Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Elektrický Opel Corsa boduje 100kW nabíjením a skvěle vypadá

aktualizováno 
Opel Corsa-E rozšiřuje nabídku elektromobilů na českém trhu a jako první přijíždí na nové platformě francouzského koncernu PSA. Mezi malými vozidly boduje velkým 50kW akumulátorem a velmi rychlým 100kW nabíjením. A docela zajímavou cenou.

Opel Corsa-E jako první elektromobil na české silnice přivezl novou platformu CMP (Compact Modular Platform), na které jsou postaveny i elektromobily Peugeot e208 a DS 3 Crossback E-Tense, které dorazí o trochu později. Tato platforma byla koncernem PSA, pod který Opel od roku 2017 spadá, vyvinuta již s ohledem na osazení elektrickým pohonem (tato varianta se označuje jako e-CMP), ale zároveň umožňuje zástavbu konvenčního spalovacího motoru a všech souvisejících komponent.

Akumulátory s celkovou kapacitou 50 kWh a jejich řídící elektronika jsou u e-CMP umístěny pod přední i zadní sedačky a do středového tunelu, nikoli pod celou podlahou, jak je běžné. Výsledkem je, že i při nevelké výšce auta – o čemž bude řeč ještě u spotřeby – je v něm dost místa na nohy. Jak vepředu, tak vzadu, takže i čtyři vzrostlejší dospělí se do vozu bez potíží a poměrně pohodlně vejdou. Odvrácenou stranou relativně nízké podlahy je vysoká hrana dveří – mladým a ohebným to nijak nevadí, ale jak jsme vyzkoušeli, seniorům se nastupuje a především vystupuje poněkud hůř. 

Motor a většina související techniky je umístěna v přední části vozu, kam se již ale nevešel „pufr“, tedy přední kufr, kam například u Audi Etron (naše recenze zde) nebo Jaguaru iPace (naše recenze zde) uložíte nabíjecí kabely. Ty je tak potřeba vozit v zadním kufru s objemem 267 litrů, to je o 16 litrů více než u Škody Citigoe iV nebo také o čtvrtinu méně než u Renaultu Zoe. Po sklopení sedaček (dělených 40/60) vznikne více než tisícilitrový nákladní prostor, ve kterém jsme pohodlně převezli i krabici s 55" televizorem z recenze na Technet.cz.

Ultra rychlé DC dobíjení pro dlouhé trasy

Čím Corsa-E na papíře i ve skutečnosti významně překonává srovnatelnou konkurenci, je rychlost nabíjení na veřejných DC nabíječkách. Akumulátor umožňuje až 100kW nabíjení, a jak jsme vyzkoušeli, této hodnoty opravdu na chvíli dosáhne. Co je ale podstatnější, zhruba do poloviny kapacity dokáže akumulátor plnit vysokým výkonem kolem 75–80 kW a do zhruba 73 % kapacity výkonem kolem 55 kW. Což je na kompaktní elektromobil naprosto skvělé. 

nabití akumulátoruvýkon nabíjení (Hypercharger Teplárny Brno v OC Galerie Vaňkovka)výkon nabíjení (Hypercharger PRE v pražských Holešovicích)
20 %--100,1 kW
25 % 75,2 kW  98,7 kW
30 % 75,0 kW  77,6 kW
35 % 74,8 kW  77,7 kW
45 % 74,8 kW  78,3 kW
50 % 74,6 kW  80,4 kW
55 % 53,6 kW  53,5 kW
65 % 54,6 kW --
70 % 55,6 kW  55,3 kW
75 % 28,3 kW  28,1 kW
80 % 28,1 kW --
85 %12,0 kW --
90 % -- --

Rychlost prvního nabíjení byla limitována výkonem Hyperchargeru (tak se tento model nabíječky italského výrobce Alpitronic jmenuje) v brněnské Vaňkovce, který je „jen“ v 75kW konfiguraci.  

Opel Corsa-E

Opel Corsa-E nabíjíme na 75kW Hyperchargeru v brněnském OC Vaňkovka.

Nabíjení v pražských Holešovicích jsme zahájili na nižším stavu nabití, a jak se ukázalo, právě tam dokáže akumulátor pojmout nabíjecí výkon až 100 kW, přičemž zhruba u 30 % kapacity nabíjecí tempo pokleslo na rychlosti téměř srovnatelné s Vaňkovkou. Mezi 65–70 % kapacity se nabíjecí výkon několikrát krátce propadl na 44 kW, nejspíše to upravil BMS (Battery Management System) vozidla podle teploty akumulátoru. Ten je, stejně jako motor a invertory, kapalinou chlazený.

Opel Corsa-E

O několik hodin později na 150 kW Hyperchargeru v pražských Holešovicích

Takto vysoký nabíjecí výkon znamená, že pokud jedete na velkou vzdálenost a potřebujete doplnit energii během cesty, pak se časově vyplatí zajet k „UFC“ (Ultra Fast Charge) nabíječce a tam se z 20 na 70 % akumulátoru se dostanete zhruba za 21 minut – představuje to doplnění dojezdu o zhruba 150 kilometrů.

Na běžnější 50kW nabíječce, kterých je v ČR několik set, to bude trvat déle, ale na rozdíl od mnoha jiných vozů bude Corsa-E plný výkon nabíječky využívat pro nabití zhruba 73 procent kapacity. Pro srovnání, Škoda Citigoe iV při DC nabíjení nepřekročí výkon 35 kW, Renault Zoe 46 kW. 

Za rychlé domácí nabíjení si doporučujeme připlatit

Corsa-E bude v nabídce ve čtyřech stupních výbavy, přičemž některé prvky budou volitelné. Jedním z nich je třífázová 11 kW palubní nabíječka, kterou za příplatek 20 000 Kč můžete mít ve všech, vyjma té úplně základní konfigurace. A dovolujeme si tvrdit, že to bude pro většinu zákazníků smysluplná investice. 

Rozdíl mezi třífázovou a jednofázovou nabíječkou pocítíte nejvíce doma. Jednofázová nabíječka pracuje do výkonu 7,6 kW, to však představuje proud 32 Ampér, což je ve většině domácností problém – hlavní jistič bývá 25 nebo 32 A, což znamená, že buď takový výkon nebudete moci vůbec použít, nebo tím plně vytížíte jednu z fází. Oproti tomu třífázová nabíječka umožňuje 11 kW nabíjení při zatížení každé fáze proudem jen 16 A, takže u všech zbude volná kapacita pro jiné spotřebiče. Navíc, a to běžně při domácím nabíjení využívám často, můžete nabíjecí výkon snížit na třeba 7,2 kW, což při využití tří fází znamená rovnoměrné proudové zatížení pouze 10 A, takže se vozidlo do rána vždy zcela dobije, ale většina kapacity elektrické přípojky vám zbude na běžný provoz domácnosti.

Opel Corsa-E

Nabíjecí kabel pro AC nabíjecí stanice a walboxy, stejně jako 1f kabel pro nabíjení z obyčejné zásuvky, najdete v kufru. Žádný nižší prostor pro jejich schování nenajdete.

Testovací Corsa-E byla vybavena jen jednofázovou nabíječkou, a tedy i jednofázovým nabíjecím kabelem do běžné zásuvky. Zde jsme změřili příkon/nabíjecí výkon 1,8 kW, což odpovídá nabíjecímu proudu 7,5 A. To je hodně málo, běžně bývá spíše 10 A (tj. cca 2,3 kW), my jsme tak častěji dobíjeli nabíjecí sadou Moon2Go od NRGkick, kde jsme volili buď 13 nebo 16 ampér.

Nutno podotknout, že ve volitelném příslušenství si můžete vybrat i rychlejší 3,7 kW variantu nabíjecího kabelu do „GreenUP“ zásuvky – speciální verze klasické jednofázové eurozásuvky, která kompatibilnímu kabelu řekne, „byla jsem instalovaná nedávno, vede ke mně kabel dimenzovaný na trvalý odběr 16 A, můžeš nabíjet.“ Pokud si připlatíte za třífázovou palubní nabíječku, pak se s ní vyplatí přikoupit 11kW nabíjecí sadu s výměnnými koncovkami pro různé zásuvky (Opel vám ji přibalí za 18 000 Kč).

Jízda

Ve všech ohledech je u Corsy-E patrné, že se Opel snažil udělat elektromobil pro řidiče, kteří o technologii pohonu nechtějí přemýšlet, prostě chtějí sednout a jezdit. A to jak z hlediska informací na displeji – vidíte dojezd v kilometrech, ale ne stav akumulátoru v procentech, vidíte aktuální spotřebu (nevíme proč ukazující jen do 50 kW, když si motor někdy vezme i dvojnásobek), ale ne výkon nabíjení akumulátoru při rekuperaci. 

Po zařazení režimu jízdy se zvolí „D“, tedy režim s velice mírným rekuperačním brzděním při uvolnění akceleračního pedálu, opakovaným pohybem páky pak můžete přepnout na „B“ s intenzivnějším rekuperačním brzděním. Jiné stupně, například plachtění bez regenerace, nebo naopak silnou rekuperaci pro jízdu s použitím jen jednoho pedálu Corsa-E nenabízí.

Opel Corsa-E

Jinak Corsa-E jede tak, jak od elektrovozu čekáte. V rychlostech do cca 60 km/h se chová velmi čiperně, v režimu sport opravdu spíše jako sportovní auto – rychlost akcelerace limituje především povrch vozovky a „grip“ pneumatiky. Budeme se opakovat, ale při předjíždění nebo třeba při napojování na hlavní z vedlejší silnice je to hodně příjemné. Nad 80 km/h jsou již reakce civilnější, dostat se na maximálních 150 km/h ale netrvá dlouho.

V režimu „normal“ jsou reakce měkčí, což se hodí pro klidnější a pohodovější jízdu, což se nám i k charakteru podvozku Corsy hodí lépe. Ne že by se při sportovnější jízdě a prudkých „vyhýbacích“ manévrech choval nějak nepřístojně, ale třeba se Zoem to působilo nějak samozřejměji a ve finále zábavněji.

Opel Corsa-E

Interiér neohromí materiály, ale působí útulně a přehledně. Vadila mi jen ozdobná lišta napříč „palubkou“, někdy se o ni nepříjemně odráželo slunce. Potěšující je samostaný panel s ovládáním vzduchotechniky s mechanickými ovladači.

Podvozek je naladěn spíše tvrdší, ne nepohodlně, ale rozhodně ne houpavě. Jízda je poměrně tichá, ale malé hrboly do kabiny pronikají výrazněji, a na kočičích hlavách je v kabině vysloveně hlučno. Pochválit musíme velmi pohodlná sedadla s dobrým držením těla i v prudkých zatáčkách.

Co nás trochu zarazilo je krátká, odhadem tak sekundová, prodleva v reakci na akcelerační pedál – na to u elektromobilů zvyklí nejsme. A jak jsme na kraťoučké předváděcí jízdě se sesterským elektromobilem DS 3 Crossback E-Tense zjistili, bude to zřejmě vlastnost napříč elektrovozy od PSA - akcelerační pedál se choval úplně stejně.

Řidiči pomáhá asistent pro udržení v jízdním pruhu, funguje standardně průměrně, a pokud je silnice dobře značena, umí vás v pruhu dobře podržet. Brzdový asistent jsme nevyzkoušeli, při rychlém přibližování k vozidlu před vámi dostanete varování před „vozidlem před vámi“ následovaný varováním „Brzděte“. V dalším kroku by mělo vozidlo začít brzdit, ale potvrdit to nemohu, nevydržely to moje nervy a na brzdový pedál jsem šlápl sám.

Dojezd

Akumulátor s kapacitou 50 kWh pohání elektromotor s výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm. Vybrat si můžete z jízdních režimů Eco, Normal a Sport, které ovlivňují dávkování výkonu v reakci na akcelerační pedál a také maximální výkon. My jsme při většině jízd a měření spotřeby využívali režim „Normal“. 

Za volantem elektroaut

Průměrná spotřeba ve WLTP cyklu, kterou udává výrobce, tedy 16,8 kWh/100 kilometrů je spíše pesimistická. Trasu z Prahy do Brna (s krátkým průjezdem oběma městy) jsme absolvovali průměrnou rychlostí 86 km/h a se spotřebou 15,1 kWh/100 km, stejnou cestu zpět pak rychlostí 91 km/h a s průměrnou spotřebou 17,1 kWh/100 km – mimo uzavírky a kolony jsem na to cestou zpět „více šlapal“, ale rozdíl v dojezdu byl jen několik minut. To je hodnota velmi dobrá a svědčí o malém aerodynamickém odporu nízkého vozu. 

I když jsme do „rychlého mixu“ přidali dálnici, kde se skutečně dá pohybovat maximální dálniční rychlostí, i tak jsme se v celku nedostali přes 18,5 kWh/100 km, což je potěšitelné.

Opel Corsa-E

To, že v Corse tečou elektrony a ne nafta, navenek poznáte jen absencí koncovek výfuků a drobnými „odznaky“ na bocích a zadních dvěřích.

Při jízdě po okreskách a vesnicích, tedy bez kvaltování na dálnici a postávání ve městě, se průměrná spotřeba pohybovala mezi 14 a 15 kWh/100 kilometrů. A trochu překvapivě se to moc nelišilo od poskakování ve městě, tam to bylo zhruba 13,5 až 14,5 kWh/100 kilometrů, což je naopak poměrně dost, ale je pravda, že ve dnech, kdy jsme se s vozidlem pohybovali po Praze, byl kombinací koronavirového strachu z MHD a častého deště extra silný provoz, takže se opravdu poskakovalo po metrech a průměrnou rychlost jsem měl asi 18 km/h. 

Pokud naše zjištění převedeme na dojezd, je to zhruba 250–300 kilometrů podle trasy a stylu jízdy. V režimu ECO a s defenzivním stylem jízdy se lze dostat přes 300 kilometrů.

Infotainment a mobilní aplikace

V testovaném voze byl příplatkový infotainment s navigací „Multimedia Navi“ se 7" dotykovou obrazovkou. Před zahájením testu od nás dostala nový firmware i mapové podklady, s jejichž stažením vám pomůže aplikace v chytrém telefonu – identifikuje, že je nový firmware nebo mapy k dispozici a pošle vám odkaz ke stažení. Stažené soubory nahrajete na USB (pozor, systém si neporadí s formátováním NTFS, zvolili jsme proto FAT32), zasunete do USB portu automobilu a necháte aktualizovat. Firmware měl 4,4 GB a instalace trvala zhruba 20 minut, mapy 16,2 GB a jejich nahrání trvalo déle než hodinu.

Opel Corsa-E
Opel Corsa-E

Digitální přístrojový štít za volantem

Systém si poradí jak s FM tak DAB vysíláním, z USB paměti přehraje jak MP3, tak FLAC soubory – hezky včetně obrázků přebalů. Zvuk je razantní a barevný, ale trochu mu chybí hloubka a objem, zejména ve středech, takže pro běžný poslech docela dobře stačí, náročnějším ale lépe zahraje systém v Zoe (i ten základní, ne příplatkový od Bose) nebo třeba systém od Krellu, který najdete v Hyundai Kona. 

V testovacím voze nebyly mapy připojené k datovým informacím o dopravě, nebyl totiž aktivován systém Opel Connect a využívaly se tak pouze informace z TMC signálu vysílaného po radiových vlnách. Navigace jinak fungovala velmi dobře, hlasové pokyny jsou v příjemně znějící češtině, část mapy a s vyznačenou trasou si můžete nechat promítnout i na displej za volant. Nechybí rozsáhlá databáze nabíječek pro elektromobily, ke kterým vás systém dovede.

Ve výbavě je i širokoúhlá zadní kamera a díky bočním kamerkám i 180° pohled z ptačí perspektivy – při parkování opravdu užitečné.

Opel Corsa-E

Couvací kamera a 180° pohled z ptačí perspektivy

Systém si poradí s Apple CarPlay i Android Auto, druhý zmíněný jsme využívali hlavně pro navigační mapy Waze a poslech ze streamovací služby Tidal – oba systémy fungovaly velmi dobře.

Infotainment působí na první pohled poněkud komplikovaně, jakmile si zvyknete na absenci centrálního menu a jeho „roztříštění“ do jednotlivých kategorií, je to lepší. Ani graficky, ani rychlostně to však není žádný zázrak. 

S vozidlem můžete spárovat aplikaci My Opel, vyzkoušeli jsme verzi pro Android. Zde vidíte aktuální dojezd vozu, můžete sledovat rychlost nabití (či nabití zastavit, znovu spustit, nebo načasovat), k dispozici je také ovládání klimatizace – vůz si můžete před odjezdem vychladit, či naopak vyhřát. 

Opel Corsa-E

Aplikace My Opel

Více informací o vozidle (zda jsou zavřené dveře, vytažená okna, je zamčeno, aktuální teplotu ve voze ...) se z aplikace nedozvíte.

Závěr

Elektrická Corsa-E na nás celkově zanechala velmi dobrý dojem a kombinace poměrně velkého akumulátoru, dostupné třífázové nabíječky a velmi rychlého DC nabíjení dává jasně najevo, že se elektromobilita ubírá směrem k univerzální praktičnosti.

Je také sympatické, že na rozdíl od většiny konkurence nabízí i „holý“ základ, který přijde v rámci elektromobility na docela zajímavých 779 900 Kč včetně DPH. Testovaní verze Elegance pak vyjde v základu na 839 990 Kč, ale s některými prvky příplatkové výbavy se vyšplhala na 919 990 Kč. 

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Otestovali jsme: vytuněný OLED panel Panasonic nabízí famózní obraz

Panasonic TX-65GZ2000 je končící vlajkovou lodí výrobce. Stále je to ale jeden...

Vyzkoušeli jsme současnou vlajkovou loď společnosti Panasonic. 65" OLED televizor uchvátí obrazem,...

Byl by to ideální kompaktní smartphone, jenže nemůže být. Test Huaweie P40

Huawei P40

Pro spoustu uživatelů, kteří touží po nadupaném, ale příjemně kompaktním smartphonu, by byl Huawei...

Jen těžko bude hledat konkurenci. Test Xiaomi Mi Note 10 Lite

Xiaomi Mi Note 10 Lite

Xiaomi se snaží etablovat také jako značka prémiových telefonů. Tu představuje modelová řada Mi...

Zesilovač pro mileniály potěší vzhledem, nabídkou vstupů i zvukem

NAD D3045

Nezabere mnoho místa, můžete jej buď postavit na výšku, nebo položit naplocho. Připojíte k němu vše...

Budete ji milovat, nebo nenávidět. Test krásné Motoroly Edge+

Motorola Edge+

Legendární značka Motorola se po několik uplynulých let vyhýbala segmentu špičkových smartphonů....

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe.

Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný...

Levný nováček hraje na výkon a výdrž. Testovali jsme Realme 5

Realme 5

V dnešní recenzi si prohlédneme nejlevnější telefon, který značka Realme v současnosti na českém...

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá...

Jak vybrat žárovky? Hodně záleží na tom, jak a kdy auto používáte

Premium Koupě žárovek, to není jen volba vhodného typu pro naše auto. Běžné, se zvýšenou svítivostí, anebo třeba ty s...

Test palubních kamer. Vyplatí se připlatit si za kameru s rozlišením 4K?

Premium Zobrazí záznam kamery s lepším rozlišením opravdu více detailů? Televizory s rozlišením 4K existují už dávno, u...

Mitsubishi Space Star ukazuje, proč je mrňavých aut škoda

Space Star je tak trochu jako tlačítkový telefon, který má i v době smartphonové stále hodně příznivců. Přehršel...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...