Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

aktualizováno 
Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak univerzálně použitelná jako ty se spalovacím motorem. Při výběru tak musíte více přemýšlet nad budoucím provozem, zda klady elektrického pohonu vyváží jeho omezení. Testovaná dodávka se hodí do města, méně na dálnici.

Pokud usednete do e-NV200 Evalia s očekáváním veliké verze elektromobilu Leaf (test čtěte zde), budete překvapeni. Je to totiž úplně jiné auto. Elegantní interiér a hromadu elektronických fines nehledejte. Toto je jednoduché užitkové vozidlo, které nemá zahrnovat komfortem, ale má vydržet každodenní náročný pracovní provoz. A tak je i třeba k němu přistupovat.

Pracovní auto do města

Ideálním revírem Nissanu e-NV200 není dálnice, ale město a jeho okolí. Jako ideální jej vidíme například na rozvoz zboží. V centru města nejen v ranních hodinách obyvatelé ocení jeho tichý provoz a žádné lokální emise zplodin, uživatel zase uvítá hbité rozjezdy, snadné a příjemné pocukávání v kolonách bez opotřebení spojky a převodovky. Podnikatelé i firmy v Praze přivítají možnost volného parkování v městských zónách, což sice není technologická nýbrž legislativní vymoženost, ale v reálném provozu dost podstatná výhoda.

Ačkoli by se někomu mohlo zdát 80 kW výkonu málo, i při naložení šesti lidmi a zhruba 150 kg nákladu jsme s dodávkou jeli úplně v pohodě a přiměřeně svižně. Vysoké zatížení bylo znát hlavně na odpružení vozidla, z dodávkově tvrdého se proměnil v příjemný a lehounce houpavý, a také na potřebě mírně důraznější práce s brzdovým pedálem. Z hlediska čipernosti při rozjezdech patří e-NV200 mezi elektromobily spíše mezi ty pomalejší, obzvlášť pokud přepnete do jízdního režimu EKO, to jsou pak reakce spíše ospalé.

Nissan e-NV200

Naopak na delší cesty na dálnici se e-NV200 Evalia spíše nehodí. Ne že by se s ním nedalo cestovat maximální povolenou rychlostí, jak jsme vyzkoušeli například mezi Prahou a Pardubicemi, ale díky vysoké a nepříliš aerodynamické skříni klesá dojezd přeci jenom více, než jsme i u osobních elektromobilů zvyklí a rozhodně více než by bylo příjemné.

V E-NV200 jsem poprvé naplno zažil takzvanou dojezdovou úzkost (tj. „range anxiety“) o které se v souvislosti s elektromobily někdy hovoří. Vydal jsem se s ní totiž na jednu akci hodně hluboko do jižních Čech a plán byl takový, že cestou tam jej v Písku na rychlé DC nabíječce občerstvím (a tak se také u nabíječky EONu stalo) a cestou zpět udělám to samé. Jenže jsem musel udělat více zajížděk, o chladných ránech si přitopil (a to ještě ne tak, aby se dalo hovořit o tepelné pohodě), a pak si nebyl jistý, zda se, s nocí na krku, do Písku ještě dostanu. 

Jediná bližší DC rychlonabíječka v Českých Budějovicích nebyla dostupná, a tak jsem skončil v nákupním centru na pomalejší AC nabíječce (e-NC200 podporuje 6,4 kWh - 1 fáze, 32A). S trochou nadsázky lze říci, že co jsem ušetřil na benzínu, jsem utratil při čekání na nabití v nedaleké kavárně.

Nutno zdůraznit, že to byla moje chyba. Na více než 550 kilometrů dlouhou cestu během jednoho dne není tento vůz určen, a pokud už se s ním výjimečně do takové cesty pustíte, vyžaduje to lepší plánování.

Dojezd a nabíjení

Nissan e-NV200 Evalia je osazen 38kWh akumulátorem. Velká a mírně krabicoidní skříň však svojí aerodynamikou spotřebě příliš nepomáhají. V našem případě bylo ještě nutné přičíst mrazivé počasí, a tedy i topení ve voze, případně vyhřívání sedaček řidiče a spolujezdce a vyhřívání volantu.

Fotogalerie

Průměrně jsme jezdili za 23 kWh / 100 kilometrů, což činí dojezd zhruba 160 km. V této hodnotě byla celá cesta včetně delších úseků dálnice, okresek a města, přičemž jsme se rychlostně nijak neomezovali. Úsporou jízdou, případně vynecháním dálnic, jsme se dostali na zhruba 18 kWh / 100 kilometrů, což představuje dojezd zhruba 210 kilometrů. A naopak, na dálnici jsme se spotřebou blížili 29 kWh / 100 kilometrů, což je zhruba 130 kilometrů dojezdu.

Nabíjení nabízí klasicky rychlé stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 50 kWh, pro ten je připraven konektor Chademo. Vybitý akumulátor nabijete na 80 procent za zhruba čtyřicet minut, plný je za přibližně hodinu a deset minut.

S domácím nabíjením střídavým proudem (AC) je to klasicky složitější, protože vozidlo využívá pouze jednofázovou nabíječku s proudem až 32 Ampér. Což je proud, který zpravidla vyžaduje výměnu hlavního jističe, takže častěji využijete buď 16A nebo 20A nabíjecí proud (v našem případě s nabíječkou EV LINE MAX). S 16A proudem zcela vybité vozidlo nabijete za zhruba 11,5 hodiny. Málokdy však dojedete zcela prázdní, většinou jsme tak měli ráno zcela nabito. S přibalenou 10A nabíječkou je to horší, z prázdného akumulátoru se plný stane zhruba za 17 hodin. 

Jedna z příjemných vlastností elektromobilů, tedy možnost načasovat klimatizaci a topení tak, abyste nasedli do příjemně temperovaného vozu, naštěstí nechybí.

V provozu

Evalia se prodává jako pětimístné či sedmimístné „kombi“, nebo jako skříňová dodávka. Jde o to samé auto, jen má jinak konfigurovaný nákladní prostor. Jak jsme psali již na úvod, testované vozidlo v sedmimístném provedení vidíme opravdu spíše jako pracovní vůz.

Nissan e-NV200

Ačkoli lze využít jako rodinné auto, není to podle nás nejšťastnější použití. Zejména kvůli interiéru. Robustností nejspíše vydrží, pokud do něj kurýr 200x za den naskočí a hodí desky a tablet na přední přihrádku. Optikou rodinného auta však postrádá eleganci a komfort, kterou u drahého auta očekáváte. Nijak promyšleně nepůsobí ani ergonomie, USB kabel do portu nejsnadněji zasunete pokud stojíte venku a nakloníte se dovnitř přes sedačku. Do držáků nápojů se vejdou jen menší kelímky a kapsy dveří jsou vůči jejich velikosti skoro až směšně malé. Ale zase sedíte rovně a vysoko a máte skvělý přehled kolem vozu.

Pokud v autě jedete jen dva a bez většího nákladu, je tvrdost podvozku skoro až sportovní – na českých tankodromkách se v kabině budete natřásat – což vzhledem k dost nesportovnímu charakteru jízdy vozidla není pochvala. Navzdory tomu auto docela pěkně sedí v zatáčkách. Sedačky jsou poměrně pohodlné, ale bez bočního vedení.

Místa je dost i na zadních sedačkách, k sedmi lidem se ovšem nevejde mnoho nákladu. Sedačky nelze celé snadno vyndat, třetí řadu je možné jen sklopit k bokům, k vyndání druhé řady potřebujete nářadí. Ale při výjimečném stěhování to absolvovat lze. Verze VAN nabízí 4,3 m³ ložného prostoru, kombi se sklopenými sedačkami pak 3,1 m³.

Autorádio s vestavěnou navigací má nejen Bluetooth a umí přehrávat hudbu ve formátu MP3 z USB paměti. Po stisku tlačítka „open“ čeká překvapení, pod displejem je i šachta CD přehrávače.

Závěr

Pokud potřebujete pracanta na každodenní rozvážení zboží či lidí po městě a jeho okolí, pak Nissan E-NV200 odvede práci velmi dobře. V roli univerzálního rodinného dopravního prostředku však rozhodně nenadchne. Určitě ne za 1 086 000 Kč, což je nynější cena tohoto vozu.  


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Crashtest elektromobilu Polestar 2

VIDEO Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Citroën Ami má na straně řidiče dveře otevíravé proti a u spolujezdce po směru...

VIDEO Dost bylo konceptů, studií a tlachání. Citroën spouští sériovou výrobu svého minielektromobilu. A...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Bájný Chevrolet Corvette je supersport pro každý den

Exkluzivně Auto snů, navíc za skvělé peníze, umí stovku za čtyři sekundy a maximálku má 290 kilometrů za hodinu. Nic takového...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Ideální auto do městského provozu. Otestovali jsme nový Fiat 500 Hybrid

Premium Neexistuje mnoho stylovějších možností, jak si zajet na dobré italské espresso, než v malém Fiatu 500. Aktuální...

Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?
Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?

Podívejte se, jak u maminek, které navštěvují eMimino, a hlavně u jejich dětí dopadl test pokračovací mléčné výživy Little Steps 2 od Nestlé Baby.

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...