prostě hrůza. Ale proběhlo pár koleček kolem továrních hal a všechno zapadlo na své místo.

Stačilo si jen všímat nenápadných čísílek vyražených do kovu rukojeti, která označovala právě zařazenou rychlost. Spojka je nad řadicí rukojetí, všechno tak děláte jedním otočením levého zápěstí, tím druhým přidáváte plyn, to už je jako na motorce. Zpátečka se řadí přesunutím táhla, pak máte k dispozici zase všechny čtyři rychlosti vzad. Jediným pedálem zůstává brzda, mimochodem pěkně ostrá.

A protože se mi úplně vykouřilo z hlavy, že to malé červené tlačítko je startér, nahazoval jsem tuktuka několikrát ruční pákou. Šlo to ztuha, ale když se konečně podařilo přeprat odpor dvouválce (175 ccm), čtyřtakt pokaždé nakonec blafl.

Jako u doktora

Když už zvládnete řazení, zbytek je jednoduchý. Vyrazíte kupředu poměrně svižně, ale když ručička na tachometru ukazuje čtyřicítku, už se začínáte bát. Zaprvé to strašlivě drncá. Odpružení v podstatě neexistuje, takže na koženkové lavici, která se nejvíc podobá té v čekárně u doktora z 80. let, cítíte každou drobnou nerovnost na silnici.

Tuktuk Bajaj

A to mě ještě majitelé tuktuku neboli rikši varovali před zatáčkami - prý se rád převrací na bok. Což jsem vzhledem k nulovým bezpečnostním prvkům otevřené karoserie nechtěl zkoušet. Pásy sice vozítko má, ale kdo by si je na motorce zapínal, že. A pravda je, že při zatáčení dostával tuktuk nebezpečné náklony, proto jsem se otáčel v minimálních rychlostech. Zato zpětná zrcátka, umístěná až na horním okraji čelního skla, fungovala docela dobře, raději jsem se do nich díval pořád.

Pásy jsou navíc posledním prvkem vnitřního vybavení, o kterém má cenu mluvit. Nic dalšího tam zkrátka není. Žádné odkládací kapsy, topení, rádio.

Tuktuk Bajaj se v Indii stále vyrábí. Přes padesát let téměř pořád bez změny v designu i z pohledu techniky. Mírně inovovat je však přece jen třeba. Nabídka se proto rozrostla o ekologičtější verze na LPG a CNG.

A aby to nebyla taková nuda, zákazníci mají možnost si vybrat mezi třemi barvami karoserie. V nabídce už nefiguruje červená, takže teď volí mezi prudce elegantní černou, výraznou žlutou nebo brčálově zelenou.

Tříkolový kabriolet

Asi nejvíc má najeto s „naším“ tuktukem Jakub Olbert, majitel firmy S.O.S. Dekorace, který ho před lety koupil v českém bazaru společně ještě s dalším kusem a oba teď pronajímá na různé komerční akce.

Fotogalerie

Ačkoliv sám cestuje po světě na motorce, přiznává, že i toto tříkolové vozítko si zamiloval. „Už jsem v tuktuku v Česku najezdil stovky kilometrů. Nejdál jsem s ním dojel z Prahy do Mladé Boleslavi, máme za sebou účast na orientačním závodě dlouhém 150 kilometrů. A pořád mě to baví. Je úžasné, jak je to otevřené, a když je navíc krásně, sundáte střechu a máte kabriolet na třech kolech,“ libuje si Olbert, který s tuktukem dosáhl na osobní rychlostní rekord sedmdesát kilometrů za hodinu. „Bylo to brutální. Jak to má vepředu malé kolo, v téhle rychlosti nesmíte s řídítky udělat vůbec nic. Jinak jdete přes střechu,“ dodává Olbert.

My jsme se tedy raději pohybovali v jiných rychlostních relacích, ale i tak to byl zážitek. Sice trošku zvláštní, ale klidně bychom si ho zopakovali i na delší dobu. Ale zase ne tak moc, jak mají v plánu dobrodružky v čele s Lucií Radovou, které na něm plánují projet Jižní Ameriku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky
Premium

Dá se věřit starému alkoholtesteru? Test šesti použitých přístrojů

Jaká je přesnost použitých přístrojů, které jako nové měřily velmi dobře? Nejčastější chybou, kterou dělají majitelé...

Premium

TEST: Pravidlo zipu je v Česku povinné. Dodržují ho čeští řidiči?

Už dlouho u nás platí pravidlo, které jasně určuje způsob řazení aut do průběžného pruhu v případě, že souběžný pruh...

Premium

Golf zůstává nejprodávanějším vozem v Evropě, Češi kupují hlavně škodovky

V mnoha zemích Evropy došlo ke změnám na čele žebříčků nejoblíbenějších modelů. Některé značky zaznamenaly velice...

Premium

Škoda Kamiq je lepší než sestra Scala. A tachometr neproměřuje

Nejdůležitější varování na začátek: tachometr Kamiqu, ale ani jeho jednovaječné sestry Scaly, neproměřuje. Pokud má...

Najdete na iDNES.cz