- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mě připadá, že mě s každým rokem víc a víc aut oslňuje zezadu přes zrcátka a to mám to zpětné sklopené. Občas, když v noci na křižovatce mimo město za mnou zastaví auto, tak mě natolik oslňuje přes boční zrcátka i sklopené přední, že vůbec nevidím do křižovatky a musím se všelijak různě nahýbat, abych našel polohu, kdy nejsem zezadu oslněn a mohl se rozhlédnout po křižovatce.
Hm a co oslnění chodci?
Na silnici jste povinen být vidět. Buď musíte mít světlo nebo reflexní prvky
Aha, proto mě v poslední době obtěžuje tolik nových aut silným světlem? Někdy me to v protisměru oslepí tak, že si musím zastínit ty jeho světla rukou a několik vteřin vůbec nic nevidím a vraždil bych.
Mám a maximální spokojenost. Hlavně to přisvěcování krajnice je bezva. Člověk vidí už zdálky když někdo jde a nebo i zvěř co stojí u pangejtu.
Jsou dvě situace kdy to není úplně ideální. Při jízdě na dálnici se občas a spíš vyjímečně stane, že radar přes dělící pás "nevidí" protijedoucí vůz. Ještě horší to je když jede proti kamion. Tam mě dost často pošlou těma svýma halogenama na střeše "do tmy" (plné oslnění), mám pocit, že jak ten kamioňák sedí vysoko radar to auto vidí pozdě.
Jasně, vy jste ten, kdo je oslněn. To samé ale provádíte vy osobním vozům proti Vám. Pokud to máme blbě nastavené, tak prakticky svítíte dálkovými neustále a to je pak panečku paráda jet proti Vám. Hlavně, že vy skvěle vidíte, ale řidič proti Vám je odkázán na znalost terénu, protože vidí úplné ho**o.
Používám u Superbu, zatím na mě nikdo protijedoucí neblikal, že mám "zhasnout" , tak to asi funguje dobře. Ale když mám auto před sebou, tak vypínám, tam si nejsem jist, zda moc neoslňuji.
Mimochodem, podobná světla nemusí být pouze LED, jak se v zde diskuzi řeší, mohou být i laserová.
Laserová světla jsou jako taky LED, jen mají laserový paprsek pro co nejdelší dosvit. Spíš je méně známé, že obdobu matrix LED mají i xenony, kde se ke stejnému účelu používá pohyblivá clona.
Ehm, já vím, že na googlu termín „maticový světlomet“ najdete, ale ve skutečnosti je to naprosto nesmyslný překlad. Pokud bychom to chtěli říci česky, tak prosím šablonové nebo třeba segmentové světlomety, byť to druhé není asi úplně přesné. Ale pořád lepší než maticové, to je fakt hrůza.
LED svetla jsou super, ale automaticke prepinani nebo odstineni je podle me spatne. K oslneni by pokud mozno vubec nemelo dojit. Normalni ridic vypina dalkova svetla jeste predtim nez k oslneni dojde (pokud je to technicky mozne). Tedy pokud jedu a ze zatacky vidim svetlo z jineho uhlu, vypnu dalkova svetla drive nez protijedouci vuz vidim. Muset se koukat sekundu az dve do dalkovek jen proto ze je protijedouci ridic sobec je zbytecne nebezpeci.
A proč je odstínění špatně? Kamery, které odstínění řídí, taky vidí protijedoucí auto dřív, než by ho začaly oslňovat. Výhoda odstínění je, že vy stále jedete na dálková světla, perfektně vidíte, ale nikoho neoslňujete.
LED diody nejsou žádným výkřikem módy. Jejich vývoj probíhal desítky let, než se dostal do bodu, kdy se staly použitelné pro světlomety automobilů. To není žádný výkřik módy, který by se zjevil ze dne na den.
"LED diody" ehm
Ne, to popisované řešení není známo desítky let a jeho praktické řešení je skutečně jistý výkřik módy. Týká se to i jiných použití LED zdrojů.
Co jsem koukal na první videa ze Superbu a Octavie, matrixy v nich občas chybují. Nelíbí se mi, že jsou do provozu pouštěna taková nedoladěná řešení. Sice se to údajně řeší novým SW v rámci servisních prohlídek, ale i tak...