Vision C je hvězdou letošní jarní automobilové sezony. Škodovácký koncept v zářivě zeleném lakování jsme jako jedni z mála lidí na světě mohli projet. Samozřejmě jen pomalu. Vždyť má cenu přes milion eur, tedy třicet milionů korun.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Škodováci se tváří tajemně, ale prý nějak takhle má vypadat nový superb, který dorazí příští rok. A ta šmrncovní záď prý bude skoro přesně taková. Právě záď dala designérům nejvíc zabrat. Zpočátku byla prý tvarovaná ještě odvážněji.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Jezdit jsme mohli deset patnáct kilometrů v hodině.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Nakonec nás nechali svézt se i rychleji.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Parádní interiér je ještě odvážnější než zevnějšek.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kabina je u konceptu čtyřmístná a hodně prostorná.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Vnitřek i vnějšek zdobí křišťál. Jsou z něj vyrobená i loga Škody a lamely masky chladiče.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Jako technický základ je použita modulární platforma koncernu Volkswagen (MQB). VisionC tedy stojí na architektuře Škody Octavie. Auto působí ale mnohem větším dojmem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Splývavá záď ve stylu kupé je dnes v módě. S nápadem čtyřdveřového kupé kdysi přišel Rover. V novodobé éře myšlenku oživil Mercedes. Časem se přidali další. A škodovky mají k praktičnosti přidat více krásy a elegance.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Nový superb, který se představí koncem letoška, má podle neoficiálních informací opustit systém dvojitého otevírání kufru (twindoor). Měl by mít klasické liftbackové víko. Chybět nebude ani verze kombi.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Přístrojová deska navazuje na styl stávajících škodovek.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Moc se nám líbí velký displej namísto budíků. Ten už dnes nemusí být utopií, displej je totiž často levnější než klasický mechanický štít s číselníky, ručičkami a spoustou hejblat uvnitř.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Cestující do metru osmdesáti výšky si temeno hlavy o strop neotlačí. Sedí se hodně nízko.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ostře řezaná zrcátka autu moc sluší. Podobně nekompromisní tvarování má třeba Seat Leon, není tedy důvod, proč by nemohla v jen lehce pozměněné podobě doputovat na sériové auto.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Prostor pro náklad je obří. I tady designéři šlechtili každý detail. Víko kufru je u ručně vyráběného konceptu pořádně těžké, váží patnáct kilo. U sériových aut se musí hledět i na to.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
A auto se světly řezanými jako u toho zeleného konceptu už jezdí jako maskovaný prototyp na českých cestách. Právě VisionC má být jakýmsi slabikářem designu škodovek blízké budnoucnosti. Prvky a některá řešení najdeme nejen na chystaném superbu, ale také na nové fabii, která dorazí letos v létě.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na zadních světlech designéři zachovali tradiční C, které je poznávacím znakem moderních škodovek. Divák ale musí zapojit fantazii, aby "céčko" objevil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Schovaný výfuk podtrhuje ekologičnost použitého pohonu. Tenhle kousek má pod kapotou přeplňovanou čtrnáctistovku, která jezdí na zemní plyn.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
VisionC je plně pojízdný koncept, jezdit se s ním může jen pomalu, ale brzdí a zatáčí vcelku normálně, obrovitá kola nedřou o blatníky a nešmajdají v závěsech - to není u aut stavěných na frajeření po autosalonech vůbec pravidlem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Motor je celý zakrytovaný. Ale je tam a startuje bez zaváhání. Koncept ale musí být téměř neustále připojený do zásuvky, spousta osvětlení a další systémy mají obrovský odběr elektřiny. Proto zpod každého konceptu na výstavách čouhá kabel.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Tvůrci říkají, že je všechno navrženo tak, aby auto mohlo do provozu. Stavěli ho ručně, každý díl je originál, takže semtam něco zavrže a ne všechno je zapojené. Třeba dveře může obsluhovat jen proškolená obsluha. Bouchání je zakázáno, stačí jemně přivřít a elektromotorky obstarají ostatní.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Poznáte černé auto, které dělá nejnovějšímu konceptu společnost? Správnou odpověď najdete u poslední fotky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Při čelním pohledu dobře vynikne mohutná, výrazně zaoblená kapota. Je přetažená do boků, to zdůrazňuje šířku auta. Maska je posazená hodně nízko, připomíná tak agresivní čumáky supersportů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Lomy u zadních světel, které dnes dostávají všechny nové škodovky, mají na VisionuC konečně smysl.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Majestátní čtyřdveřové kupé existuje ve dvou exemplářích, pojízdný je ale jen jeden. Druhý je hliněný bez interiéru.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Odvážné zelené lakování si prosadil šéfdesignér automobilky Jozef Kabaň. Když slyšel, že se s konceptem bude jezdit, prý se o něj hodně bál. Pro iDNES.cz prozradil, že na konceptu pracovali asi rok.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Je to showcar, tedy taková automobilová socha, která má vyvolat poprask. Má pěkně nabitý program, bylo hodně těžké najít volný termín na schůzku s námi. Časem bude k vidění v muzeu Škody v Mladé Boleslavi.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Auto nesmí zmoknout, a tak jsme jezdili v prázdné hale v jednom logistickém centru.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Bezrámová okna dveří vypadají efektně. Zapuštěné kliky zůstanou jen konceptu. Pokud nejde o auto s otevřenou střechou, je bezpečnější použít klasické.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Výrazné osvětlení vnějšku i vnitřku se u konceptů ovládá na dálku pomocí tabletu.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Parádní jsou dotykové plošky na otisk prstu, podle kterého se seřídí sedadlo. Na tuhle vychytávku je v sériových autech ale ještě asi dost času.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Jako umělecké dílo působí i madlo dveří.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Minimalistická přístrojovka působí moderně, ale rozhodně ne nepředstavitelně. Sklo se do sériové výroby asi nedostane, tvary by ale mohli designéři zachovat. Dotykové displeje, které šetří klasická tlačítka, jsou dnes standardem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ostré linky jsou doménou moderních škodovek. Udělat tak ostrý prolis nebo hranu je technologicky velmi náročné.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Startuje se zeleným tlačítkem. Volant příjemně padne do ruky. Volič automatické převodovky má nezvyklé tvarování, vypadá jak počítačová myš.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Designéři škody si oblíbili český křišťál. Ty blyštivé skleněné kusy ve dveřích a kolem řadičky jsou pořádně těžké. Vypadá to ale skvěle.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Čumák je hodně nízký, moderní auta mají naopak kapoty hodně vysoko. Jozef Kabaň ale tvrdí, že je tvarovaný tak, aby vyhověl bezpečnostním a technickým regulím.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Zakomponování opěrek hlavy do sedadel je nápadité. Když nejsou potřeba, měly by se u reálného auta překlopit dolů. Řešení hádanky: Je to Škoda Popular Monte Carlo, jedna z nejkrásnějších škodovek všech dob.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz