Alpina je i není BMW. Záleží jen na vás, jak chcete tuto jedinečnou myšlenku vnímat. Auto vyrábí BMW, ovšem Alpina ho vyšlechtila k dokonalosti natolik, že má právo honosit se vlastní originální značkou. V tom je i kouzlo pro ty, kdo chtějí za originál utrácet, ale nepotřebují se tím chlubit.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na pohled je to BMW X3, ale v dokladech a na zádi má psáno Alpina. Touto výsadou se může chlubit jen výrobce z Buchloe.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
BMW X3 patří k nejlépe jezdícím SUV. I přes vyšší stavbu karoserie se tolik nehoupe a nenaklání. Chová se skoro jako klasicky stavěný nízký osobák, ve kterém jen sedíte výš. Alpina XD3 Bi-Turbo, jak zní celý název modelu, jízdní kvality ještě posouvá.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Že jde o výjimečný kousek, pozná na alpinách jen znalý automobilový gurmán. A proto mají pro zákazníky kouzlo. Každý se bohatstvím chlubit nepotřebuje.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Alpina se ovšem dá poznat na první pohled, třeba podle typického designu ráfků. Kdo žehrá na to, že se BMW zamilovalo do pneumatik se zesílenými bočnicemi (run-flat, umožňuje dojezd na píchlé gumě), najde řešení právě u Alpiny. První, co z normálního BMW u Alpiny sundají, jsou právě "run-flatové" gumy. Mění je za klasické, které lépe tlumí nerovnosti.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Alpiny také poznáte podle klasických pruhů na bocích s typickou grafikou. Jsou však nepovinné, takže je každá alpina mít nemusí.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Pod kapotou má XD3 350koňový dvakrát přeplňovaný turbodiesel, který dostává i model D5 Bi-Turbo, tedy Alpina vycházející z BMW pětkové řady. Původní výkon motoru, který u X3 nabízejí pod označením 35d, vzrostl z původních 230 na 257 kilowattů a točivý moment z 630 na 700 Nm.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Toto si může dovolit jen málokdo. Alpina má tu výsadu, že může původní VIN kód nahradit svým rodným číslem vozu. Proto se firma z Buchole pyšní označením "automobilka". Na slovo tuning jsou alergičtí. "Nejsme žádní tuneři, jsme automobilka. Vyrábíme auta na základě modelů BMW," čertí se.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Volant s hodně tlustým věncem skvěle padne do ruky. Modrozelené prošívání je pro Alpinu typické.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Dalším poznávacím znakem je třeba modré podsvícení přístrojů namísto tradičního bavoráckého oranžového. A budíky v kapličce pod volantem mají také modrý podklad. Cejchování tachometru přes 300 km/h má smysl u jiných modelů alpiny, XD3 jede o padesát méně.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Každý kus dostane na přístrojovku plaketu s výrobním číslem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Celý interiér včetně přístrojovky, sedadel i výplní dveří samozřejmě pochází ze základního modelu BMW. U Alpiny se mění, nebo upravuje čalounění a přidávají doplňky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na kapotě můžete mít buď znak Alpiny, nebo BMW.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Model XD3 Bi-Turbo je nejčerstvější přírůstek do nabídky Alpiny. A je to také vůbec první SUV. Ještě před několika lety přitom v Buchloe nechtěli o jiných než klasicky střižených modelech ani slyšet. Ale doba se mění a chutě zákazníků ještě víc.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Jednu specialitu si Alpina zatím pro své tradiční modely schovává. Ani za příplatek totiž pro XD3 nepořídíte typický bledě modrý lak, který je poznávacím znakem aut z Buchloe.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Když Burkard Bovensiepen v roce 1965 firmu na přestavby vozů zakládal, bylo předem jasné, že se bude specializovat na BMW. Alpina původně vyráběla psací stroje, ale Bovensiepen jako milovník aut a závodník chtěl vůz podle svého gusta. Nejprve vyráběl doplňky, pak bavoráky upravoval a nakonec se v roce 1971 rozhodl, že je bude vyrábět sám. A lépe. Dnes žije Alpina s BMW v jakési symbióze. A jen pro zajímavost: dalším známým artiklem firmy Alpina jsou vína.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Znáčky Alpiny zdobí i sedačky. Čalounická dílna umí splnit doslova cokoliv, třeba potáhnout kůží úplně všechno v interiéru, včetně knoflíků stahování oken.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
BMW má řazení pod volantem vyřešeno lépe. Klasická "pádla" nahrazují v Buchloe jakýmisi výčnělky, které nahmatáte pod koženým čalouněním. Ale moc pohotově se s tím pracovat nedá, protože tlačítko je dost malé. Osmistupňový automat od ZF ovšem pracuje na výbornou i v automatickém režimu. I on je upraven podle potřeb Alpiny.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kromě motoru konstrukéři Alpiny ve spolupráci s kolegy od BMW upravili také podvozek.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Už tak dobré chování X3 na silnici vylepšuje upravená geometrie náprav. Řízení je jisté a přesné, i když si musí poradit s až 21palcovými ráfky. Dobrou práci odvádějí také elektronicky řízené adaptivní tlumiče. Jízda je komfortní, jistá a když "přitopíte pod kotlem", umí být zavalitý stroj nečekaně obratný. XD3 je tak asi nejsportovnější SUV.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na alpinu se čeká asi 4 až 5 měsíců. Montáž probíhá velmi netradičně. Nejprve putují specifické díly, které Alpina vyrábí, do továrny BMW, tam jimi nahradí u daného kusu sériové komponenty a vyrobí auto. Od objednávky do doby, než auto vyjede z linky, to trvá asi 3 až 4 měsíce. Pak si auto odvezou do továrny Alpiny a měsíc na něm pracují. Vyndají třeba sedačky a přečalouní je podle přání zákazníka.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Rozhodně se nevyrábí na sklad. Co kus, to originál.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Výchozí X3 stojí 1,4 milionu korun, po převýchově na XD3 o 400 tisíc víc. Ale když připočítáte výbavu, kterou má alpina "v základu", je rozdíl asi poloviční. A to nepočítáme více výkonu a vylepšené jízdní kvality XD3.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Šestiválec dostal větší pár turbodmychadel, upravili chlazení a sání a na druhém konci vše korunuje nerezový výfuk, laděný odborníky od firmy Akrapovič. Motor má větší říz, rychleji reaguje na změny, má víc sil ve středních a rád se nechá vytáčet do vysokých otáček. Ještě mezi čtyřmi a pěti tisíci má smysl ho nechat pracovat.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Razantnější projev motoru přidal na apetitu. Pod devět litrů se klidnou jízdou dostanete, ale stačí trocha dovádění a přihne si jedenáct až dvanáct litrů na 100 km. Ale na výkony, jaké podává, to stále skvělé. Moc rychlejších naftových SUV nenajdete, vždyť XD3 vysprintuje na stovku pod pět sekund. Maximálka 253 km/h se zdá nízká, ale uvědomte si, že je to dvoutunové vysoké auto.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
I když auta z Buchloe vypadají jako BMW a prvotní montáž probíhá na linkách BMW, jsou alpiny o dost jiné. V závislosti na modelu je až 40 procent dílů odlišných. Na druhou stranu, když se vám alpina pokazí, stačí zamířit do jakéhokoliv servisu BMW.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz