Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

VW Sportsvan je nafouklý golf, který odveze celou rodinu

Je to žhavá novinka na českém trhu: minulé úterý přivezli do obchodů s volkswageny nový Golf Sportsvan. Základní model stojí nemalých 434 tisíc korun, ale má kopec výbavy. Vyzkoušeli jsme ho na českých cestách.

Zdá se, že na něj Češi čekali s otevřenou náručí. Ještě před zahájením prodeje se nasbíralo na 600 předobjednávek a to je v dnešní době úctyhodný výkon. Zvlášť když sportsvan není laciné zboží, v základní výbavě Comfortline s motorem 1.2 TSI stojí 433 900 korun. To na pohled není málo, konkurence (třeba Ford C-Max) je levnější a takový Renault Scénic je k mání už za 370 tisíc korun.

Sportsvan ovšem dostal do základního provedení pěkně bohatou výbavu (sedm airbagů, automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3, tempomat, hliníkové ráfky a střešní ližiny), čímž rozdíl snižuje. A v intencích značky VW už vůbec drahý není: je vždy jen o pár tisíc dražší než kombíková verze golfu.

Volkswagen Golf Sportsvan

Více pohodlí pro děti

Přesedlat z kombíku do "vanu" (říkáme jim také MPV) je dnes v módě. Jsou vyšší, takže se do nich s bolavými zády lépe nastupuje a pohodlnější je i nakládání dětí do autosedačky. A manželka si libuje, že ze zvýšené pozice má lepší přehled
nad provozem. Kufr mají spíš menší než srovnatelný kombík, ale na kočárkování a dovolenou to pořád stačí.

Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan

Do zvýšené kabiny můžete věci "štosovat" do výšky a lenoch tam nacpe menší kočárek bez skládání. Navíc přidávají variabilní interiér, umožňující různě přestavovat zadní sedadla. Hitem novinek poslední doby je sklopné opěradlo spolujezdce, takže odvezete i dvouapůlmetrovou krabici. Bývají také širší než kombíky, takže dozadu usadíte tři děti v sedačkách.

To všechno pasuje i na nový Golf Sportsvan. Znalci si vzpomenou na předchůdce, Golf Plus. Oproti němu přidal 13 cm na délku, takže teď měří 4,43 m, plus 5 cm do šířky (1,81 m).

Vyžehlí i strupatou okresku

A jak se sportsvan chová na české silnici? Stojí na technice aktuálního golfu, octavie, Audi A3, Seatu Leon (modulární platforma MQB). To znamená dobré odhlučnění interiéru (ale počítejte s tím, že ve velké "krabici" karoserie to bude vždy dunět více než v hatchbacku, natož pak v sedanu) a také suverénní jízdní vlastnosti. Stejně jako ostatní technicky spřízněné modely dostává sportsvan typ zadní nápravy podle výkonu motoru. U slabších je to torzní příčka, u silnějších víceprvkové zavěšení. S oběma funguje sportsvan dobře, s přihlédnutím k výšce se v zatáčkách naklání jen velmi málo. Torzní příčka na vysokých retardérech bouchne a nadskočí pocitově možná o kousek víc než "víceprvek", ale cítíte to jen v přímém srovnání.

A hlavně dobře odtlumí i strupatou českou okresku, kterou hezky nehoupavě vyžehlí, a když nestihnete dobrzdit před retardérem, nepřekousnete si jazyk. Neotravuje boucháním ani drncáním. Asi úplně nejlépe funguje se sportovním podvozkem, který je snížený a má kvalitnější tlumiče a pružiny. O propadlém víku kanálu vám podvozek poví, ale není toporně tuhý.

Zůstaňte u manuálu

Menší nadšení budí převodovky. Vyzkoušeli jsme benzin i diesel s automatem (sedmistupňové dvouspojkové DSG) a radíme: pokud nejste vysloveně defenzivní řidič, zůstaňte u manuálu. Převodovce se totiž moc nechce řadit dolů ani pustit víc síly na přední kola při rozjezdech. Ani s dostatečně výkonným turbodieselem 1.6 pak sportsvan zrovna suverénem není.

Fotogalerie

V nabídce motorů jsou výhradně přeplňované čtyřválce. Základní benzinová 1.2 na běžné ježdění stačí, ale počítejte s tím, že až ji poženete s naloženým autem do Chorvatska, upejpat se při popíjení z nádrže nebude. Dvoulitrové TDI z opačného konce ceníku se zalíbí každému, ale 600 tisíc základní ceny je dost. Benzinové 1.4 tak jsou asi nejrozumnější volbou.

Interiér: spousta místa

Kabina překvapí šířkou. Ani zakulacenější řidič a spolujezdec se vedle sebe netísní, mají mezi sebou široký tunel s velkými schránkami. Kdo sedává blíž k volantu, bude ho tlačit schránka před řadičkou do kolena. Šofér ocení dobrý výhled velkými prosklenými plochami. Líbí se nám hodně velkých odkládacích prostorů a čalouněné kapsy ve dveřích, takže v nich věci nechrastí.

Díky dlouhému rozvoru a zadní nápravě odsunuté hodně vzad má sportsvan opravdu dost místa v podélném směru. Navíc se zadní sedačky dají posouvat v rozmezí 18 centimetrů, to pak původně 500litrový kufr naroste o 90 litrů. Když je sedačka vzadu, dáte si nohu přes nohu, přiražená dopředu pohostí jen caparta v dětské sedačce.

Volkswagen Golf Sportsvan

Vyhřívané sklo bez drátků

V nabídce příplatků nechybí moderní prvky: adaptivní tempomat, hlídač mrtvého úhlu, multikolizní brzda (po nehodě auto samo zabrzdí, aby nepokračovalo dál a nebouralo do dalších aut), vyhřívaný volant nebo čelní okno. Zajímavé je, že v něm nejsou klasické drátky, které některé ruší ve výhledu, ale místo nich je ve skle vodivá fólie se stříbrnou vrstvou.

Samozřejmostí jsou různé varianty multimediálního centra ovládaného přes dotykový displej. Systém je převzatý z golfu (když ho zloděj ukradne, bude mu k ničemu, je spárovaný s autem), ale má vylepšený software. Sportsvan tedy bohužel nemá úplně nový systém, který už dostalo faceliftované polo.

Sportsvan je tedy příjemné auto, skvěle vymyšlené pro rodinu. Ale stejně bych si raději vybral toho golfa s karoserií kombi, o němž byla řeč. Už proto, že nízké auto bude jezdit s menší spotřebou než sportsvan s vysokou karoserií a velkou čelní plochou. A čtyřčlennou rodinu odveze stejně dobře.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Chladno a nebezpečno. Testovali jsme letní pneumatiky v podzimním počasí

Premium V podzimním období může dokonce i malý pokles teploty znamenat drastické prodloužení brzdné dráhy auta na letních...

Jak vybrat ojeté Punto? Můžete se rozhodnout ze tří generací slavného modelu

Premium Fiat oznámil ukončení výroby svého oblíbeného modelu. Na trhu s ojetinami je Punto oblíbeným artiklem, proto jsme...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...