Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

SSangyong je zpátky v Česku. Malé SUV Tivoli je hezké a levné

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus, největší šanci u zákazníků bude mít určitě pohledné malé SUV s italským designem i jménem. Malé Tivoli za příjemnou cenu má našlápnuto na prodejní úspěch. Dojem kazí jen automatická převodovka.

Tivoli měří 4,2 metru a s rozvorem 2,6 m patří k největším ve své třídě. Nabízí prostornou kabinu, velkorysou pro čtyři dospělé cestující, i ti na zadních sedadlech mají pro nohy a hlavy dostatek místa. | foto: Martin Šidlákpro iDNES.cz

Zelí kimchi s tagliatelle na kari, to by byla mňamka, nad níž byste asi zaplakali. Ale když se smíchá korejský základ s italským a indickým kořením v automobilovém průmyslu, může to fungovat velmi dobře. Jako SsangYong Tivoli. Výrobek nejstarší korejské automobilky, která dnes patří indickému koncernu Mahindra, stejně jako italské studio Pininfarina, jež se podílelo na designu novinky. 

Tivoli

Tivoli je město přibližně 30 kilometrů východně od Říma. Bylo oblíbeným letním letoviskem movitých Římanů, papežů, kardinálů i římské šlechty, kteří zde stavěli své honosné vily. Nejslavnější je 

Villa d´Este ze 16. století, která je obklopena renesanční zahradou s terasami, sochami, fontánami a vodotrysky.

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus: poprvé se k nám podívala v 90. letech a pak po roce 2004. Auta měla bytelná, ale s hodně extravagantním vzhledem, což byl asi problém. Novinka pojmenovaná po italském městě Tivoli je už italsky elegantní. Tvar zadních světel sice dost připomíná lancii, ale auto je svébytným designérským dílem. Vzhled ještě můžete vylepšit třeba objednáním až osmnáctipalcových kol, odlišně lakované střechy nebo barevných pruhů na kapotě.

Tivoli nezaostává za konkurencí, není to levné asijské auto se zastaralou technikou. Verze s pohonem všech kol má vzadu standardně víceprvkovou nápravu. Systém 4x4 je řízen elektromagnetickou spojkou, která za běžných podmínek posílá výkon na přední kola a ta zadní připojuje podle potřeby automaticky – má ale i funkci Lock, umožňující pevně „zamknout“ čtyřkolku v poměru 50:50. Takže tam, kde konkurenti uvíznou v blátě nebo sněhu, tivoli jede dál.

Fotogalerie

Sofistikovaná náprava u čtyřkolky pracovala nad očekávání. Nerovnosti tlumí podvozek bez větších výtek, snad jen občas slyšíte hluk od tlumičů, což by mohla řešit menší kola s vyšším profilem, než byla 18“ na testovaném voze. Jinak je interiér dobře odhlučněný i ze strany od motoru, což je další příjemné překvapení.

Tivoli se cítí dobře ve městě nebo naopak v lehčím terénu, na ostřejší jízdu v zatáčkách není úplně stavěné a jeho přirozená nedotáčivost je cítit. Benzinová 1.6 o výkonu 94 kW je sice papírově hodně výkonná, ale oproti konkurenci má vcelku nízký maximální točivý moment: 160 Nm.

Výkonová špička je tak hodně vysoko, což si nerozumí s automatickou šestistupňovou převodovkou. Ta je největší slabinou vozu. Na rovině a při klidné jízdě docela funguje, ale když chcete, byť v mírném kopečku, přidat třeba na konci vesnice či při předjíždění, šlápnete na plyn – a nic se nestane. Automat váhá a s cuknutím přeřadí až s velkým zpožděním. Je proto třeba podřadit manuálně.

SsangYong Tivoli: interiér je pohledný, hezký je dobře tvarovaný volant i...

SsangYong Tivoli: interiér je pohledný, hezký je dobře tvarovaný volant i přístrojový štít s dvěma výraznými kruhovými budíky.

Auto v téhle konfiguraci ani neoslní vysokou papírovou spotřebou. Tam, kde třeba Peugeot 2008 1.2 96 kW slibuje 5,1 litru na 100 kilometrů, tivoli udává 8,4 litru. Na rozdíl od jiných je to ale údaj reálný, jezdili jsme za 8,6 litru.

Zajímavá cena

SsangYong Tivoli

1.6 e-XGI AT 4x4

  • Motor: čtyřválcový benzinový
  • Maximální výkon: 94 kW/128 k
  • Maximální rychlost: 160 km/h
  • Převodovka: 6stupňová automatická
  • Průměrná spotřeba udaná/v testu: 8,4/8,6 l
  • Délka/šířka: 4 195/1 795 mm
  • Výška/rozvor: 1 590/2 600 mm
  • Zavazadlový prostor: 327 l
  • Zákl. cena 1.6 e-XGI 2WD: 349 900 Kč
  • Cena testovaného vozu: 532 400 Kč

Některé cenové kombinace tivoli jsou velmi zajímavé. Začíná na 350 tisících za předokolku s manuálem a testovanou 1.6. Základní výbava je však velmi střídmá. Manuální klimatizace sice nechybí, ale nedostanete třeba ani rádio. Logičtější volbou by byl aspoň druhý stupeň výbavy, který to vše obsahuje, stejně jako třeba bluetooth handsfree či přední mlhovky – za 380 tisíc. Jen málo konkurentů je levnějších (Renault Captur 96 kW za 343 tisíc korun). Většina soupeřů má ovšem základní cenu vyšší než tivoli.

Stejně jako u nich si u ssangyongu citelně připlatíte za pohon všech kol. Sám o sobě sice stojí 34 tisíc korun, můžete ho však mít pouze s automatem za dalších 30 tisíc. Podobnou částku dáte za čtyřkolku třeba i u Suzuki Vitara (jen bez automatu). Konkurence s výjimkou zmíněné vitary, Mazdy CX-3 a Volkswagenu T-Roc pohon všech kol nenabídne, a i tyto tři vozy by ve srovnatelné konkurenci byly dražší.

Ještě lepší poměr cena/výkon pak nabídne tivoli u dieselu 1.6 e-XDI 85 kW, kde s automatem a čtyřkolkou zaplatíte ve stupni výbavy DLX s dvouzónovou automatickou klimatizací a předními i zadními parkovacími senzory 554 700 korun. Zkrátka: tivoli je prostorné a ne moc drahé auto s neokoukaným zevnějškem, který se vymyká průměru třídy malých SUV. Je to dobrý pokus, jak se uchytit na trhu, který se zdál být už rozebraný.

SsangYong Tivoli
Autoři:
  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Dolování rychlosti ze závodních GT. Jak záleží na nastavení auta i hmotnosti jezdce

Premium Můžete být sebelepší závodník, ale když nesedíte ve správně nastaveném autě, výsledek se většinou nedostaví. A protože...

Kabrio pro radost za dva platy: americký koráb je překvapivě dobrá volba

Jezdili jsme už vším, co má kola, propadli kouzlu veteránů, offroadů i italských alf, a protože už na nás v redakci...

Jak vybrat Fabii HTP. Našli jsme perspektivní kus, ale bez klimatizace

Premium Škoda Fabia první generace byla první moderní malou škodovkou, a ještě dnes má co nabídnout. Dostala však také pár...

Americký sen? Ani náhodou, tohle auto je evropské. Přesto skvělé

O Highlanderu jste možná slyšeli, že to je velké „americké SUV“. Což znamená houpavé, neohrabané auto pro rodinné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...