Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes A: z puťky domácí je frajerský sportovec, nejlepší v týmu

Když se z domácího pracanta stane metrosexuální sportovec, je to velká změna. Mercedes opustil geniální koncept původní praktické třídy A a dal jí docela jiný charakter. A hned na první dobrou postavil jedno z vůbec nejlépe jezdících aut s předním pohonem na trhu. Nový Mercedes třídy A se v pondělí začal vyrábět. Už jsme v něm jeli. Do Česka dorazí v září, objednat se dá už teď.
Mercedes A

Mercedes A | foto: Mercedes

Geniálně praktický, neskutečně prostorný Mercedes třídy A byl nenápadnou hvězdou automobilky po dvě generace. Vstup na scénu neměl právě hvězdný kvůli nepovedenému losímu testu. Automobilka se k problému postavila čelem a dodnes si z té nepříjemnosti sama ze sebe utahuje - více čtěte ZDE.

Mercedes A

Mercedes A v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4294 x 1780 x 1433 x 2699
  • objem kufru: 341-1157 litrů
  • benzinové motory: A 180 (1,6 - 90 kW/ 122 k, 200 Nm, 9,2 s 0-100 km/h, max rychl. 202 km/h, prům. spotř. 5,5-5,8 l/100 km), A 200  (1,6 - 115 kW/ 156 k, 250 Nm, 8,4 s 0-100 km/h, max rychl. 224 km/h, prům. spotř. 5,5-5,8 l/100 km), A 250  (2,0 - 155 kW/ 211 k, 350 Nm, 6,6 s 0-100 km/h, max rychl. 240 km/h, prům. spotř. 6,1-6,2 l/100 km)
  • naftové motory: A180 CDI  (1,5 - 80 kW/ 109 k, 260 Nm, 11,3 s 0-100 km/h, max rychl. 190 km/h, prům. spotř. 3,8-4,0 l/100 km), A 200 CDI  (1,8 - 100 kW/ 136 k, 300 Nm, 9,3 s 0-100 km/h, max rychl. 210 km/h, prům. spotř. 4,3-4,6 l/100 km), A 220 CDI  (2,2 - 125 kW/ 170 k, 350 Nm, prům. spotř. 4,3 l/100 km)
  • základní cena: 599 000 Kč

Chytrá sendvičová platforma, které áčko vděčilo za neuvěřitelně prostornou kabinu, byla ale také velmi drahá. A tak je tu v nové generaci konvenčnější platforma MFA (Mercedes Front-drive Architecture) určená pro modely s poháněnými předními koly. A je vycizelovaná k dokonalosti.

Roli malého velkoprostorového auta přebrala v nabídce Mercedesu třída B. Áčko už necílí na rodiny, ale na mladé dravce. I bachraté béčko ale překvapí skvělými jízdními vlastnostmi - test čtěte ZDE.

Nový život

Áčko už tedy nemá být rodinným pracantem, jehož revírem jsou hlavně parkoviště  supermarketů a školek. Je z něj městský frajer, který se rád prožene po okresce. Však taky označení modelu A vykládají teď nově u Mercedesu jako "atak". Oproti předchůdci úplně změnil architekturu i zaměření. Pozná se to na první pohled, karoserie je o šestnáct centimetrů nižší, sedí se o skoro osmnáct centimetrů níž. A z jednoprostorového vanu je dravý hatchback. "Zákazníci žádají sportovnost a radikální design," vysvětluje Johann Buss, šéf projektu Mercedes A.

Takovou změnu zaměření modelu si moc automobilek v historii nedovolilo. Mercedes se k tomu odvážil a hned postavil velmi nepříjemnou konkurenci Audi A3 a jedničkovému BMW. A vůbec nevadí, že má pro mercedesy méně typický pohon předních kol. Chybí zatím přímé srovnání, ale zdá se, že se zadokolkou z Mnichova udrží krok. I v zatáčkách.

Mercedes A

Milovník jízdy

Nové áčko je totiž neskutečně obratné a jisté. Zároveň je pohodlné a jako by se nad silnicí vznášelo, jak lehce působí při jízdě. Mercedesáři tu grácii znají, kdo je zvyklý na zarputilost a tvrdost konkurence, bude překvapený.

Pohon předních kol není na škodu ani v zatáčkách. Čumák rychle reaguje na zatočení volantem, a to jsme se při prvních jízdách po Slovinsku, kam redakci pozvala automobilka, dostali na delší dobu jen za volant dieselových variant, které bývají obvykle "těžší na předek".

Auto je velmi jisté a stabilní, ale i tak působí lehce a doslova cítíte jistotu k dokonalosti doladěného podvozku. Jen pro zajímavost: při vývoji najely prototypy tři miliony testovacích kilometrů. Celkem při vývoji použili 380 prototypů, 40 z toho rozbili při crashtestech.

Nejmenší mercedes je dokonale čitelný s přesným a citlivým řízením, vodí se s lehkostí a jistotou. Do oblouku se áčko nenakloní, ale opře o vnější kola. Aby začalo putovat ven po tečně ze zatáčky, musí být řidič neskutečně rychlý a neomalený. Pak se ale "utrhne" pravděpodobně i zadní náprava (čtyřprvkové nezávislé zavěšení) a do zatáčky vletíte bokem. Když uberete v zatáčce plyn, vyvoláte lehkou přetáčivost.

Pro áčko připravili tři verze podvozků. Kromě standardního také sportovněji přitvrzené provedení a pak ještě speciální pro verzi A 250 Sport, kde podvozek ladili odborníci od AMG. Ten je nejtvrdší, má upravenou geometrii zadní nápravy a na té přední modifikované uchycení spodního ramene McPhersonovského zavěšení. Podvozek je u verze laděné u AMG ještě snížený a auto spočívá na osmnáctipalcových kolech. I základní podvozek je ale dost dobrý pro dravou jízdu, největší změnu u auta se sportovnějším podvozkem postřehnete v menším komfortu na rozbité silnici.

Mercedes se vším všudy

Design je hodně agresivní už v základním provedení. A to ještě bude na výběr ze tří různých linií výbavy a samozřejmě dalších doplňků: různé spojlery, tři varianty nárazníků, jiné výplně masky chladiče a u verze s paketem AMG originální přední nárazník s rudou lištou.

Mercedes A

Uvnitř je to mercedes se vším všudy. Samozřejmostí jsou kvalitní materiály a péče o detail. Všechny kovově lesklé prvky v interiéru galvanizací upravili tak, aby i na dotyk budily dojem, že jsou kovové. Áčko už zvenku hlásí, že chce hlavně sportovat, prostorové orgie tedy nečekejte. Ale čtyři normálně rostlí cestující se dovnitř vejdou. Ty vzadu překvapí hodně vysoká spodní hrana oken, děti asi budou remcat, že nevidí ven. Dospělým prostor pro nohy ani hlavu chybět nebude, pokud mají do nějakých metru pětaosmdesáti.

Pracoviště řidiče ctí tradice mercedesu. Neokázalá sportovnost je sympatická. Designéři ani ergonomové totiž nerezignovali na pohodlí. Už základní sedadla jsou skvělá a dobře podrží v zatáčkách. A to můžete mít ještě sportovnější s opěrkami hlavy spojenými s opěradlem.

Mercedes A

Volant dobře padne do ruky, všechno je tam, kde jsou mercedesáři zvyklí. Jediné, co mohli vymyslet líp, je umístění otočného ovladače multimediálního centra na středovém tunelu. Je kousek za řadičkou nalevo, pořád jsem ho mačkal loktem.

Další nepraktičnost odhalíte u vstupu do kufru. Hodnota 341 litrů je očekávatelná, vstup by byl bez připomínek, nebýt výrazného zúžení ve spodní části od světel dolů.

Mercedes A

Ticho a síla

V kabině oceníte skvělou aerodynamiku (pro znalce: Cd = 0,27) a dokonalé odhlučnění. Turbodiesely pod kapotou zaslechnete jenom při startování. Vyzkoušeli jsme verze 200 CDI a 220 CDI. V prvním případě jde o 1,8litrový motor, v druhém má objem 2143 ccm. Pocitově mezi nimi při běžném ježdění velký rozdíl není, na papíře 34 koní a 50 newtonmetrů. Turbodiesely jsou dobře odladěné, žádné kopance do zad od roztáčejícího se turba, ale plynulý zátah, který si užíváte do nečekaně vysokých otáček. Zacházet s nimi můžete jako s benziňákem - vytáčet ho, měnit režimy - bez toho, abyste měli z reakcí motoru pocit, že mu ubližujete. Anebo zařadíte pětku a jedete jen na ní, ve městě i mimo něj. Na dálniční jízdu samozřejmě nechybí šestka. Lenivější zákazníci mohou sáhnout po novém sedmistupňovém dvouspojkovém automatu z dílny Mercedesu. Řadí hezky plynule a chytře, svéhlavý je jen při opravdu ostré jízdě, když se mu před zatáčkou snažíte vnutit víc nižších stupňů k podřazení. Automat je v případě 220 CDI jedinou variantou.

Plynulá, ale svižná jízda po dálnicích, okreskách a ve vracečkách hor znamenala u obou motorů asi šestilitrovou spotřebu nafty. Však má taky většina dosavadních zákazníků z Česka objednané naftové áčko. Benzinovým základem je provedení A 180 za 599 tisíc, což je startovací cena áčka na českém trhu. Nejlevnější nafťák je za 649 tisíc.

Celkem je ve startovací nabídce áčka sedm variant motorů, tři benzinové a čtyři naftové. Je to ale složitější. Benzinové přímovstřikové čtyřválce osazené turbodmychadlem mají objem 1,6 (A180 - 90 kW a A200 - 115 kW), u verze A 250 pak přední kola roztáčí 155kilowattový dvoulitr. Naftovým základem je 180 CDI poháněná motorem 1,5 (80 kW) od Renaultu. Ale to jen u verze s manuální převodovkou, pokud totiž zvolíte A 180 CDI s automatem, dostanete stejně výkonný motor ovšem s objemem 1,8 litru. Ten samý agregát je pak ve verzi 200 CDI, ovšem vyladěný na výkon 100 kW. Vrcholem je pak A 220 CDI (2 143 ccm, 125 kW).

Mercedes A

Zatím nejsilnější A 250 je k mání jen s automatem. Když je v provedení Sport, vypadá hodně agresivně a taky tak jezdí. Zatáčku vykrouží s jistotou pod plynem a ohromuje nenuceností a jistotou. Líbí se parádní bručivý zvuk výfuků. Benziňák taky dobře reaguje na citlivou práci s plynem.

Paterčata

Áčko už je od června k objednání, prozatím si jej bez toho, aby v něm vůbec jeli, podle Jana Kuhna, tiskového mluvčího tuzemského zastoupení Mercedesu, objednalo kolem třiceti zákazníků z Česka. Celkem nasbíral Mercedes po světě ještě před zahájením výroby 40 tisíc objednávek.

Ta se rozběhla tento týden v Rastattu. Časem se k áčku přidá i na stejném základu postavené malé SUV zatím schované pod kódovým označením X156. Sbřatřený Mercedes B vyrábí kromě německé od letošního března také maďarská fabrika v Kecskemétu. Pětici modelů plánovaných na platformě MFA doplní stylové kupé CLA a z něj odvozený shooting brake - obojí inspirované větším modelem CLS.

Mercedes už také oznámil, že příští rok představí verzi A 45 AMG , která má mít snad až kolem čtyř set koní výkonu (přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec) a pohon všech kol. Premiéra je naplánovaná na první kvartál 2013, k vidění bude tedy určitě na autosalonu v Ženevě.

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky

Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...