Čech, co skoncoval s auty, ujede na elektřinu 350 km. Má fešnou teslu

  13:00aktualizováno  13:00
František Kubiš je nadšený elektromobilista. Auto, které by nabíjel elektřinou ze solárních článků na střeše svého domu, sháněl tenhle Rožnovan pět let. Předloni začal jezdit jako první v Česku elektrickým Nissanem Leaf a vzápětí si objednal velký sedan Tesla S. Od září s ním jezdí.

Poslední auto se spalovacím motorem si František Kubiš koupil v roce 2002, byl to Peugeot 307SW 2.0HDi. Ještě ho stále má, nechal si ho kvůli dceři, která má čerstvý řidičák. "Chci, aby se ještě naučila jezdit spalovacím autem, ale budu ho prodávat," vysvětluje. František Kubiš tak s klasickými auty skoncuje. Vínovou Teslu S si dovezl z nizozemského Tilburgu 21. září loňského roku. Osobně si ji tam byl vyzvednout v centrále, kde kompletují vozidla pro celou Evropu. To byla také prozatím jeho nejdelší, 1 300 kilometrů dlouhá cesta s teslou. 

Celkem ho velká komfortní limuzína do zásuvky stála dva a půl milionu korun. Kubiš má však dražší provedení se silnějším motorem a větší kapacitou akumulátorů (85 kWh). Navíc je to kousek z limitované edice, která byla dražší. Základní cena je teď 57 tisíc eur bez daně, tedy asi 1,9 milionu korun s daní.

Fabrika na tesly v Česku

Česko láká další automobilku - čtěte ZDE

Kubiš dosud najezdil s autem přes devět tisíc kilometrů. Na jedno nabití ujede až 500 kilometrů, ověřil si. Je však třeba se za volantem mírnit. "Když jedu dálniční rychlostí a topím si, ujede 300 až 350 kilometrů," popisuje. "Byl jsem na Slovensku, po republice třeba v Českých Budějovicích. Trasu z Rožnova do Brna a zpět jezdím běžně. Tři sta kilometrů najedu bez potíží vždy," dodává.

V porovnání s elektrickým nissanem, který používá spíše na krátké pojížďky, je tesla o poznání lepší. "Pohodlnější, větší, má podstatně lepší zrychlení, i sedadla jsou komfortnější," popisuje. "Je poznat, že je to auto stavěné na dlouhé trasy."

Majitel si na německé dálnici vyzkoušel i rychlosti k 200 km/h: "Auto je naprosto stabilní," líčí a chválí si, jak je tiché. 

Z obyčejné domácí zásuvky trvá nabíjení dlouho, asi 25 hodin. Z třífázové 16 A zásuvky, kterou má v rodinném domě dnes snad každý, trvá nabíjení 8,5 hodiny. Kubiš nabíjí nejčastěji z 32amperové zásuvky, ze které prázdnou baterii nabije "do plna" za 4,5 hodiny.

Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S

Elektromobil prakticky nepotřebuje servis. Nemusíte měnit olej ani další komponenty. Taxa za povinné ručení je velmi nízká. Stejné jako u normálního auta je opotřebení pneumatik. Provoz auta majitele nestojí skoro nic, má totiž na střeše svého domu solární panely. Kilometr jízdy ho tak vyjde asi na dvacetník. "Kdybych nabíjel ze sítě, kilometr jízdy by mě při ceně elektřiny 5 korun za kilowatthodinu stál osmdesát haléřů až korunu dvacet," vypočítává.

V servisu zatím Kubiš se svou teslou nebyl. Česko obhospodařují dealerství ve Vídni a Mnichově. Kubiš to má z Rožnova pod Radhoštěm blíž do Rakouska. Už samotný nákup byl pro něj zážitkem. Tesla jako značka bez zázemí začala nabízet auta po internetu, každému, kdo se jí ozval, hned posílala k podpisu objednávku. "Bylo to, jako když nakupujete v internetovém obchodě," směje se Kubiš. "Kdybych bydlel v Mnichově, bylo by to jednodušší." I tak by však musel dnes čekat čtyři až pět měsíců, o tesly je velký zájem.

S autem neměl majitel zatím vůbec žádný problém. "Tesla má vlastnost, že když otevřete dveře, auto zabrzdí. Není tedy možné jezdit s otevřenými dveřmi. Mají to i jiná moderní auta, ale mně to vadí," vzpomíná na jediné negativum, na které narazil.

"Momentálně vím o 11 vozidlech Tesla Model S v České republice. Já byl třetí nebo čtvrtý," říká Kubiš. "S pěti se občas potkávám, jsou z Frýdku-Místku, Kroměříže, Prahy... Občas se sejdeme, vyměňujeme si zkušenosti, radíme si," popisuje.

Kromě velkého sedanu jsou v Česku i sportovní roadstery, které byly vůbec prvními modely značky. "Někteří z těch lidí mají víc Modelů S. Jeden z nich má i Teslu Roadster," dodává jeden z největších nadšenců pro elektromobilitu v Česku, který kdysi pracoval jako technik v rožnovské Tesle, se kterou nemá ale výrobce elektromobilů nic společného.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Exkluzivně Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí...

Češi vymysleli chytré nabíječky pro automobily

Petr Konvalinka

Mnohem širší využívání elektromobilů mají umožnit výsledky práce českých vývojářů. Vymysleli totiž...

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Na státní podporu pro nákup elektroaut zapomeňte, vzkázal Babiš

Premiér Andrej Babiš 18. března 2019 v Kosmonosech na Mladoboleslavsku na...

Česká republika finančně nepodpoří občany při nákupu elektroaut. Po pondělním jednání s tuzemskými...

V Karlovarském kraji najdou majitelé elektroaut už pět dobíjecích stanic

Elektromobil (ilustrační foto)

Karlovarský kraj má už pět nabíjecích stanic elektromobilů. Poslední otevřela v Ostrově u...

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Utajený génius maluje třicet let BMW. Bondovu Z3 má doma

Džodži Nagašima

Plachý, tichý, usměvavý. Když přijde řeč na „jeho“ auta, rozzáří se a mluví se zaujetím. Džodži Nagašima je utajený...

SSangyong je zpátky v Česku. Malé SUV Tivoli je hezké a levné

Tivoli měří 4,2 metru a s rozvorem 2,6 m patří k největším ve své třídě. Nabízí...

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus, největší šanci u zákazníků bude mít určitě pohledné malé SUV...

Najdete na iDNES.cz