Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Exkluzivně
Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní dojmy z rozporuplného auta, které kombinuje jednoduchost a vyspělé technologie, přinášíme jako jedni z prvních v Česku.
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Jan Majurník

U tesel je vždycky všechno „tak trochu jinak“. „Číslo tři“ tak nemá ani klasický klíč, místo něj jsme dostali černou kartičku, která rozměry připomíná kreditku. Tu stačí přiložit k prostřednímu sloupku a vůz se kompletně odemkne.

I otevírání je netradiční, to se provádí tlačítkem na bočních výplních: po zmáčknutí se pootevře okno a dveře odskočí. Pokud by elektronika selhala, má posádka k dispozici manuální kliky, ty však výrobce doporučuje používat jen v případně nouze, protože hrozí poškození stahovacího mechanismu okna.

Tesla Model 3

První dojem z interiéru je hodně rozporuplný. Minimalistické pojetí zaujme, na vodorovnými linkami vyrýsované palubce, která zrovna nekypí robustností, hraje prim obří 15palcová středová dotyková obrazovka. Ta slouží jako ovládací a zobrazovací centrum skoro všeho, od nastavení vozu přes navigaci, klimatizaci a rychloměr až po parkovací kameru. 

Je tam skoro všechno a to je vlastně jedna z nevýhod, protože musíte některé funkce složitě hledat. Adaptace na rozhraní nezabere čtvrt hodiny jako u běžných systémů, ale trvá klidně několik dnů, než objevíte všechna zákoutí. Stylově funguje rozvod vzduchu ventilace, na dotykovém tabletu si můžete přesně nasměrovat jeho tok. Obří displej zrcadlí také navigaci, ale abyste ji u nás mohli využívat, musí být auto neustále připojené k internetu.

Pod centrálním panelem jsou nabíjecí konektory pro Apple a USB-C pro ostatní zařízení, takže mobil na ně jednoduše napíchnete.

Místa vepředu je dost, především spolujezdec si bude moci komfortně natáhnout nohy, protože jim nepřekáží pohonné ústrojí. Vzadu budou mít pohodlí spíše děti nebo lidé menšího vzrůstu. Díky elektropohonu může pětimístné auto nabídnout rovnou dva elektricky otevíratelné kufry.

Dětský volant, vyspělá technika a slušný dojezd

Nenápadný autosalon na Praze 10, kde se běžně prodávají elektrické fiaty a upravují softwary v autech, elektromobilech a kamionech, přivezl do Česka Teslu Model 3 ještě před tím, než dostala evropskou homologaci.

Auto vyrobené v roce 2017 je v provedení s pohonem zadních kol. Z Kalifornie čerstvě importovaný vůz měl ještě původní registrační značky, platné pojištění i doklady, a tak jsme se opatrně vymotali ze showroomu a vyrazili na silnice.

Tesla Model 3

První metry se nesly v duchu opatrného seznamování, zpočátku nám vadil maličký volant, připomínající spíše dětskou hračku, do ruky ovšem nakonec padne dobře. Na obou ramenech se nacházejí dva víceúčelové ovladače, kterými se nastavuje poloha sloupku řízení, zpětných zrcátek, reguluje hlasitost nebo rychlost vozu při jízdě na tempomat.

Přijíždíme na první křižovatku a poznáváme sílu rekuperace, která částečně nahrazuje brzdy a dobíjí akumulátory. Projíždíme Prahou a pozorujeme okolí: Model 3 je tu opravdovým exotem, o kterém se navíc hodně mluví. Očekávali jsme zvídavé pohledy okolí, nicméně až na pár nadšenců si nás nikdo nevšímal, bílá tesla zkrátka zapadla v šedi metropole. Subjektivně zhodnoceno: „trojka“ svým vzhledem kromě jinakosti nic výjimečného nenabídne. Zajímavé nápady, které zvýrazňují ostatní modely značky, tu nenajdeme. Proporce jsou trochu podivně nevyvážené, předek připomíná kačera a silueta má k ladnosti daleko. Otázkou je, zda je to záměr, nebo zdůraznění lidovosti aktuálně nejlevnější tesly.

Sedadla napoprvé nezanechala dobrý dojem, nicméně po několika ujetých kilometrech se nám v nich začalo líbit a příjemně jsme se uvelebili.

Prostor kolem auta hlídají kamery, které na displeji vykreslují ostatní auta, umí dokonce rozeznat kamiony nebo dodávky a vizualizovat jejich pohyby v jízdním pruhu. Jelikož jde o severoamerickou specifikaci, přibližující zpětná zrcátka částečně zkreslují odraz. Zadní část Modelu 3 je zase zvednutá nahoru, takže dozadu máte omezený výhled.

Slušný dojezd

Dostali jsme se konečně mimo město a šlápli autu na krk. Čekali jsme, že dojezd začne kvapem ubývat, ale tesla nás překvapila. Podle slov majitele se dá s autem reálně ujet kolem 500 kilometrů (verze Long Range) na jedno nabití. Ovšem v tempu typickém pro elektromobily: žádné honičky a dovádění.

Pražský úpravce elektroaut Quantum Tuning připomíná, že elektromobily i hybridy jdou ještě poladit, například odemknout plnou kapacitu baterie nebo zvýšit výkon. Ve finále tak prý lze i ze sportovního BMW i8 dostat bezpečně přes 400 koní.

Výhoda elektromobilů spočívá v okamžité dostupnosti točivého momentu, takže akcelerace nastupuje prakticky okamžitě, proto svižný rozjezd z křižovatky nebo bezpečné předjíždění nedělá trojce problémy. V městských sprintech mezi semafory je tak malá tesla přebornice.

Pro dobíjení tohoto bílého kousku je nutné nasadit speciální přechodku, jelikož ve Spojených státech používají jiný typ dobíjecího konektoru. Auto si rozumí s ultrarychlými nabíječkami značky, se zhruba 30% nabitím auto hlásilo cenu za dobití „do plna“ necelých 18 eur, tedy zhruba 450 korun.

1. dubna 2016

Umění kompromisu

Motali jsme se Prahou a přemýšleli nad cenou. Individuální dovoz lehce ojetého vozu vyjde kolem 1,2 milionu korun. Jde o hraniční cenu: Model 3 na jednu stranu působí celkem lacině, řízení je často tupé, bez odezvy a všechno se ovládá prostřednictvím složitého tabletu. 

Jenže karta má rub i líc, musíme pochválit dobré karosářské zpracování, což není u severoamerických aut vždy stoprocentní a zrovna u Tesly bývá často kritizováno. Asi jsme potkali povedený kus (nebo už má vychytané mouchy).

Vestavěná technika je na vysoké úrovni, dojezd v reálných podmínkách slušný a jízdní komfort i odhlučnění překvapující. Několikrát se nám nechtěně povedlo v relativně vysoké rychlosti vymést díru, ovšem zánovní tlumiče si s výmolem poradily na jedničku. 

Je třeba také připomenout, že Tesla chce konkurovat prémiovým značkám; dokázala výrazně zpopularizovat elektromobilitu a přetáhnout zákazníky BMW nebo Mercedesu.

Ceny evropské specifikace začínají na 1,5 milionu korun a to je za takovou elektrickou hračku už poměrně hodně. Tesla minimálně v Americe prezentuje „číslo tři“ jako lidovku. Pod momentálně nejlevnější model značky se chystá ještě levnější vstupenka do světa Tesly, malý Model Y s cenovkou a velikostí Nissanu Leaf.

Aktuálně jsou v Evropě Modelu 3 konkurencí třeba Hyundai Kona, který stojí o čtvrt milionu méně, nabídne podobný dojezd a nápaditější zpracování, nebo  vycizelované BMW i3 za milion.

Náročnější zákazníci mohou sáhnout po přímé konkurenci Tesly, kterými jsou Jaguar I-Pace nebo Audi e-tron. Tato auta už stojí dva miliony, ale přinesou zase úplně jiný styl, propracovanější interiér a stabilitu zavedené značky.

Tesla Model 3 vyžaduje určité kompromisy a leccos jí musíte odpustit, evropské ceny také nejsou lidové a servisní síť řídká. Automobilka vizionáře Elona Muska chce Modelem 3 masivně elektrifikovat motoristy a vzhledem k severoamerické ceně i tamním státním dotacím má Tesla doma šanci, o úspěšnosti evropské mise však zatím trochu pochybujeme.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobil hořel v Německu po nehodě několik hodin, nic z něj nezbylo

ilustrační snímek

Děsivá nehoda se udála na okresní silnici v německém Dolním Sasku. Mladý pár narazil se svým...

ANALÝZA: Krize autoprůmyslu v Evropě jede na plný plyn

29. října 2024, Sasko, Lipsko: Zaměstnanci závodu BMW v Lipsku se účastní...

VIDEO Evropský automobilový sektor je nyní v krizi, která postihuje všechny jeho části: od dodavatelů...

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

První plenární zasedání nového europarlamentu ve francouzském Štrasburku (16....

Evropa nesmí skončit jako americký Detroit. Bez snižování limitů oxidu uhličitého v ní ale cenově...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

Plug-in hybrid

VIDEO Plug-in hybridy vznikly proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Představují způsob, jak...

Nabíječky nevydělávají. Vezměte si příklad z benzinek, radí provozovatelům studie

Kalifornie „kazí“ průměr. Ovšem v pozitivním smyslu. Každá třetí nabíječka,...

Spojené státy americké zaostávají ve výstavbě dobíjecích stanic pro elektromobily. Pokud se tempo...

Kromě hurikánů se Florida bojí i požárů elektroaut, vadí jim slaná voda

Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich...

Na první pohled se může zdát, že to nejméně vstřícné klima vůči elektromobilům celého...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Česko není vrakovištěm Evropy, konečně to někdo spočítal

Premium

Mantra o tom, že jsme automobilový skanzen Evropy, padá. Naopak, průměrné auto, které se pohybuje po českých silnicích, je mnohem mladší, na úrovni vyspělé Evropy. Jestli je to halasné zdůrazňování...

1. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Trvala desetiletí a byla to po čertech výnosná praxe. Velkým výrobcům automobilů garantovala neklesající zisky. Jenže časy se mění a výroba vozů zahraničních značek, určených pro kdysi nenasytný...

5. prosince 2024

Dacia od Porsche měla před 30 lety motorizovat Čínu. S kachnou od Chrysleru

V roce 1994 oslovila čínská ústřední vláda 20 velkých západních automobilek, aby pro tamní automobilový trh navrhly čínské lidové auto, které muselo být levné, ale přitom dostatečně velké, aby uvezlo...

5. prosince 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...