Svezli jsme se v unikátním českém prototypu. Yeti jako pick-up

Exkluzivně aktualizováno 
Yetiho v tom bílém pick-upu pozná každý, ale se sériovým autem má to auto zvenčí společnou jen kapotu. Všechno ostatní museli vyrobit znovu, nebo aspoň dost upravit. V prototypu, který byl před nedávnem překvapením autosalonu v Lipsku, nás nechali svézt. BT Etape, jak se Škoda Yeti přestavěná na stylový pick-up jmenuje, je novým konceptem české firmy z Milovic.

Zatím můžu jet jen padesátkou, tak už to u konceptů vytažených na silnici bývá. Víc nenechají šlápnout na plyn ani automobilky, které mají se stavbou prototypů zkušenosti. A v Benetu nejsou v tomto ohledu rozhodně žádná ořezávátka.

Staví totiž takzvané "showcary", jak se těm unikátním kouskům na předvádění, ne na ježdění, říká, pro mladoboleslavskou automobilku. Například jeden z prototypů předchůdce Škody Rapidu jménem MissionL anebo bláznivé prototypy, kterými se prezentuje na tradičním tuningovém srazu Wörthersee. Třeba auto, které se otvírá vejpůl.

Auto pro volný čas

Vlastní koncepty si staví automobilky, aby ukázaly, kam směřují jejich myšlenky, co možná plánují nebo co umí vytvořit. Někdy je to pohled do budoucnosti, jindy stylistické cvičení, aby se designéři "nenudili". A samozřejmě se chtějí se svými výtvory pochlubit. Nejlépe na světovém autosalonu.

Tak si to naplánoval i Benet, dodavatel plastových dílů pro Škodu a ladičská firma, která by se ráda stala dvorním úpravcem škodováckých modelů.

Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape

Etape není klasický pracovní pick-up. Na vození nářadí a písku je moc nóbl. Je to představa designérů o autě pro volný čas pro aktivní sportovce. Škoda je v očích veřejnosti spjata na nejvyšší úrovni s hokejem a cyklistikou. Právě proto jméno Etape. Má taky značit novou etapu ve směřování Benetu.

"Chceme inspirovat firmy, aby si taková speciální auta nechaly stavět pro svou prezentaci," vysvětluje důvod vzniku BT Etape Daniela Zemanová z Benetu. A samozřejmě o sobě milovická firma chce dát vědět.

Fotogalerie

Svým pojetím yetiho se chtěla pochlubit, co umí. A třeba se už příští rok prodere na ženevský autosalon mezi světové automobilky, tuningové firmy a stylistická studia. Ženeva je vysněný cíl a právě etape má být jedním ze stupínků na vyhlášený autosalon.

Česká firma už poslala do Ženevy přihlášku, teď musí jen doufat, že pro ni na výstavišti Palexpo bude místo a pořadatelé ji vyberou. Prý se někdy místa pro nováčky dokonce losují. Návštěvník výstavy, jenž do Ženevy jezdí pravidelně, musí uznat, že by tam tenhle český prototyp ostudu nedělal. Stačí vzpomenout na příšernosti, které tam vozí někteří tuneři...

BT Etape to na rozpáleném asfaltu pogumovaném od pneumatik sluší, diváky si najde i na zdánlivě opuštěném milovickém letišti, kam nás k projížďce firma pozvala. Je to hezká práce, díly karoserie vyrobené z laminátu dobře pasují, interiér po lipském autosalonu ještě předělávali, aby se v něm šoférovi líp sedělo. Sportovní, výrazně tvarovaná sedadla přečalounili během víkendu. Zatím nesmí jezdec dávat plný rejd, tak to u prototypů bývá. Ale i to chce milovická firma ještě doladit, aby z jejího bílého pick-upu byl opravdu provozuschopný vůz.

Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape
Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape

"Ještě v půlce května to bylo rozřezané a různě posvařované torzo," líčí Daniel Rathouský z Benetu. A prozrazuje, že i přestože první myšlenka na vlastní výstavní speciál uzrála v Milovicích už někdy loni na podzim, nakonec se finišovalo na poslední chvíli. Těsně před autosalonem v Lipsku.

Ještě je třeba vychovat elektroniku auta, přece jen, původnímu yetimu vadilo, že přišel o zadní pár dveří. A tak sem tam svítí nějaká neposlušná kontrolka. Líbí se, že auto není postavené jen na oko. Vše důležité funguje, jak má. A mám pocit, že dveře se zaklapávají tišeji a s větším citem než u sériového yetiho. Mimochodem, ač vypadají, že jsou původní, museli jim kvůli nižší střeše předělávat rám okna.

V Benetu raději nepočítají, na kolik je taková hračka vyšla. "Musely se dělat formy na panely karoserie. Pracovali na tom lidé, kteří běžně pracují na projektech firmy," říkají zástupci firmy. Nakonec se jejich odhady nákladů pohybují mezi jedním a půl až třemi miliony korun.

Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape

Etape není práce garážistů, kteří poslepovali auto podle svého na koleni. Vše prošlo vývojem v kancelářích firmy, stejně jako u seriózních projektů. Pokud by někdo po takovém yeti pro dva a náklad zatoužil, postaví mu ho. "Teoreticky je vyrobitelná malá série, bude-li o auto zájem," potvrzuje Rathouský. S tím, že je třeba dořešit některé detaily, třeba otvírací víko ložné plochy, na kterou jinak musel kameraman vyskakovat. "Uměli bychom samozřejmě auto zhomologovat, takže by mohlo jezdit po silnici," ubezpečuje Rathouský. Je ale třeba dodat, že levné to nebude.

Benet se ale chce ještě víc rozmáchnout. Podařilo se jim prosadit u Škodovky skautskou verzi superbu, kterou teď automobilka nově nabízí jako paket outdoor. Převzala tak původní úpravu cross nabízenou Benetem. A do několika let by chtěla milovická firma začít se stavbou vlastního auta, které by malosériově vyráběla, prozradili pro iDNES.cz zástupci firmy.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Počkat, nic neslyším! Kultivovaný dravec Lexus RC vás proveze tichem

Je Lexus luxusnější varianta BMW, nebo sportovnější Mercedes? Ani jedno, ani druhé. Lexus je svébytné auto, která už...

Dinosaurus, který děsil Kaddáfího. Land Cruiser přežil války i modernizaci

Existují vozy, které rozhodí i městské retardéry. Potom máte auta, pro něž je maximem polní cesta, ale na poli s nimi...

Premium

Lak, plastizol a pštrosí peří aneb jak se postupuje při lakování auta

Lakování auta je velká věda. Už před sto lety dostávaly karoserie v Mladé Boleslavi několik vrstev laku. Jenže na to,...

Premium

TEST: Pravidlo zipu je v Česku povinné. Dodržují ho čeští řidiči?

Už dlouho u nás platí pravidlo, které jasně určuje způsob řazení aut do průběžného pruhu v případě, že souběžný pruh...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz