Pátek 30. července 2021, svátek má Bořivoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. července 2021 Bořivoj

SSangyong je zpátky v Česku. Malé SUV Tivoli je hezké a levné

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus, největší šanci u zákazníků bude mít určitě pohledné malé SUV s italským designem i jménem. Malé Tivoli za příjemnou cenu má našlápnuto na prodejní úspěch. Dojem kazí jen automatická převodovka.

Tivoli měří 4,2 metru a s rozvorem 2,6 m patří k největším ve své třídě. Nabízí prostornou kabinu, velkorysou pro čtyři dospělé cestující, i ti na zadních sedadlech mají pro nohy a hlavy dostatek místa. | foto: Martin Šidlákpro iDNES.cz

Zelí kimchi s tagliatelle na kari, to by byla mňamka, nad níž byste asi zaplakali. Ale když se smíchá korejský základ s italským a indickým kořením v automobilovém průmyslu, může to fungovat velmi dobře. Jako SsangYong Tivoli. Výrobek nejstarší korejské automobilky, která dnes patří indickému koncernu Mahindra, stejně jako italské studio Pininfarina, jež se podílelo na designu novinky. 

Tivoli

Tivoli je město přibližně 30 kilometrů východně od Říma. Bylo oblíbeným letním letoviskem movitých Římanů, papežů, kardinálů i římské šlechty, kteří zde stavěli své honosné vily. Nejslavnější je 

Villa d´Este ze 16. století, která je obklopena renesanční zahradou s terasami, sochami, fontánami a vodotrysky.

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus: poprvé se k nám podívala v 90. letech a pak po roce 2004. Auta měla bytelná, ale s hodně extravagantním vzhledem, což byl asi problém. Novinka pojmenovaná po italském městě Tivoli je už italsky elegantní. Tvar zadních světel sice dost připomíná lancii, ale auto je svébytným designérským dílem. Vzhled ještě můžete vylepšit třeba objednáním až osmnáctipalcových kol, odlišně lakované střechy nebo barevných pruhů na kapotě.

Tivoli nezaostává za konkurencí, není to levné asijské auto se zastaralou technikou. Verze s pohonem všech kol má vzadu standardně víceprvkovou nápravu. Systém 4x4 je řízen elektromagnetickou spojkou, která za běžných podmínek posílá výkon na přední kola a ta zadní připojuje podle potřeby automaticky – má ale i funkci Lock, umožňující pevně „zamknout“ čtyřkolku v poměru 50:50. Takže tam, kde konkurenti uvíznou v blátě nebo sněhu, tivoli jede dál.

Fotogalerie

Sofistikovaná náprava u čtyřkolky pracovala nad očekávání. Nerovnosti tlumí podvozek bez větších výtek, snad jen občas slyšíte hluk od tlumičů, což by mohla řešit menší kola s vyšším profilem, než byla 18“ na testovaném voze. Jinak je interiér dobře odhlučněný i ze strany od motoru, což je další příjemné překvapení.

Tivoli se cítí dobře ve městě nebo naopak v lehčím terénu, na ostřejší jízdu v zatáčkách není úplně stavěné a jeho přirozená nedotáčivost je cítit. Benzinová 1.6 o výkonu 94 kW je sice papírově hodně výkonná, ale oproti konkurenci má vcelku nízký maximální točivý moment: 160 Nm.

Výkonová špička je tak hodně vysoko, což si nerozumí s automatickou šestistupňovou převodovkou. Ta je největší slabinou vozu. Na rovině a při klidné jízdě docela funguje, ale když chcete, byť v mírném kopečku, přidat třeba na konci vesnice či při předjíždění, šlápnete na plyn – a nic se nestane. Automat váhá a s cuknutím přeřadí až s velkým zpožděním. Je proto třeba podřadit manuálně.

SsangYong Tivoli: interiér je pohledný, hezký je dobře tvarovaný volant i...

SsangYong Tivoli: interiér je pohledný, hezký je dobře tvarovaný volant i přístrojový štít s dvěma výraznými kruhovými budíky.

Auto v téhle konfiguraci ani neoslní vysokou papírovou spotřebou. Tam, kde třeba Peugeot 2008 1.2 96 kW slibuje 5,1 litru na 100 kilometrů, tivoli udává 8,4 litru. Na rozdíl od jiných je to ale údaj reálný, jezdili jsme za 8,6 litru.

Zajímavá cena

SsangYong Tivoli

1.6 e-XGI AT 4x4

  • Motor: čtyřválcový benzinový
  • Maximální výkon: 94 kW/128 k
  • Maximální rychlost: 160 km/h
  • Převodovka: 6stupňová automatická
  • Průměrná spotřeba udaná/v testu: 8,4/8,6 l
  • Délka/šířka: 4 195/1 795 mm
  • Výška/rozvor: 1 590/2 600 mm
  • Zavazadlový prostor: 327 l
  • Zákl. cena 1.6 e-XGI 2WD: 349 900 Kč
  • Cena testovaného vozu: 532 400 Kč

Některé cenové kombinace tivoli jsou velmi zajímavé. Začíná na 350 tisících za předokolku s manuálem a testovanou 1.6. Základní výbava je však velmi střídmá. Manuální klimatizace sice nechybí, ale nedostanete třeba ani rádio. Logičtější volbou by byl aspoň druhý stupeň výbavy, který to vše obsahuje, stejně jako třeba bluetooth handsfree či přední mlhovky – za 380 tisíc. Jen málo konkurentů je levnějších (Renault Captur 96 kW za 343 tisíc korun). Většina soupeřů má ovšem základní cenu vyšší než tivoli.

Stejně jako u nich si u ssangyongu citelně připlatíte za pohon všech kol. Sám o sobě sice stojí 34 tisíc korun, můžete ho však mít pouze s automatem za dalších 30 tisíc. Podobnou částku dáte za čtyřkolku třeba i u Suzuki Vitara (jen bez automatu). Konkurence s výjimkou zmíněné vitary, Mazdy CX-3 a Volkswagenu T-Roc pohon všech kol nenabídne, a i tyto tři vozy by ve srovnatelné konkurenci byly dražší.

Ještě lepší poměr cena/výkon pak nabídne tivoli u dieselu 1.6 e-XDI 85 kW, kde s automatem a čtyřkolkou zaplatíte ve stupni výbavy DLX s dvouzónovou automatickou klimatizací a předními i zadními parkovacími senzory 554 700 korun. Zkrátka: tivoli je prostorné a ne moc drahé auto s neokoukaným zevnějškem, který se vymyká průměru třídy malých SUV. Je to dobrý pokus, jak se uchytit na trhu, který se zdál být už rozebraný.

SsangYong Tivoli
Autoři:
  • Nejčtenější

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Drsňák do terénu, pracant do lesa, elegán do města. Srovnali jsme japonské pick-upy

Premium Pick-upy nemusejí být jen pracovní stroje. Mohou také představovat způsob, jak si do života dodat chybějící porci...

Americký sen? Ani náhodou, tohle auto je evropské. Přesto skvělé

O Highlanderu jste možná slyšeli, že to je velké „americké SUV“. Což znamená houpavé, neohrabané auto pro rodinné...

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Jak vybrat Fabii HTP. Našli jsme perspektivní kus, ale bez klimatizace

Premium Škoda Fabia první generace byla první moderní malou škodovkou, a ještě dnes má co nabídnout. Dostala však také pár...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...