Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Král prostoru SsangYong Korando zaujme skvělou cenou

Bohatá výbava, nadprůměrný zavazadlový prostor, velmi příznivá cena – ale neznámé jméno. Má smysl si místo Karoqu koupit Korando?
Testovaný vůz SsangYong Korando

Testovaný vůz SsangYong Korando | foto: Martin Šidlák

SsangYong se při svém třetím návratu na český trh pokouší naskočit na vlnu momentálně populárních SUV, takže čtyři z jeho pěti nabízených modelů patří právě do této kategorie. Mezi prvními jsme měli možnost otestovat jeho novinku Korando, která má konkurovat vozům v tom nejnabitějším segmentu kompaktních SUV, kam patří třeba domácí Škoda Karoq.

Starší verze Koranda se už v Česku před pár lety prodávala, ale bez většího úspěchu (test čtěte zde). Dnes to chce změnit jeho už čtvrtá generace, která má jen máloco společného s původním modelem, jenž začínal v roce 1982 jako třídveřový offroad velmi podobný americkému Jeepu Wrangler.

V testu jsme se každopádně přesvědčili, že věnovat mu pozornost má smysl.

Korando se ve své třídě musí postavit nejen zmíněné Škodě Karoq, ale také řadě dalších SUV – namátkou Hyundai Tucson, Kia Sportage nebo Nissan Qashqai. Na rozdíl od nich vsadili designéři SsangYongu spíš na hrany a přímky než oblé linie, což by mohlo řadu zákazníků oslovit. Některé prvky jako třeba testovaná 19palcová kola nebo chromovaná linka spojující přední světlomety jsou vysloveně povedené.

Celkový vzhled není v ničem divoký či nevyvážený, ale na druhou stranu ani výjimečný a zapamatovatelný. Za tento dojem může z velké části nevýrazná tmavá barva testovaného exempláře. Třeba v bílé vyniknou výrazná přední světla i maska chladiče a autu to hned dodá na zajímavosti.

Od SsangYongu by možná mnozí čekali, že se vydá cestou rumunské Dacie, jejíž model Duster je geniálním komerčním úspěchem, když zákazníkům nabízí vysokou praktičnost a užitné vlastnosti za velmi příznivou cenu, ovšem v přece jen v mnoha ohledech laciném provedení a bez nejnovějších technologií. SsangYong však touto cestou jít nechce.

Vidět je to už v interiéru. Všechny plasty jsou sice tvrdé, ale to je asi tak jediné, co by se zde dalo nazvat laciným. Že SsangYong míří vysoko, se pozná nejen na precizním dílenském zpracování palubní desky, ale i na výbavě. Za zmínku stojí především 10,25palcový digitální přístrojový štít, který je ve druhém stupni výbavy za příplatek a ve dvou nejvyšších standardem. Má skvělou grafiku a řadu možností zobrazení včetně zrcadlení mobilního telefonu. 

Osmipalcový středový dotykový displej je rovnou v základní výbavě včetně zadní parkovací kamery. Jen je škoda, že neumí česky a jeho ovládání, zejména co se týče navigace, není zrovna intuitivní.

Nadprůměrně místa

Už od druhého stupně výbavy je v ceně dvouzónová klimatizace a ve výčtu podobných prvků pro komfort zákazníka bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Jen bezklíčové zamykání a startování lze dokoupit až ve třetím výbavovém stupni za cenu 22 900 korun, ovšem v kombinaci s elektrickým otevíráním pátých dveří.

Pod nimi se skrývá nadprůměrně velký zavazadlový prostor 551 litrů. „Poměr cena versus litry v kufru bude určitě jednou z našich největších konkurenčních výhod na českém trhu,“ říká s nadsázkou i šéf českého importéra Petr Škutina. Škoda Karoq má o 30 litrů méně, Hyundai Tucson disponuje 513, Nissan Qashqai jen 410 litry. 

Korandu nechybí dvojité dno, praktické úchytky na tašky ani dobíjecí zásuvka. Jen nepravidelný tvar poněkud ubírá kufru na praktičnosti. Kromě velké přepravní kapacity ocení zákazníci Koranda i nadprůměrně místa v kabině.

Testovaný vůz SsangYong Korando

Korando přijelo do redakčního testu v lákavé kombinaci vznětového motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol. Za automat i 4x4 doplácíte vždy shodně 38 900 korun. Kromě dieselu je v nabídce i jeden benzinový agregát 1.5 o výkonu 120 kW. Diesel 1.6E-XDI má rovných 100 kilowatt. Určitě se v této třídě najdou výkonnější motory, ale tato porce síly je pro pohodlné rodinné cestování naprosto dostačující, díky maximu točivého momentu 324 Nm už v
1 500 otáčkách Korandu síla pro předjíždění v rychlostech do 100 kilometrů v hodině nechybí.

Motor je dobře utlumený a přiměřeně si rozumí i s šestistupňovým automatem. Výsledná spotřeba se místo slibovaných 6,5 litru šplhala o 1 až 1,5 litru výše, ovšem i to jsou na čtyřkolku v automatu solidní čísla. Jen by se hodila větší nádrž – 47 litrů je přece jen méně než má třeba Karoq (50-55 l), o Hyundai Tucson (62 litrů) ani nemluvě.

Pohodový charakter auta se odráží i v naladění podvozku. Stejně jako motor je předurčen pro klidnou jízdu, tak i tlumiče jsou naladěny spíš komfortně. Běžné nerovnosti zvládá s přehledem, v rychle projeté zatáčce se však auto citelně nakloní.

Technické údaje

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

  • Motor: Vznětový čtyřválec 
  • Maximální výkon: 100 kW/136 k
  • Maximální rychlost: 181 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: neuvádí
  • Převodovka: šestistupňová automatická
  • Průměrná spotřeba: (výrobce): 6,5 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 7,8 l/100 km
  • Délka/šířka (mm): 4450/1870
  • Výška/rozvor (mm): 1620/2675
  • Základní cena (1.5 Turbo e-XGI 163 L): 439 900 korun
  • Cena testovaného modelu: 823 800 korun

V žádném ohledu ošizené auto dostanete už za cenu od 439 900 korun s motorem 1.5 120 kW a pohonem předních kol. Podobně výkonní konkurenti se pohybují až kolem hranice 600 tisíc korun.

Jak si vede konkrétně v porovnání se zmíněnou Škodou Karoq? Ta startuje s cenou mnohem výš, konkrétně za
500 900 korun koupíte základní model s motorem 1.0 TSI 85 kW. Abyste se výkonově Korandu přiblížili, museli byste sáhnout po verzi 1.5 TSI 110 kW, která začíná na 600 900 korun. 

Pokud byste chtěli dieselovou čtyřkolku v automatu, tak Korando 1.6 100 kW dostanete nejlevněji za 632 700 korun. Karoq srovnatelnou motorizaci nenabízí, jeho dieselové motory mají buď 85 nebo 110 kW. Ale protože slabší není v ceníku v kombinaci se čtyřkolkou, musíme vzít do srovnání verzi 2.0 TDI 110 kW, který stojí od 766 900 korun.

Oběma vozům dost zatápí Hyundai Tucson, jehož model 1.6 CRDi 4x4 s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem byl v době uzávěrky v limitované edici IceBreaker za akční cenu 639 990 korun. Bez ní by taková kombinace vyšla ceníkově na 769 990 korun.

Všechno samozřejmě není jen o ceně. Karoq má lepší podvozek i úspornější motory, Tucson atraktivnější vzhled i podstatně větší dojezd. Na straně obou stojí i nesporná výhoda dramaticky větší servisní a prodejní sítě. SsangYong mě však svými v posledním roce uvedenými modely příjemně překvapil, ani Korando na tom nic nezměnilo. Kdo nepotřebuje mít na kapotě logo německé automobilky a jde mu především o poměr ceny a užitné hodnoty, je u Koranda na správné adrese.

Testovaný vůz SsangYong Korando
Testovaný vůz SsangYong Korando
Autoři:
  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu...

24. července 2024,  aktualizováno  14:26

Moje rande s Eliškou Junkovou. Plzeňák nejen o tom, jak ho legenda učila vařit

Premium

Není sporu, že Eliška Junková je nejlepší automobilovou závodnicí naší historie. A možná i té světové. Jaká ale byla jako člověk? A proč nikdy navzdory komunistickému útlaku neutekla...

24. července 2024

Motorkáři vyrazili do víru noční Prahy. Rozkopaný Václavák je neodradil

Již pošestnácté vyrazily stovky motorkářů vstříc noční Praze. Ani letos mnozí účastníci tradiční akce Prague Night Ride navzdory již zahájené přestavbě horní části Václavského náměstí nevynechali...

24. července 2024

Průměrná ojetina v české nabídce zlevnila, protože zestárla

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut na českém trhu se v prvním pololetí meziročně snížila o tři procenta na 287 000 Kč. Klesla i mezikvartálně, když v prvním čtvrtletí se ojetá auta...

23. července 2024

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...