Seat Ibiza SportCoupé: tělo sportovce, srdce lenocha

  12:19aktualizováno  12:19
Třídveřová Ibiza, které u Seatu říkají SportCoupé (nebo také zkráceně SC), je na českém trhu nová. Má dospělé vystupování a příjemnou cenu. Jízda s malým seatem je zábavná, zasloužil by si ale ostřejší motor.

Seat Ibiza SportCoupé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Když má auto ve jméně "sport", bývá to docela podezřelé. Třídveřová ibiza si tohle ocenění zaslouží tak napůl. Má agresivní tvary a skvělý podvozek. Slavné to ale není pod kapotou.

Motory základní nabídky, kterým se diplomaticky říká "osvědčené", výkonové orgie neslibují. Pravděpodobně nejmladší je benzinová 1,2 HTP z roku 2002. Nechybí drnčivé trurbodiesely 1,4 a pravěká TDIčka 1,9. Skóre zlepšuje aspoň sedmistupňový dvouspojkový automat DSG pro nejsilnější benziňák, který do jiného malého auta nepořídíte. 

Nebo můžete sáhnout po skvělém moderním TSIčku 1,4 v nabroušené verzi Cupra, které má 180 koní. Ta ale bude k mání až od května a její ceny se teprve dozvíme.

Seat Ibiza SportCoupé

My jsme se prozatím museli spokojit s archaickým 85koňovým benziňákem stejného objemu, ovšem plněným atmosféricky.

Vlny emocí

Zvenku jsou moderní seaty nabité emocemi, zevnitř to ale zrovna festival invence nebyl. Nová ibiza to zlomila. Zvenku vypadá malý seat dobře, hlavně v třídveřovém provedení mu to sluší. A vnitřek vypadá možná ještě líp. Obklopí vás a uvítá hezkými materiály a moderními tvary.

Šarmantní Španěl dostal dynamické linky. Design měl na starosti Belgičan Luc Donckerwolke. Majitelé nové ibizy se tak mohou chlubit tím, že jejich auto maloval stejný pán, který oblékal současná lamborghini.

Seat Ibiza SportCoupé

Na bocích se odehrává typicky seatovské vlnění křivek. Někomu připomínají svaly, jinému se líbí, jak jim designéři dokázali najít smysl, i když nejsou potřeba.

Třídveřová karoserie se od pětidveřové liší víc než jen chybějícími otvory v karoserii. Od sloupku, co má řidič za zády, je všechno jinak, hlavně se líbí vyrýsované boky a do nich vsazená světla.

Ibiza přišla s označením SC o dvojici dveří, přilepila se o 17 milimetrů blíž k asfaltce a je také o necelé dva centimetry kratší než pětidveřový sourozenec. Kupé, jak by mohl název napovídat, to ale opravdu není.

Interiér: tmavý, ale hezký

Otevřením dveří vás uvítá hezký a hodnotně vypadající vnitřek. Možná je té černé až moc, ale aspoň vnitřek nepůsobí uměle. Nastupování dozadu je vcelku lehké, ale tím to taky končí. Efektní třídveřová karoserie také znamená, že nohy sice někam poskládáte, ale hlavou se zarazíte o strop. Na šířku je v obou řadách místa spousta.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Ibiza můžete koupit na www.automodul.cz

Přístrojovka má trochu nezvyklý tvar. Nahoře je hodně hluboká a dává řidiči se spolujezdcem pocit bezpečí, směrem dolů se zužuje, aby šetřila místem a dopřála ho posádce.

Ibize chybí klasický středový panel, táhnoucí se od řadičky vzhůru. Rádio i topení (případně klimatizace) se nastěhovaly nahoru. Jediné, co bychom vylepšili, je umístění spínače varovných světel před řadicí pákou, není moc po ruce a nijak výrazný. Pro zlost je také rádio. Chybí tlačítka pro ukládání stanic, ty se musí vyvolat v paměti pomocí menu. Když se chcete za volantem opravdu věnovat jen řízení, musíte si jejich přepínání "naslepo" dobře nacvičit.

Seat Ibiza SportCoupé

Volant padne příjemně do ruky, pod ním jsou v tubusech schované budíky. Když za ním sedíte, máte opravdu sportovní pocit. Příjemně tvarované a akorát tvrdé sedačky dobře drží tělo. Nepotěší ale chybějící výškové nastavení horního úchytu bezpečnostního pásu, zato je v základní výbavě výškově nastavitelná sedačka řidiče.

Do 284litrového kufru je dobrý přístup, daní za torzní tuhost je vysokánský práh, tvořený zadním nárazníkem.

Čekání na něco lepšího

Prostřední benziňák 1,4 (slabší je 1,2 a silnější 1,6) bude patřit k nejžádanějším. Je určen pro nenáročné řidiče, kteří nechtějí zdržovat na dálnici. Pro jezdění podle předpisů s rezervou výkonu je akorát, pro dovádění se už hodí míň.

Motor má chování staré šestnáctiventilové školy, vždyť už také poháněl prababičku ibizu druhé generace. 85koňová jedna-čtyřka se moc nechce točit a sílu má až ve vyšších otáčkách. Než se do nich ale dostane, chvíli to trvá. Chce to nebát se a řadit pozdě, až někdy před červeným polem otáčkoměru, pak jede docela svižně. S přimhouřením oka a absencí soupeřů pak můžete kamarádům vyprávět o "dynamickém svezení".

Seat Ibiza SportCoupé

Před vytáčením je ale samozřejmě třeba nechat motor zahřát, abyste mu neublížili. Jde to ale těžko, když se budík teploměru chladicí kapaliny na přístrojovku nevešel...

Když ibize občas "nakládáte", řekne si neskromně o devět litrů benzinu. Podle tabulek předpokládajících asketickou jízdu se prý vejdete do 6,2 litru.

Podvozek na výbornou 

Ozdobou nejmladšího španělského modelu je podvozek. Česká příbuzná ibizy - Škoda Fabia - musela ve své druhé generaci vystačit se starou technikou (použitou na staré ibize, první fabii a dosluhujícím VW Polo). O rok mladší čtvrtá generace malého seatu dostala zcela nový podvozek, díky kterému vás jízda ibizou baví.

Konstrukční schéma zůstává: vpředu vzpěry McPherson a vzadu vlečená ramena, spojená zkrutnou příčkou. Generační rozdíl je ale citelný. Auto je mnohem suverénnější za vysokých rychlostí i v zatáčkách. Nechybí mu hravost a mrštnost.

Podvozek by byl i docela komfortní, nebýt tolika děr na českých silnicích a obřích kol s nízkloprofilovými pneumatikami, které "náš" kousek na zimu obouval.

Seat Ibiza SportCoupé

Sedmnáctipalcové ráfky dělají velkou parádu, když ale v desetistupňových mrazech stávkovalo elektrické ovládání zrcátek, bylo s nimi o nervy parkovat u chodníku. Tahle krása - mimochodem připlácí se za ni skoro 19 tisíc (u výbavy Sport 4 900) - vás také poctivě zpravuje o každé vrásce na vozovce. Mezi dírami jezdíte slalom a na kočičích hlavách zatínáte zuby. S dírami si ale podvozek poradí dobře, ibizu nerozhodí, jen vás vystraší ránou do podvozku.

Řízení aut koncernu Volkswagen patří k těm nejlepším z normálních. Ortodoxní sporťáky jsou mnohem lepší, konfekční značky zase povětšinou horší. Řízení ibizy to potvrzuje. Je hodně přesné a míň komunikativní, na "oslintaném" asfaltu, který začíná mrznout, trochu nejisté. Auto hbitě reaguje na pokyny volantu, jen vám pak moc nedá vědět, co se děje s koly.

Pětidveřová ibiza dostala v nárazových testech EuroNCAP 5 hvězd za ochranu posádky, dá se čekat, že třídveřová verze na tom bude podobně. Děti v doporučené autosedačce chrání na čtyři a chodce na tři hvězdičky.

Sport s rezervami

Žádné velké sportování, jak se vám snaží katalog naznačit, to není, ale jezdit vás v něm baví. V Seatu Ibiza SportCoupé všechno funguje, jak má a podvozek patří k tomu nejlepšímu, co dnes malá auta nabízejí. Je obratný, a když se naučíte pracovat s motorem (tedy hlavně ho komandovat převodovkou), je i docela čiperný. A holky se za pohlednými Španěly přeci otáčí...

Seat Ibiza SportCoupé

Ibiza SC je teď v akční nabídce zlevněná na 239 900 Kč. Má benzinový tříválec 1,2, ABS, čtyři airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání oken vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a tónovaná skla. Bude ale pouze bílá, za jinou barvu se připlácí.

Ibiza v základní výbavě Reference s "naší" jedna-čtyřkou pod kapotou je podle ceníku za 279 900 českých korun, v nabídkách prodejců ale najdete i levnější kousky.

Klimatizaci najdeme až ve vyšší výbavě Style, stejně jako elektrické ovládání zrcátek nebo palubní počítač a tempomat. V základní výbavě Reference se připlácí za dělená sklopná zadní sedadla (3 900 Kč).

Zadní hlavové airbagy stojí 5 500 Kč, parkovací senzory jsou za 3 900 Kč a bixenony za 17 tisíc jde z neznámého důvodu objednat pouze společně se stabilizačním systémem, který stojí 10 tisíc. Mlhovky vyjdou na pět a půl tisíce, panoramatické střešní okno na 17 a klimatizace na 20 tisíc, za automatickou se připlácí 8 900.

Seat Ibiza SportCoupé 1,4 16V v číslech
motor řadový čtyřválec 16V
zdvihový objem (ccm) 1 390
max. výkon (kW/k) 63/85
max. krouticí moment (Nm) 132
max. rychlost (km/h) 177
zrychlení 0-100 km/h 11,8
spotřeba město/mimo/kombi. (l/100 km) 8,2/5,1/6,2
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 034 x 1 693 x 1 428 x 2 469
objem kufru/palivové nádrže (l) 284-900/45
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1 000/1 501
základní cena (Kč) 279 900


Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Monstrózní chrám BMW X7. Je v něm místo pro chůvu i tajemníky

BMW X7

Je to opravdový obr, největší osobní BMW v historii. Model X7 je vlastně ekvivalentem ředitelské řady 7, ovšem v...

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z nošovické fabriky...

Najdete na iDNES.cz