Respekt, ten opravdu mám, když obhlížím přes osm a půl metru dlouhé auto zaparkované v garáži a říkám si, že už jen vytočit se s ním na výjezdu z garáže nebude žádná legrace. Navíc na mě pochybovačně hledí mechanici, kteří auto čistili na test, a zaslechnu slova "jestli to odře, šéf ho zabije." Tím šéfem je ředitel největšího českého autocentra ojetých vozů, společnosti AAA Auto, James Anthony Denny, který dvě tyhle limuzíny vlastní.
Řidič je standardní příslušenství
"On je miluje, jsou jako jeho děti. Nikomu je zásadně nepůjčuje, pouze s řidičem. Divím se, že udělal výjimku," podivuje se jeden z automechaniků a s podezřením sleduje, jestli se mi podaří vůbec americké auto nastartovat. Naštěstí to jde lehce, s automaty (tady je páka pod volantem) mám hromadu zkušeností, parkovací brzda v podobě zašlapávacího pedálu vlevo od toho brzdového (spojku automat pochopitelně nemá) mě také nezaskočí.
luxusní jezevčíkProdloužený Lincoln Town Car Royale měří přes 8,5 Na osmimetrovou limuzínu stačí řidičský průkaz skupiny B, maximální váha je totiž 3,4 tuny. Dozadu se podle výrobce má vejít jen šest lidí, tři mohou sedět vepředu. Nechybí bar, tři DVD obrazovky a střešní zrcadlo i okno. Pronájem limuzíny s řidičem stojí v Česku od 4 000 Kč za dvě |
Nakládám kameramana a fotografa. V úzkých uličkách Kobylis mám opět problém s malým rejdem a na chvíli zablokuju při otáčení křižovatku, ostatní šoféři mají ovšem pro limuzínu pochopení a spíš zvědavě sledují, jak se ten slon otáčí. Když chci někam zahnout, musím si najet jako s náklaďákem, a počítat s tím, že předlouhé auto se za kabinou "neláme" jako třeba kamion, nemá ani natáčecí zadní kola. A taky je třeba hlídat si zadek, ten projíždí trochu v jiné stopě, takže hlavně nejet moc blízko u krajnic, abych nelízal pangejty.
Točit a fotit vyjíždíme za Prahu. Všichni si libujeme, oba umělci vzadu, já za volantem. Když totiž pominu popsané manévrovací problémy, řídí se i s posádkou maximálně 3,4 tuny těžká limuzína překvapivě svižně. Tichounký osmiválec 4,6 litru skoro neslyším, jen když přišlápnu plyn, ozve se zpod kapoty temné zahučení. Ale jede to krásně. Zrychlení mě udivuje, nikde jsem sice nenašel údaj o něm, ale auto rozhodně není líné, na 130 km/h se dostanu velmi rychle. Tachometr je ovšem hlavně v mílích (km jsou malé a níž), takže je třeba hlídat si svých 70 "miles per hour".
Řízení je přesné a lehké, jak se na vůz s poháněnou zadní nápravou sluší, čtyřstupňový automat řadí svižně a bez jakýchkoliv prodlev. Vůbec nemá problém bleskově podřadit, když se to po něm chce. To zjišťujeme, když na velkém parkovišti zkoušíme "krizový únik" před útočníky na celebrity, které bychom mohli vézt. Lincoln se sice v zatáčkách při prudkých manévrech naklání, ale je překvapivě stabilní, koneckonců má rozvor skoro jako autobus, takže do smyku nejde ani na šotolině, a to se opravdu snažím.
Osádka vzadu mými pokusy nijak přehnaně netrpí, stačí se držet madel u dveří, nelítají ani skleničky, vše je pevně uchycené. Limuzína se vzduchově odpruženým podvozkem je maximálně pohodlná, veškeré nerovnosti filtruje s grácií, což ovšem od takového auta čekáte.
Postupně objevuji další vychytávky, třeba výškově nastavitelný pedál brzdy. Můžu si ho posunout tak, jak je to pro nohu nejpohodlnější. Palubním počítačem s dotykovým displejem můžu ovládat dělící přepážku mezi kabinou a luxusním prostorem vzadu (aby celebrity měly klid na jednání nebo na zábavu), ale i rádio nebo klimatizaci.
Tohle všechno si ale pasažéři můžou samozřejmě regulovat i sami. Přepážka je téměř zvukotěsná, a tak nechybí interkom, aby se šofér s pasažéry mohl dorozumívat. Zvenčí vinylem potažená střecha je zevnitř ozdobená čalouněním, v němž vetkané LED diody navozují pocit jízdy pod hvězdnou oblohou, pro narcisy je pak uprostřed i velké zrcadlo, a pokud chce někdo kynout davům, může se vysunout ze střešního okna.
Aby byl komfort dokonalý, má limuzína dobře zásobený a chlazený bar s opravdovými sklenicemi, několik DVD s několika obrazovkami a výkonným audiosystémem. Prostě jako v obýváku, jenže pojízdném...
Spotřeba tanku
U auta, které jezdí jen při zvláštních příležitostech, není kolonka spotřeba zas až tak důležitá. Protože ji palubní počítač lincolnu počítá po americku v mpg, což jsou míle ujeté na jeden galon benzinu (asi čtyři litry), musíme si ji po dojezdu podle vzorečku přepočítat.
Při počátečním pojíždění po městě to bylo 3,5 mpg, tedy děsivých 67 litrů na 100 km, pak žízeň začala klesat na průměrných 26 litrů (9 mpg), a po ujetí asi 150 km se ustálila na 11,6 miles per gallon, tedy na 20,2 litrech. To je na osmiválcový skoro pětilitr táhnoucí tři tuny celkem přiměřená hodnota. Při setrvalé dálniční rychlosti kolem 130 km/h si lincoln vezme mezi 25 až 28 litry.
Podle výrobce však motor umí spalovat i biopalivo E85, které se začíná objevovat na mnoha čerpačkách i v Česku, a stojí zhruba o desetikorunu méně než natural 95.
Pronajměte si ji
Prodloužené limuzíny se dají v Česku pronajmout (vždy s řidičem) u několika firem, ceny se pohybují zhruba od 2 000 Kč za hodinu provozu, ovšem minimální doba pronájmu bývá dvě hodiny. Čím delší doba, tím větší sleva, takže kdybyste "limo" chtěli na dvanáctihodinovou svatbu, přišlo by vás to na 21 tisíc korun.
Luxusní auto se dá i koupit. S novým je to složitější, staví se na objednávku a v ceníku automobilky ho nenajdete; počítejte s cenou kolem 1,5 milionu korun, samozřejmě bez dopravy do Česka. Není ale problém pořídit si zánovní: v tuzemsku nabízejí třeba tři roky starého Lincolna stejného typu za milion korun, ovšem v USA ho pořídíte za necelých 600 tisíc korun, dalších maximálně padesát by stála doprava.
Lincoln Town Car Royale v číslech | |
motor | 4,6i, V8 |
max. výkon | 178 kW/4 900 ot. |
max. rychlost | 177 km/h |
převodovka | 4st. automatická |
počet míst | 3+6 |
délka a rozvor | 8 520 a 6 080 mm |
kola | 245/60/R16 |
cena v USA (r. v. 2007) | 590 000 Kč |
cena v ČR (r. v. 2007) | 1,1 mil. Kč |