Neděle 16. května 2021, svátek má Přemysl
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. května 2021 Přemysl

První svezení s novým superbem, největší a nejdražší škodovkou

  8:00
Václavu Klausovi kdysi nevoněl superb, prý drncal. Ten nový vypadá majestátně a šik a nedrncá, chce to ale upustit gumy. Mezi prvními jsme řídili sériové provedení třetí generace Škody Superb. Označení „vlajková loď“ není klišé.

Jedním z nejefektivnějších fíglů, jak uspořit palivo, je klást co nejmenší odpor, a tak se už tak tvrdé gumy nových aut foukají na nesmyslně vysoké hodnoty. Tvrdá pneumatika se nedeformuje, odvaluje se po menší ploše, neklade odpor - a bohužel také hůř drží na silnici. Boj za co nejmenší spotřebu a z ní vyplývající emise nutí automobilky ještě přitvrzovat. Toskánské silnice jsou přibližně stejně vrásčité, popraskané, zvlněné a hrubé jako ty české, jen děr a výmolů je o něco míň. Superb na nich při prvních jízdách, na které automobilka pozvala redakci iDNES.cz, tedy ukázal docela věrně, co předvede na české okresce. Na osmnáctipalcových pirellkách (Cinturato P7) nahustěných na dvě a půl atmosféry sice sviští zlehka, ale taky zabouchá a drncá. Když chcete víc komfortu, stačí je upustit na normální hodnoty. Rozdíl je velký. Na vysvětlenou: na štítku nalepeném na víčku nádrže jsou tři skupiny hodnot: pro normálně zatížené auto, pro plně naložené a pak „eko“ hodnoty. U naloženého superbu se mají kola foukat až na tři atmosféry, normální hodnota je 2,2 a „eko“ 2,5.

Zhmotněný majestát

Superb hlavně umí budit dojem, ostré linky jednoduše střižené karoserie s lékarnicky vyváženými proporcemi mu dávají vzhled drahého robustního solidního auta. Extravagantní tvarování světel je šperkem, který má v podání škodováků odkazovat na český křišťál. Základní provedení superbu dostane halogenová světla, fajnové, skvěle vypadající bixenony jsou ve vyšších výbavách nebo za příplatek. Vrcholové provedení světel má systém umožňující jet stále s rozsvícenými dálkovkami, sofistikovaný mechanismus pomocí clonek zabrání oslnění protijedoucího řidiče. Fakt to funguje!

Z předchůdce nemá nový superb nic. „Rozhodně žádné viditelné díly, nejvýš nějaké šrouby a malé prvky,“ říká Roman Havelka, který měl za úkol zkompletovat jednotlivé kusy skládačky od vývojářů do fungujícího auta. Technika je úplně nová, čerpá z modulární architektury MQB koncernu VW, na které stojí Škoda Octavia a významně z ní čerpá i fabia.

Škoda Superb

Doširoka rozkročené nápravy dávají autu pevný postoj, i na pohled je auto pořádně široké. Nyní se zkoumají technologické možnosti lakování střechy na černo, aby superb mohl dostat sportovní šmrnc, který funguje na Rapidu Spaceback. Auto se tak opticky ještě sníží. Superbu sluší víc světlé barvy. Mým favoritem je tlumená olivově zelená. Parádní jsou stříbřitě šedé laky, v těch vyniknou světla a prokreslí se linky.

Designér Dalibor Pantůček, který pracoval na karoserii, říká, že ho zatím nenapadá, čím superb při faceliftu vylepšit. Tak jsou ve Škodovce se vzhledem exteriéru spokojeni. 

Interiér je trochu víc strohý a jednodušší. Chce být podobně impozantní jako zevnějšek, ale tak honosně nevypadá, i když měkčené plasty, pečlivě smontované díly a nejmodernější systémy tu rozhodně nechybí. Odvětrávané a vyhřívané sedačky časem doplní i možnost připlatit za vyhřívaný volant. Na levé přední sedačce se škodovák cítí jako doma, kdo řídí aktuální boleslavskou produkci, nepřekvapí ho ani na pohled pocitově nízké čelní okno, vysoká hradba přístrojovky má dávat pocit bezpečí.

Vzadu je opět královské posezení, tentokrát je dostatek místa i do šířky, takže si dáte nohu přes nohu a ještě několik decimetrů místa zbude. Komu by to bylo málo, přikoupí ovladače sedadla spolujezdce, které umožní ze zadního místa to přední odsunout, aby nepřekáželo.

Škoda Superb
Škoda Superb

Obří kufr kryje jedno z největších vík v autoprůmyslu, má přes dva metry čtvereční. Zadní nárazník tvoří asi dvaceticentimetrový schod. Při sklopení zadních opěradel vznikne nerovnost. Škodováci slibují, že vyrovnání podlahy kufru u kombíku se věnovala větší péče. Praktickou drobností je otevírání kufru mávnutím nohy pod zadním nárazníkem (napadlo by vás, že vývojáři musí v těchto příležitostech myslet i na takové eventuality, kdy pod autem proběhne kočka?), zavírá se tlačítkem. Oproti předchůdci přišel superb třetí generace o komplikované dvojité otevírání víka kufru, je to tedy klasický tříprostorový liftback, na podzim dorazí kombík.

Jistý na dálnici, obratný na okresce

Na kvalitní dálnici uklidňuje hladkou kolébavou jízdou. Není to nepříjemné, je to tak akorát, aby to pasovalo k jeho velikosti a charakteru. Na rozbité cestě se projeví tvrdší ladění podvozku. A na strupaté silnici s hrubším asfaltem jsou slyšet odvalující se kola v podbězích. 

Na zakroucené okresce je největším limitem kuráž řidiče. I díky systému XDS+, který pomáhá stáčení vozu do oblouku přibrzďováním vnitřního předního kola, obrovité auto zatáčí s elánem. Je nečekaně obratné, v dlouhých táhlých obloucích ujišťuje řidiče, že je všechno pod kontrolou. Je maximálně stabilní a pevně drží stopu. K tomu pomáhá i jisté, přesné řízení.

Škoda Superb

Příplatkové adaptivní tlumiče nastavené ve sportovním režimu na rozbité okresce udrží odskakující kola lépe na vozovce. Citlivý řidič rozdíly mezi jednotlivými stupni odhalí. Pro komfort jízdy ale bude stejně důležité zůstat u rozumného rozměru pneumatik.

Základní provedení s obyčejnými tlumiči volí kompromis blízký nastavení adaptivního podvozku na „normal“. 

Superb může mít možnost nastavování jízdních režimů (čtyři plus jeden volitelný) ovlivňujících kalibraci posilovače řízení, reakce motoru na sešlápnutí plynu a dalších parametrů. A nastavit si můžete i barvu ambientního osvětlení interiéru.

Jedna-čtyřka stačí

Při první seznamovačce s novou škodovkou, o které značka sebevědomě říká, že zahajuje novou éru automobilky, jsme nejdřív vyzkoušeli benzinovou jedna čtyřku. Základní motor má čtyři válce, z nichž polovinu umí sofistikovaný mechanismus vypnout, když nepracuje pod zátěží (více čtěte zde). S lehkou nohou umí po okreskách a jedničkách jet za pět litrů. Nezradí ani spěchavější řidiče. Hladká jízda může být i svižná a vejdete se do sedmi a půl. Superb s jedna-čtyřkou patřící do generace motorů platformy MQB rozhodně není louda. Stačí jen umět předvídat a řadit. Přeplňovaný motor je pružný a umí dát autu čilost, při předjíždění na okresce je samozřejmě třeba být ostražitější.

Celkově lepší pocit jsme měli z verze s turbodieselem 2,0 110 kW, což bude pravděpodobně nejžádanější provedení na českém trhu. Když se snažíte, jede za pět litrů, když ne, vejdete se do šesti a půl. Motor má klasický TDi zvuk, víte o něm při vytočení. Odhlučnění motorů je velmi slušné. Motor si hezky notuje s šestistupňovou manuální převodovkou, zabere hladce kolem šestnácti set otáček a ještě kousek za ryskou čtyř tisíc má elán. K autu tenhle motor prostě pasuje.

Turbodiesely v slabších výkonových verzích vystačí s dvojitou recirkulací výfukových plynů (EGR), roztok močoviny AdBlue budou dolévat šoféři provedení se 140 kW a u 110kilowattových s pohonem 4x4 (systém haldex 5. generace). Oproti předchůdci je velkým vylepšením 66litrová nádrž, to zvětší dojezd. Je to příjemné překvapení, konkurence jde v zájmu snižování hmotnosti často cestou zmenšování objemu.

Standardem většiny provedení jsou šestistupňové manuální převodovky. Jsou rozumně odstupňované a řadí hladce. Automaty jsou všechny dvouspojkové DSG, slabší verze s nižším točivým momentem mají sedmistupňové se suchými spojkami, u silnějších jsou šestistupňové s mokrými spojkami.

Výzbroj na úrovni

Dnešní doba nutí auta modernizovat a obměňovat modely hlavně proto, aby dostály bezpečnostním a emisním normám, a taky aby měly nejmodernější výbavu. Multimediální výzbroj a armáda asistentů tak nesmí chybět ani novému superbu. Radar adaptivního tempomatu, udržujícího samočinně odstup za předjedoucím autem, je schovaný v masce chladiče a krytý iridiovým sklem.

Fotogalerie

Superb jako první škodovka dostává hlídač mrtvého úhlu, ten je ze všech asistentů asi nejužitečnější. Na plně LEDková světla, nebo kapličku přístrojovky tvořenou displejem, které má koncernový příbuzný VW Passat, bude třeba pár sezon počkat. Stejné je to s nejsilnějším bi-turbodieselem. Ten by taky měl dorazit nejpozději do faceliftu.

Ceník nového superbu startuje na částce 599 900 korun. Nejdražší provedení Laurin & Klement s nejsilnějším benzinovým motorem 2,0 TSI o výkonu 280 koní, pohonem 4x4, automatickou převodovkou, kompletní příplatkovou výbavou a doplňky, včetně prodloužené záruky a předplaceného servisu vyjde na 1,42 milionu. První auta dorazí k zákazníkům v červnu. 

V základní výbavě je také systém Front Assistant včetně funkce nouzového automatického brzdění. Systém elektronické kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách také vyžadují předpisy EU. Novinkou, poprvé použitou ve voze mladoboleslavské značky, je elektronická parkovací brzda. Základní výbava dostane autorádio s pětipalcovým barevným displejem, osmi reproduktory, slotem na SD kartu a možností připojit USB nosič. V kapličce přístrojů pod volantem má superb informační displej Maxi DOT. Standardní výbava také obsahuje zadní parkovací čidla, dvouzónovou klimatizaci, šestnáctipalcové hliníkové ráfky a tempomat. Vyšší stupně výbavy nesou označení Ambition a Style a vrcholné provedení se jmenuje Laurin & Klement. Ceník příplatků je stejně jako u ostatních škodovek postavený na balíčcích výbavy (paketech). Specialitou superbu jsou dva deštníky schované v předních dveřích, třeba rolls má jen jeden.

  • Nejčtenější

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Autofotka týdne: Vlajka schovaná na nové fabii

Nová generace Škody Fabia, která měla světovou premiéru na internetu tento týden, má velkou odezvu. Líbivý design auta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Víceválcový kabriolet pořídíte i do půl milionu. Musíte však pečlivě vybírat

Premium Jako odpověď na otázku, jaký je nejlepší kabriolet nebo roadster do půl milionu, vás automaticky napadne Mazda MX-5....

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Premium Subaru XV není ani s e-Boxerem, který dostalo loni, žádný trhač asfaltu. Japonci mu ale přidali několik novinek,...

Yaris, clio, nebo jazz? Velká válka hybridních mrňousů

Premium V opravdové hybridní válce na sebe soupeři kromě konvenčních zbraní útočí po internetu a propagandou. Ve světě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...