Úterý 28. listopadu 2023, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. listopadu 2023 René

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Exkluzivně
Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní dojmy z rozporuplného auta, které kombinuje jednoduchost a vyspělé technologie, přinášíme jako jedni z prvních v Česku.
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Jan Majurník

U tesel je vždycky všechno „tak trochu jinak“. „Číslo tři“ tak nemá ani klasický klíč, místo něj jsme dostali černou kartičku, která rozměry připomíná kreditku. Tu stačí přiložit k prostřednímu sloupku a vůz se kompletně odemkne.

I otevírání je netradiční, to se provádí tlačítkem na bočních výplních: po zmáčknutí se pootevře okno a dveře odskočí. Pokud by elektronika selhala, má posádka k dispozici manuální kliky, ty však výrobce doporučuje používat jen v případně nouze, protože hrozí poškození stahovacího mechanismu okna.

Tesla Model 3

První dojem z interiéru je hodně rozporuplný. Minimalistické pojetí zaujme, na vodorovnými linkami vyrýsované palubce, která zrovna nekypí robustností, hraje prim obří 15palcová středová dotyková obrazovka. Ta slouží jako ovládací a zobrazovací centrum skoro všeho, od nastavení vozu přes navigaci, klimatizaci a rychloměr až po parkovací kameru. 

Je tam skoro všechno a to je vlastně jedna z nevýhod, protože musíte některé funkce složitě hledat. Adaptace na rozhraní nezabere čtvrt hodiny jako u běžných systémů, ale trvá klidně několik dnů, než objevíte všechna zákoutí. Stylově funguje rozvod vzduchu ventilace, na dotykovém tabletu si můžete přesně nasměrovat jeho tok. Obří displej zrcadlí také navigaci, ale abyste ji u nás mohli využívat, musí být auto neustále připojené k internetu.

Pod centrálním panelem jsou nabíjecí konektory pro Apple a USB-C pro ostatní zařízení, takže mobil na ně jednoduše napíchnete.

Místa vepředu je dost, především spolujezdec si bude moci komfortně natáhnout nohy, protože jim nepřekáží pohonné ústrojí. Vzadu budou mít pohodlí spíše děti nebo lidé menšího vzrůstu. Díky elektropohonu může pětimístné auto nabídnout rovnou dva elektricky otevíratelné kufry.

Dětský volant, vyspělá technika a slušný dojezd

Nenápadný autosalon na Praze 10, kde se běžně prodávají elektrické fiaty a upravují softwary v autech, elektromobilech a kamionech, přivezl do Česka Teslu Model 3 ještě před tím, než dostala evropskou homologaci.

Auto vyrobené v roce 2017 je v provedení s pohonem zadních kol. Z Kalifornie čerstvě importovaný vůz měl ještě původní registrační značky, platné pojištění i doklady, a tak jsme se opatrně vymotali ze showroomu a vyrazili na silnice.

Tesla Model 3

První metry se nesly v duchu opatrného seznamování, zpočátku nám vadil maličký volant, připomínající spíše dětskou hračku, do ruky ovšem nakonec padne dobře. Na obou ramenech se nacházejí dva víceúčelové ovladače, kterými se nastavuje poloha sloupku řízení, zpětných zrcátek, reguluje hlasitost nebo rychlost vozu při jízdě na tempomat.

Přijíždíme na první křižovatku a poznáváme sílu rekuperace, která částečně nahrazuje brzdy a dobíjí akumulátory. Projíždíme Prahou a pozorujeme okolí: Model 3 je tu opravdovým exotem, o kterém se navíc hodně mluví. Očekávali jsme zvídavé pohledy okolí, nicméně až na pár nadšenců si nás nikdo nevšímal, bílá tesla zkrátka zapadla v šedi metropole. Subjektivně zhodnoceno: „trojka“ svým vzhledem kromě jinakosti nic výjimečného nenabídne. Zajímavé nápady, které zvýrazňují ostatní modely značky, tu nenajdeme. Proporce jsou trochu podivně nevyvážené, předek připomíná kačera a silueta má k ladnosti daleko. Otázkou je, zda je to záměr, nebo zdůraznění lidovosti aktuálně nejlevnější tesly.

Sedadla napoprvé nezanechala dobrý dojem, nicméně po několika ujetých kilometrech se nám v nich začalo líbit a příjemně jsme se uvelebili.

Prostor kolem auta hlídají kamery, které na displeji vykreslují ostatní auta, umí dokonce rozeznat kamiony nebo dodávky a vizualizovat jejich pohyby v jízdním pruhu. Jelikož jde o severoamerickou specifikaci, přibližující zpětná zrcátka částečně zkreslují odraz. Zadní část Modelu 3 je zase zvednutá nahoru, takže dozadu máte omezený výhled.

Slušný dojezd

Dostali jsme se konečně mimo město a šlápli autu na krk. Čekali jsme, že dojezd začne kvapem ubývat, ale tesla nás překvapila. Podle slov majitele se dá s autem reálně ujet kolem 500 kilometrů (verze Long Range) na jedno nabití. Ovšem v tempu typickém pro elektromobily: žádné honičky a dovádění.

Pražský úpravce elektroaut Quantum Tuning připomíná, že elektromobily i hybridy jdou ještě poladit, například odemknout plnou kapacitu baterie nebo zvýšit výkon. Ve finále tak prý lze i ze sportovního BMW i8 dostat bezpečně přes 400 koní.

Výhoda elektromobilů spočívá v okamžité dostupnosti točivého momentu, takže akcelerace nastupuje prakticky okamžitě, proto svižný rozjezd z křižovatky nebo bezpečné předjíždění nedělá trojce problémy. V městských sprintech mezi semafory je tak malá tesla přebornice.

Pro dobíjení tohoto bílého kousku je nutné nasadit speciální přechodku, jelikož ve Spojených státech používají jiný typ dobíjecího konektoru. Auto si rozumí s ultrarychlými nabíječkami značky, se zhruba 30% nabitím auto hlásilo cenu za dobití „do plna“ necelých 18 eur, tedy zhruba 450 korun.

1. dubna 2016

Umění kompromisu

Motali jsme se Prahou a přemýšleli nad cenou. Individuální dovoz lehce ojetého vozu vyjde kolem 1,2 milionu korun. Jde o hraniční cenu: Model 3 na jednu stranu působí celkem lacině, řízení je často tupé, bez odezvy a všechno se ovládá prostřednictvím složitého tabletu. 

Jenže karta má rub i líc, musíme pochválit dobré karosářské zpracování, což není u severoamerických aut vždy stoprocentní a zrovna u Tesly bývá často kritizováno. Asi jsme potkali povedený kus (nebo už má vychytané mouchy).

Vestavěná technika je na vysoké úrovni, dojezd v reálných podmínkách slušný a jízdní komfort i odhlučnění překvapující. Několikrát se nám nechtěně povedlo v relativně vysoké rychlosti vymést díru, ovšem zánovní tlumiče si s výmolem poradily na jedničku. 

Je třeba také připomenout, že Tesla chce konkurovat prémiovým značkám; dokázala výrazně zpopularizovat elektromobilitu a přetáhnout zákazníky BMW nebo Mercedesu.

Ceny evropské specifikace začínají na 1,5 milionu korun a to je za takovou elektrickou hračku už poměrně hodně. Tesla minimálně v Americe prezentuje „číslo tři“ jako lidovku. Pod momentálně nejlevnější model značky se chystá ještě levnější vstupenka do světa Tesly, malý Model Y s cenovkou a velikostí Nissanu Leaf.

Aktuálně jsou v Evropě Modelu 3 konkurencí třeba Hyundai Kona, který stojí o čtvrt milionu méně, nabídne podobný dojezd a nápaditější zpracování, nebo  vycizelované BMW i3 za milion.

Náročnější zákazníci mohou sáhnout po přímé konkurenci Tesly, kterými jsou Jaguar I-Pace nebo Audi e-tron. Tato auta už stojí dva miliony, ale přinesou zase úplně jiný styl, propracovanější interiér a stabilitu zavedené značky.

Tesla Model 3 vyžaduje určité kompromisy a leccos jí musíte odpustit, evropské ceny také nejsou lidové a servisní síť řídká. Automobilka vizionáře Elona Muska chce Modelem 3 masivně elektrifikovat motoristy a vzhledem k severoamerické ceně i tamním státním dotacím má Tesla doma šanci, o úspěšnosti evropské mise však zatím trochu pochybujeme.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Je mi líto, Evropo. Mají lepší nabídku, říkají kupci čínských aut do zásuvky

Ora Punk Cat má podobně jako VW Brouk kulaté světlomety.

VIDEO Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit francouzské SUV s benzinovým pohonem za...

Tesla má v Německu chystat výrobu levného elektromobilu za 600 tisíc korun

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

VIDEO Americká automobilka Tesla plánuje ve svém německém závodě vyrábět elektromobil za 25 000 eur...

Dolu za biliony říkají lidé ne. Kde a jak se bude lithium těžit a jak zasáhne místní

Letecký snímek nad lokalitou, kde se plánuje těžba lithia.

Na Teplicku se lidé bouří proti zpracování lithia z Cínovce. Lithium nevidí jako příležitost, ale...

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu

Exkluzivně Škodovka letos představuje nejspíš své poslední novinky se spalovacím motorem. Vážně se stanou...

Ojeté auto stojí už téměř dvě stě tisíc. V průměru je jedenáct let staré

Největší tuzemský autobazar AAA Auto letos očekává prodej 100 tisíc aut.

Průměrné ceny ojetých aut meziročně vzrostly v Česku o zhruba deset procent na 199 tisíc korun....

Rostoucí trh ojetin je znakem ekonomické recese, upozorňuje šéfka AAA Auto

Karolína Topolová

Podle vývoje na trhu ojetin česká ekonomika frčí do recese. „Je to zřejmé z příklonu k levnějším...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Výroba nového Peugeotu 3008 v továrně v Sochaux se rozbíhá.

VIDEO Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla...

  • Nejčtenější

Lepší než TDI, hodnotí služební elektromobil strážník z Tábora

28. listopadu 2023

Bateriová auta se postupně prosazují i do flotil strážníků. Městská policie Tábor nasadila...

Je to tady, ve finále ankety evropského auta roku je poprvé vůz z Číny

28. listopadu 2023

Do finále evropské ankety Auto roku se poprvé dostala čínská značka. Mezinárodní odborná porota,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ideologie vládne nad prověřenými zákony trhu, říká šéf Toyoty Peleška

27. listopadu 2023

Premium Evropa se připravuje na „zelená“ auta. Benzinové a dieselové automobily mají být nahrazeny...

Už i Moto Guzzi dává sbohem vzducháčům. Štrekařské Stelvio je plné techniky

27. listopadu 2023

Po sedmi letech od ukončení výroby první generace vrací italská značka Moto Guzzi na silnice i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S novelou zákona přibude 50 otázek do autoškol. Zaměří se na bezpečný odstup

27. listopadu 2023

Do testů pro žadatele o řidičské oprávnění přibude přes 50 otázek. Budou zaměřené na bezpečnou...

Život ve slevě. Drahota vede mámu samoživitelku k zoufalým akcím

Premium Davem lidí proplouvá nenápadná žena s červeným deštníkem v obnošené bundě. Očima skenuje výkladní skříně obchodů. Pak...

Pavel Kolář: Naše mechanismy zajišťující přežití jsou deformovány blahobytem

Premium Přisuzují se mu až zázračné schopnosti. Mnoha lidem totiž dokázal pomoci od zdravotních potíží. Ať už šlo o české...

Manažer reprezentace exkluzivně: o konci trenérů a proč dostal funkci u záchodků

Premium Byl první, kdo trenérům reprezentace už během října navrhl: „Neskončíme?“ Dopálila ho hořká atmosféra a nedůvěra...

Je to tady, ve finále ankety evropského auta roku je poprvé vůz z Číny

28. listopadu 2023

Do finále evropské ankety Auto roku se poprvé dostala čínská značka. Mezinárodní odborná porota,...

Lepší než TDI, hodnotí služební elektromobil strážník z Tábora

28. listopadu 2023

Bateriová auta se postupně prosazují i do flotil strážníků. Městská policie Tábor nasadila...

KVÍZ: Poznáte auto podle siluety? Otestujte se v novém, náročnějším kole

27. listopadu 2023

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset aut s charakteristickými...

S novelou zákona přibude 50 otázek do autoškol. Zaměří se na bezpečný odstup

27. listopadu 2023

Do testů pro žadatele o řidičské oprávnění přibude přes 50 otázek. Budou zaměřené na bezpečnou...

Hrozilo, že mi rozbije hlavu žehličkou, říká Vaňková o domácím násilí

Zpěvačka Šárka Vaňková (36) se po úspěchu v první řadě SuperStar přestěhovala do Prahy a kromě velké slávy zažívala i...

Českého slavíka vyhrála Ewa Farna. Do Síně slávy vstoupil Václav Neckář

V pražském Foru Karlín se rozhodlo o letošních držitelích Českých slavíků. Mezi zpěvačkami vyhrála Ewa Farna, která si...

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...