Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První kilometry se Škodou Rapid, novou českou „skorooktávkou“

Exkluzivně   12:00
Krems, Rakousko (Od zpravodaje iDNES.cz) - Seznamte se: tohle je budoucí nová česká "oktávka", i když se jmenuje Rapid. Těším se dovnitř jak už dlouho do žádného auta ne. Hlavně proto, že s ním Škodovka nadělala tolik tajností, jako kdysi s legendárním favoritem, odhalovaným pod plachtou po centimetrech.
Škoda Rapid

Škoda Rapid | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

S rapidem to po dvaceti letech bylo letos podobné, teprve minulý týden mohl celý národ po pár měsících náznaků vidět celý vůz.

Škoda Rapid v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor" 4 483 x 1 706 x 1 461 x 2 602 mm
  • objem kufru/palivové nádrže: 550/55 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 1 140 kg (pro 1,2 MPI/55 kW)
  • užitečné zatížení: 535 kg
  • základní rozměr pneumatik 175/70 R14 (za příplatek až 215/40 R17)
  • zahájení prodeje v ČR od 41. týdne 2012
  • 1,2 MPI/55 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km
    max. rychlost 175 km/h
  • 1,2 TSI/63 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
    max. rychlost 183 km/h
  • 1,2 TSI/77 kW
    šestistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
    max. rychlost 195 km/h
  • 1,4 TSI/90 kW
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
    max. rychlost 206 km/h
  • 1,6 TDI CR/66 kW
    pětistupňová manuální
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
    (uvedení v roce 2013)
  • 1,6 TDI CR/77 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
    max. rychlost 190 km/h
  • Pro trhy mimo EU je určen benzinový motor 1,6 MPI o výkonu 77 kW (105 k). Ten je nabízen ve verzích EU 2 a EU 4.

A teď se pět českých a pár zahraničních novinářů může do několika rapidů posadit a ujet s nimi první stovky kilometrů. Jen jedna věc tenhle exkluzivní zážitek kazí. Leje jako z konve, počasí si automobilka neobjednala. Ale co, aspoň se jízdní vlastnosti auta ukážou v celé nahotě v extrémních podmínkách, protože tyhle provazy vody padající z oblohy určitě extrémní jsou.

Testovací rapidy jsou ještě smontovány z předsériových dílů (výroba na lince se rozbíhá teprve nyní), mají syrové nezajeté motory a po testech budou zase rozebrány a sešrotovány.

Už jsem uvnitř a když zavírám dveře, všímám si, že jim déšť nijak moc neublíží: až na tlačítka elektrického stahování oken jsou celé nepromokavé. Nikde ani kousek látky, jen tvrdý plast, nemáme holt nejvyšší výbavu.

Tohle není luxusní vozítko, ale auto pro normální ježdění. Je ho ale kus: jestliže mi tak připadalo už zvenčí, zevnitř ten pocit ještě zesílí.

Za svým sedadlem mám dobrých třicet centimetrů volného místa, až pak přijde zadní sedák. Je tu opravdu velký prostor, koneckonců není divu, když rapid má o 2,4 cm větší rozvor (vzdálenost mezi předními a zadními koly, rozhodující pro místo uvnitř) než octavia, ačkoli je o devět centimetrů kratší.

Ani kufrem se rapid nenechá zahanbit, jeho 550 litrů je o pouhých 35 méně než u větší sestry. Rapid v podstatě současnou octavii nahradí, ta nová bude totiž zase o kus větší, luxusnější a taky dražší.

Rapid by měl být kusem auta za rozumné peníze: protože se začne prodávat až po zářijovém autosalonu v Paříži (ve 41. týdnu), o cenách se zatím dá jen spekulovat: sázíme na 250 tisíc korun za úplné "holátko", které bude v cenících jen proto, aby zaujalo nízkou číslicí.

Škoda Rapid

Podle zákulisních informací by už v nejnižší "normální" výbavě s cenou někde kolem 270 až 280 tisíc korun měla být klimatizace, za 300 tisíc už bude solidně vybavené auto. Kolem 350 tisíc už pravděpodobně vystartuje nová octavia. Nic ale není jisté. Předběžné seznamy výbav už sice existují, ale nejsou definitivní. Každá země si totiž podle zkušeností tamních obchodníků nakonfiguruje prvky výbavy, o něž bude největší zájem, a teprve pak bude určena také cena.

Základem bude tříválec

Sedím zase za volantem v rozmočeném Rakousku, a rozjíždím rapida s druhým nejslabším motorem, jaký bude v nabídce, 1.2 TSI (63 kW). Slabší už bude jen tříválec 1.2 MPI (55 kW), jenže ten tady nemají.

Škoda Rapid

Zahraniční novináře nejvíc zajímají turbodiesely 1.6 TDI (77 kW) a silný benzin 1.4 TSI (90 kW). Jenže v Česku bude největší zájem o slabší motory, protože na ceně záleží. Takže do něj! A není to nic strašného: s 1,1 tuny vážícím autem, dvěma lidmi a bagáží si turbobenziňák poradí celkem bez problémů, dech ztrácí jen v kopcích, kde se musí občas podřadit až na trojku. Motor je ale dost pružný, na pětku (víc rychlostí tady není) se nechá jet klidně předpisovou obecní padesátkou na 1 200 otáček, motor to zvládá, při 90 km/h točí rovné dva tisíce otáček.

Vůbec špatná není ani spotřeba: 7,1 litru na 100 km ukazuje palubní počítač za celých tisíc kilometrů od výroby, našich dvě stě kilometrů si odebíralo z nádrže jen 6,5 litru na sto, a to není vůbec špatné.

Škoda Rapid

Sen chalupářů

Řidič má v rapidu příjemný pocit vlády nad vozem: sedí v sedadlech s ne moc výrazným, ale postačujícím bočním vedením, čtyřramenný volant není problém nastavit do správné polohy, ven je vidět krásně, interiér je hodně vzdušný a prosvětlený.

Když si vzpomenu na octavii s její mohutnou hradbou palubní desky, líbí se mi tahle "rapidí" nízká palubka s čistými, jednoduchými a rovnými liniemi mnohem víc.

Hodně podobné jsou budíky, zato ovladače klimatizace jsou nové a mám pocit, že zbytečně malé a nevýrazné. Řazení splňuje všechny škodovácké standardy, páka jde v kulise lehce, i když jednu drobnou výhradu najdeme: zadrhává na neutrálu před "pětkou". Je to však problém konkrétního předsériového kusu, v jiném autě později takový problém nenacházím.

Rapid pohodlně sveze pět lidí plus hromadu bagáže. Mezi konkurenty typu Fordu Focus, Opelu Astra či Hyundai i30 je jeho vstup do kufru bezkonkurenčně největší. 

Škoda Rapid

A zbývá to nejpodstatnější: jízda. Škodovka se právem chlubí svými konstruktéry podvozku. Přestože má rapid vzadu "jen" zadní klikovou nápravu s vlečenými rameny a ne víceprvkové zavěšení jako octavia, pro běžné svezení je to naprosto dostačující; i pro to rychlejší na opravdu hojně deštěm skrápěných okreskách.

Navzdory velkým šestnáctipalcovým kolům s nízkým profilem 45 hodně dobře tlumí nerovnosti, na běžných 15" (jen základní verze bude vozit 14", vrcholné výbavy mohou mít až 17" kola) to bude na zlatou medaili za pohodlí. A to se v téhle třídě počítá. Dvojnásob pak fakt, že díky pevné nápravě má rapid skvělou užitečnou hmotnost, umí odvézt přes půl tuny. Co víc si český chalupář může přát... 

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?
Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?

Teprve po třicítce jsem začala řešit zdraví svého chrupu a postupně jsem se dostala až do rukou odborníků ze Světa rovnátek. Jak vypadá život s...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...