Neotřelá volba pro automobilové labužníky: Ssangyong Rexton

  12:37aktualizováno  12:37
Na první pohled vás tento asijský obr ničím neohromí. Naopak, spíš vzbuzuje nedůvěru. Má zastaralý design, interiér z 80.let minulého století a prapodivnou cenu. Ale stačil jeden týden a naše předsudky šly stranou. Tento exot má totiž dobrý podvozek, famózní dvoulitr a nakonec i skvělou cenu.

Ssangyong Rexton | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro mě osobně je to největší překvapení posledního roku. Když testovací auto přivezl kolega, nevěřil jsem ssangyongu ani minutu. Zastaralý design, legrační křídlo pátých dveří na způsob tuningu z tržnice i mírný závan plastů z interiéru či jejich občasné nezačištěné hrany (na místech, kam není vidět), to rozhodně nebudilo dobrý dojem. A taky ten divný název.

Po týdnu soužití jsem však úplně obrátil a všechny mé obavy se ukázaly jako bezvýznamné. Hlavní je, že auto velikosti Toyoty LandCruiser nebo Jeepu Grand Cherokee má skvělý motor, fajn podvozek a v měřítku třídy i výbornou cenu.

Ssangyong Rexton

Když jsem jen zběžně nahlédl do ceníku, vyděsil jsem se: 820 tisíc korun za vůz neznámé značky, byť skoro 4,8 metru dlouhý ? Za ty peníze přece koupím třeba renomovaný Hyundai Santa Fe ve slušné výbavě. Jenže jak se ukázalo, rexton je jiné auto. Je to totiž offroad na poctivém rámu, stejně jako třeba Jeep Wrangler nebo Nissan Pathfinder.

Rám se ovšem kombinuje s tuhou zadní nápravou jen v nižší ze dvou výbav, v naší vyšší už je osmiprvková zadní náprava, takže funguje překvapivě dobře i na silnici. Vepředu má rexton lichoběžníková ramena, což je pro offroad lepší než klasické zavěšení McPherson. Redukční převodovka zase zaručí možnost pomalé jízdy s dostatkem "krouťáku" i v terénu, kde oceníte i hodně nadprůměrnou světlou výšku 26 centimetrů.

A rozbité cesty? Ty rexton doslova miluje. Na svých obřích kolech přeskáče všechny díry jako pravý offroad. Čím rychleji, tím více plujete jako na polštáři.

Ssangyong Rexton
Ssangyong Rexton

To vše zcela mění pohled na jeho cenu. Rexton je totiž minimálně o 200 tisíc levnější než zmíněná konkurence nebo velká terénní SUV jako třeba VW Touareg. A přitom motor tohoto stroje si s turbodiesely VW nezadá. Reklamám automobilek obvykle nevěřím, ale tady bych věřil i tomu, že motor skutečně ladili tak, aby měl skvělý zátah v nízkých otáčkách (prý kvůli jihokorejským silnicím, plným serpentin a ostrých stoupání).

On totiž funguje vážně výborně. Z klasického objemu dvou litrů vytěžili konstruktéři nadprůměrných 114 kilowattů, které auto vystřelí jak z praku a hravě jej přinutí jet maximální povolenou rychlostí. Při ní točí motor 2 800 otáček, lehce jede i stošedesátkou (3 000 ot.).

Fotogalerie

Plně naložený sedmimístný rexton se nezadýchá ani v dálničních stoupáních. Když přišlápnete, jednoduše prostě táhne dál.

Korejci překvapivě nelžou o spotřebě jako jiné značky. Slibují průměrných 9,4 litru, jezdili jsme za 10. To je na takového mastodonta celkem fajn.

Temperament netlumí ani pětistupňový automat od Mercedesu. Počtem rychlostí se sice nemůže rovnat moderní konkurenci, funkčně však nezaostává v ničem. Řadí tak hladce, že o tom vůbec nevíte. A hlavně: devět z deseti mechaniků, kteří se na převodovky specializují, vám na něj bude přísahat, co se týče kvality provedení a výdrže.

Interiér je, pravda, trochu de mode. Ale nic strašného to není. Typický je pohled na palubní desku, uprostřed níž trůní klasické digitálky v samostatném rámečku, přesně jak to dělávali Japonci před patnácti lety. A chybí i palubní počítač, stejně jako donedávna v japonských vozech. Tlačítka ovládání rádia na volantu jsou jako z "osmdesátek", ale jde o moc hezké retro. Malinko horší je pouze výškově stavitelný volant, ale problém najít ideální pozici za volantem jsme v praxi neměli.

Ssangyong Rexton

Daní za rámovou konstrukci je trochu stísněný interiér na místě řidiče i vzadu. Dvě sklápěcí sedačky v kufru jsou dobré jen pro děti, dospělí nemají kam dát nohy. Zato se sedí hodně vysoko, to je pro rámové offroady také typické, stejně jako větší náklony v zatáčkách. Ale opět žádná hrůza. V rextonu vůbec nehledejte elektronické funkce typu hlídače jízdních pruhů, ale třeba vyhřívání sedaček ani USB port pro přehrávání hudby nechybí.

Ssangyong Rexton

motor: turbodiesel 2.0 l
max. výkon: 114 kW/3 400-4 000 ot.
max. točivý moment: 360 Nm/1 500-2 800 ot.
prům. spotřeba: 9,2/10 l/100 km
rozměry: 4 755/1 840/1 900/2 835 (délka/výška/šířka/rozvor v mm)
světlá výška: 260 mm

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování...

Obrodu Seatu vede italský miláček štěstěny. Má namířeno na vrchol

Luca De Meo

Kariéru snů má za sebou a ve dvaapadesáti letech je mezi kapitány automobilek v podstatě dorostencem. Charismatický...

Při balení na lyže dbejte na bezpečnost. Ideální je kombík s okýnkem

Zkoušeli jsme, do kterého auta nejlépe naložíme bagáž na lyžovačku.

Čtvery lyže, k nim přezkáče, helmy, výbava a další lyžařské propriety. Trocha proviantu a oblečení na prodloužený...

Najdete na iDNES.cz