Suzuki Swift: nenápadný, ale spolehlivý služebník

  20:37aktualizováno  20:37
2. 2. 2000 - Chladná rozumová úvaha obvykle bývá na počátku zájmu o jetý Suzuki Swift. Japonec z velmi žádané kategorie malých vozů je provozně nenáročný, nadprůměrně spolehlivý, a přestože se ve své nejpůvodnější verzi s litrovým motorem představil už v roce 1983 a dál na kabátu doznal jen nepřevratných úprav, zůstává vzhledem pořád přijatelný. Pro to všechno ho zájemci vyhledávají většinou cíleně, jen zřídkakdy pro celkově jednoduchý a nenápadný automobil vzplane náhodný kupec.
Exempláře nejstaršího modelu do první modernizace v roce 1988 jsou v přijatelném stavu k mání za 15 000 až 30 000 korun, zatímco novější provedení začíná zhruba na padesátitisícové hranici. Perspektivnější auta třeba ročníku 1993 (druhou modernizaci přinesl rok 1991) lze už i v kufrové verzi sehnat asi za 80 000 a swift po další úpravě vizáže v roce 1996 stojí kolem 120 000 korun. Zánovní sedan, dejme tomu ročníku 1998, se vejde pod 160 000 korun. Při zájmu o jetý Suzuki Swift je dobré prověřit kvalitu případné klempířské opravy. Mnohé, zvláště starší vozy se totiž do tuzemska dostaly ze západní Evropy po haváriích a do kompaktní karoserie se nárazy mohly přenést víc než se na první dojem může zdát. Tříválcové litrové motory mívají vůle na klikovém hřídeli a jsou hlučnější. K typickým bolestem patří vůle na přední nápravě, předčasně korodující výfuky a u prvních modelů do ročníku 1988 také koroze nosných dílů. Výhrady lze mít k tužšímu řazení a ke spojce náchylné k poruchám. Majitel se musí smířit také se skromnějším interiérem, jehož plasty působí laciným dojmem, sem tam něco zavrže a ani sedačky nejsou zásluhou nižších opěradel nejpohodlnější a nejbezpečnější. Do ročníku 1992 měl typ problémy s usazením a těsněním dveří. Kdo se smíří s menším kufrem u vozu se šikmou zádí, je naopak i při vyšším vzrůstu poměrně spokojen s prostorem kabiny. K dalším přednostem vozu patří kromě už zmíněné a dominující úspornosti v údržbě i spotřebě také výborné jízdní vlastnosti a technická spolehlivost, když třeba ve statistikách německého TÜV je Suzuki Swift ve všech věkových kategoriích nad průměrem srovnatelných vozů. K přednostem swiftu patří i možnost volby tří-, čtyř- i pětidveřových karosářských variant, z nichž lepší než se šikmou zádí je sedan, ve výrobě byl i kabriolet. Z motorů je pro běžné cestování podle názoru odborníků nejvhodnější obyčejný 1.3, se kterým lze jezdit se spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů. Agregát 1.0 je výkonem poměrně slabý, stokoňové pohony 1.3 16V nebo 1.6 16V s téměř 190kilometrovou maximální rychlostí potěší spíš mladší řidiče.

MINUSY
* koroze, a to zvlášť u vozů do roku 1988
* hlučné motory, zejména tříválce 1.0, tužší převody
* předčasně korodující výfuky
* vůle přední nápravy
* skromná výbava hlavně u vozů koupených v tuzemsku
* slabý věnec volantu
* laciným dojmem působící interiér, pazvuky v interiéru
* k poškození náchylné rozvodové řemeny zvlášť u starších ročníků, praskající klínový řemen
* horší výrobní zpracování
* méně pohodlné sedačky
* nepřesné slícování dílů
* malý zavazadlový prostor u vozu se šikmou zádí

PLUSY
* relativně nízká cena ojetin
* nenáročný provoz, úsporné motory
* dobré jízdní vlastnosti
* vzhledem ke kategorii vozu prostorná kabina
* jednoduchá a robustní technika
* solidní vzhled i nadprůměrná spolehlivost
* vysoký výkon u verze 1.3 GTi (74 kW - 101 k)

Největší konkurenti

Suzuki Swift 1.3 ve třídveřovém provedení a ročníku výroby 1991 stojí zhruba 65 000 korun a stejně starou konkurenci mu tvoří hlavně Ford Fiesta za 65 000, Fiat Uno za 55 000, Renault Clio za 80 000, Mitsubishi Colt za 75 000, Toyota Starlet za 75 000, Opel Corsa za 50 000, Volkswagen Polo za 65 000 a Škoda Favorit za 50 000 korun.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování...

Najdete na iDNES.cz