Druhá generace modelu Range Rover Sport se představila světu na letošním autosalonu v New Yorku, oficiálního uvedení na trh se však dočká až v září. Už jsme v něm jeli. Na továrním okruhu v Gaydonu a přilehlém testovacím polygonu jsme si osahali očekávanou novinku, zatím ve fázi prototypů.
Ty se ale podle oficiálních tvrzení nijak neliší od budoucích produkčních modelů, jako prototypy jsou představeny hlavně proto, že nepochází ze sériového chovu a tudíž mohou mít jisté rezervy ve zpracování.
S předchůdcem, který přišel na trh v roce 2005, zaznamenal Land Rover nečekaný úspěch. Navenek působil majestátně a podobně monstrózně jako větší sourozenec, řádově byl však o čtvrtinu levnější. Rok po uvedení se stal nejprodávanějším modelem britské značky a výtečnou bilanci si udržel především za oceánem až do svého odjezdu na odpočinek.
Škarohlídi mu však nemohli zapomenout jistou neurozenost pramenící z platformy lidovějšího modelu Discovery. Diskusím na toto téma teď automobilka učinila přítrž. Druhá generace přijíždí na platformě společně vyvíjené pro oba velké range rovery. Sport se tak může pochlubit stejnými výhodami jako jeho sourozenec, především pak lehkou hliníkovou konstrukcí, která i přes nepatrný nárůst vnějších rozměrů ušetřila až 420 kilogramů hmotnosti.
Velký range rover v něm rozeznáte snadno, zároveň však design nezapře inspiraci menším evoqem. Celkem jen 25 procent zaměnitelných dílů jasně dokazuje, že toho mají oba range rovery společného opravdu málo.
Čarování s prostorem
Svou cestou jde sport také v interiéru. Minimalistickým stylem i architekturou kokpitu sice kopíruje svého sourozence, orientaci na trochu jinou klientelu přesto dává najevo; třeba sportovnějšími sedadly s výrazným bočním vedením.
Nezůstalo ovšem pouze u nich. Přístrojová deska sportu je nepatrně nižší, ale prakticky stejně členitá, středový panel s ovládáním ventilace má jiný sklon, ale i napojení na široký středový tunel. Ten odhaluje další odlišnosti. Velký kruhový volič automatické převodovky tu nahradila klasická páka s možností manuální změny stupňů. Decentními změnami prošly i dveřní výplně.
Z hlediska prostoru nepatřila minulá generace k přeborníkům hlavně v nabídce podélného prostoru vzadu a výrazně lépe na tom nebude ani nová, koncipovaná až pro sedm pasažérů. Prostor mezi oběma řadami sedadel přesto mezigeneračně narostl, v řeči čísel jen o 24 mm, pocitově ovšem o trochu víc.
Příplatková elektricky ovládaná třetí řada sedadel představuje asi největší odlišnost v interiéru obou modelů Range Rover a zároveň zajímavý způsob, jak rozšířit okruh potenciálních zákazníků.
Podle svého gusta
Automobilka je tradičně schopná pokrýt i mimořádné vysoké nároky na vnější i vnitřní individualizaci. V nabídce je celkem 19 odstínů karosérie, tři druhy kontrastního lakování střechy nebo sedm typů litých kol v rozměrech od devatenácti do dvaadvaceti palců.
Uvnitř bude možné vybírat z jedenácti barevných schémat, čtyř typů hliníkových dekorů nebo třech intarzií z pravého kořenového dřeva. V nabídce nechybí ani osvětlené prahové lišty s možností individuálního popisu.
Tři u nás, šest celkem a hybrid jako přídavek
Nový Range Rover Sport bude na našem trhu k mání se třemi pohonnými jednotkami. Základní motorizaci tvoří přeplňovaný vznětový třílitr TDV6 s výkonem 258 koní, o 34 koní navíc nabízí tentýž dieselový šestiválec označený SDV6 a na vrcholu nabídky stojí špičkový benzinový osmiválec 5,0 Supercharged (510 koní).
Vznětový osmiválec SDV8 (339 k) a zážehový třílitr V6 Supercharged (340 k) se u nás kvůli nižší poptávce neobjeví. Výrobce na podzim chystá i hybridní verzi. Ta bude pravděpodobně využívat výhod elektromotoru a silnějšího vznětového šestiválce SDV6. Podle všeho se připravuje i rozšíření nabídky směrem dolů. Základní motorizací by se tak výhledově mohl stát vznětový čtyřválec SD4 s výkonem kolem 200 koní.
Přespolní závoďák
O novém sportu výrobce tvrdí, že jde o nejrychlejší, nejhbitější a nejlépe ovladatelný land rover všech dob. Po několika ostrých kolech na okruhu v Gaydonu tomu nemáme důvod nevěřit.
A to jsme nedostali příležitost vyzkoušet vrcholný zážehový osmiválec, ale "jen" silnější vznětový šestiválec SDV6. Ten nabízí vzhledem k objemu výtečných 292 koní výkonu, zároveň střízlivý apetit kolem sedmi a půl litru i mimořádnou dynamiku. Jednadvacet metráků dokáže rozhýbat na stovku za 7,2 vteřiny a zajišťuje maximální rychlost 211 km/h (222 s paketem Performance).
Přesvědčivý je nejen na papíře, ale také v praxi. Má kultivovaný chod, příjemný zátah s plynulou gradací výkonu a dobře utlumený zvukový projev. Tradičně výtečná je také osmistupňová samočinná převodovka ZF, která je dnes u range roverů standardem.
Asi nejvíce pozornosti směřovalo k podvozku, který je pro sportovní ambice klíčový. Dalo se očekávat, že Range Rover Sport bude trochu tužší, věděli jsme, že bude mít nepatrně menší světlou výšku a nižší těžiště. Až doposud jsme však pouze hádali, jak si v reálu poradí s hladkým asfaltem nebo hrbolatou polňačkou.
A první jízdní dojmy jsou výborné. Nový Range Rover Sport funguje podle předpokladů a možná ještě o trochu lépe. Je zřejmé, že druhá generace jednoznačně posiluje své schopnosti na silnici, ale nijak zásadně nepopírá své využití ani mimo ni. Přes nerovnosti se už nepřenáší s takovou grácií jako předchůdce, jízdním komfortem přesto s přehledem deklasuje většinu svých rivalů. V čem naopak jednoznačně získal je obratnost. Jako "tank" už se sice nepohybuje ani větší range rover, jenže zde je ten rozdíl ještě markantnější. O něco komunikativnější je ve srovnání s ním i řízení a hlavně reakce na pokyny ke změně směru jízdy. Sportovní auto to sice není, funkci všestranně využitelného nástroje pro adrenalinové zážitky však plní na výbornou.
Mechanický koncert s přehlídkou elektroniky
Pro mimořádné výkony dostal Range Rover Sport celou řadu podpůrných systémů a mechanismů. V nejvyšším stupni výbavy jich je požehnaně. Třeba systém Terrain Response 2 s automatickou volbou jízdních režimů, aktivní stabilizátory, systém pro eliminaci nedotáčivosti, jiný pro snížení náklonu vlivem odstředivých sil nebo aktivní uzávěrku zadního diferenciálu.
Nejmodernější technikou je sport prošpikovaný i z hlediska bezpečnosti. Karoserie je poseta senzory, čidly a kamerami, které hlídají odstup od okolních automobilů, držení v jízdním pruhu, případně detekují nebezpečí v mrtvém úhlu. S jejich pomocí umí sport sám zaparkovat nebo si změřit hloubku projížděného potoka, aby odvrátil zatopení vozu. Čidla spolupracují s řadou aktivních bezpečnostních systémů, které zásahem do řízení dokážou odvrátit kolizi, případně zmírnit její následky.
Úplnou novinkou v interiéru je laserový head-up displej, který barevně promítá data z navigace, údaje o aktuální a povolené rychlosti, o zařazené rychlosti nebo o funkci asistenčních systémů na čelní sklo.
S dobou jde sport i po stránce moderních informačních technologií. Prostřednictvím aplikace nainstalované do chytrého telefonu se systémem iOS nebo Android lze kontrolovat aktuální stav a pozici vozu, plánovat trasu nebo získávat informace o využití, servisních intervalech, dealerské síti a podobně.
motor | 3,0 TDV6 | 3,0 SDV6 | 5,0 V8 Supercharged |
---|---|---|---|
S | 1 574 452 | - | - |
SE | 1 713 723 | 1 836 538 | - |
HSE | 1 888 568 | 1 987 788 | - |
HSE Dynamïc | 1 942 897 | 2 053 854 | 2 335 058 |
Autobiography | - | 2 292 466 | - |
Autobiography Dynamic | - | 2 344 235 | 2 622 070 |
Dobré vyhlídky
Po úspěchu první generace má automobilka nasazeno k dalšímu trháku. Nový Range Rover Sport je v každém ohledu lepší, urozenější a přitom cenově srovnatelný se svým předchůdcem.
Oproti klasickému range roveru čtvrté generace je ve srovnatelné specifikaci asi o půl milionu levnější a díky úspornější základní výbavě navíc startuje na částce těsně převyšující jeden a půl milionu korun (motor 3,0 TDV6). Nejvybavenější Range Rover Sport Autobiography Dynamic je za 2,6 milionu s přeplňovaným osmiválcem.
Plná polníZákladní verze S nabídne vyjma obvyklých bezpečnostních a elektrických prvků třeba audiosystém s přehrávačem CD/MP3 a osmipalcovým dotykovým displejem a konektivitou přes USB a Bluetooth, adaptivní tempomat, zadní parkovací senzory, kola z lehkých slitin o rozměru 19" a systém Terrain Response. Provedení SE obsahuje navíc přední mlhovky, kožené čalounění a vrstvená skla zajišťující lepší akustický komfort na palubě, v případě silnějšího turbodieselu pak ještě dvacetipalcová kola a systém Adaptive Dynamics pro optimalizaci nastavení podvozku. Třetí úroveň HSE nabízí xenonová světla, sedadla nastavitelná ve 14 směrech čalouněná perforovanou kůží, vyhřívané čelní okno, Terrain Response 2 s automatickým režimem, přední parkovací senzory, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, prahové lišty s nápisem Range Rover a luxusnější vnitřní dekory. Standardem pro V8 je i dvoustupňová redukční převodovka. HSE Dynamic je jedinou úrovní výbavy, která je společná pro všechny motorizace, zároveň se jedná o nejlevnější způsob jak si pořídit pětilitrový kompresorem dopovaný osmiválec. Oproti standardnímu HSE sází dynamic na sportovnější outfit zahrnující jednadvaceti palcová kola, chromované koncovky výfuku a drobné hlavně vizuální změny v interiéru. Pro silnější turbodiesel a zážehový osmiválec je součástí výbavy i paket Performance zvyšující maximální rychlost na 222 respektive 250 km/h a systém Dynamic Response standardně pro verzi V8, u SDV6 za příplatek. Výbava Autobiography překypuje nejen luxusními a funkčními prvky výbavy, ale i mimořádným stylem. K dispozici je tu třeba až tříbarevné čalounění interiéru tou nejjemnější kůží, klimatizovaná a vyhřívané sedadla seřiditelná v 18 směrech, virtuální přístrojový štít nebo High End audio od firmy Meridian s devatenácti reproduktory. Nejvyšší stupeň Autobiography Dynamic se pak nese v podobném duchu jako dynamic ve verzi HSE. Hlavní důraz je zde kladen na sportovní vzhled i vlastnosti. Standardem tu jsou třeba páčky na volantu pro manuální změnu převodových stupňů, větší kola a paket Performance. Velmi obsáhlý je i seznam příplatkové výbavy, k dispozici je tu prakticky vše, na co si člověk vzpomene, třeba třetí řada sedadel za 44 tisíc korun, prosklená střecha, zábavní systém pro cestující na zadních sedadlech, automatické boční schůdky a další komfortní vymoženosti. |