Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Saab přežil klinickou smrt. Nový model 9-5 rozhodne o budoucnosti

Nový Saab 9-5 je tu po předlouhých 13 letech a má nelehký úkol: zahájit novou éru v historii automobilky. Nejdůležitější a největší saab všech dob startuje.

"Tento vůz značí začátek nového kurzu Saabu," prohlásil Jan Ake Jonsson. Šéf Saab Automobile se osobně zúčastnil prezentací novinky světovým novinářům přímo ve fabrice v Trolhättanu, což není vůbec zvykem. Rozhodně věděl, proč to říká.

Tohle je nejdůležitější model v celé historii značky, která se i přes své relativní mládí (první "PraSaab" je z roku 1947) stala legendou. Na tom, jak se 9-5 uvede, záleží, jestli švédská automobilka přežije. Po klinické smrti, ve které byl několik měsíců začátkem tohoto roku, kdy chtěl Saab jeho vlastník GM zavřít a nakonec ho přenechal nizozemskému minivýrobci luxusních Spykerů, se otevírá nová kapitola. A její obsah stojí za pozornost.

Saab 9-5

Nepřehlédnutelný

Nový Saab 9-5 se vám nemusí líbit, ale poznáte ho na první pohled. Je extravagantní a nezaměnitelný. Za mohutným oblým čumákem je hranatá kabina, která přípomíná stíhačku. Není to od věci, na leteckou minulost vzpomíná Saab velmi často. Tvarování kabiny připomíná silně jeden z nejznámějších saabů všech dob, model 900. Hlavně splývavé zadní okno na něj také jasně odkazuje. Stejně jako tlustý zadní sloupek, který klesá ke kufru tak ladně, že kdyby se zadní díl otevíral celý (jako u ocatavie), nikdo by se moc nedivil.

Jestli je pro vás 515litrový kufr sedanu malý, počkejte do zimy, představí se fešácký kombík.

Může se hodit

Nová éra Saabu! Prohlédněte si tyto extravagantní vozy
na obřím portálu v ČR www.automodul.cz

Saab se jako vždy soustředil na příkladnou bezpečnost. Uvádí, že při vývoji využíval údaje z více než 6100 nehod saabů na švédských silnicích. Kromě příkladné tuhosti a dalších aktivních a pasivních bezpečnostních prvků se 9-5 chlubí systémem ochrany proti převrácení, který běžně dostávají SUVčka.

Podle konstruktérů prý jsou totiž nehody, ve kterých se vozidlo převrátí, druhé nejčastější. V nezávislých testech EuroNCAP si Saab 9-5 vyboural plný počet pěti hvězdiček. Mimochodem, při vývoji rozbili v crashtestech 110 aut, zkoušeli i náraz do soba (samozřejmě umělého).

Nový saab je obrovský, třeba konkurenci v podobě Mercedesu třídy E přerůstá o neuvěřitelných 14 centimetrů. Na dohled se přibližuje délkou sedmičkovému BMW. A oproti insignii má o decimetr delší rozvor.

Stoprocentní saab

Že sedíte v saabu, vám devět-pětka připomíná pořád. Čelní okno je až nezvykle nízké a malé, stejně jako třeba v praprapradědečkovu Saabu 95 ze začátku 60. let (to okno má i velmi podobný tvar). Naopak boční okna jsou vepředu velká a hodně hranatá. Ven je vidět dobře. Jen byste chtěli za volantem sedět o nějakých pět centimetrů níž. Vše ostatní ale ctí saabí tradice.

Přístrojovka utvrzuje řidiče, že on je na palubě pánem. Středový panel je k němu navíc lehce sklopený. Vévodí mu osmipalcový dotykový displej s hezkou a velmi intuitivní grafikou. Ovládání je logické, že ho zvládne i antitalent na první pokus. Startuje se čudlíkem, je umístěný jak se na saaba sluší a patří uprostřed mezi sedadly. Samozřejmostí je také tlačítko jménem "night panel", zmáčknete ho při nočních přeletech a celá přístrojovka zhasne, zůstane svítit jen ručka tachometru.

Saab 9-5

Nová devět pětka dostala head-up-displej. V autosvětě to není žádná novinka, jenže až u saabu ji dokázali využít stylově. Tohle udělátko, které vám promítá do zorného pole před čelní sklo nejdůležitější provozní údaje (rychlost, otáčky, šipky při navigování a nastavenou rychlost tempomatu), okoukali konstruktéři totiž kdysi u stíhaček. A tak když devět-pětku nastartujete, přiletí vám v animaci před oči letadlo. Údaje se pak promítají v zelené barvě (stejná jako je podsvícení přístrojovky) a navíc v parádní retro grafice s hrubým rastrem, která se podobá té stíhačkové.

Vepředu se sedí ve velkých křeslech, jsou dobře tvarovaná, pohodlná. Vzadu je spousta místa do všech směrů i čahoun se tam pod klesající střechu vejde s hlavou. Boky auta jsou hodně vysoké, takže máte pocit hodně obestavěného prostoru a bezpečí.

Saab 9-5Saab 9-5

Šedý interiér vypadá hodně lacině, lepší je černý. Samozřejmostí jsou vyhřívaná sedadla, ostatně, saaby je měly už v ranných osmdesátých letech. Kousky z první série, s kterými jsme jezdili, zrovna nevynikaly zpracováním, spáry karoserie i dílů interiéru měly velmi proměnlivou šířku. Až se výroba rozjede naplno, bude to prý lepší a ještě možná dojde k malým změnám. Třeba matný plast na středovém panelu by se měl změnit za lépe vypadající.

Dýchej turbem

Motory přeplňované turbodmychadlem patří k saabům už víc než třicet let, žádné jiné tedy v nové 9-5 nenajdete. Všechny jsou uložené napříč a spolupracují s šestistupňovou převodovkou. Ten nejsilnější ji má výhradně automatickou.

Dvoulitrový nafťák, který je společně s benzinovou jedna-šestkou základní volbou, pochází od Opelu. Diesel je hodně silný a umí jezdit za nějakých šest litrů nafty. Má ale hodně hrubý chod a je dost hlučný. Šestiválcový turbodiesel se podle Matse Fägerhaga, šéfa vývoje celé automobilky, nechystá.

Skvělou volbou je přeplňovaný dvoulitr 2,0T s výkonem 220 koní. Pochází ze skladů GM, má přímé vstřikování benzinu a variabilní časování ventilů. Přeplňovaný motor se chová po saabovsku. Impozantně táhne, jen počítejte s tím, že i při podřazení musíte chvilku počkat, než se turbodmychadlo pořádně roztočí, v těch chvílích se hodí tradiční budíček označený TURBO napravo na přístrojovce. Pak se přivalí síla, která vás zatlačí do sedačky. Nárůst síly je plynulý, žádný kopanec. Když otevřete okénko, slyšíte jak motor žíznivě saje vzduch, ti vzadu si zase užívají hlasu výfuků. Dvoulitrový benziňák také nabízí variantu BioPower, která jezdí na bioetanolové palivo E85 (85% bioetanol, 15% benzin).

Vrcholem je 2,8litr Turbo známý i z Insignie OPC. Třísetkoňový motor s rozevřením trojic válců v úhlu 60 stupňů má skvělý zvuk, jeho projev je ale hodně vyhlazený. Jako byste mu tu sílu nechtěli věřit. Ale on umí rozdovádět velkého saaba na stovku za necelých sedm sekund. Táhne plynule, o zátahu turba nevíte. Motor spolupracuje výhradně s automatem (od japonského AISINU). Kromě automatického módu můžete zvolit také manuální. To pak řadíte páčkami na volantu. Motoráři saabu ho nastavili vcelku nezvykle - když zvolíte manuální režim, nikdy sám neřadí - ani když dosáhnete maximálních otáček (6500), nebo motor točíte moc nízko. Jen vám řekne, že je něco v nepořádku a zařadit musíte vy.

Saab 9-5

Jistý a klidný

Podvozek tohoto auta ladil závodník, a pán se závodní licencí také dohlížel na vývoj celého auta. A nutno říci, že je skvěle nastavený, všechno si dokonale rozumí.

Devět-pětka je po saabovsku neskutečně stabilní a jistá. Zároveň je klidná a pohodlná. Ozdobou je řízení: dokonale přesné, přímé, rychlé a citlivé. Saab 95 je pořádný kus auta, měří pět metrů; 1600 kilo pohotovostní hmotnosti není při pohledu na míry tolik. Působí hodně lehce a je skvěle ovladatelný. K mání je také sportovněji tvrdší a o 10 mm snížený podvozek a tužší přední stabilizátor.

Dobře funguje příplatkový systém nastavení auta Saab DriveSense. Otočným ovladačem vedle kolena vybíráte z komfortního nebo sportovního módu, nejoblíbenější je ale poloha ovladače označená I. Znamená to inteligentní, auto si vás přečte (za 15 - 20 sekund zjistí, jak dravě jedete) a podle toho mění nastavení řízení, odpružení, reakcí motoru a automatu. Přenastavit umí i na plně sportovní nebo i plně komfortní režim, to podle toho, jak za volantem dračíte. Nejvíc ale nastavením mixuje, podle toho, jak je to nejlepší. Když senzory zjistí, že jste v dlouhém táhlém oblouku přidali, tlumiče ztuhnou a podobně. Do čtyřicítky je podvozek vždycky komfortní, protože počítá s tím, že tak pomalu jezdíte jen po městě... nebo ve Švédsku (mimo město se jezdí 70, po dálnici 110).

V režimu Sport cítíte, jak řízení příjemně ztuhne, podvozek přitvrdí a zostří se reakce na plyn, to všechno si můžete navíc pro dynamický režim nakonfigurovat podle svého gusta v menu palubního počítače.

Technika na výši

Tohle auto není jen přestavěný opel, naopak insignia, jejíž součástky "devět-pětce" šťouralové vyčítají, vděčí za dost věcí právě inženýrům Saabu.

Když jsme u těch součástek: při srovnání katalogů dílů, ze kterých jsou tahle dvě auta postavena, jich napočítáte víc než sedmdesát procent rozdílných. Dá se dokonce říci, že vrcholová verze Aero s pohonem všech kol je z pohledu techniky nejsaabovatěší saab od osmdesátých let, kdy začalo neslavné období automobilky pod vládou Američanu.

S Opelem Insignia má 9-5 společné nápravy a plech podvozku, všechno nahoru je pak originál vyvinutý v rodišti saabů Trolhattanu. Přední náprava je typu McPherson, zadní jsou dokonce dva druhy: slabší verze mají klasickou čtyřprvkovou, silnější a čtyřkolky dostávají dozadu zadní nápravu s rameny ve tvaru písmene H připevněnou na pomocném rámu.

V Trolhattanu dostali za úkol pro použitou platformu epsilon2 vyvinout pohon všech kol (v devět pětce funguje líp než v insignii) a přední nápravu pro vyšší verze. Elektronicky řízený pohon všech kol se spojkou Haldex ladili u Saabu i pro ostatní auta koncernu GM. Stejně tak vyvíjeli i speciální přední nápravu, kterou používá i technicky spřízněný Opel Insignia OPC. Není to klasické mcphersonovské zavešení. Pro lepší vedení kola a omezení přenosu nežádoucích momentů do řízení vyvinuli řešení s oddělenou těhlicí. Tuto lepší nápravu dostává Saab 9-5 s motory 2,8T a novým dvouturbovým dieselem 2,0, který si na příští rok chystá 400 kroutících newtonmetrů. Navíc můžete mít za příplatek diferenciál eLSD s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. Na driftování to není, všechno je dělané v zájmu maximální bezpečnosti a neutrálního jízdního projevu. Systém je nakalibrovaný tak, aby krizovým situacím předcházel, než aby je musel řešit. Když jde do tuhého, je 9-5 nedotáčivá.

Základní cena Saabu 95 je 899 000 korun za verzi s turbobenziňákem, 1,6 litru nebo dvoulitrovým turbodieselem. Dvoulitr vyjde na 999 tisíc a Vrcholová verze Aero s šestiválcem 2,8 litru a pohonem všech kol je za 1,4 milionu.

Nechybí moderní výbava: chytré adaptivní bixenony, tempomat udržující odstup od předjedoucího auta, DVDpřehravač s displeji integrovanými zádech předních sedadel, kamera čtoucí dopravní značky nebo hlídač vyjetí z jízdního pruhu.

Saab 9-5 v číslech
motor 2,0T 2,0 TiD 2,8T
nejvyšší výkon (kW/k) 162/220 118/160 221/300
max. točivý moment (Nm) 350 350 400
max. rychlost (km/h) 240 215 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,9 9,9 6,9
prům. spotřeba (l/100 km) 8,4 5,3 11,4
cena (Kč) 999 000 899 000 1 399 000
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5008 x 1868 x 1466 x 2837
objem kufru (l) 515
pohotovostní hmotnost 1575 - 2025
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...