Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

První kilometry se Škodou Rapid, novou českou „skorooktávkou“

Exkluzivně   12:00
Krems, Rakousko (Od zpravodaje iDNES.cz) - Seznamte se: tohle je budoucí nová česká "oktávka", i když se jmenuje Rapid. Těším se dovnitř jak už dlouho do žádného auta ne. Hlavně proto, že s ním Škodovka nadělala tolik tajností, jako kdysi s legendárním favoritem, odhalovaným pod plachtou po centimetrech.

Škoda Rapid | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

S rapidem to po dvaceti letech bylo letos podobné, teprve minulý týden mohl celý národ po pár měsících náznaků vidět celý vůz.

Škoda Rapid v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor" 4 483 x 1 706 x 1 461 x 2 602 mm
  • objem kufru/palivové nádrže: 550/55 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 1 140 kg (pro 1,2 MPI/55 kW)
  • užitečné zatížení: 535 kg
  • základní rozměr pneumatik 175/70 R14 (za příplatek až 215/40 R17)
  • zahájení prodeje v ČR od 41. týdne 2012
  • 1,2 MPI/55 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km
    max. rychlost 175 km/h
  • 1,2 TSI/63 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
    max. rychlost 183 km/h
  • 1,2 TSI/77 kW
    šestistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
    max. rychlost 195 km/h
  • 1,4 TSI/90 kW
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
    max. rychlost 206 km/h
  • 1,6 TDI CR/66 kW
    pětistupňová manuální
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
    (uvedení v roce 2013)
  • 1,6 TDI CR/77 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
    max. rychlost 190 km/h
  • Pro trhy mimo EU je určen benzinový motor 1,6 MPI o výkonu 77 kW (105 k). Ten je nabízen ve verzích EU 2 a EU 4.

A teď se pět českých a pár zahraničních novinářů může do několika rapidů posadit a ujet s nimi první stovky kilometrů. Jen jedna věc tenhle exkluzivní zážitek kazí. Leje jako z konve, počasí si automobilka neobjednala. Ale co, aspoň se jízdní vlastnosti auta ukážou v celé nahotě v extrémních podmínkách, protože tyhle provazy vody padající z oblohy určitě extrémní jsou.

Testovací rapidy jsou ještě smontovány z předsériových dílů (výroba na lince se rozbíhá teprve nyní), mají syrové nezajeté motory a po testech budou zase rozebrány a sešrotovány.

Už jsem uvnitř a když zavírám dveře, všímám si, že jim déšť nijak moc neublíží: až na tlačítka elektrického stahování oken jsou celé nepromokavé. Nikde ani kousek látky, jen tvrdý plast, nemáme holt nejvyšší výbavu.

Tohle není luxusní vozítko, ale auto pro normální ježdění. Je ho ale kus: jestliže mi tak připadalo už zvenčí, zevnitř ten pocit ještě zesílí.

Za svým sedadlem mám dobrých třicet centimetrů volného místa, až pak přijde zadní sedák. Je tu opravdu velký prostor, koneckonců není divu, když rapid má o 2,4 cm větší rozvor (vzdálenost mezi předními a zadními koly, rozhodující pro místo uvnitř) než octavia, ačkoli je o devět centimetrů kratší.

Ani kufrem se rapid nenechá zahanbit, jeho 550 litrů je o pouhých 35 méně než u větší sestry. Rapid v podstatě současnou octavii nahradí, ta nová bude totiž zase o kus větší, luxusnější a taky dražší.

Rapid by měl být kusem auta za rozumné peníze: protože se začne prodávat až po zářijovém autosalonu v Paříži (ve 41. týdnu), o cenách se zatím dá jen spekulovat: sázíme na 250 tisíc korun za úplné "holátko", které bude v cenících jen proto, aby zaujalo nízkou číslicí.

Škoda Rapid

Podle zákulisních informací by už v nejnižší "normální" výbavě s cenou někde kolem 270 až 280 tisíc korun měla být klimatizace, za 300 tisíc už bude solidně vybavené auto. Kolem 350 tisíc už pravděpodobně vystartuje nová octavia. Nic ale není jisté. Předběžné seznamy výbav už sice existují, ale nejsou definitivní. Každá země si totiž podle zkušeností tamních obchodníků nakonfiguruje prvky výbavy, o něž bude největší zájem, a teprve pak bude určena také cena.

Základem bude tříválec

Sedím zase za volantem v rozmočeném Rakousku, a rozjíždím rapida s druhým nejslabším motorem, jaký bude v nabídce, 1.2 TSI (63 kW). Slabší už bude jen tříválec 1.2 MPI (55 kW), jenže ten tady nemají.

Škoda Rapid

Zahraniční novináře nejvíc zajímají turbodiesely 1.6 TDI (77 kW) a silný benzin 1.4 TSI (90 kW). Jenže v Česku bude největší zájem o slabší motory, protože na ceně záleží. Takže do něj! A není to nic strašného: s 1,1 tuny vážícím autem, dvěma lidmi a bagáží si turbobenziňák poradí celkem bez problémů, dech ztrácí jen v kopcích, kde se musí občas podřadit až na trojku. Motor je ale dost pružný, na pětku (víc rychlostí tady není) se nechá jet klidně předpisovou obecní padesátkou na 1 200 otáček, motor to zvládá, při 90 km/h točí rovné dva tisíce otáček.

Vůbec špatná není ani spotřeba: 7,1 litru na 100 km ukazuje palubní počítač za celých tisíc kilometrů od výroby, našich dvě stě kilometrů si odebíralo z nádrže jen 6,5 litru na sto, a to není vůbec špatné.

Škoda Rapid

Sen chalupářů

Řidič má v rapidu příjemný pocit vlády nad vozem: sedí v sedadlech s ne moc výrazným, ale postačujícím bočním vedením, čtyřramenný volant není problém nastavit do správné polohy, ven je vidět krásně, interiér je hodně vzdušný a prosvětlený.

Fotogalerie

Když si vzpomenu na octavii s její mohutnou hradbou palubní desky, líbí se mi tahle "rapidí" nízká palubka s čistými, jednoduchými a rovnými liniemi mnohem víc.

Hodně podobné jsou budíky, zato ovladače klimatizace jsou nové a mám pocit, že zbytečně malé a nevýrazné. Řazení splňuje všechny škodovácké standardy, páka jde v kulise lehce, i když jednu drobnou výhradu najdeme: zadrhává na neutrálu před "pětkou". Je to však problém konkrétního předsériového kusu, v jiném autě později takový problém nenacházím.

Rapid pohodlně sveze pět lidí plus hromadu bagáže. Mezi konkurenty typu Fordu Focus, Opelu Astra či Hyundai i30 je jeho vstup do kufru bezkonkurenčně největší. 

Škoda Rapid

A zbývá to nejpodstatnější: jízda. Škodovka se právem chlubí svými konstruktéry podvozku. Přestože má rapid vzadu "jen" zadní klikovou nápravu s vlečenými rameny a ne víceprvkové zavěšení jako octavia, pro běžné svezení je to naprosto dostačující; i pro to rychlejší na opravdu hojně deštěm skrápěných okreskách.

Navzdory velkým šestnáctipalcovým kolům s nízkým profilem 45 hodně dobře tlumí nerovnosti, na běžných 15" (jen základní verze bude vozit 14", vrcholné výbavy mohou mít až 17" kola) to bude na zlatou medaili za pohodlí. A to se v téhle třídě počítá. Dvojnásob pak fakt, že díky pevné nápravě má rapid skvělou užitečnou hmotnost, umí odvézt přes půl tuny. Co víc si český chalupář může přát... 

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Mercedes A s nabíjecím hybridem je ukázkový hatchback pro moderní dobu

Kompaktní Mercedes A v plug-in hybridním provedení je přesně takové auto, jaké lze od třícípé hvězdy očekávat:...

Zvenku originál, uvnitř Leon. Otestovali jsme novou Cupru Formentor

Premium Nová španělská značka Cupra definitivně vystoupila ze stínu SEATu. Už nenabízí jen dále doladěné verze Atecy nebo...

Výzva přijata! Umí Audi e-tron S Sportback jezdit smykem?

Premium E-tron S je úplně první elektromobil na světě, v jehož sadě oficiálních fotek najdete smyk. Challenge accepted, takže...

Nečekaně dobré svezení. Sportovně raženému Opelu Insignia chybí jen jiskra navíc

Premium Opel se po letech vrátil ke sportovnímu označení GSi, v aktuální nabídce však tato tři písmena zdobí pouze jediný...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...