Dacia Logan MCV: velké kombi umí jezdit solidně a za pět litrů nafty

aktualizováno 
Z nejjednoduššího auta na trhu není třeba mít strach. Za kombíkového logana se nemusí stydět Dacia ani ten, kdo ho řídí. A koupit se dá už za 200 tisíc korun.

Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Naftový kombík s velkým kufrem, ve kterém odvezete celou rodinu, za 300 tisíc korun v Česku nekoupíte jinde než u Dacie. Za necelých 350 tisíc pak můžete mít nejsilnější nafťák 1.5 dci 66 kW a všechnu dostupnou výbavu včetně metalízy, koženého čalounění, tempomatu, klimatizace, dotykové navigace, parkovacích čidel a dalších a dalších věcí. Takto vybavená kombíková octavia se srovnatelným motorem 1.6 TDI by přešplhala půlmilionovou hranici.

A ostudu s loganem také neuděláte. Z hranatého otloukánka minulé generace, který už jako nový vypadal jako muzeální kousek, a u kterého se šetřilo snad i na designérovi, vyrostlo teď pěkné auto. Zvenku rozhodně nepůsobí lacině, oboustranně pozinkované karoserii dali designéři líbivé tvary. Jen dejte pozor při parkování u obrubníku, spodní hrana nárazníku je hodně nízko.

Dacia Logan MCV

Ještě k těm cenám. Letáky lákají na cenovku pod 200 tisíc, což vypadá báječně, protože tolik stojí mnohem menší Škoda Fabia. Jenže dobře vybavená, zatímco logan nabízí za 190 tisíc jen nejholejší základ s benzinovým čtyřválcem 1.2 (55 kW). Horší je, že do něj nedokoupíte vůbec nic, ani rádio nebo klimatizaci.

Zato s turbodieselem je logan vždy jen v nejvyšší výbavě Arctica, takže zaplatíte vždy minimálně o sto tisíc víc. Verzi se slabším motorem 1.5 dci (55 kW) za 290 tisíc však v ceníku každý přeskočí, protože od silnějšího provedení ho dělí jen pět tisíc.

Uvnitř žádná moderna, jen funkčnost

Logan je v jazyku dnešní generace spotřebka, jedno z nejlevnějších aut na trhu. A je mu ke cti, že to přizná. Uvnitř určitou rustikálnost cítíte. Nemáte tu takový pocit festovnosti a obestavěnosti jako v moderních autech dneška, která jsou spíše plnotučná. Logan oproti nim působí hodně lehce a subtilně, což podtrhne i dunivý zvuk při zavření nezvykle tenkých dveří.

Sedačky jsou pohodlné. Sice hodně měkké a bočnice vaše tělo v zatáčkách moc nepodrží, ale na sportování logan určený není.

Dacia Logan MCV

Minimalisticky ztvárněná přístrojovka nás přenese o pár generací aut zpátky, ale vše na ní funguje, jak má. Nečekaně dobrý je palubní systém s dotykovým displejem ovládajícím rádio, navigaci, handsfree a USB port. Je jednoduchý, přehledný, intuitivní, rychlý. Jen ovládání hlasitosti by mohlo být vyřešeno jinak než dvěma tlačítky. Za sedm a půl tisíce korun je to však skvělá nabídka.

Hledači pih samozřejmě znaky low-cost produkce najdou. Třeba umístění tlačítek ovládání oken na spodní straně středového panelu (zadních dole na středovém tunelu) měla auta v polovině 90. let. Na spodku přístrojovky je humpolácký ovladač nastavování sklonu světel a volant je jen výškově stavitelný (a to jen v nejvyšší specifikaci). Kabina je velká, ale tři dospělí vzadu se už budou mačkat rameny.

Má menší kufr než předchůdce, zato je mnohem pohodlnější

Logan MCV nezdědil po stejnojmenném předchůdci obří 700litrový kufr, ten dnes nabídne model Lodgy. Z logana je klasický kombík, jehož 573 litrů je dobře přístupných. Látková roleta nahoře moc festovně nepůsobí, minimalistický vnitřní krycí panel víka kufru neurazí. Praktická je nízká nákladová hrana a potěší oka na uvázání těžkého nákladu. A pod podlahou plnohodnotná rezerva, ta se na strupaté české okresky hodí lépe než dnes módní lepicí sada.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

Jízdně není logan žádný dravec, zato potěší pohodlností, což se o předchozím modelu zrovna říct nedalo. Na nejrozbitější silnice v Česku, které jsou ve Středočeském kraji, je to doslova žehlička. I díky plně profilovým pneumatikám, které jsou nazuté i na příplatkových hliníkových patnáctipalcových kolech.

Fotogalerie

Přes krátery, výmoly i hrboly se přenese, ani o tom nevíte, příčný retardér pak doslova přeletí. Panely na D1 už ho trochu rozdrncají. Daní za komfort jsou velké náklony v zatáčkách, které děsí hlavně posádku. Vysoká světlá výška a měkké pružiny ubírají autu suverenitu na dálnici. Řidiče znepokojí neklidná záď při pokořování českého dálničního maxima. Ale v řízení to díky hydraulickému posilovači cítit není - je pevné a není kolem středové polohy viklavě volné, což trápí i mnohem dražší nóbl auta. Nad stotřicítkou je v kabině velký hluk od motoru a aerodynamiky. V zadní řadě mají co dělat, aby řidiče slyšeli. Na odhlučnění interiéru se šetřilo.

Ozdobou loganu je motor, tedy čistě z uživatelského hlediska. Devadesátikoňový turbodiesel 1.5 dCi uhání stošedesátkou po Německu kopec nekopec, ani se u toho nezadýchá. Plné auto upaluje po dálnici za šest litrů. V testu o délce 1 100 kilometrů (kolem 700 km po dálnicích) jsme jezdili se spotřebou 5,5 litru. A dietářskou jízdou se dá bez potíží dostat pod pět.

Nový low-cost, nebo ojeté hogo-fogo?

Než koupit low-cost za 250 tisíc, raději ojetinu za stejné peníze, to je častá úvaha nehýřivých kupců aut.

Fešný vůz prémiové značky je na pohled lákavější. Když rozhodují emoce, je to možná tak, chladný kalkul ekonoma však vidí věc jinak.

Až po pěti letech skončí loganu záruka, koupí se nový. V konečném účtování na tom bude jeho majitel líp než ten, kdo tehdy koupil značkovější ojetinu.

Za čtvrt milionu se dnes dá koupit třeba čtyřletý Ford Mondeo (kombi, diesel). Pokud vše dopadne dobře, po pěti letech za něj dostanete při prodeji 60 tisíc (autu potáhne na deset let). Pětiletý logan prodáte za sto. A to vás u ojetiny určitě čekají investice za servis. K loganu je za příplatek 3 290 korun pětiletá záruka, takže platit budete jen spotřební materiál.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Počkat, nic neslyším! Kultivovaný dravec Lexus RC vás proveze tichem

Je Lexus luxusnější varianta BMW, nebo sportovnější Mercedes? Ani jedno, ani druhé. Lexus je svébytné auto, která už...

Premium

TEST: Pravidlo zipu je v Česku povinné. Dodržují ho čeští řidiči?

Už dlouho u nás platí pravidlo, které jasně určuje způsob řazení aut do průběžného pruhu v případě, že souběžný pruh...

Premium

ANALÝZA: Mezi nejprodávanější auta Evropy se derou nové modely

V první polovině letošního roku došlo u řady značek ke změně na prvním místě žebříčku nejprodávanějších automobilů....

Dinosaurus, který děsil Kaddáfího. Land Cruiser přežil války i modernizaci

Existují vozy, které rozhodí i městské retardéry. Potom máte auta, pro něž je maximem polní cesta, ale na poli s nimi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz