Octavii, nebo superb. Jen kvůli kufru si větší škodovku nekupujte

aktualizováno 
Stejná značka, stejný motor, stejný typ karoserie. Vypadají podobně, ale dělí je rozdíl jedné třídy a 190 000 korun. Kombík Škoda Superb Greenline o tolik lepší než jeho výrazně levnější sourozenec Octavia Greenline Combi není. Výraznější výhoda se projevuje jen v nabídce místa pro nohy těch vzadu.

Octavia Combi GreenLine a Superb Combi GreenLine | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Při pohledu do tabulek parametrů se zdá být vše jasné. Kdo chce úsporně jezdit praktickým kombíkem, koupí si octavii. Je živější, má menší spotřebu a za ušetřené peníze je možné pořídit cestu kolem světa nebo si na brouzdání po městě přikoupit ještě Škodu Citigo.

Po silnicích ale nejezdí jen octavie, je tu k vidění i dost superbů. Jejich majitelé argumentují větším prostorem a tím, že superb je pohodlnějším autem limuzínovského typu.

Stará škola je pořád hodně dobrá

Octavia druhé generace je tu s námi osmým rokem a mezitím se stala neodmyslitelnou součástí českých silnic. Je rodinným autem par excellence, hlavně díky obrovskému kufru, jak ze světa velkých MPV. V tomto směru octavii hned tak někdo nepřekoná, což ostatně ukázalo i srovnání s větší Škodou Superb.

Octavia Combi GreenLine a Superb Combi GreenLine

Jak potvrdilo ocelové měřicí pásmo, kufr o čtvrt metru delšího superbu je ve všech směrech o pár milimetrů rozlehlejší než zavazadlový prostor octavie. V praxi se do něj ale vejde úplně stejné množství zavazadel jako do menší škodovky.

Možná ale, že kufr superbu v sobě ukrývá nějakou skrytou kvalitu pro specifický druh přepravy. Třeba pro člena filharmonie, převážejícího velký nástroj. Praktický pokus s violoncellem ale ukázal, že kvůli silnější výplni pátých dveří u superbu se futrál s violoncellem o fous pohodlněji směstná do kufru octavie.

V tomto případě nenabízí superb za příplatek 190 000 korun žádnou znatelnou výhodu, snad kromě vyjímatelné lampičky a kolejniček s dělicí příčkou, kterou je možné kufr rozdělit na víc částí.

Snad bude mít superb alespoň lépe vyřešené skládání zadních sedadel, doufali by v tomto okamžiku majitelé největší škodovky. U moderních kombíků obvykle stačí něco zmáčknout a za něco zatáhnout, aby během pár vteřin vznikl rovný ložný prostor. To u octavie nejde - nejprve je nutné vydolovat rukou sedáky a postavit je svisle do prostoru pro nohy, teprve potom je po sklopení opěradel podlaha opravdu rovná.

Octavia Combi GreenLine a Superb Combi GreenLine

Pozoruhodné je, že stejně to má i o pět let mladší superb, u kterého by se nějaký lepší systém už dal předpokládat. Ani tady se majitel superbu nedozví, proč musel za své auto vydat navíc tolik peněz.

Opuštěný na zadních sedadlech

Se zadními sedadly přichází první velká změna. Octavia II už netrpí nedostatkem místa pro nohy jako její předchůdkyně, na rozdávání ho tu ale přesto není. V superbu je ho naopak tolik, že cestujícího hned po chvíli napadne, zdali ho tolik vůbec potřebuje. Vzdálenost k opěradlu předního sedadla je tak obrovská, že si tu člověk připadá až trochu opuštěně. Co teď? Přehodit nohu přes nohu? To není dobré na páteř. Koupit si psa a udělat mu na podlaze pelíšek? Nápadů přichází víc a je mezi nimi i jeden pro automobilku.

Octavia Combi GreenLine a Superb Combi GreenLine

Zadní sedadla by mohla být napříště pohodlnější. Pokud už je v superbu v podélném směru tolik místa, že i mercedes třídy S bledne závistí, pak jsou tuhé sedáky, na kterých člověk sedí trochu jako na bidýlku, promarněnou šancí. Šéfovská limuzína tedy superb rozhodně není, i když si to o něm mnozí myslí.

Markantní rozdíl zažijí až cestující na předních sedadlech. Ty má superb o poznání pohodlnější než octavia, navíc je tu v oblasti loktů a ramen i víc místa. Na příkladu octavie je dobře vidět, jak auta v posledních letech narostla do šířky. Zatímco před deseti lety byla octavia mezi premianty nižší střední třídy, dnes už je tu ve srovnání s moderní konkurencí trochu těsno.

Dvě tváře jednoho motoru

Ještě nedávno si většina automobilových recenzí dělala z úsporných verzí škodovek Greenline trochu legraci, při současných cenách nafty už není uspořených sedm desetin litru u octavie a osm desetin u superbu něco, nad čím by se dalo mávnout rukou. Verze Greenline je ve srovnání s běžnou škodovkou vybavenou stejným naftovým motorem 1.6 dodávána se start-stop systémem, o trochu sníženým a lépe zakrytým podvozkem, pneumatikami s nižším valivým odporem a do rychla zpřevodovaným řazením.

Faktem ale je, že automobilkou udávané průměrné spotřebě 3,8 litru (octavia) a 4,4 litru (superb) se v počasí odcházející zimy nepodařilo v praktickém provozu ani přiblížit. Octavia si v průměru řekla o 5,6 a superb o 6,2 litru nafty. Na relativně vysoké spotřebě se ale nepříznivě podepsaly venkovní teploty kolem nuly a zimní pneumatiky, které mají vyšší tření.

Octavia Combi GreenLine a Superb Combi GreenLine

Ručně řazená převodovka s pouhými pěti stupni ale octavii i superbu kupodivu stačí, přechod mezi čtvrtým a pátým stupněm je plynulý, bez výrazného poklesu otáček. Stejný motor se ale v obou autech chová docela jinak. V octavii je hlučnější, zato s ním menší kombík jezdí svižněji. Superb je citelně lépe odhlučněný, ale jeho 166 kilogramů navíc přináší v praxi vyšší spotřebu a horší dynamiku.

Jakoby se motor vždy proměnil podle charakteru konkrétního auta. Octavia je mrštnější, ochotně mění směr a i ve městě je s ní lepší pořízení. Superb působí při změně směru těžkopádněji, jeho podvozek je ale klidnější při rychlé dálniční jízdě, jistější je i při průjezdu táhlých zatáček.

Díky tomu, že karoserie superbu je relativně úzká, není s ním nepříjemná ani jízda v úzkých ulicích velkoměsta. Horší je to samozřejmě s podélným parkováním, protože většina uvolněných míst pochází od aut výrazně kratších. Společnou vlastností obou škodovek je však relativně tvrdý podvozek. Superb o něco lépe pohlcuje příčné nerovnosti, ale autu limuzínovského střihu by určitě prospělo, kdyby posádka nebyla podrobně informována o kvalitě povrchu projížděné silnice.

Přísně dávkovaný luxus

Škoda Superb vypadá moderněji, řidič má kolem sebe lepší materiály a chromem orámované přístroje, s luxusem to ale v žádném případě nepřehání. Pokud už schová trčící prut rozhlasové antény do okna bočních dveří, pak alespoň "zapomene" nalakovat střešní ploutvičku navigace do barvy karoserie. Superbovské pojetí luxusu není velkorysé, ale striktně propočítané. Je to opulence v lidovém pojetí pro ty, kterým se zdají modely německých prestižních značek přehnaně drahé. 

Octavia Combi GreenLine a Superb Combi GreenLine

To octavia je ve svém výrazu mnohem opravdovější. Plní úlohu rodinného kombíku a je s tím dokonale smířená. Její největší slabinou je fakt, že už jde do let. Však se taky ještě letos nebo nejpozději příští rok představí její nástupkyně.

Fotogalerie

Superb se svou impozantně dlouhou karoserií vypadá na silnici prostě lépe. Největší škodovka ale musí mít i další kvality, když v nedávném srovnávacím testu německého časopisu Autobild porazila i Volvo S80 a Jaguar XF. Důvody, proč se například úspěšný, v Česku usazený indický obchodník Mukesh Paliwal rozhodl vyměnit své benzinové BMW řady 7 za naftový superb s automatickou převodovkou, jsou hned dva. "Superb má vzadu prostoru jako limuzíny typu long a zároveň spotřebuje jen 6,5 litru na sto kilometrů," popisuje. I když si svůj superb řídí sám, prostor před zadními sedadly je pro pana Paliwala i tak důležitý. Stejně jako spotřeba. Deset a půl litru benzinu, které bral jeho benzinový bavorák, se mu zdá při dnešních cenách hodně.

Lepší argument pro koupi superbu už asi těžko někdo objeví. Představa, že si za cenu a spotřebu auta střední třídy splním sen o prodloužené limuzíně, má svůj půvab. To ale nic nemění na skutečnosti, že v poměru užitné hodnoty k vynaloženým penězům je vítězem octavia.

Velké škodovácké kombíky v číslech
Octavia Greenline CombiSuperb Greenline Combi
Objem motoru 1598 cm³1598 cm³
Výkon77 kW / 105 k77 kW / 105 k
Max. točivý moment265 Nm / 1 500 2 500 ot. / min265 Nm / 1 500–2 500 ot. / min
Max. rychlost192 km/h190 km/h
Zrychlení z 0 - 100 km/h11,3 s 12,6 s
Spotřeba město / mimo město / kombinace (l/100 km)4,7 / 3,4 / 3,8 l5,4 /3,8 / 4,4
Rozměry a hmotnosti
Délka x šířka x výška  (mm)4 599 × 1 769 × 1 4624 838 × 1 817 × 1 511
Rozvor náprav (mm) 2 5782 761
Pohotovostní hmotnost (s řidičem)1 390 kg 1 545 kg
Celková hmotnost  1 990 kg2 109 kg
Vnitřní prostor
Místo nad sedadlem vpředu / vzadu (mm) 981/966 1 001/986
Šířka v úrovni loktů vpředu / vzadu (mm)1 415/1 4231 468/1 451
Zavazadlový prostor
Hloubka x šířka x výška (mm)1 080 ×1 015 × 7001 130 × 1 050  702
Objem v litrech585633
Cena (Kč)452 900*641 900
*Cena platí pro akční model Octavia Combi Greenline CZ Edition. Výbavou se neliší od Octavie Greenline Combi, která stojí 505 900 Kč. 


Autoři:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Obrodu Seatu vede italský miláček štěstěny. Má namířeno na vrchol

Luca De Meo

Kariéru snů má za sebou a ve dvaapadesáti letech je mezi kapitány automobilek v podstatě dorostencem. Charismatický...

Nová Mazda 3: i věda může být sexy

Mazda 3

Titulkem nemáme na mysli spanilé inženýrky ve vývojovém centru v Hirošimě, za vše mluví výsledky jejich práce. Tolik...

Nejmenší SUV Škody je nečekaně velké. Prozkoumali jsme nový Kamiq

Škoda Kamiq

Všechno je jinak. Kdo si myslel, že nejmenší SUV Škody bude mrňavé auto, taková stylovější Fabia, dočká se obrovského...

Najdete na iDNES.cz