Svezení s osmimetrovou limuzínou: luxusní obývák celebrit žere jako tank

Opravdové limuzíny známe z amerických filmů, ale pár jich jezdí i v Česku. Zkusili jsme, jak se takový kolos řídí, a zjistili, že za méně než 20 litrů na 100 km nejede.

Respekt, ten opravdu mám, když obhlížím přes osm a půl metru dlouhé auto zaparkované v garáži a říkám si, že už jen vytočit se s ním na výjezdu z garáže nebude žádná legrace. Navíc na mě pochybovačně hledí mechanici, kteří auto čistili na test, a zaslechnu slova "jestli to odře, šéf ho zabije." Tím šéfem je ředitel největšího českého autocentra ojetých vozů, společnosti AAA Auto, James Anthony Denny, který dvě tyhle limuzíny vlastní.

Lincoln Town Car Royale

Řidič je standardní příslušenství

"On je miluje, jsou jako jeho děti. Nikomu je zásadně nepůjčuje, pouze s řidičem. Divím se, že udělal výjimku," podivuje se jeden z automechaniků a s podezřením sleduje, jestli se mi podaří vůbec americké auto nastartovat. Naštěstí to jde lehce, s automaty (tady je páka pod volantem) mám hromadu zkušeností, parkovací brzda v podobě zašlapávacího pedálu vlevo od toho brzdového (spojku automat pochopitelně nemá) mě také nezaskočí.

Lincoln Town Car Royale

luxusní jezevčík

Prodloužený Lincoln Town Car Royale měří přes 8,5
metru, rozvor mezi nápravami je něco málo přes šest metrů.

Na osmimetrovou limuzínu stačí řidičský průkaz skupiny B, maximální váha je totiž 3,4 tuny.

Dozadu se podle výrobce má vejít jen šest lidí, tři mohou sedět vepředu.

Nechybí bar, tři DVD obrazovky a střešní zrcadlo i okno.

Pronájem limuzíny s řidičem stojí v Česku od 4 000 Kč za dvě
hodiny, na kratší dobu vám ji nepůjčí.

Ovšem vyjíždění se na jeden pokus nepodaří, v úzkém prostoru couvám a zase popojíždím dopředu. Hodí se parkovací kamera, jejíž černobílý obraz vidím na displeji, který skoro leží na podlaze, jinam se nevešel. I tak je to u auta z roku 2004 docela luxus. Asi načtyřikrát manévr zopakuju a konečně jsem venku. "V pohodě," zubí se mechanik, "jinak to tady nejde," říká mi tím, že nejsem žádné zvláštní dřevo.

Nakládám kameramana a fotografa. V úzkých uličkách Kobylis mám opět problém s malým rejdem a na chvíli zablokuju při otáčení křižovatku, ostatní šoféři mají ovšem pro limuzínu pochopení a spíš zvědavě sledují, jak se ten slon otáčí. Když chci někam zahnout, musím si najet jako s náklaďákem, a počítat s tím, že předlouhé auto se za kabinou "neláme" jako třeba kamion, nemá ani natáčecí zadní kola. A taky je třeba hlídat si zadek, ten projíždí trochu v jiné stopě, takže hlavně nejet moc blízko u krajnic, abych nelízal pangejty.

Točit a fotit vyjíždíme za Prahu. Všichni si libujeme, oba umělci vzadu, já za volantem. Když totiž pominu popsané manévrovací problémy, řídí se i s posádkou maximálně 3,4 tuny těžká limuzína překvapivě svižně. Tichounký osmiválec 4,6 litru skoro neslyším, jen když přišlápnu plyn, ozve se zpod kapoty temné zahučení. Ale jede to krásně. Zrychlení mě udivuje, nikde jsem sice nenašel údaj o něm, ale auto rozhodně není líné, na 130 km/h se dostanu velmi rychle. Tachometr je ovšem hlavně v mílích (km jsou malé a níž), takže je třeba hlídat si svých 70 "miles per hour".

Řízení je přesné a lehké, jak se na vůz s poháněnou zadní nápravou sluší, čtyřstupňový automat řadí svižně a bez jakýchkoliv prodlev. Vůbec nemá problém bleskově podřadit, když se to po něm chce. To zjišťujeme, když na velkém parkovišti zkoušíme "krizový únik" před útočníky na celebrity, které bychom mohli vézt. Lincoln se sice v zatáčkách při prudkých manévrech naklání, ale je překvapivě stabilní, koneckonců má rozvor skoro jako autobus, takže do smyku nejde ani na šotolině, a to se opravdu snažím.

Osádka vzadu mými pokusy nijak přehnaně netrpí, stačí se držet madel u dveří, nelítají ani skleničky, vše je pevně uchycené. Limuzína se vzduchově odpruženým podvozkem je maximálně pohodlná, veškeré nerovnosti filtruje s grácií, což ovšem od takového auta čekáte.

Lincoln Town Car Royale

Postupně objevuji další vychytávky, třeba výškově nastavitelný pedál brzdy. Můžu si ho posunout tak, jak je to pro nohu nejpohodlnější. Palubním počítačem s dotykovým displejem můžu ovládat dělící přepážku mezi kabinou a luxusním prostorem vzadu (aby celebrity měly klid na jednání nebo na zábavu), ale i rádio nebo klimatizaci.

Tohle všechno si ale pasažéři můžou samozřejmě regulovat i sami. Přepážka je téměř zvukotěsná, a tak nechybí interkom, aby se šofér s pasažéry mohl dorozumívat. Zvenčí vinylem potažená střecha je zevnitř ozdobená čalouněním, v němž vetkané LED diody navozují pocit jízdy pod hvězdnou oblohou, pro narcisy je pak uprostřed i velké zrcadlo, a pokud chce někdo kynout davům, může se vysunout ze střešního okna.

Aby byl komfort dokonalý, má limuzína dobře zásobený a chlazený bar s opravdovými sklenicemi, několik DVD s několika obrazovkami a výkonným audiosystémem. Prostě jako v obýváku, jenže pojízdném...

Spotřeba tanku

U auta, které jezdí jen při zvláštních příležitostech, není kolonka spotřeba zas až tak důležitá. Protože ji palubní počítač lincolnu počítá po americku v mpg, což jsou míle ujeté na jeden galon benzinu (asi čtyři litry), musíme si ji po dojezdu podle vzorečku přepočítat.

Lincoln Town Car Royale

Při počátečním pojíždění po městě to bylo 3,5 mpg, tedy děsivých 67 litrů na 100 km, pak žízeň začala klesat na průměrných 26 litrů (9 mpg), a po ujetí asi 150 km se ustálila na 11,6 miles per gallon, tedy na 20,2 litrech. To je na osmiválcový skoro pětilitr táhnoucí tři tuny celkem přiměřená hodnota. Při setrvalé dálniční rychlosti kolem 130 km/h si lincoln vezme mezi 25 až 28 litry.

Podle výrobce však motor umí spalovat i biopalivo E85, které se začíná objevovat na mnoha čerpačkách i v Česku, a stojí zhruba o desetikorunu méně než natural 95.

Pronajměte si ji

Prodloužené limuzíny se dají v Česku pronajmout (vždy s řidičem) u několika firem, ceny se pohybují zhruba od 2 000 Kč za hodinu provozu, ovšem minimální doba pronájmu bývá dvě hodiny. Čím delší doba, tím větší sleva, takže kdybyste "limo" chtěli na dvanáctihodinovou svatbu, přišlo by vás to na 21 tisíc korun.

Luxusní auto se dá i koupit. S novým je to složitější, staví se na objednávku a v ceníku automobilky ho nenajdete; počítejte s cenou kolem 1,5 milionu korun, samozřejmě bez dopravy do Česka. Není ale problém pořídit si zánovní: v tuzemsku nabízejí třeba tři roky starého Lincolna stejného typu za milion korun, ovšem v USA ho pořídíte za necelých 600 tisíc korun, dalších maximálně padesát by stála doprava.

Lincoln Town Car Royale v číslech
motor 4,6i, V8
max. výkon 178 kW/4 900 ot.
max. rychlost 177 km/h
převodovka 4st. automatická
počet míst 3+6
délka a rozvor 8 520 a 6 080 mm
kola 245/60/R16
cena v USA (r. v. 2007) 590 000 Kč
cena v ČR (r. v. 2007) 1,1 mil. Kč

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...