Léčba klidem letem na koberci. C5 je pohodář maskovaný za sportovce

  2:01aktualizováno  2:01
Tohle auto vás okouzlí. Ale jinak, než to dnešní auta dělávají. Těžkopádnější auto dnes snad nenajdete. Citroënáři to znají, a proto ta auta kupují a milují.

Jeho kariéra se chýlí ke konci, dnes už je to i zajímavá ojetina, vždycky hezky vybavená a s přijatelnou cenou v porovnání s německou konkurencí.

Citroën C5 je stále krásný a na pohled ohromí i zevnitř. A přesvědčí vás, že při sportu si akorát propotíte tričko. Přitom svižně se dá jezdit plavně s ladností a nadhledem z létajícího koberce pár čísel nad silnicí.

Po ukončení výroby nádherné, ale neúspěšné limuzíny C6 je Citroën C5 tím nej modelem v nabídce francouzské značky. Citroënáře a hledače něčeho úplně jiného, než dnes automobilky nabízejí, zaujme. Auta, která vám nevnucují sportování, totiž aby dnes jeden pohledal. Citroën C5 tenhle svůj klad navíc ještě maskuje.

Citroën C5 Tourer

Citroën C5 Tourer v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 4829 x 1860 x 1491 x 2815 mm
  • objem kufru 505 - 1462 l
  • motor 2,0 HDi, turbodiesel 1997 ccm
  • max. výkon 120 kw/160 k
  • max. točivý moment 340 Nm
  • převodovka 6 st. manuální, nebo automatická
  • pohotovostní hmotnost 1729 kg (1779 automat)
  • maximální rychlost 210 km/h (208 automat)
  • zrychlení 0-100 km/h 9,3 (10,2)
  • kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km (6,2)
  • základní cena 754 900 Kč (akční cena 609 900), příplatek za automat 50 tisíc

Nutno říct, že stáří už je na některých detailech znát. Že má auto za osm set tisíc fórový klíček, který za pár měsíců přestane držet čepel, čímž štval už majitele citroënů před osmi lety, je nepochopitelné. Vždyť lowcostový Citroën C-Elysée za 220 tisíc má klíček mnohem hezčí, festovnější a důstojnější.

A takových pih je na C5 víc. Na přečudlíkovaný volant, k jehož naučení a pochopení potřebujete minimálně jeden víkend nad manuálem nebo titěrná tlačítka ovládání audiosystému spojeného s navigací si budete zvykat dlouho. A někdo si možná nezvykne nikdy.

Tlačítka jsou utopená na spodku středového panelu, snad žádné nenajdete poslepu. Celá přístrojovka je nádherná, přístrojový štít plný displejů a opačně zavěšených ručiček budíků působí technicistně a luxusně, ale všechny prachy asi shrábl designér, a tak nezbylo na ergonoma.

Citroën C5 Tourer

Ten by taky nedopustil šílenost v podobě volantu s pevným středem, u kterého se otáčí jen věnec. Menší model C4 už se ho zbavil, C5 si ho nechal. Při usednutí v autosalonu vám to přijde zajímavé a prima. Ale až sednete do vymrzlého auta a chytnete se obruče, která má v místech, kde ji držíte kovové ozdoby, budete klít. Než se ledový kov aspoň trochu rozehřeje trvá to věčnost a stejně pořád i po té věčnosti trochu chladí. Navíc pojetí volantu popírá všechny poučky o tom, jak držet správně volant. Přitom je řízení pevné, bez vůle kolem středu. Překvapí přesností.

Není také kam dát věci. Odkládacích prostor je málo a jsou nepoužitelné, buď jsou malé, že se do nich nic nevejde, nebo z nich věci vypadávají, třeba z poličky pod rádiem.

Citroën C5 Tourer

Na pohled i první dotek je interiér postavený z hezkých a dobře zpracovaných materiálů, ale pak chcete otevřít schránku před loketní opěrkou a v celém středovém tunelu to nějak plastově křupne. Jinak v interiéru ani při jízdě po pražském tankodromu nic nevrzalo ani neskřípalo, a to auto stálo na velkých kolech a mělo už dost kilometrů v těle.

Mnoho tváří, které k sobě nepasují

Pokud ovšem kupujete auto hlavně očima, cé-pětka vás dostane. Stále patří, subjektivně hlavně v kombíkovém provedení, mezi nejkrásnější auta své kategorie. Je šarmantní, okouzlující zvenku i zevnitř, to musí uznat i ten, kdo auta z Francie nekupuje. A to prosím C5 už kroutí šestou sezonu (premiéra v říjnu 2007). Designéři se vytáhli. Působí sportovně, subtilně a má švih.

Citroën C5 Tourer

A tím to sportování končí.

Když usednete za kormidlo, máte pocit mnohem mohutnějšího auta, které je do všech stran obrovské. C5 zabírá na silnici mnohem víc místa, než vám zvenčí připadalo. Teprve uvnitř pochopíte, jak je to auto velké. Ale jen co do vnějších rozměrů, uvnitř zas tolik místa není. Hlavně spolujezdec kroutí hlavou, proč se podlaha před ním tak brzy zvedá. Vepředu místem neplýtvá, spousta je ho ale vzadu, hlavně v podélném směru. V druhé řadě sedadel si rozhodně nohy nemačkáte a když koupíte kombíka, bude ho dost i pro hlavy čahounů. Líbí se hezká a výborně tvarovaná a pohodlná sedadla.

Krása zevnější má však i své limity. Praktické. Kvůli tlustým sloupkům špatný výhled ven do všech směrů, špatně se odhadují konce auta a ta štíhlá příď je taky pěkně velká a masivní. Navíc musí řidič dostat "do oka" dlouhé převisy.

Líbí se kufr s velkým víkem a nízko položenou nákladovou hranou.

Let na koberci

Jízda ukáže zase jinou tvář C5. Je to pohodář a chce pohodáře za volantem. Pokud máte mořskou nemoc, moc si nepohovíte. Velké citroëny jsou už od dob bájné DS od šedesátých let synonymem pro plavnou neskonale pohodlnou jízdu. Je fakt, že odfláknutou práci silničářů ve Středočeském kraji dokáže napravit dokonale. Připomíná to let na létajícím koberci.

Citroën C5 Tourer

Hydropneumatické odpružení pojmenované Hydractive III+ umí vyžehlit silnici jako žádné jiné.

Má však své limity. I když zvolíte sportovní mód, který by měl podvozek přitvrdit, stále je to houpavá jízda. A to hodně, při kalupu na dálnici se řidič zvyklý na jistotu a dokonalou kontrolu nad vozem ošívá, že si podvozek žije tak nějak vlastním životem. Nakonec zjistíte, že když se přes to pohupování do všech stran přenesete, můžete upalovat s C5 kriminálními rychlostmi. Jízda v přímce je přitom neopakovatelně ladná a klidná. Podvozek prostě drží na silnici a vy na něm v kabině plujete na koberci. Jak to mají citroënáři rádi.

Fotogalerie

Co jinde než u citroënu nezažijete je třeba několikeré zhoupnutí odpředu dozadu při dobrždění. A nemusí být ani nijak razantní. C5 se zhoupne jako mořský koráb. Pro specifické případy je možné podvozek "napumpovat" a zvětšit světlou výšku, nebo druhým ovladačem podvozek víc přiblížit k asfaltce.

Pokud brázdíte Prahu a chcete obrovité auto nebo vás otravuje neustálá masáž plotýnek z rozbité silnice, nic lepšího než C5 "na hydropodvozku" (pozor, prodává se i provedení s klasickými pružinami) asi nepořídíte.

Hlavně klid

Na řezání zatáček a dravou jízdu prostě C5 stavěný není. I když technické předpoklady k tomu má. Jako jedno z mála aut své kategorie má víceprvkovou přední nápravu provedenou dvěma trojúhelníkovými rameny nad sebou. Z pohledu konstrukce je to to nejlepší řešení, ale je taky drahé. A tak už ho opustily i některé limuzíny vyšších tříd. C5 tak moc hezky, jistě zatáčí. A zadní víceprvková náprava ji přesně následuje. Na plynulou jízdu po lehce obloukovaté silnici je to prima. Když příjdou prudší zatáčky, pozitivní dojem zamlží houpavost, těžkopádnost a velké náklony.

Citroën C5 Tourer

Cvalík

Pod kapotu C5 se dobře hodí dvoulitrový turbodiesel. Motor má síly dost a hezky plynulý projev. Na turbodiesel má nezvyklou gradaci výkonu. Kolem čtyř a půl tisíce otáček dost řve (jinak je interiér odhlučněný a motor utlumený velmi dobře), ale stále s ním auto zrychluje. Na turbodiesel má jeden podstatný neduh: není moc úsporný.

Není to jen motorem. C5 totiž nejenže těžce působí, on i dost těžký je, kombík naložený výbavou po střechu váží nějakých osmnáct set kilo. K tomu přidejte automatickou převodovku a máte tu osmilitrovou spotřebu, když jezdíte trochu svižnějí, devítilitrovou. To je dost i na dvoulitrový stošedesátikloňový turbodiesel.

Šestistupňový automat se ovšem k téhle plavbě parádně hodí. Řadí plynule a neznatelně. Sžijete se s ním rychle.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Dinosaurus, který děsil Kaddáfího. Land Cruiser přežil války i modernizaci

Existují vozy, které rozhodí i městské retardéry. Potom máte auta, pro něž je maximem polní cesta, ale na poli s nimi...

Premium

Golf zůstává nejprodávanějším vozem v Evropě, Češi kupují hlavně škodovky

V mnoha zemích Evropy došlo ke změnám na čele žebříčků nejoblíbenějších modelů. Některé značky zaznamenaly velice...

Premium

Lak, plastizol a pštrosí peří aneb jak se postupuje při lakování auta

Lakování auta je velká věda. Už před sto lety dostávaly karoserie v Mladé Boleslavi několik vrstev laku. Jenže na to,...

Premium

Auta mého srdce: Souboj dvou generací. Které BMW je lepší?

První generace BMW M3 a aktuální M2 Competition toho mají hodně společného. Jsou to nejmenší „emka“ své doby, mají...

České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum
České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum

České porodnice nedokážou poskytnout rodičkám dostatečnou podporu pro úspěšné kojení. Vyplývá to z průzkumu, který poukazuje na to, že každá šestá rodička nebyla spokojená s přístupem personálu.

Najdete na iDNES.cz