Seat Altea XL: rodinný stěhovák za necelý půlmilion

  19:59aktualizováno  19:59
MPVčka, neboli velkoprostorová auta, která odvezou rodinu, nábytek i nářadí, už automobilový svět zná. Seat, který se teď v autech stavěných do výšky vyžívá, však přišel s dalším nápadem: uděláme z toho kombíka.

Seat Altea XL | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí | zevnitř | jízda | motor | závěr

Altea, která vlnkovatý MPVstyl u Seatu zavedla v roce 2003, se tak protáhla o dalších 18,7 centimetrů, uvnitř se to projevilo nárůstem místa pro dalších 123 litrů bagáže, takže se jich tam teď vejde 532.

Když ještě poodjede dopředu o 16 cm posuvná zadní lavice, je kufr o dalších 103 litrů větší. Kromě aktivně žijících tatínků by se tak Altea XL mohla zalíbit například i taxikářům.

ZVENČÍ: Vlny, kam se podíváš

Designérský styl, který moderním seatům nadělil dnešní šéfdesignér celého koncernu VW Walter de Silva, je plný křivek, prolisů a vln. Na velkoprostorových tělech vykreslí dynamické linky a plochy.

Podle oblého čumáku se sbíhajícími se linkami a mandlových očí se dnes pozná seat na první pohled, tam návrháři nic překreslovat nemuseli.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Altea můžete koupit na www.automodul.cz

Stejně tak na bocích - velkoobjemové tělo obalují svalnaté plochy, nejmarkantnější je vlna rozbíjející velké boky.

S dynamickým a nápaditým autem jaksi nekoresponduje vcelku nudná, o něco hranatější záď s velkými lampami koncových světel a hodně svislými pátými dveřmi.

Zajímavý detail ukrývají přední sloupky. Pod plastovou lištou jsou v nich schované stěrače. Když je napoprvé aktivujete, nevyjedou zpod kapoty, ale z opačného konce. Překvapí to nejen posádku, ale i policistu, až vám bude chtít dát za stěrač lísteček s pokutou. Ve všech verzích je čelní sklo pod stěrači vyhřívané.

ZEVNITŘ: Prostor a ekonomika
Uvnitř čeká na posádku kopa místa, jen se v interiéru cítíte jakoby neútulně. Prázdně působí středový panel, na kterém trůní autorádio a ovládání klimatizace. Vše je ale příkladně v dosahu řidičových končetin.

Přístrojovka je nahoře lehce zkosená a díky dolnímu vybrání pro kolena se zašpičaťuje, nahoře se tak otevírá velký prostor, který dává cestujícím vpředu pocit vzdušnosti.

Hodně výrazně tvarované sedačky obejmou tělo řidiče velmi dobře, nejsou ani tuhé ani měkké, prostě tak akorát, aby vyhověly všem.

Krátká řadicí páka běhá po krátkých drahách, zasloužila by však, stejně jako volant, alespoň o něco ušlechtilejší plast, který naštěstí ve vyšších výbavách nahradí kožený potah.

Kapličce pod volantem složené ze tří zapuštěných ciferníků vévodí uprostřed nejvýše usazený otáčkoměr.

Příjemně tlustý volant s velkými rozsahy nastavení padne dobře do ruky. Při samotné jízdě ale zklame hodně tupým a odosobněným chodem.

Velkoobjemový kufr dělá z "ikselka" doslova rodinný stěhovací vůz, menší nadšení budí vysoká nákladová hrana, přes kterou se musí těžký náklad dostávat do kufru.

JÍZDA: Zadek pomůže
Pětidveřový, pětimístný velkokombík je velmi příjemný na ovládání. Oproti krátké altee preferuje komfort. V zatáčkách se i přes vyšší těžiště nijak výrazně nenaklání a je jí cizí náchylnost na boční vítr. V zatáčkách navíc řidiči krásně pomáhá protáhlá záď. Hezky se v prudké zatáčce zhoupne do požadovaného směru (ven z oblouku) a přemáhá tak případnou nedotáčivost.

MOTOR: Žádný tichošlápek
Nejslabší motor, který do altey pořídíte má objem 1,6 litru a pije benzin. Při cestování v jednom je vcelku dynamický, se vzrůstající zátěží ale jeho závodivé sklony rychle utichají. Ortodoxní čtyřválcová jedna-šestka nabízí 102 koní výkonu. Ráda se žene do otáček a osloví dravým zvukem, který ale se vzrůstajícími otáčkami začne být na obtíž.

Velká skříň XLka působí jako ozvučnice, ve které se zvuk hodně rozléhá. Do velkého prostoru uvnitř se tak při vysokých rychlostech dostane hodně decibelů. Převodovka by potřebovala dálniční šestý převodový stupeň, který by základní motor při dálničních štrekách umravnil.Osloví příjemně dávkovatelné brzdy.

Dynamická jízda znamená přibližně desítilitrovou spotřebu, když pojedete podle předpisů, pojedete podle tabulek výrobce průměrně za 7,8 litrů.

ZÁVĚR: Stěhovák za půlmilion
Pohodlné cestování v pěti s hromadou nákladu vyjde v nejlevnějším provedení Basis s nejslabším motorem 1,6 na půlmilion. Za vyšší verzi Reference, která k základním ABS, šesti airbagům, výškově stavitelnému sedadlu řidiče a například i systému kontroly tlaku v pneumatikách, přidává klimatizaci, tempomat, palubní počítač a rádio s CD MP3 přehrávačem a šesti reproduktory, zaplatíte o třicet tisíc víc. Nejlacinější Altea XL s turbodieselovým motorem 1,9 (77 kW) vyjde na 557 900 korun.

RODINNÝ STĚHOVÁK: Jak ho vidí děti

Tentokrát se testování netradičně zúčastili i ti, kterých se takové auto určitě týká – děti. Ty dostaly k dispozici verzi 2,0 TDI s výkonem 140 koní a šestistupňovu manuální převodovkou.

Redakce vzala na několik projížděk dvojici pražských sourozenců. Jedenáctiletou Gábinu a desetiletého Filipa, kteří v nedávné době jezdili hodně ve Škodě Octavia, VW Passat Variant předchozí generace, Mazdě 3 a nyní je rodiče vozí hlavně terénním Jeep Grand Cherokee. A desetiletého Šimona s osmiletým Kryštofem, kteří jsou zase zvyklí na Peugeot 406 kombi a Audi 4.

"Je pohodlný a docela velký, sedí se mi tu dobře i když je trochu tvrdší,“ řekla Gábina. Filipovi se zase líbilo, že je auto rychlé a svižné, sedí pěkně v zatáčkách a nenaklání se tak, jako jeho Jeep.

Šimon si hned všiml, že dvoulitrový turbodiesel je v kabině hlučnější, ale pak už auto spíš jen chválil. "Líbí se mi ty skládací stolečky, na kterých si mohu čmárat obrázky, to v peugeotu nemáme. A i když tady sedíme vzadu tři, tak je tu pořád dost místa,“ řekl.

Kryštofovi se zase hodně líbily odkládací schránky, kam si mohl nacpat své hračky. "Je jich tu určitě víc než v audině.“ A spokojený byl i se sklápěcím stolečkem z prostředního třetího místa zadní sedačky, kde si mohl pohodlně sestavovat lego. Oceňoval také velký kufr, kam se mu vešlo malé kolo, balóny, kolečkové brusle a spousta dalších velmi důležitých věcí.

Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL



Seat Altea XLSeat Altea XLSeat Altea XL




Seat Altea XL v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 44765 x 1768 x 1581 x 2578
objem kufru (l) 532 - 1604
pohotovostní hmotnost (kg) 1200
pneumatiky 205/55 R16
MOTOR 1,6 75 kW/102 k, zážehový
objem (ccm) 1595
maximální výkon (kW/k) 75/102
max. točivý moment (Nm) 148
max. rychlost (km/h) 181
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 10,6/6,2/7,8
základní cena (Kč) 499 900
základní cena naftového modelu (Kč) 557 900 (1,9 TDI 77 kW)


Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak univerzálně použitelná...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

První kilometry s BMW Z4. Je to univerzál pro radost, sportování i výlety

BMW Z4

Sníh roztál a listí je zpátky na stromech. Nejlepší čas svléknout střechu a přivítat jaro, řekli si v BMW. Na český trh...

Najdete na iDNES.cz