Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Exkluzivně
Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní dojmy z rozporuplného auta, které kombinuje jednoduchost a vyspělé technologie, přinášíme jako jedni z prvních v Česku.
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Jan Majurník

U tesel je vždycky všechno „tak trochu jinak“. „Číslo tři“ tak nemá ani klasický klíč, místo něj jsme dostali černou kartičku, která rozměry připomíná kreditku. Tu stačí přiložit k prostřednímu sloupku a vůz se kompletně odemkne.

I otevírání je netradiční, to se provádí tlačítkem na bočních výplních: po zmáčknutí se pootevře okno a dveře odskočí. Pokud by elektronika selhala, má posádka k dispozici manuální kliky, ty však výrobce doporučuje používat jen v případně nouze, protože hrozí poškození stahovacího mechanismu okna.

Tesla Model 3

První dojem z interiéru je hodně rozporuplný. Minimalistické pojetí zaujme, na vodorovnými linkami vyrýsované palubce, která zrovna nekypí robustností, hraje prim obří 15palcová středová dotyková obrazovka. Ta slouží jako ovládací a zobrazovací centrum skoro všeho, od nastavení vozu přes navigaci, klimatizaci a rychloměr až po parkovací kameru. 

Je tam skoro všechno a to je vlastně jedna z nevýhod, protože musíte některé funkce složitě hledat. Adaptace na rozhraní nezabere čtvrt hodiny jako u běžných systémů, ale trvá klidně několik dnů, než objevíte všechna zákoutí. Stylově funguje rozvod vzduchu ventilace, na dotykovém tabletu si můžete přesně nasměrovat jeho tok. Obří displej zrcadlí také navigaci, ale abyste ji u nás mohli využívat, musí být auto neustále připojené k internetu.

Pod centrálním panelem jsou nabíjecí konektory pro Apple a USB-C pro ostatní zařízení, takže mobil na ně jednoduše napíchnete.

Místa vepředu je dost, především spolujezdec si bude moci komfortně natáhnout nohy, protože jim nepřekáží pohonné ústrojí. Vzadu budou mít pohodlí spíše děti nebo lidé menšího vzrůstu. Díky elektropohonu může pětimístné auto nabídnout rovnou dva elektricky otevíratelné kufry.

Dětský volant, vyspělá technika a slušný dojezd

Nenápadný autosalon na Praze 10, kde se běžně prodávají elektrické fiaty a upravují softwary v autech, elektromobilech a kamionech, přivezl do Česka Teslu Model 3 ještě před tím, než dostala evropskou homologaci.

Auto vyrobené v roce 2017 je v provedení s pohonem zadních kol. Z Kalifornie čerstvě importovaný vůz měl ještě původní registrační značky, platné pojištění i doklady, a tak jsme se opatrně vymotali ze showroomu a vyrazili na silnice.

Tesla Model 3

První metry se nesly v duchu opatrného seznamování, zpočátku nám vadil maličký volant, připomínající spíše dětskou hračku, do ruky ovšem nakonec padne dobře. Na obou ramenech se nacházejí dva víceúčelové ovladače, kterými se nastavuje poloha sloupku řízení, zpětných zrcátek, reguluje hlasitost nebo rychlost vozu při jízdě na tempomat.

Přijíždíme na první křižovatku a poznáváme sílu rekuperace, která částečně nahrazuje brzdy a dobíjí akumulátory. Projíždíme Prahou a pozorujeme okolí: Model 3 je tu opravdovým exotem, o kterém se navíc hodně mluví. Očekávali jsme zvídavé pohledy okolí, nicméně až na pár nadšenců si nás nikdo nevšímal, bílá tesla zkrátka zapadla v šedi metropole. Subjektivně zhodnoceno: „trojka“ svým vzhledem kromě jinakosti nic výjimečného nenabídne. Zajímavé nápady, které zvýrazňují ostatní modely značky, tu nenajdeme. Proporce jsou trochu podivně nevyvážené, předek připomíná kačera a silueta má k ladnosti daleko. Otázkou je, zda je to záměr, nebo zdůraznění lidovosti aktuálně nejlevnější tesly.

Sedadla napoprvé nezanechala dobrý dojem, nicméně po několika ujetých kilometrech se nám v nich začalo líbit a příjemně jsme se uvelebili.

Prostor kolem auta hlídají kamery, které na displeji vykreslují ostatní auta, umí dokonce rozeznat kamiony nebo dodávky a vizualizovat jejich pohyby v jízdním pruhu. Jelikož jde o severoamerickou specifikaci, přibližující zpětná zrcátka částečně zkreslují odraz. Zadní část Modelu 3 je zase zvednutá nahoru, takže dozadu máte omezený výhled.

Slušný dojezd

Dostali jsme se konečně mimo město a šlápli autu na krk. Čekali jsme, že dojezd začne kvapem ubývat, ale tesla nás překvapila. Podle slov majitele se dá s autem reálně ujet kolem 500 kilometrů (verze Long Range) na jedno nabití. Ovšem v tempu typickém pro elektromobily: žádné honičky a dovádění.

Pražský úpravce elektroaut Quantum Tuning připomíná, že elektromobily i hybridy jdou ještě poladit, například odemknout plnou kapacitu baterie nebo zvýšit výkon. Ve finále tak prý lze i ze sportovního BMW i8 dostat bezpečně přes 400 koní.

Výhoda elektromobilů spočívá v okamžité dostupnosti točivého momentu, takže akcelerace nastupuje prakticky okamžitě, proto svižný rozjezd z křižovatky nebo bezpečné předjíždění nedělá trojce problémy. V městských sprintech mezi semafory je tak malá tesla přebornice.

Pro dobíjení tohoto bílého kousku je nutné nasadit speciální přechodku, jelikož ve Spojených státech používají jiný typ dobíjecího konektoru. Auto si rozumí s ultrarychlými nabíječkami značky, se zhruba 30% nabitím auto hlásilo cenu za dobití „do plna“ necelých 18 eur, tedy zhruba 450 korun.

1. dubna 2016

Umění kompromisu

Motali jsme se Prahou a přemýšleli nad cenou. Individuální dovoz lehce ojetého vozu vyjde kolem 1,2 milionu korun. Jde o hraniční cenu: Model 3 na jednu stranu působí celkem lacině, řízení je často tupé, bez odezvy a všechno se ovládá prostřednictvím složitého tabletu. 

Jenže karta má rub i líc, musíme pochválit dobré karosářské zpracování, což není u severoamerických aut vždy stoprocentní a zrovna u Tesly bývá často kritizováno. Asi jsme potkali povedený kus (nebo už má vychytané mouchy).

Vestavěná technika je na vysoké úrovni, dojezd v reálných podmínkách slušný a jízdní komfort i odhlučnění překvapující. Několikrát se nám nechtěně povedlo v relativně vysoké rychlosti vymést díru, ovšem zánovní tlumiče si s výmolem poradily na jedničku. 

Je třeba také připomenout, že Tesla chce konkurovat prémiovým značkám; dokázala výrazně zpopularizovat elektromobilitu a přetáhnout zákazníky BMW nebo Mercedesu.

Ceny evropské specifikace začínají na 1,5 milionu korun a to je za takovou elektrickou hračku už poměrně hodně. Tesla minimálně v Americe prezentuje „číslo tři“ jako lidovku. Pod momentálně nejlevnější model značky se chystá ještě levnější vstupenka do světa Tesly, malý Model Y s cenovkou a velikostí Nissanu Leaf.

Aktuálně jsou v Evropě Modelu 3 konkurencí třeba Hyundai Kona, který stojí o čtvrt milionu méně, nabídne podobný dojezd a nápaditější zpracování, nebo  vycizelované BMW i3 za milion.

Náročnější zákazníci mohou sáhnout po přímé konkurenci Tesly, kterými jsou Jaguar I-Pace nebo Audi e-tron. Tato auta už stojí dva miliony, ale přinesou zase úplně jiný styl, propracovanější interiér a stabilitu zavedené značky.

Tesla Model 3 vyžaduje určité kompromisy a leccos jí musíte odpustit, evropské ceny také nejsou lidové a servisní síť řídká. Automobilka vizionáře Elona Muska chce Modelem 3 masivně elektrifikovat motoristy a vzhledem k severoamerické ceně i tamním státním dotacím má Tesla doma šanci, o úspěšnosti evropské mise však zatím trochu pochybujeme.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...