Dacia Sandero: příjemné překvapení za skvělou cenu

aktualizováno 
Ve třídě Škody Fabia je sandero nejlevnější na trhu. Ale rozhodně ne nejhorší. Za 280 tisíc korun koupíte atraktivní vůz se spotřebou pět litrů nafty.

Dacia Sandero Stepway | foto: Karolína Švidrnochovápro iDNES.cz

Možná fungují, ale jsou nehezké, říkalo se do teď o většině modelů automobilky Dacia, snad kromě terénního dusteru.

Značka vlastněná Renaultem však v poslední době na designu pořádně zapracovala a začala vyrábět auta, na něž se dá dívat bez deformace dobrého vkusu. Nové sandero vypadá dobře i v "civilní" verzi a coby oplastovaný stepway je opravdu fešák.

Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway v číslech

motor turbodiesel 1.5 dci
max. výkon 66 kW/4 000 ot.
převodovka man. 5stupňová
prům. spotřeba* 4/5,3 l/100 km
délka/šířka/výška/rozvor v mm 4 081/1 733/1 559/2 589
světlá výška 207 mm
objem kufru 320 l
základní ceny
Ambiance 0.9 TCe 219 900 Kč
Arctica 1.5 dci 281 900 Kč
Pozn.: * údaj výrobce/naměřená v testu

Tím ovšem výčet silných stránek nekončí: s testovaným dieselem velmi svižně jezdí, skoro nic "nežere", má vyšší podvozek, který si poradí i s tragicky rozbitými cestami, a je bytelně vyrobený.

Sandero je nejlevnější auto ve třídě čtyřmetrových vozů, základní verze stojí 160 tisíc korun. I náš testovací Stepway 1.5 dci vyšel v nejvyšší výbavě včetně navigace na 290 tisíc korun. A takovou cenovku nikdo jiný v Česku dát neumí. A Dacia navíc momentálně útočí i výhodnými splátkovými balíčky. Sandero má ovšem i svá slabší místa: podvozek nestačí motoru při svižné jízdě, o kterou si živý turbodiesel sám říká, a taky ergonomie ovládání občas pokulhává. Není to však nic, co by se v poměru cena/výkon nedalo zvládnout.

Jediný otazník se tak vznáší nad bezpečností: předchozí generace sandera dostala za bourání do bariéry od EuroNCAP jenom tři hvězdy, stejně jako loni větší model Lodgy. Ten dokonce předběhlo i čínské Geely Emgrand! Nové sandero však ještě testem EuroNCAP neprošlo, takže mu nebudeme křivdit předem.

Pro špatné cesty

Sandero by mohlo být i malým SUV, chybí mu jen pohon všech kol. Jinak má podvozek ve výšce skoro 21 cm nad zemí (o tři cm výš než Škoda Yeti) a kryty podvozku vpředu i vzadu, aby v pohodě zvládl neasfaltované silnice. Bohatě dimenzované tlumiče a pružiny odfiltrují všechny díry a výmoly, pomáhají i vysoká kola 205/55 R16. Kdo má rád pohodlné svezení, bude nadšen. Na oplátku se ovšem sandero v zatáčkách naklání a houpe, dravější jízdu si neužijete. Podvozek zkrátka nedokáže splnit to, co skvěle a razantně táhnoucí motor nasliboval...

Dacia Sandero Stepway

Rychle za pět litrů

A toho je hodně, motor je totiž ozdobou auta. Turbodiesel 1.5 dci od Renaultu se rychle vytáčí, táhne kdykoli a na jakoukoli rychlost, sbírá se už od tisíce otáček. Nejlépe je mu ale kolem hranice dvou tisíc. Ani na dálnici nemá s autem žádnou práci: při reálných 130 km/h točí motor jen 2 750 otáček, takže si brumlá v poklidu a nevytáčí se. I dálniční kopce zvládne plně naložené sandero na pětku a z nastavené maximální rychlosti nezpomalí ani o kilometr, naopak, má chuť ještě přidat.

Fotogalerie

Že by ovšem bylo na palubě kdovíjaké ticho, to se říct nedá, hlavní slabinou je slabší izolace valivého hluku od kol. Opět to ale není nic, co by vás mělo znechutit nebo unavit. Jen prostě cítíte, že nejedete prémiovým autem, ale levným přibližovadlem.

Co "décéíčko" opravdu zdobí, je spotřeba. Výrobce uvádí u verze Stepway rovné čtyři litry, u obyčejného sandera o dvě deci méně. Je vidět, že střešní ližiny a designová vylepšení mají vliv i na apetit. V praxi jsme sice takových hodnot nedosáhli, ovšem také jsme nejezdili stylem, který by se dal označit za úsporný.

Rychlé sprinty po dálnici a hodně městských kilometrů znamenaly výsledných 5,3 litru, a to vůbec není špatné. Při vysloveně klidné jízdě po okreskách jede stepway za 4,5 litru.

Slabší ergonomie, navigace za pár peněz

Stepway uvnitř vypadá o dost lépe než obyčejné sandero, ale na detailech poznáte, že pořád mluvíme o levném modelu. Třeba loket si ve dveřích položíte jen na tvrdý plast, čalounění chybí. Nemoderních prvků je tady víc, třeba volant nastavitelný jen výškově, tlačítka stahování oken na středovém panelu. A vedle nich zapínání tempomatu. Držáky na kelímky jsou úplně vepředu pod středovou konzolou, což je také nepraktické.

Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero Stepway

Obří řadicí páka trčí jako kůl z plotu, ale chodí ve svých drahách celkem přesně a lehce. Naopak s dobou jde velký displej s navigací a slotem na USB. Audio hraje překvapivě slušně (vyrábí ho LG). A nejlepší je cena systému: navigace je za příplatek osm tisíc korun.

Ani na nedostatek prostoru si nelze stěžovat: šířka v loktech na zadních sedadlech je 143 cm (o pět víc než ve fabii), takže se sem pohodlně vejdou tři dospělí nebo tři dětské sedačky. Samotná sedadla jsou dimenzovaná dostatečně, jen nemají skoro žádné boční vedení, a sedák by mohl být delší, aby lépe podpíral stehna. Ale stejně jako u všeho v téhle dacii platí: za ty peníze je to víc než dobré.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Auto místo nedostupné hypotéky. Nákupy aut na úvěr rostou

Ilustrační snímek

Loni se v Česku prodalo 261 tisíc nových aut, což je sice zhruba o 10 000 méně než v roce 2017, k tomu se ovšem ze...

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Opel Movano 2,3 CDTi 92kW...
Opel Movano 2,3 CDTi 92kW...

r.v. 2014, naj. 140 437 km, diesel
355 555 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz