Srovnávané sedany dokázaly, že velké plus, které představuje objemný kufr těchto malých vozů, na druhé straně vyvažuje minus v podobě malého otvoru vedoucího k zavazadlům. Do zavazadlového prostoru sedanu se vejde hromada tašek a jiných spíše menších předmětů, ale odvézt krabici s televizorem nebo dokonce ledničku, to už vůz nezvládne. K přepravě velkých předmětů proto lépe poslouží kombík nebo i krátká pětidveřová verze poté, co se sklopí zadní sedadla.
Nejlepší kufr má fabia
Ze srovnávacího testu malých sedanů dál vyplynulo, že nejlépe se s kufrem vyrovnala škodovka: otvor do zavazadlového prostoru má rozměrnější než Seat Cordoba (identický vůz s Volkswagenem Polo Classic) i Renaultu Thalia. Potvrdilo to jedno ze série měření, které MF DNES objednala v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD).
Může se hoditNové i ojeté automobily Škoda Fabia |
Technici navíc konstatovali, že spodní hrana kufru Fabie sedan je umístěna nejníž nad silnicí. Zavazadlový prostor čtyřdveřové fabie je také nejlépe čalouněný. V tomto ohledu dosahuje standardů obvyklých u mnohem dražších a větších vozidel. Zvlášť přímý konkurent Renault Thalia zaostává ve zpracování prostoru pro zavazadla za fabií o pořádný kus.
Vnitřní stranu víka kufru fabie pokrývá kvalitní materiál, kterému nechybí madla k zavírání a uprostřed mezi nimi našel místo i výstražný trojúhelník. Víko zavazadlového prostoru thalie naproti tomu není za co chytit, chybí čalounění i jakákoliv pomoc pro zavírání. "Myslel jsem, že takto zpracované kufry už patří minulosti, ale thalia dokazuje opak," uvádí jeden z hodnotitelů srovnávacího testu Ivan Zatyko.
Fabia sedan má také pod stropem kufru důmyslné háčky, které pomáhají převážet nákupní tašku tak, aby nejezdila po dně prostoru pro zavazadla. Škodovce nechybí ani standardně dodávaná dělená a sklopná zadní sedačka, zatímco thalia nemá dělená sedadla ani za příplatek a mezi kufrem a kabinou navíc omezuje nakládání dlouhých předmětů vzpěra. "To je velké minus pro využití thalie," hodnotí přítomnost rozměrného plechu za zadním sedadlem další z účastníků testu Jan Prokop.
Seat Cordoba je ve zpracování kufru zhruba uprostřed mezi fabií a thalií. Nehýří nápady jako fabia v případě háčků a trojúhelníku, ale neurazí zastaralostí jako thalia. V objemu zavazadlového prostoru jasně vítězí renault (510 litrů) před seatem (455 litrů) a škodovkou. Ale i jejích 438 litrů objemu kufru přestavuje velký prostor. Pro srovnání: o dvě třídy větší Volkswagen Passat nabízí jen o 60 litrů víc.
Seat měl větší motor
Zatímco Škodu Fabia (stojí od 306 200 korun) i Renaulta Thalia (od 279 900 korun) dodali do srovnávacího testu zástupci značek se základními benzinovými motory, Seata Cordobu poskytla agentura zastupující španělského výrobce v kombinaci s motorem 1.6 (od 419 900 korun), neboť obyčejnější vůz nebyl pro podobné účely k dispozici. V nabídce ke cordobě přitom jsou přitom i tři levnější motory 1 .0 a dvě verze 1.4 (od 299 900 korun).
Výsledky testu tak mohou napovědět i těm motorisůtm, kteří váhají, zda se jim vyplatí do malého auta pořídit výkonnější motor o několik desítek tisíc korun dražší, než je cena malého sedanu se základní pohonnou jednotkou. V bodovém hodnocení MF DNES srovnávaný Seat Cordoba 1.6 porazil svoje soupeře v kritériu pružnosti motoru, zatímco v hodnocení ceny dostal bodů nejméně. ÚSMD otestoval také akceleraci a pružnost motorů - v této zkoušce se projevily neduhy mladoboleslavského agregátu.
Z klidu na 100 kilometrů v hodině Fabia sedan 1.4 (50 kilowattů) zrychlila za více než 16 vteřin, Thalia 1.4 (55 kilowattů) zvládla stejnou disciplínu za necelých 15 vteřin a o poznání živější Seat atakoval hranici 1 2 vteřin. Podobné odlišnosti se projevily při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Nejmenší porcí hluku kabinu vozu zásoboval Renault Thalia, seat i škodovka byly při vytočeném motoru slyšet víc. "Fabia má jediný vážný nedostatek - pomalý motor," míní hodnotitel - zástupce motoristické veřejnosti Michal Kolář.
Prostorná a střídmá škodovka
Test spotřeby motorů se uskutečnil na 111 kilometrů dlouhém o kruhu, který vedl po dálnici, okresními silnicemi i obcemi. Škoda Fabia spotřebovala v průměru 5,8 litru na 100 kilometrů, o deci paliva více z nádrže odčerpal Renault Thalia a největší apetit - 6,7 litru na 100 kilometrů - měl Seat Cordoba.
Vnitřní prostor porovnávaných vozů si opět vzala na mušku zkušebna ÚSMD a zjistila, že z testovaných vozů nejvíc nabízí Fabia sedan. Na zadních sedadlech v místě pro kolena pasažérů je po fabii druhým nejprostornějším vozem seat, poslední skončila thalia. Nejvíc místa do šířky nabízí opět škodovka. "Vlastním octavii, ale když si sednu dozadu ve fabii, užiju si více místa," přiznává účastník testu Daniel Beneš.
Dozadu je špatně vidět
Také hodnocení pohodlí pro řidiče vyznělo nejlépe pro fabii. Zásluhu na tom má podélně i výškově nastavitelný volant. Thalia zase sklidila chválu za ovládání rádia pod volantem, zatímco u škodovky i u seatu řidič musí po rádiu natáhnout ruku. Výhled z vozů je srovnatelný, byt pro řidiče nepříjemný.
Ze všech testovaných aut je totiž špatně vidět dozadu, neboť rozměrná záď zůstává očím člověka za volantem skryta. "Dá se to nazvat daní za objemný kufr," míní Michal Kolář. Nejhůř se couvá s cordobou, jejíž kufr je nejvyšší. Za jízdní vlastnosti získal nejvíc bodů španělský sedan. Ač s řidičem za volantem nebo obsazený čtyřmi lidmi, v každé situaci držel přesně ve své stopě.
Nejlépe zvládl i vyhýbací manévr známý jako losí test, jenž simuluje rychlé odbočení před překážkou a poté návrat do původního jízdního pruhu. "Španělskému autu jistě pomohlo i to, že měl mezi srovnávanými vozy nejširší pneumatiky," tvrdí Jan Prokop. Naopak špatně si v takových extrémních situacích vedl Renault Thalia, jehož záď ustřelovala do strany a vůz byl hůř ovladatelný.
Mezi seatem a renaultem skončila v hodnocení jízdního chování Škoda Fabia. Nenaložená zvládala losí test bez výtek, ovšem se čtyřčlennou posádkou už řidiči působila určité komplikace, neboť záď ujížděla do strany a dělala auto přetáčivým. Až jednou všechny vozy dostanou do základní výbavy stabilizační systém podvozku ESP, udělají automobily v bez: pečnosti velký krok vpřed.
Thalia není pro spěch
Při testovacích jízdách v podmínkách bez extrémních situací všichni účastníci testu fabii chválili. Její podvozek je komfortní, posádka jen málo pocítí nerovnosti. To cordoba s tvrdším odpružením dávala o nerovné vozovce posádce vědět, Renault Thalia ztrácel klid v rychlosti kolem 130 kilometrů v hodině.
Řidič thalie musí častěji v rychlostech od stovky výš korigovat směr volantem, než bylo nutné u fabie a seatu. Všechny tři testované sedany ulehčovaly jízdu díky posilovači řízení. Jen u thalie není tento doplněk součástí základní výbavy výrobce ho nabízí za příplatek 14 tisíc korun.
Zato však má thalia navíc oproti srovnávaným konkurentům ve výbavě oba přední airbagy. Při srovnání výbav vychází najevo výhoda vozů z Mladé Boleslavi, u nichž si zákazník může diktovat přesně podle svých představ. U seatu i renaultu se řada doplňků nabízí v rámci tak zvaných paketů, které obsahují i doplňky, jež nemusí zákazník potřebovat.
Například centrální zamykání nekoupí zájemce o thalii bez elektricky ovládaných zrcátek. Zámek všech dveří pak v renaultu funguje jako u větších a dražších aut - zavírá se automaticky po rozjezdu.
Pořadí:
1. Škoda Fabia sedan 1.4 (50 kW)
2. Seat Cordoba 1.6 (74 kW)
3. Renault Thalia 1.4 (55 kW)
Vozidlo |
Škoda Fabia sedan 1.4(50kW) |
Seat Cordoba 1.6(74kW) |
Renault Thalia 1.4 (55kW) |
Prostor vpředu |
8 |
6 |
5 |
Prostor vzadu |
8 |
6 |
4 |
Kufr (využití,objem) |
9 |
6 |
4 |
Komfort podvozku |
9 |
7 |
6 |
Bezpečnost podvozku |
7 |
8 |
4 |
Kvalita zpracování |
10 |
6 |
4 |
Motor, zrychlení |
4 |
8 |
6 |
Řazení |
8 |
7 |
7 |
Spotřeba |
8 |
6 |
8 |
Ovladatelnost |
9 |
8 |
6 |
Brzdy |
8 |
9 |
7 |
Cena |
7 |
1 |
8 |
Pojištění |
9 |
3 |
8 |
Výbava |
9 |
8 |
6 |
Celkem |
113 |
89 |
83 |
Měření MF DNES interiérů testovaných vozůPoznámka: 1)míra pohodlí před koleny, která se na zadním sedadle nabízí muži průměrného vzrůstu, pokud předním sedí stejně fyzicky disponovaný člověk
Pramen: ÚSMD
Vůz |
Škoda Fabia |
Seat Cordoba |
Renault Thalia |
Šířka vpředu/vzadu (mm) |
1385/1395 |
1365/1380 |
1385/1345 |
kolena1) (mm) |
125 |
105 |
70 |
výška (mm) |
852 |
820 |
828 |
úhlopříčka (mm) |
1010 |
940 |
970 |
šířka/výška otvoru kufru |
1020/470 |
920/450 |
940/430 |
hrana (mm) |
610 |
695 |
680 |
Měření MF DNES výkonů testovaných vozůPramen: ÚSMD
Vůz |
Škoda Fabia sedan 1.4(50kW) |
Seat Cordoba 1.6(74kW) |
Renault Thalia 1.4 (55kW) |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
16,4 |
12,2 |
14,9 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
20,2 |
18,3 |
19,4 |
Zrychlení 0-1000 m (s) |
37,6 |
33,8 |
36,5 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
13,8 |
10,9 |
13,1 |
Zrychlení (V.) 50-90 km/h (s) |
21,5 |
14,3 |
17,7 |
Zrychlení (IV.) 80-130 km/h (s) |
23,0 |
14,5 |
24,3 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
37,1 |
19,6 |
36,2 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
30,1 |
29,5 |
31,2 |
Údaje výrobců a výbavy testovaných vozů
Model | Škoda Fabia 1.4 Classic | Renault Thalia 1.4 RN | Seat Cordoba 1.6 Signo 7) |
1. Výkon motoru (kW/k) |
50/68 |
55/75 |
74/100 |
2. Max. točivý moment (Nm) |
120 |
114 |
145 |
3. Maximální rychlost (km/h) |
162 |
170 |
188 |
4. Zrychlení 0-100 km/h (s) |
15,8 |
12,1 |
11,0 |
5. Spotřeba (l/100 km) 1) |
9,6/5,6/7,1 |
9,7/5,7/7,1 |
11,0/6,1/7,9 |
6. Pohotovostní hmotnost (kg) |
1095-1185 3) |
od 940 |
od 1167 |
7. Rozměry d/š/v (mm) |
4222/1646/1449 |
4150/1639/1417 |
4163/1640/1424 |
8. Rozvor (mm) |
2462 |
2472 |
2443 |
9. Objem zavazadlového prostoru (l) 2) |
438/789 |
510/- |
455/762 |
10. Objem nádrže (l) |
45 |
50 |
45 |
11. Rozměr pneumatik |
165/70 14 |
175/65 14 |
185/60 14 |
Výbava porovnávaných vozů v Kč
Poznámka:
1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech, 3) podle výbavy, 4) včetně ABS, 5) el. ovládání předních oken + centr. zamykání, 6) jen k dražším verzím, 7) v ceníku ke cordobě jsou i levnější verze - 1.0 (37 kW) za 299 900 Kč, 1.4 (44 kW) za 324 900 Kč a 1.4 16V (55 kW) za 349 900 Kč, 8) cena auta s dvojicí airbagů, ABS, centrálním zamykáním a posilovačem řízení, 9) nelze spočítat, protože zcela chybí ABS
Pramen: MF DNES
Model |
Škoda Fabia 1.4 Classic |
Renault Thalia 1.4 RN |
Seat Cordoba 1.6 Signo 7) |
12. Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/7500 |
ano/ano |
ano/7210 |
13. Boční airbagy/hlavové airbagy |
8900/ne |
22 000 4)/ne |
8550/ne |
14. ABS/ESP |
17 900/ne |
17 000/ne |
17 310/ne |
15. El. ovládaná okna vpředu/vzadu |
7000/ne |
15 000 5)/ne |
ano/15 000 |
16. Klimatizace |
35 000 |
35 000 6) |
34 610 |
17. Posilovač řízení |
ano |
14 000 |
ano |
18. Alarm |
13 500 |
ceník neuvádí |
6639 6) |
19. Centrální zamykání |
5000 |
15 000 5) |
ano |
20. Zadní dělené sedadlo |
ano |
ne |
ano |
21. Nárazníky v barvě vozu |
ano |
ano |
ano |
22. Výškově nastavitelný volant/sedadlo |
i podélně/1900 |
jen s posilovačem řízení/ne |
ano/ano |
23. Záruka (roky) |
1 |
1 |
1 |
24. Cena (Kč) |
306 200 |
279 900 |
419 900 |
25. Cena MF DNES (Kč) 6) |
336 600 |
325 900 |
444 420 |
Pramen: MF DNES
Thalia se potýkala s kuželi jen s obtížemi. |
Cordoba na letišti převálcoval svoje konkurenty. |
Fabia si mezi kužela vedla obstojně, na cordobu však neměla. |
Udělat z malého vozu sedana - to určitě není jednoduché. |