Peugeot 508 RXH: svéhlavý cestovatel by se obešel bez hybridu

aktualizováno 
Peugeot postavil outdoorovou verzi svého vrcholového modelu. Kromě zvýšení podvozku a oplastování mu nadělil i unikátní pohon všech kol. Přední a zadní nápravu nespojuje mechanika, ale dráty. Kdo shání příjemný stroj na dálkové cestování, může 508 zkusit, ale musí překousnout jistá specifika.

Peugeot 508 RXH | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Kdo sleduje zprávy kolem aut, zná i špionážní fotky chystaných modelů, které trénují v reálném provozu. Ale špionážních fotek francouzských aut je pocitově tak nějak méně.

Peugeot 508 RXH

Přehlídka nedomyšleností

"To auto snad nikdo netestoval v reálném provozu," napadne vás také po pár dnech soužití s Peugeotem 508. V dnešní době automobilky šetří a urychlují vývoj tím, že ho nechávají počítačům a virtuální realitě. Jenže počítač stále ještě za praxí zaostává. A pak to dopadne tak, že si v tom největším peugeotu za milion nemáte ani kam dát kapesník, budíky přístrojovky se v noci zrcadlí v čelním a bočním skle a když otevřete víko kufru kombíku v dešti, steče vám za límec voda z půlky střechy.

Těch nedomyšleností je v tomto na pohled honosném autě, které hraje roli vlajkové lodi Peugeotu, celá řada. Řidič se spolujezdcem mohou kromě kapes ve dveřích využít dvou velkých schránek, u kterých se však invence nepotkala s praktičností. Do tradičního "kastlíku" před nohama spolujezdce řidič ze svého místa jednoduše nedosáhne. Ta schránka je parádně hluboká, ale přes mohutný tunel se můžete natahovat sebevíc.

Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH

Pod pravým loktem má tedy šofér ještě box schovaný pod loketní opěrkou. Snad na celém světě se odklápí dozadu, ale v 508 inovátoři vymysleli vyklápění od řidiče ke spolujezdci. Ten se do něj tak v podstatě nedostane, pokud nemá ruku Saxany.

Na rozmístění a funkčnost té spousty tlačítek na volantu a po kokpitu si nakonec zvyknete, ale logicky uspořádaná nejsou. Funkce některých se nesmyslně dubluje, jindy jsou nelogicky rozhozené daleko od sebe.

Peugeot 508 RXH

Tvůrci interiéru si také dali záležet na tom, aby ovladače, které má většina aut přibližně na stejném místě, byly někde úplně jinde. Startovací tlačítko nalevo od volantu má i Porsche, to přežijete. Specialitou je ovšem třeba ovladač ruční brzdy, který je skoro stejný jako páčka otvírající schránku, kde jsou ovladače zrcátek a průhledového head-up displeje. Oba jsou asi pět centimetrů od sebe, takže když po nich hmatáte při jízdě v noci, tak se nespleťte.

A máme tu poslední vyslovenou nedomyšlenost. Vepředu jsou jen dva držáky na pití. Jsou uprostřed přístrojovky pod obrazovkou standardně montované navigace, takže když tam dáte kelímek, nevidíte na ni.

Ovšem když se přes to všechno přenesete, nebo to přehlédnete, dá vám vnitřek 508 pocit luxusu.

Unikátní čtyřkolka

Peugeot 508 je teď ten největší a nejluxusnější klasický model francouzské značky. Když se pro něj rozhodnete, rozhodně dobře vybírejte verzi a výbavu. Jako první vyškrtněte osmnáctipalcové ráfky (pneu 245/45), které sice vypadají skvěle, ale na rozbité silnici pak trpíte z toho koncertu ran do podvozku. Na hladké německé autostrádě je to paráda, ale na českém autodromu se velkému peugeotu na velkých kolech nelíbí.

Fotogalerie

Jednu nízkoprofilovou gumu jsme na pražském tankodromu v asi třicetikilometrové rychlosti prorazili. Základní šestnáctka by to asi přežila a podvozek by nebyl tak zbytečně tvrdý. Na menších kolech je toto auto totiž úžasně pohodlné a plavné. Zároveň však dobře drží stopu a hezky zostra a jistě zatáčí.

Rozmyslete si také, zda chcete být progresivní ekolog a modernista a potřebujete verzi RXH, která sice vypadá na zvýšeném podvozku a s "terénními" doplňky, podtrhujícími pohon všech kol, velmi dobře. Ale její přestavba z obyčejného kombíkového provedení velký užitek navíc nepřinesla.

Ta "čtyřkolka" je totiž ve verzi RXH provedena unikátním systémem hybridního pohonu. Je to jednoduché: přední kola pohání dvoulitrový turbodiesel s výkonem 120 kW, zadní elektromotor. Myšlenka je to skvělá, ale tradičnější čtyřkolky (byť provedené třeba mezinápravovou spojkou) nenahradí.

Za normálních podmínek pohon čtyř kol nepotřebujete, v tom je to vymyšlené dobře. Mezi přední a zadní nápravou není mechanická vazba, motory pohánějící nápravy a jejich synchronizaci komanduje elektronika. Po městě se neslyšně a klidně šinete na elektřinu, na dálnici zase pracuje povedený turbodiesel. K němu je připojen 8kW alternátor, který dobíjí Ni-MH baterie. Ty živí elektromotor roztáčející zadní kola. Články se dobíjí i rekuperací při brzdění, tehdy zadní elektromotor funguje jako generátor.

S trochou předvídavosti můžete jezdit skoro bez brzdění. Stačí povolit na plynu a auto velmi výrazně zpomaluje kvůli tomu, jak elektromotor-generátor vyrábí elektřinu. Na tu ujedete asi čtyři kilometry, když jsou baterky plné. S vypnutým dieselem můžete frčet maximálně sedmdesátkou. Hodně však samozřejmě záleží na tom, jak moc šlapete na plyn.

Samy o sobě fungují jednotlivé pohony dobře. Oba motory si také pomáhají, když je třeba. Když máte vybité baterie a je potřeba zabrat všemi čtyřmi, uživí zadní elektromotor nafťák.

Otočným voličem na středovém tunelu navíc můžete vybírat různé jízdní režimy. Je tu plně elektrický i "sportovnější" ostřící reakci na plyn.

Outdoorově laděné RXH má však tento pohon také proto, že pohání obě nápravy. Na vyškrábání se ze závěje nebo výjezd prudkou polňačkou je to dobré. Má ovšem i slabé chvilky a ve specifických situacích umí řidiče i vystrašit.

Elektromotor se totiž připíná tak, jak uzná elektronika za vhodné. To dělají i ostatní hybridy, jenže u peugeotu připne naráz pohon zadních kol, která se do té doby jen vezla. Co to způsobí, si lze jednoduše domyslet. Plachtíte s mírně přišlápnutým plynem zatáčkou, nafťák jen tak líně převaluje. V půlce oblouku si elektronika dopočítá, že by bylo třeba i sil elektromotoru. Ten zabere na zadních kolech, a zadek vás tak začne předbíhat v přetáčivém smyku.

Peugeot 508 RXH

Když je sucho, pneumatiky se mají o co opřít. Ale na sněhu nebo vodě občas vypadáte jako rallye jezdec. A jste rádi za stabilizační systém, který vybočenou záď umravní.

Robot k zlosti

Samotný turbodiesel má sil i elánu dost, ale dynamiku hodně kazí šestistupňový robotizovaný automat. Přes volbu režimů nesmyslně tvarovanou a fungující řadičkou se přenesete, ale víc vám bude vadit, že nemá parkovací polohu P, takže při zastavení na delší dobu, kdy nechcete auto vypínat, musíte buď stát na brzdě, nebo hledat tlačítko parkovací brzdy. Hlavně se však při řazení auto zhoupne zepředu dozadu jak kocábka. To se k autu za milion nehodí.

Peugeot 508 RXH

Automat a bez necelé dvě tuny hmotnosti stojí i za bídnou maximálkou kolem 210 km/h. Víc jsme z něj na německé dálnici nevyrazili. Na to, že je to vrcholové provedení modelu, zrovna energií nehýří. Je to spíš na klidnou svižnou jízdu po dálnici. Takže vám ani nebude vadit, že v kapličce pod volantem chybí otáčkoměr a místo něj je tam ukazatel využívané síly hybridního soustrojí.

Peugeot 508 RXH v číslech

  • pohon: hybridní sestava turbodiesel 2,0 + elektromotor
  • max. výkon (kW/k): diesel 120/163, elektromotor 27/37 (stálý 20/27)
  • max. točivý moment (Nm): diesel 300, elektromotor 200
  • max. rychlost (km/h): 213
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 8,8
  • kombinovaná spotřeba (l/100 km): dle výrobce 4,1, v testu 6,4
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 813 × 1 864 × 1 512 ×  2815
  • objem kufru (l): 423 - 1 439
  • provozní hmotnost (kg): 1 910
  • základní cena (akční): 914 000 Kč

Pozitivem je, že hybrid umí jezdit opravdu za málo. Přes tři tisíce kilometrů jsme najeli s průměrem 6,3 až 6,4 litru. A to jsme nejezdili nijak ustrašeně. Na druhou stranu se s obyčejnou dieselovou verzí (benziňák do Peugeotu 508 vůbec nepořídíte) dostanete na stejná čísla.

Velký jen zvenku

Řidiči přijde 508 zpoza volantu velikánská. Bude také děkovat za standardně dodávaného parkovacího asistenta, protože dozadu je vidět opravdu mizerně, což je dnes bolest většiny moderních aut.

Hybrid je v podání 508 vždycky kombík, ale prostorový přeborník to není. Kufr s nijak ohromujícím objemem 423 litrů je široký, ale nízký. Navíc je kvůli vzadu uloženým baterkám a pohonu zadní nápravy podlaha zvednutá nad nákladovou hranu. Strmě se svažující střecha potlačuje pozitivum kombíku.

Peugeot 508 RXH

Nejvíc je k zlosti roletka kufru. Když ji nepotřebujete, bez použití násilí se těžko vytahuje. Na konci má hodně dlouhý tvrdý "jazyk", který se opírá o víko a který se neroluje při stahování. A protože je střecha nad kufrem hodně nízko, nedá se při převozu něčeho většího ani vyklopit vzhůru, protože se tam prostě nevejde.

Toto na pohled i dotek velké auto nehýří prostorem ani v kabině. V 508 je hodně místa do šířky. Navíc vzadu nepřekáží nohám středový tunel. V porovnání s šířkou je tu však málo místa v podélném směru. Za šoféra o výšce 175 cm, který je zvyklý řídit hodně naražený na volant, se stejně velký pasažér vejde s nohama tak akorát. Spolujezdec taky nechápe, proč má tak málo místa pro kolena.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Prvních tisíc kilometrů s novou škodovkou: Scala má vymazlený podvozek

Škoda Scala

Žádné převratné nápady ani technologie Scala nenabízí, je to poctivě postavené normální auto, které má být každodenním...

Čeští řidiči stárnou. Existuje i typická seniorská nehoda

Senioři za volantem

Špatně vidí, špatně slyší, jedou pomalu, zdržují. A nejhorší jsou ti s kloboukem. Řidiči senioři jsou často terčem...

Nová Mazda 3: i věda může být sexy

Mazda 3

Titulkem nemáme na mysli spanilé inženýrky ve vývojovém centru v Hirošimě, za vše mluví výsledky jejich práce. Tolik...

Najdete na iDNES.cz