U tesel je vždycky všechno „tak trochu jinak“. „Číslo tři“ tak nemá ani klasický klíč, místo něj jsme dostali černou kartičku, která rozměry připomíná kreditku. Tu stačí přiložit k prostřednímu sloupku a vůz se kompletně odemkne.
I otevírání je netradiční, to se provádí tlačítkem na bočních výplních: po zmáčknutí se pootevře okno a dveře odskočí. Pokud by elektronika selhala, má posádka k dispozici manuální kliky, ty však výrobce doporučuje používat jen v případně nouze, protože hrozí poškození stahovacího mechanismu okna.
První dojem z interiéru je hodně rozporuplný. Minimalistické pojetí zaujme, na vodorovnými linkami vyrýsované palubce, která zrovna nekypí robustností, hraje prim obří 15palcová středová dotyková obrazovka. Ta slouží jako ovládací a zobrazovací centrum skoro všeho, od nastavení vozu přes navigaci, klimatizaci a rychloměr až po parkovací kameru.
Je tam skoro všechno a to je vlastně jedna z nevýhod, protože musíte některé funkce složitě hledat. Adaptace na rozhraní nezabere čtvrt hodiny jako u běžných systémů, ale trvá klidně několik dnů, než objevíte všechna zákoutí. Stylově funguje rozvod vzduchu ventilace, na dotykovém tabletu si můžete přesně nasměrovat jeho tok. Obří displej zrcadlí také navigaci, ale abyste ji u nás mohli využívat, musí být auto neustále připojené k internetu.
Pod centrálním panelem jsou nabíjecí konektory pro Apple a USB-C pro ostatní zařízení, takže mobil na ně jednoduše napíchnete.
Místa vepředu je dost, především spolujezdec si bude moci komfortně natáhnout nohy, protože jim nepřekáží pohonné ústrojí. Vzadu budou mít pohodlí spíše děti nebo lidé menšího vzrůstu. Díky elektropohonu může pětimístné auto nabídnout rovnou dva elektricky otevíratelné kufry.
Dětský volant, vyspělá technika a slušný dojezd
Nenápadný autosalon na Praze 10, kde se běžně prodávají elektrické fiaty a upravují softwary v autech, elektromobilech a kamionech, přivezl do Česka Teslu Model 3 ještě před tím, než dostala evropskou homologaci.
Auto vyrobené v roce 2017 je v provedení s pohonem zadních kol. Z Kalifornie čerstvě importovaný vůz měl ještě původní registrační značky, platné pojištění i doklady, a tak jsme se opatrně vymotali ze showroomu a vyrazili na silnice.
První metry se nesly v duchu opatrného seznamování, zpočátku nám vadil maličký volant, připomínající spíše dětskou hračku, do ruky ovšem nakonec padne dobře. Na obou ramenech se nacházejí dva víceúčelové ovladače, kterými se nastavuje poloha sloupku řízení, zpětných zrcátek, reguluje hlasitost nebo rychlost vozu při jízdě na tempomat.
Přijíždíme na první křižovatku a poznáváme sílu rekuperace, která částečně nahrazuje brzdy a dobíjí akumulátory. Projíždíme Prahou a pozorujeme okolí: Model 3 je tu opravdovým exotem, o kterém se navíc hodně mluví. Očekávali jsme zvídavé pohledy okolí, nicméně až na pár nadšenců si nás nikdo nevšímal, bílá tesla zkrátka zapadla v šedi metropole. Subjektivně zhodnoceno: „trojka“ svým vzhledem kromě jinakosti nic výjimečného nenabídne. Zajímavé nápady, které zvýrazňují ostatní modely značky, tu nenajdeme. Proporce jsou trochu podivně nevyvážené, předek připomíná kačera a silueta má k ladnosti daleko. Otázkou je, zda je to záměr, nebo zdůraznění lidovosti aktuálně nejlevnější tesly.
Sedadla napoprvé nezanechala dobrý dojem, nicméně po několika ujetých kilometrech se nám v nich začalo líbit a příjemně jsme se uvelebili.
Prostor kolem auta hlídají kamery, které na displeji vykreslují ostatní auta, umí dokonce rozeznat kamiony nebo dodávky a vizualizovat jejich pohyby v jízdním pruhu. Jelikož jde o severoamerickou specifikaci, přibližující zpětná zrcátka částečně zkreslují odraz. Zadní část Modelu 3 je zase zvednutá nahoru, takže dozadu máte omezený výhled.
Slušný dojezd
Dostali jsme se konečně mimo město a šlápli autu na krk. Čekali jsme, že dojezd začne kvapem ubývat, ale tesla nás překvapila. Podle slov majitele se dá s autem reálně ujet kolem 500 kilometrů (verze Long Range) na jedno nabití. Ovšem v tempu typickém pro elektromobily: žádné honičky a dovádění.
Pražský úpravce elektroaut Quantum Tuning připomíná, že elektromobily i hybridy jdou ještě poladit, například odemknout plnou kapacitu baterie nebo zvýšit výkon. Ve finále tak prý lze i ze sportovního BMW i8 dostat bezpečně přes 400 koní.
Výhoda elektromobilů spočívá v okamžité dostupnosti točivého momentu, takže akcelerace nastupuje prakticky okamžitě, proto svižný rozjezd z křižovatky nebo bezpečné předjíždění nedělá trojce problémy. V městských sprintech mezi semafory je tak malá tesla přebornice.
Pro dobíjení tohoto bílého kousku je nutné nasadit speciální přechodku, jelikož ve Spojených státech používají jiný typ dobíjecího konektoru. Auto si rozumí s ultrarychlými nabíječkami značky, se zhruba 30% nabitím auto hlásilo cenu za dobití „do plna“ necelých 18 eur, tedy zhruba 450 korun.
1. dubna 2016 |
Umění kompromisu
Motali jsme se Prahou a přemýšleli nad cenou. Individuální dovoz lehce ojetého vozu vyjde kolem 1,2 milionu korun. Jde o hraniční cenu: Model 3 na jednu stranu působí celkem lacině, řízení je často tupé, bez odezvy a všechno se ovládá prostřednictvím složitého tabletu.
Jenže karta má rub i líc, musíme pochválit dobré karosářské zpracování, což není u severoamerických aut vždy stoprocentní a zrovna u Tesly bývá často kritizováno. Asi jsme potkali povedený kus (nebo už má vychytané mouchy).
Vestavěná technika je na vysoké úrovni, dojezd v reálných podmínkách slušný a jízdní komfort i odhlučnění překvapující. Několikrát se nám nechtěně povedlo v relativně vysoké rychlosti vymést díru, ovšem zánovní tlumiče si s výmolem poradily na jedničku.
Je třeba také připomenout, že Tesla chce konkurovat prémiovým značkám; dokázala výrazně zpopularizovat elektromobilitu a přetáhnout zákazníky BMW nebo Mercedesu.
Ceny evropské specifikace začínají na 1,5 milionu korun a to je za takovou elektrickou hračku už poměrně hodně. Tesla minimálně v Americe prezentuje „číslo tři“ jako lidovku. Pod momentálně nejlevnější model značky se chystá ještě levnější vstupenka do světa Tesly, malý Model Y s cenovkou a velikostí Nissanu Leaf.
Aktuálně jsou v Evropě Modelu 3 konkurencí třeba Hyundai Kona, který stojí o čtvrt milionu méně, nabídne podobný dojezd a nápaditější zpracování, nebo vycizelované BMW i3 za milion.
Náročnější zákazníci mohou sáhnout po přímé konkurenci Tesly, kterými jsou Jaguar I-Pace nebo Audi e-tron. Tato auta už stojí dva miliony, ale přinesou zase úplně jiný styl, propracovanější interiér a stabilitu zavedené značky.
Tesla Model 3 vyžaduje určité kompromisy a leccos jí musíte odpustit, evropské ceny také nejsou lidové a servisní síť řídká. Automobilka vizionáře Elona Muska chce Modelem 3 masivně elektrifikovat motoristy a vzhledem k severoamerické ceně i tamním státním dotacím má Tesla doma šanci, o úspěšnosti evropské mise však zatím trochu pochybujeme.