První svezení s novou Octavií Scout. Úpravy podvozku přidaly pohodlí

aktualizováno 
Scout se za roky, kdy tvoří jednu z vrcholových nabídek modelové řady Octavia, stal symbolem. Ne pro ty, co šplhají do zasněžených hor a mimo silnice, to zvládne stejně dobře i obyčejná octavie s pohonem všech kol, ale je jakýmsi symbolem úspěchu majitele. Jízdně patří k nejpovedenějším octaviím.

Technicky je to sice úplně stejné auto jako octavia, ale šikézní vzhled posouvající ji na oko symbolicky k crossoverům, z ní dělá na pohled lepší zboží. Ostatně jen scout nabídne kombinaci silného turbodieselu z Octavie RS s automatem a pohonem všech kol. A základní cena je na dohled hranici 700 tisíc korun. Oproti čistokrevnému SUV, kterým je v nabídce Škody úspěšný yeti, je však stále o něco levnější.

Vždycky je to kombík

Scout je k mání jen ve verzi kombi a vždy s pohonem 4x4 obsluhovaným spojkou Haldex 5, to znamená vždy víceprvkovou zadní nápravu. A to i pro dvoulitrové TDI s výkonem 110 kW, které má v obyčejnějších verzích s pohonem předních kol vzadu jednodušší torzní příčku. Pohon všech kol obstarávaný lamelovou spojkou pracuje stejně jako u předchozího scouta, který měl Haldex čtvrté generace. V rychlosti a inteligenci připojování a rozkládání sil na kola se nic nezměnilo. Upravena byla konstrukce, nové provedení je o něco lehčí a má méně komponent. Olejová náplň spojky se má měnit vždy po třech letech.

Doplňky, blatníky vyrýsované plastovými lemy a nazdobené nárazníky oživují umírněný vzhled karoserie. Možná je těch ozdob, hran a prolisů hlavně na předním nárazníku až moc, ale určitě to tvář octavie zvýrazňuje. Vnitřek, který můžete za příplatek vyšlechtit třeba alcantarovým čalouněním dostal, pár nápisů scout a hezký dekor na dveřích, volantu a kolem řadící páky. V přímém srovnání možná odhalíte i to, že se díky zvýšení podvozku sedí o tři centimetry výše.

Škoda Octavia Scout

Nové tlumiče a pružiny zvedající společně s sedmnáctipalcovými pneumatikami šířky 225 milimetrů s vyšším profilovým číslem (50 oproti 45) světlou výšku se na jízdním projevu zálesácké verze podepsaly velmi pozitivně. Scout je tak asi nejpohodlnější octavie, přitom je jízdně stále suverénní. Nezávislé zavěšení všech kol podporuje komfort a jistotu. Na hrbolaté lesní cestě tlumí podvozek velmi slušně tlumiče a při tom udrží kola na vozovce tak, aby se nerozeskákala.

Výzbroj do terénu se omezila na plastový kryt podvozku. Bonusem, který dostávají všechny octavie s haldexem, je na 55 litrů zvětšená nádrž.

Stříbřité doplňky nárazníku v terénu spíš utrpí než pomůžou, jsou vyloženě estetickým doplňkem. Chybí i jakákoliv terénní mechanika nebo aspoň pomocníci pro sjezdy z kopce. Ale to od scouta ani nikdo nečeká.

Škoda Octavia Scout

Supersilný turbodiesel

Scout dostal do ceníku tři motory z vrcholu nabídky řady octavia. Jen ten nejlevnější a nejslabší má manuální převodovku (šestistupňovou), ostatní mají vždy automat.

Nejvíce se scout chlubí nejsilnějším motorem, kterým je dvoulitrový turbodiesel. Doteď byl čtyřválcový agregát nové generace (EA288) vyhrazen v provedení se 135 kilowatty (tedy 184 k) jen pro sportovní RS. S příchodem scouta se to mění. Zařazení do scouta má tedy podtrhnout, že to není jen "oplastovaná" octavia combi na větších kolech, ale trochu lepší kousek.

Škoda Octavia Scout

Zuřivý zátah dieselu, známý z RS, vyhlazuje ve scoutu šestistupňový dvouspojkový auto mat (DSG). Motor bývá při ráznější jízdě slyšet, ale jinak je kabina odhlučněná dobře.

Převodovka řadí hladce a s motorem si dobře rozumí při hladké jízdě. Při podřazování bývá trochu lenivější, pomohly by páčky na volantu pro manuální řazení, ale ty pro scout zatím k mání nejsou.

Fotogalerie

Scout tak není sportovec, spíš bonvivánská volba pro ty, kdo chtějí mít dost výkonu v záloze. Anebo tahat velký přívěs, protože za scouta můžete zapřáhnout až dvě tuny.

Při klidné umírněné jízdě jel po německém venkově, kam nás na první svezení se scoutem Škoda pozvala, lehce pod osm litrů.

Turbobenzinový motor 1,8 litru (132 kW) vyžadoval v podobném režimu asi o litr paliva víc. Přeplňovaný čtyřválec plynule táhne, má sportovní říz a velký rozsah využitelných otáček.

Neskromná cena, bohatá výbava

Základní cena Octavie Scout je 682 900 korun za dvoulitrové TDI s manuálem a 110 kW, verze se 135 kW a automatem pak stojí 735 tisíc. Benzinové provedení stojí 694 900 korun.

Oproti sportovně střiženým Octaviím RS je ještě dražší, ale navrch má pohon všech kol. Kdo si může dovolit utratit ještě více, najde v ceníku i dražší octavie (v luxusní výbavě L&K). Výbavy se navíc špatně porovnávají. Asi nejdražší položkou, která scoutu oproti RS chybí, jsou bixenonové světlomety za 21 tisíc. RS je má v základní výbavě.

Scout kromě šmrncovního vzhledu přidává i bohatou výbavu. Kromě plné bezpečnostní výzbroje a samozřejmostí, jako jsou elektricky ovládaná okna, má v základu střešní ližiny, sedmnáctipalcové hliníkové ráfky, mlhovky, dvouzónovou klimatizaci, velký barevný displej v přístrojovém štítu, dešťový senzor, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla. Za příplatek jsou třeba adaptivní tempomat udržující samočinně odstup od auta vepředu, bezklíčkové odemykání a startování, čtečka dopravních značek, parkovací kamera nebo navigační systémy.

Scout už se dá objednat, první auta dorazí v průběhu srpna.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Skrytý život muže bez přátel. Niki Lauda měl jizvy na těle i na duši

Niki Lauda

V květnu odešla jedna z legend formule 1. Naposledy vydechl trojnásobný mistr světa Niki Lauda, jedinečný závodník,...

Ikonické Mini slaví kulatiny. Svezli jsme se v tom starém i v novince

Srovnali jsme staré a nové MINI

Před šedesáti lety, v dubnu 1959, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu první mini. Srovnání starého a...

Čeští řidiči stárnou. Existuje i typická seniorská nehoda

Senioři za volantem

Špatně vidí, špatně slyší, jedou pomalu, zdržují. A nejhorší jsou ti s kloboukem. Řidiči senioři jsou často terčem...

Najdete na iDNES.cz