Nejrychlejší sériová octavia všech dob se oficiálně představila na více než symbolickém místě. Pro světovou premiéru si Škoda vybrala legendární Festival rychlosti v Goodwoodu. "Desetitisíce motoristických fanoušků sem přicházejí, aby na vlastní kůži zažily atmosféru prosycenou sportovními zážitky," komentuje šéf značky Winfried Vahland.
Největší festival motoristického sportu na světě se koná od 11. do 14. července. Den před zahájením si Škodovka zabrala areál pro sebe a na okruhu předvádí, co nové RS umí, a iDNES.cz je při tom.
GoodwoodFestival rychlosti v Goodwoodu patří mezi nejprestižnější setkání příznivců rychlých automobilů. Do jihoanglického hrabství Sussex každý rok přiláká desetitisíce motoristických nadšenců a také řadu známých osobností. V areálu na ně čekají závodní a soutěžní speciály, malosériové i velkosériové sportovní vozy či závodní motocykly z nejrůznějších historických epoch. Od roku 2007 se v rámci festivalu koná tzv. "Forest Rally Stage". To je atraktivní závod na 2,5 km dlouhé šotolinové trati. |
RS je nejrychlejší sériově vyráběná octavie v historii. Liftback s benzinovým motorem pod kapotou vystřelí na stovku pod sedm sekund a umí upalovat až 248 km/h, kombík je o čtyři kilometry za hodinu pomalejší. Ten jsme s benzinovým motorem pod kapotou vyzkoušeli jako první.
Motor mohutně a zároveň plynule táhne v celém rozletu ručky otáčkoměru. A má úžasný zvuk. Jedete klidně a nic velkého se neděje, na dva a půl tisíce otáček a čtvrtku plynu dojedete do Chorvatska na dovolenou bez újmy. A pak na to dupnete a motor začne parádně řvát. Hlavně v kabině si to posádka užívá. Pod zátěží motor ryčí a oktávka jede jak pila. Trochu zvykat si je třeba na hodně ostré brzdy.
"Je to skvěle vyvážené a klidné auto," chválí nové RS po prvních kolech Michael Kudela, šéfredaktor magazínu Auto Motor a Sport. "Lehce se řídí, zvládne ho i méně zkušený řidič," dodává.
NEJ octavia
"Je to nejrychlejší, nejsilnější, nejprostornější, nejpraktičtější, nejúspornější a nejbezpečnější Octavia RS všech dob," popisuje Frank Welsch, člen představenstva značky, který má na starosti vývoj.
Ve srovnání s předchůdkyní je nová Octavia RS delší (liftback o 88 mm, kombi o 86 mm) a širší (o 45 mm). Současně se o 102 mm prodloužil i rozvor.
Poznáte ji podle originálních kol a dalších exteriérových změn. Základem jsou gumy 225/45 R17, příplatkové jsou 225/40 R18. Vrcholem nabídky budou černě lakované 19palcové ráfky. Ty však nebudou v klasickém ceníku, ale v nabídce originálního příslušenství. Takže pak budete mít dvoje "liťáky".
Zvenčí ji prozradí jiné nárazníky. Vepředu jsou v něm originálně tvarované mlhovky, v zadním pak černý difuzor. Chybět nesmí křídlo na víku kufru.
Vnitřek je laděn v černé barvě. Líbí se tmavé čalounění stropu, ale hlavně parádní sportovní anatomy pro řidiče a spolujezdce. Standardně jsou látkové s koženými bočnicemi, ale za příplatek mohou být celokožené.
Ve sportovních skořepinových sedačkách se dobře sedí i přes jejich výrazně sportovní střih. Integrované hlavové opěrky lépe ochrání krční páteř.
Libůstkou je ambientní osvětlení vnitřních klik pro otvírání předních dveří. Designéři vyšperkovali RS ještě dalšími doplňky: chromovanými koncovkami výfuku, kovovými pedály, prahovými lištami a samozřejmě známým logem opepřených verzí škodovek. Mimochodem, první škoda s tímto označením se představila před 39 lety. Ale to byl rallyový speciál.
Vůbec poprvé se Octavia RS k běžným zákazníkům dostala v roce 2000, v roce 2005 pak následovala její druhá generace. Dosud se prodalo víc než 105 tisíc octavií s logem RS na zádi. Škodovka má s třetí generací velké plány. Chtějí prodat víc RS než v prvních dvou generacích dohromady.
Nové motory
Nápisy a křídla však pro sportování nutné nejsou. Potřebujete hlavně sílu pod kapotou a schopný podvozek. Na výběr je mezi dvěma dvoulitrovými přeplňovanými čtyřválci. Benzinový dosahuje nejvyššího výkonu 162 kW (220 k), naftový pak 135 kW (184 k).
Každý z motorů může být spřažený buď s manuální převodovkou, nebo dvouspojkovým automatem DSG. Všechny převodovky jsou šestistupňové.
Pod kůžiPevný skelet Karoserie Octavie RS se téměř ze 70 procent skládá z vysokopevnostních ocelí. Zhruba čtvrtina karoserie (přesně 26,1 procenta), bez dveří a kapoty, je vyrobena z vysokopevnostních ocelí tvářených za tepla. Tyto díly jsou až šestkrát pevnější než běžné hlubokotažné oceli a až čtyřikrát pevnější než běžné oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál zahřeje na přibližně 950 stupňů Celsia, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 sekundy pak prudce zchladí na 180 stupňů Celsia. Výhodou je, že takto vyrobené díly snesou zatížení při případné nehodě, i když jsou podstatně tenčí než dosud, což šetří hmotnost. Pro srovnání: u druhé generace činil podíl za tepla tvářených dílů 6,3 procenta. |
Nejdůležitější je ovšem podvozek. Ten je u nové octavie přitvrzený a o 1,5 centimetru snížený. Auto stojí na modulární platformě koncernu Volkswagen. To znamená, že může mít dvě varianty zadní nápravy. Jednodušší tvořenou torzní příčkou pro slabší modely a sofistikovanou víceprvkovou pro výkonnější. Nové RS má tedy vzadu vždy "víceprvek". Takovou nápravu měla i předchozí generace octavie. V novém RS je však přepracovaná a odlehčená, nově má 49 kilogramů namísto původních 53.
Optimalizována byla také přední náprava typu MacPherson s nově vyvinutými trojúhelníkovými spodními rameny. Na ní vývojáři ušetřili 2,8 kilogramu.
Na lepší ovladatelnosti a agilitě se podílí také řízení s variabilním převodem, které Octavia RS dostává jako vůbec první škodovka. "Toto speciální řízení umožňuje dosažení požadovaného zatočení pomocí menšího úhlu natočení volantu. Převodový poměr se přitom mění v závislosti na rejdu. V rozmezí od 0 do 120 stupňů je změna směru jízdy předních kol větší než u běžného řízení," popisují tvůrci. Nové řízení doceníte zejména na zatáčkovitých silnicích. Řezání zatáček s malými pohyby volantu je bezpečné a precizní. Hodí se to i do města, kde například při parkování nemusí řidič tolik točit volantem.
Elektronika, která pomáhá
Jako jediná octavia v nabídce dostává nové RS také elektronickou uzávěrku diferenciálu. Je to jedna z funkcí stabilizačního programu ESC a RS ji má v základní výbavě. Uzávěrka zlepšuje trakci předních kol a potlačuje sklon k nedotáčivosti při rychlém průjezdu zatáčkou. Jemným přibrzděním vnitřního kola dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Takto vzniklý stáčivý moment podporuje řízení a umožňuje bezpečný a současně rychlý průjezd zatáčkou. Z nedotáčivého auta udělá výrazně neutrálnějši. "Působí o to silněji, oč dynamičtější je jízda zatáčkou," tvrdí o systému automobilka. Elektronickou uzávěrku označuje Škodovka jako "proaktivní". Funguje při mnohem menších rychlostech než dříve a má označení XDS+ .
Pro lepší pochopení si to představte tak, že běžíte a chcete zahnout a pomůžete si v zatočení tak, že se chytnete rukou za sloupek, který stojí uvnitř oblouku.
Pro RS vytvořili programátoři stabilizačního systému společně s podvozkáři ještě jednu specialitu: program ESC Sport. Ten je benevolentnější než standardně nastavené ESP, takže umožní i rozevlátější jízdu.
Zahájení prodeje modelů Octavia RS a Octavia Combi RS je naplánováno na pátek 12. července. Kolik bude stát prozatím nechce automobilka prozradit.
První RS bylo "porsche východu"Značka RS má 39. let Vůbec poprvé se logo RS představilo veřejnosti v roce 1974 se speciály Škoda 180 RS a 200 RS. Ve své době to byly nejprogresivnější stroje, které kdy mladoboleslavská automobilka postavila. Byly osazené dvoulitrovým čtyřválcem s vačkovým hřídelem v hlavě válců, výkon dosahoval 163 koňských sil. Převodovka byla od Porsche, maximální rychlost přikrčené 200 RS činila až 210 km/h. Pozitivní zkušenosti s vozy 180 RS a 200 RS, koncipovanými jako prototypy, vedly k rozhodnutí postavit model pro široké využití v automobilovém sportu. Tak v roce 1975 vznikla legendární Škoda 130 RS. Patřila k nejúspěšnějším závodním vozům své doby a do začátku 80. let byla neodmyslitelnou součástí automobilových soutěží i okruhových závodů. "Porsche východu" má na svém kontě mimo jiné i double z Rally Monte-Carlo 1977 v kategorii vozů do zdvihového objemu 1 300 cm³ a vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů z roku 1981. |