Středa 29. března 2023, svátek má Taťána
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. března 2023 Taťána

První svezení s novým superbem, největší a nejdražší škodovkou

  8:00
Václavu Klausovi kdysi nevoněl superb, prý drncal. Ten nový vypadá majestátně a šik a nedrncá, chce to ale upustit gumy. Mezi prvními jsme řídili sériové provedení třetí generace Škody Superb. Označení „vlajková loď“ není klišé.

Jedním z nejefektivnějších fíglů, jak uspořit palivo, je klást co nejmenší odpor, a tak se už tak tvrdé gumy nových aut foukají na nesmyslně vysoké hodnoty. Tvrdá pneumatika se nedeformuje, odvaluje se po menší ploše, neklade odpor - a bohužel také hůř drží na silnici. Boj za co nejmenší spotřebu a z ní vyplývající emise nutí automobilky ještě přitvrzovat. Toskánské silnice jsou přibližně stejně vrásčité, popraskané, zvlněné a hrubé jako ty české, jen děr a výmolů je o něco míň. Superb na nich při prvních jízdách, na které automobilka pozvala redakci iDNES.cz, tedy ukázal docela věrně, co předvede na české okresce. Na osmnáctipalcových pirellkách (Cinturato P7) nahustěných na dvě a půl atmosféry sice sviští zlehka, ale taky zabouchá a drncá. Když chcete víc komfortu, stačí je upustit na normální hodnoty. Rozdíl je velký. Na vysvětlenou: na štítku nalepeném na víčku nádrže jsou tři skupiny hodnot: pro normálně zatížené auto, pro plně naložené a pak „eko“ hodnoty. U naloženého superbu se mají kola foukat až na tři atmosféry, normální hodnota je 2,2 a „eko“ 2,5.

Zhmotněný majestát

Superb hlavně umí budit dojem, ostré linky jednoduše střižené karoserie s lékarnicky vyváženými proporcemi mu dávají vzhled drahého robustního solidního auta. Extravagantní tvarování světel je šperkem, který má v podání škodováků odkazovat na český křišťál. Základní provedení superbu dostane halogenová světla, fajnové, skvěle vypadající bixenony jsou ve vyšších výbavách nebo za příplatek. Vrcholové provedení světel má systém umožňující jet stále s rozsvícenými dálkovkami, sofistikovaný mechanismus pomocí clonek zabrání oslnění protijedoucího řidiče. Fakt to funguje!

Z předchůdce nemá nový superb nic. „Rozhodně žádné viditelné díly, nejvýš nějaké šrouby a malé prvky,“ říká Roman Havelka, který měl za úkol zkompletovat jednotlivé kusy skládačky od vývojářů do fungujícího auta. Technika je úplně nová, čerpá z modulární architektury MQB koncernu VW, na které stojí Škoda Octavia a významně z ní čerpá i fabia.

Škoda Superb

Doširoka rozkročené nápravy dávají autu pevný postoj, i na pohled je auto pořádně široké. Nyní se zkoumají technologické možnosti lakování střechy na černo, aby superb mohl dostat sportovní šmrnc, který funguje na Rapidu Spaceback. Auto se tak opticky ještě sníží. Superbu sluší víc světlé barvy. Mým favoritem je tlumená olivově zelená. Parádní jsou stříbřitě šedé laky, v těch vyniknou světla a prokreslí se linky.

Designér Dalibor Pantůček, který pracoval na karoserii, říká, že ho zatím nenapadá, čím superb při faceliftu vylepšit. Tak jsou ve Škodovce se vzhledem exteriéru spokojeni. 

Interiér je trochu víc strohý a jednodušší. Chce být podobně impozantní jako zevnějšek, ale tak honosně nevypadá, i když měkčené plasty, pečlivě smontované díly a nejmodernější systémy tu rozhodně nechybí. Odvětrávané a vyhřívané sedačky časem doplní i možnost připlatit za vyhřívaný volant. Na levé přední sedačce se škodovák cítí jako doma, kdo řídí aktuální boleslavskou produkci, nepřekvapí ho ani na pohled pocitově nízké čelní okno, vysoká hradba přístrojovky má dávat pocit bezpečí.

Vzadu je opět královské posezení, tentokrát je dostatek místa i do šířky, takže si dáte nohu přes nohu a ještě několik decimetrů místa zbude. Komu by to bylo málo, přikoupí ovladače sedadla spolujezdce, které umožní ze zadního místa to přední odsunout, aby nepřekáželo.

Škoda Superb
Škoda Superb

Obří kufr kryje jedno z největších vík v autoprůmyslu, má přes dva metry čtvereční. Zadní nárazník tvoří asi dvaceticentimetrový schod. Při sklopení zadních opěradel vznikne nerovnost. Škodováci slibují, že vyrovnání podlahy kufru u kombíku se věnovala větší péče. Praktickou drobností je otevírání kufru mávnutím nohy pod zadním nárazníkem (napadlo by vás, že vývojáři musí v těchto příležitostech myslet i na takové eventuality, kdy pod autem proběhne kočka?), zavírá se tlačítkem. Oproti předchůdci přišel superb třetí generace o komplikované dvojité otevírání víka kufru, je to tedy klasický tříprostorový liftback, na podzim dorazí kombík.

Jistý na dálnici, obratný na okresce

Na kvalitní dálnici uklidňuje hladkou kolébavou jízdou. Není to nepříjemné, je to tak akorát, aby to pasovalo k jeho velikosti a charakteru. Na rozbité cestě se projeví tvrdší ladění podvozku. A na strupaté silnici s hrubším asfaltem jsou slyšet odvalující se kola v podbězích. 

Na zakroucené okresce je největším limitem kuráž řidiče. I díky systému XDS+, který pomáhá stáčení vozu do oblouku přibrzďováním vnitřního předního kola, obrovité auto zatáčí s elánem. Je nečekaně obratné, v dlouhých táhlých obloucích ujišťuje řidiče, že je všechno pod kontrolou. Je maximálně stabilní a pevně drží stopu. K tomu pomáhá i jisté, přesné řízení.

Škoda Superb

Příplatkové adaptivní tlumiče nastavené ve sportovním režimu na rozbité okresce udrží odskakující kola lépe na vozovce. Citlivý řidič rozdíly mezi jednotlivými stupni odhalí. Pro komfort jízdy ale bude stejně důležité zůstat u rozumného rozměru pneumatik.

Základní provedení s obyčejnými tlumiči volí kompromis blízký nastavení adaptivního podvozku na „normal“. 

Superb může mít možnost nastavování jízdních režimů (čtyři plus jeden volitelný) ovlivňujících kalibraci posilovače řízení, reakce motoru na sešlápnutí plynu a dalších parametrů. A nastavit si můžete i barvu ambientního osvětlení interiéru.

Jedna-čtyřka stačí

Při první seznamovačce s novou škodovkou, o které značka sebevědomě říká, že zahajuje novou éru automobilky, jsme nejdřív vyzkoušeli benzinovou jedna čtyřku. Základní motor má čtyři válce, z nichž polovinu umí sofistikovaný mechanismus vypnout, když nepracuje pod zátěží (více čtěte zde). S lehkou nohou umí po okreskách a jedničkách jet za pět litrů. Nezradí ani spěchavější řidiče. Hladká jízda může být i svižná a vejdete se do sedmi a půl. Superb s jedna-čtyřkou patřící do generace motorů platformy MQB rozhodně není louda. Stačí jen umět předvídat a řadit. Přeplňovaný motor je pružný a umí dát autu čilost, při předjíždění na okresce je samozřejmě třeba být ostražitější.

Celkově lepší pocit jsme měli z verze s turbodieselem 2,0 110 kW, což bude pravděpodobně nejžádanější provedení na českém trhu. Když se snažíte, jede za pět litrů, když ne, vejdete se do šesti a půl. Motor má klasický TDi zvuk, víte o něm při vytočení. Odhlučnění motorů je velmi slušné. Motor si hezky notuje s šestistupňovou manuální převodovkou, zabere hladce kolem šestnácti set otáček a ještě kousek za ryskou čtyř tisíc má elán. K autu tenhle motor prostě pasuje.

Turbodiesely v slabších výkonových verzích vystačí s dvojitou recirkulací výfukových plynů (EGR), roztok močoviny AdBlue budou dolévat šoféři provedení se 140 kW a u 110kilowattových s pohonem 4x4 (systém haldex 5. generace). Oproti předchůdci je velkým vylepšením 66litrová nádrž, to zvětší dojezd. Je to příjemné překvapení, konkurence jde v zájmu snižování hmotnosti často cestou zmenšování objemu.

Standardem většiny provedení jsou šestistupňové manuální převodovky. Jsou rozumně odstupňované a řadí hladce. Automaty jsou všechny dvouspojkové DSG, slabší verze s nižším točivým momentem mají sedmistupňové se suchými spojkami, u silnějších jsou šestistupňové s mokrými spojkami.

Výzbroj na úrovni

Dnešní doba nutí auta modernizovat a obměňovat modely hlavně proto, aby dostály bezpečnostním a emisním normám, a taky aby měly nejmodernější výbavu. Multimediální výzbroj a armáda asistentů tak nesmí chybět ani novému superbu. Radar adaptivního tempomatu, udržujícího samočinně odstup za předjedoucím autem, je schovaný v masce chladiče a krytý iridiovým sklem.

Superb jako první škodovka dostává hlídač mrtvého úhlu, ten je ze všech asistentů asi nejužitečnější. Na plně LEDková světla, nebo kapličku přístrojovky tvořenou displejem, které má koncernový příbuzný VW Passat, bude třeba pár sezon počkat. Stejné je to s nejsilnějším bi-turbodieselem. Ten by taky měl dorazit nejpozději do faceliftu.

Ceník nového superbu startuje na částce 599 900 korun. Nejdražší provedení Laurin & Klement s nejsilnějším benzinovým motorem 2,0 TSI o výkonu 280 koní, pohonem 4x4, automatickou převodovkou, kompletní příplatkovou výbavou a doplňky, včetně prodloužené záruky a předplaceného servisu vyjde na 1,42 milionu. První auta dorazí k zákazníkům v červnu. 

V základní výbavě je také systém Front Assistant včetně funkce nouzového automatického brzdění. Systém elektronické kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách také vyžadují předpisy EU. Novinkou, poprvé použitou ve voze mladoboleslavské značky, je elektronická parkovací brzda. Základní výbava dostane autorádio s pětipalcovým barevným displejem, osmi reproduktory, slotem na SD kartu a možností připojit USB nosič. V kapličce přístrojů pod volantem má superb informační displej Maxi DOT. Standardní výbava také obsahuje zadní parkovací čidla, dvouzónovou klimatizaci, šestnáctipalcové hliníkové ráfky a tempomat. Vyšší stupně výbavy nesou označení Ambition a Style a vrcholné provedení se jmenuje Laurin & Klement. Ceník příplatků je stejně jako u ostatních škodovek postavený na balíčcích výbavy (paketech). Specialitou superbu jsou dva deštníky schované v předních dveřích, třeba rolls má jen jeden.

  • Nejčtenější

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Mercedes-AMG jako elektromobil nabízí dechberoucí výkony i v základní verzi

Premium Když člověk s láskou k rychlým autům spatří písmena AMG, okamžitě se mu rozpumpuje krev v žilách. Ale když za nimi...

To nejlepší na konec? Poslední edice Audi R8 je dokonalé sportovní auto

Premium Za volantem Audi R8 GT RWD si uvědomíte podstatu a kouzlo klasického sportovního vozu s motorem uprostřed. Desetiválec,...

Obratné Audi SQ8. Auto, které se umí přikrčit k zemi a napnout svaly

Premium Druhá nejlepší verze auta v nabídce bývá často ta nejzajímavější. Dostanete ji zpravidla podstatně levněji, nebývá o...

Mazda CX-60 jde proti proudu. Nejsilnějším argumentem je podélně uložený motor

Premium Pozor, Mazda CX-60 není jen další velké SUV. Tedy, velká je, ale není to jen obyčejná krabice – má dospělou techniku s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...