Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První kilometry se Škodou Rapid, novou českou „skorooktávkou“

Exkluzivně   12:00
Krems, Rakousko (Od zpravodaje iDNES.cz) - Seznamte se: tohle je budoucí nová česká "oktávka", i když se jmenuje Rapid. Těším se dovnitř jak už dlouho do žádného auta ne. Hlavně proto, že s ním Škodovka nadělala tolik tajností, jako kdysi s legendárním favoritem, odhalovaným pod plachtou po centimetrech.
Škoda Rapid

Škoda Rapid | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

S rapidem to po dvaceti letech bylo letos podobné, teprve minulý týden mohl celý národ po pár měsících náznaků vidět celý vůz.

Škoda Rapid v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor" 4 483 x 1 706 x 1 461 x 2 602 mm
  • objem kufru/palivové nádrže: 550/55 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 1 140 kg (pro 1,2 MPI/55 kW)
  • užitečné zatížení: 535 kg
  • základní rozměr pneumatik 175/70 R14 (za příplatek až 215/40 R17)
  • zahájení prodeje v ČR od 41. týdne 2012
  • 1,2 MPI/55 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km
    max. rychlost 175 km/h
  • 1,2 TSI/63 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
    max. rychlost 183 km/h
  • 1,2 TSI/77 kW
    šestistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
    max. rychlost 195 km/h
  • 1,4 TSI/90 kW
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
    max. rychlost 206 km/h
  • 1,6 TDI CR/66 kW
    pětistupňová manuální
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
    (uvedení v roce 2013)
  • 1,6 TDI CR/77 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
    max. rychlost 190 km/h
  • Pro trhy mimo EU je určen benzinový motor 1,6 MPI o výkonu 77 kW (105 k). Ten je nabízen ve verzích EU 2 a EU 4.

A teď se pět českých a pár zahraničních novinářů může do několika rapidů posadit a ujet s nimi první stovky kilometrů. Jen jedna věc tenhle exkluzivní zážitek kazí. Leje jako z konve, počasí si automobilka neobjednala. Ale co, aspoň se jízdní vlastnosti auta ukážou v celé nahotě v extrémních podmínkách, protože tyhle provazy vody padající z oblohy určitě extrémní jsou.

Testovací rapidy jsou ještě smontovány z předsériových dílů (výroba na lince se rozbíhá teprve nyní), mají syrové nezajeté motory a po testech budou zase rozebrány a sešrotovány.

Už jsem uvnitř a když zavírám dveře, všímám si, že jim déšť nijak moc neublíží: až na tlačítka elektrického stahování oken jsou celé nepromokavé. Nikde ani kousek látky, jen tvrdý plast, nemáme holt nejvyšší výbavu.

Tohle není luxusní vozítko, ale auto pro normální ježdění. Je ho ale kus: jestliže mi tak připadalo už zvenčí, zevnitř ten pocit ještě zesílí.

Za svým sedadlem mám dobrých třicet centimetrů volného místa, až pak přijde zadní sedák. Je tu opravdu velký prostor, koneckonců není divu, když rapid má o 2,4 cm větší rozvor (vzdálenost mezi předními a zadními koly, rozhodující pro místo uvnitř) než octavia, ačkoli je o devět centimetrů kratší.

Ani kufrem se rapid nenechá zahanbit, jeho 550 litrů je o pouhých 35 méně než u větší sestry. Rapid v podstatě současnou octavii nahradí, ta nová bude totiž zase o kus větší, luxusnější a taky dražší.

Rapid by měl být kusem auta za rozumné peníze: protože se začne prodávat až po zářijovém autosalonu v Paříži (ve 41. týdnu), o cenách se zatím dá jen spekulovat: sázíme na 250 tisíc korun za úplné "holátko", které bude v cenících jen proto, aby zaujalo nízkou číslicí.

Škoda Rapid

Podle zákulisních informací by už v nejnižší "normální" výbavě s cenou někde kolem 270 až 280 tisíc korun měla být klimatizace, za 300 tisíc už bude solidně vybavené auto. Kolem 350 tisíc už pravděpodobně vystartuje nová octavia. Nic ale není jisté. Předběžné seznamy výbav už sice existují, ale nejsou definitivní. Každá země si totiž podle zkušeností tamních obchodníků nakonfiguruje prvky výbavy, o něž bude největší zájem, a teprve pak bude určena také cena.

Základem bude tříválec

Sedím zase za volantem v rozmočeném Rakousku, a rozjíždím rapida s druhým nejslabším motorem, jaký bude v nabídce, 1.2 TSI (63 kW). Slabší už bude jen tříválec 1.2 MPI (55 kW), jenže ten tady nemají.

Škoda Rapid

Zahraniční novináře nejvíc zajímají turbodiesely 1.6 TDI (77 kW) a silný benzin 1.4 TSI (90 kW). Jenže v Česku bude největší zájem o slabší motory, protože na ceně záleží. Takže do něj! A není to nic strašného: s 1,1 tuny vážícím autem, dvěma lidmi a bagáží si turbobenziňák poradí celkem bez problémů, dech ztrácí jen v kopcích, kde se musí občas podřadit až na trojku. Motor je ale dost pružný, na pětku (víc rychlostí tady není) se nechá jet klidně předpisovou obecní padesátkou na 1 200 otáček, motor to zvládá, při 90 km/h točí rovné dva tisíce otáček.

Vůbec špatná není ani spotřeba: 7,1 litru na 100 km ukazuje palubní počítač za celých tisíc kilometrů od výroby, našich dvě stě kilometrů si odebíralo z nádrže jen 6,5 litru na sto, a to není vůbec špatné.

Škoda Rapid

Sen chalupářů

Řidič má v rapidu příjemný pocit vlády nad vozem: sedí v sedadlech s ne moc výrazným, ale postačujícím bočním vedením, čtyřramenný volant není problém nastavit do správné polohy, ven je vidět krásně, interiér je hodně vzdušný a prosvětlený.

Když si vzpomenu na octavii s její mohutnou hradbou palubní desky, líbí se mi tahle "rapidí" nízká palubka s čistými, jednoduchými a rovnými liniemi mnohem víc.

Hodně podobné jsou budíky, zato ovladače klimatizace jsou nové a mám pocit, že zbytečně malé a nevýrazné. Řazení splňuje všechny škodovácké standardy, páka jde v kulise lehce, i když jednu drobnou výhradu najdeme: zadrhává na neutrálu před "pětkou". Je to však problém konkrétního předsériového kusu, v jiném autě později takový problém nenacházím.

Rapid pohodlně sveze pět lidí plus hromadu bagáže. Mezi konkurenty typu Fordu Focus, Opelu Astra či Hyundai i30 je jeho vstup do kufru bezkonkurenčně největší. 

Škoda Rapid

A zbývá to nejpodstatnější: jízda. Škodovka se právem chlubí svými konstruktéry podvozku. Přestože má rapid vzadu "jen" zadní klikovou nápravu s vlečenými rameny a ne víceprvkové zavěšení jako octavia, pro běžné svezení je to naprosto dostačující; i pro to rychlejší na opravdu hojně deštěm skrápěných okreskách.

Navzdory velkým šestnáctipalcovým kolům s nízkým profilem 45 hodně dobře tlumí nerovnosti, na běžných 15" (jen základní verze bude vozit 14", vrcholné výbavy mohou mít až 17" kola) to bude na zlatou medaili za pohodlí. A to se v téhle třídě počítá. Dvojnásob pak fakt, že díky pevné nápravě má rapid skvělou užitečnou hmotnost, umí odvézt přes půl tuny. Co víc si český chalupář může přát... 

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...