Neděle 7. března 2021, svátek má Tomáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. března 2021 Tomáš

Plug-in hybridy zbytečně na pranýři. Naučte se je používat a rychle nabíjet

Pokud se nemůžete rozhodnout mezi elektromobilem a vozidlem s klasickým spalovacím motorem, můžete se vydat střední cestou plug-in hybridní technologie a mít něco z obou světů. Nabídka takových vozidel je dnes široká, ale jen několik modelů nabídne rychlé dobíjení na DC stanicích. Šikovné zejména pro ty, co hodně najedou.

Akumulátor plug-in hybridního Mercedesu A250e nabijete za necelou půlhodinu. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Plug-in hybridním elektromobilům je občas nasazována psí hlava za to, že si na elektromobily jen hrají, ale jejich spotřeba, a tedy i emise jsou mnohem větší, než automobilky udávají. Což může, ale také zdaleka nemusí být pravda. Záleží na tom, zda je řidiči používají způsobem, na který jsou jejich technologie koncipovány. Při správném použití umí být plug-in hybridní automobil velmi úsporný.

Jak funguje plug-in hybrid

Plug-in hybrid (označuje se i zkratkou PHEV) je kombinací elektromobilu a vozidla se spalovacím motorem. Vozidlo umí jet pouze na elektřinu, může jet jen s využitím spalovacího motoru, obě technologie navíc mohou vhodným způsobem síly spojit. V jakém režimu bude vozidlo fungovat může být jak rozhodnutím řidiče, tak řídícího systému vozidla.

Výhradně elektrický pohon se zpravidla využívá při nižších rychlostech do cca 70–80 km/h při jízdě ve městě, kde dává elektrický pohon největší smysl – zejména proto, že nulové lokální emise mají největší význam v místech, kde dýchá nejvíce lidí a kde zplodiny spalovacích motorů páchají největší škody.

Jízda se spalovacím motorem naopak dává největší smysl při vysokých rychlostech na dálnici, kde je spotřeba při jízdě nejvyšší a elektrická jízda s malým akumulátorem méně efektivní. V bezprostředním okolí nebývá hustší zástavba, a tedy ani lidé, do jejichž plic by zplodiny pronikaly. Tankování paliva stále představuje nejrychlejší doplnění energie do vozidla, což dává spalovacímu pohonu výhodu na velmi dlouhých cestách.

Kombinace pohonů je využívána zejména při rozjezdech, kdy vždy mnohem rychleji zafunguje elektromotor a přinejmenším tak pokryje dobu, než se roztočí turbo (dnes ho má valná většina motorů) a spalovací motor se dostane do správných provozních otáček. Stejně tak zabírá při akceleraci, vozidlo i s menším agregátem pak může reagovat až se sportovní vervou.

3. prosince 2019

Jak se má jezdit s plug-in hybridem

Uživatelskou pointou plug-in hybridu je, že s ním můžete na určitou vzdálenost jet jako s čistým elektromobilem. Zpravidla to bývá v rozsahu 30–70 kilometrů, což podle průzkumů odpovídá běžnému dennímu nájezdu těch, co rozvezou děti do školy a dojedou do práce. Po tuto dobu využíváte výhod elektromobilu – ticho a klid v kabině, živost a pružnost pohonu – ekologického a za určitých podmínek i cenově výhodného provozu. Zároveň ale můžete okamžitě vyrazit na cestu do Košic, aniž byste po cestě řešili nabíjení.

Průkopníci

V praxi to třeba vypadá tak, že po malém městě či satelitu, kde bydlíte, jedete ráno čistě elektricky, najedete na dálnici, spustí se spalovací motor, na fosilní paliva dosvištíte do Prahy, kde se po zpomalení rychlosti spalovací motor vypne a dál po městě jedete na elektřinu. Některé vozy dokonce umí kombinaci fosilní paliva / elektřina rozpočítat podle trasy zadané do navigace, přičemž v Německu je již při vjezdu do některých měst spalovací motor vypnut při průjezdu kolem „uvítací“ značky na kraji města.

Jakmile klesne nabití akumulátoru pod stanovenou mez – vždy je ale schována rezerva na pomoc s rozjezdy a akcelerací – je k pohonu využíván spalovací motor až do chvíle, než akumulátor opět nenabijete. A přesně v tomto momentu je celý zakopaný pes.

Vybitý plug-in hybrid je horší než obyčejný „spalovák“

Chybou mnohých řidičů, co si pořídili nebo v práci nafasovali plug-in hybridy především jako nástroj snadného parkování v městských zónách, je, že vozidla nenabíjejí a jezdí s nimi jako s auty se spalovacím pohonem. Což je problém, protože plug-in hybrid je oproti vozidlu s konvenčním pohonem těžší – musí vozit celou elektrickou výzbroj a zejména akumulátor, přičemž jen jeho hmotnost může hravě překročit metrák. Vyšší hmotnost = vyšší spotřeba = vyšší emise.

Plug-in hybrid je potřeba dobíjet, a proto pro něj platí stejné pravidlo jako pro čisté elektromobily: Pokud nemáte plug-in kde nabíjet, ještě pro vás k jeho koupi nenastal vhodný čas. Veřejná nabíjecí síť sice rychle houstne, ale stále není pohodlné na ni být zcela odkázán.

MB A250e

Zastávka na nákup = příležitost k nabíjení. Nabíječka E.ON u pražského supermarketu

PHEV vozidlo je koncipováno tak, že jej večer připojíte do elektrické sítě a ráno usednete do vozu s úplným akumulátorem. Zbytek obstará příležitostné nabíjení na parkovištích během nákupů a dalších pochůzek. V takovém režimu jsme s Mercedesem A250e jezdili za 3,2–4,1 litrů benzínu na sto kilometrů (kombinace dálnice, město, okresky) podle toho, jak těžkou nohu jsme za jízdy měli. Pokud bychom nenabíjeli, bylo by to minimálně o 2–3 litry více. A pokud bychom jezdili především po městě, bylo by to ještě o poznání méně. Zároveň jsme na 100 km průměrně spotřebovali 7,2 - 8,9 kWh elektřiny.

Ale abychom vše neházeli jen na nevhodné užívání řidiči, většina plug-in hybridů má jednu systémovou slabinu, pomalé nabíjení. Těch 10–20 kWh, které akumulátor PHEV dokáže uložit, sice doma přes noc hravě doplníte z obyčejné zásuvky k vozidlu přibaleným kabelem, ale při příležitostném nabíjení není obvyklých 3,5 nebo 7 kW max. nabíjecího výkonu žádná hitparáda. Za hodinu nákupu tak dobijete přinejlepším třetinu až polovinu kapacity.

Rychlé dobíjení u PHEV

Pouze dva výrobci nabízí plug-in hybridní vozidla s rychlým DC nabíjením – Mercedes a Mitsubishi, přičemž japonský výrobce nyní v Evropě své aktivity omezuje, a s rychlým nabíjením PHEV tak možná na českém trhu v dohledné době zůstane ve větší míře jen Mercedes.

MB A250e

Za pětadvacet minut byl akumulátor naplněn. Potkat volnou nabíječku (na snímku ČEZ v Jičíně) bylo překvapivě mnohem snažší, než najít myčku bez dlouhé fronty.

My jsme vyzkoušeli plug-in hybridní Mercedes A250e. Ten lze v domácích podmínkách nabíjet rychlostí 7 kW (dvě fáze, 16 A), stejně tak při příležitostném nabíjení na AC nabíječkách. Po připojení k rychlé DC nabíječce (standardní CCS) pak vozidlo plní akumulátor skoro v celém rozsahu výkonem 22 kW, přičemž se na něj dostane jen několik desítek sekund po startu nabíjení. Ve špičce dosáhl 24 kW, nad 98 % klesl na 18 kW. Na 80 % kapacity jsme se dostali za 20 minut, zcela plný akumulátor jsme měli po 27 minutách nabíjení.

To znamená, že i na dlouhých cestách můžete mít elektrický pohon kdykoli k dispozici a držet se hodnot spotřeby a emisí, které více odpovídají oficiálním údajům. Stačí občas zastavit na benzínce na toaletu nebo u obchodního centra na kávu.

Pokud vám přijde 22 kW na DC nabíječce málo, je potřeba si uvědomit, že jde o akumulátor s kapacitou 10,6 kWh, a protože vhodný nabíjecí proud je v korelaci s kapacitou, je 22 kW nabíjení u 10,6kW akumulátoru pro články podobná zátěž, jako 100 kW nabíjení u 50kW akumulátoru. Víc už by byla pro použitý akumulátor zbytečně vysoká zátěž.

Závěr

Ačkoli mnohé automobilky tvrdí opak, rychlé DC nabíjení dává u PHEV vozidel smysl, zejména pokud toho často hodně najedete. Umožní totiž využívat elektrický pohon i na cestách, kde plug-in hybridní modely bez rychlého nabíjení fungují v podstatě již jen jako obyčejná auta se spalovacím motorem. A s tlouštíkem na zadních sedačkách. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Ford hlásí čistě elektrickou budoucnost. Malou výjimkou budou dodávky

Ford Mustang Mach-E

Přechod na čistě elektrický pohon hlásí v poslední době jedna automobilka za druhou. K aktuálnímu...

Huawei plánuje výrobu elektromobilů, představí je snad už letos

Huawei Mate X2

Čínská technologická společnost Huawei Technologies plánuje výrobu elektromobilů pod svou vlastní...

Praha dá do lamp s nabíječkami elektromobilů až 880 milionů korun

Sloup veřejného osvětlení s integrovanou nabíječkou

Pražský magistrát vloží do rozvoje lamp veřejného osvětlení s nabíječkami pro elektromobily...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

e-Niro ve sněhu

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Hyundai Ioniq 5

VIDEO Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která...

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

  • Nejčtenější

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní...

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Exploze viru: v domově důchodců ve Vrchlabí zabil polovinu seniorů

Premium Tragédie v domově seniorů varuje, jak rychle se šíří nákaza koronavirem a jak smrtelná může být. Celorepublikově pak...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

  • Další z rubriky

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Premium K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u nabíjecích stanic. První...

Luxusní atmosféra a pořádné stádo koní. Jaké je nejnovější BMW Alpina B7?

Premium O Alpině si můžete číst, můžete hltat parametry, ale to všechno bere za své, když se s některým z jejích aut svezete....

BMW i8 dokazuje, že i hybrid umí být rychlé a zábavné auto

Premium Čas neskutečně letí. V květnu 2016 jsme ve SPEEDu začali se seriálem o těch nejlepších řidičských cestách. Po...

Liší se od všeho, co jste kdy řídili. Elektrické BMW iX3 nabízí výkon i zábavu

Premium BMW iX3 je po i3 druhé výhradně elektrické BMW. S výkonem 286 koní a pohonem pouze zadních kol stojí tak trochu stranou...

Také lovíte duchy? Netestujte dřív, než týden po vynechání menstruace, radí lékař
Také lovíte duchy? Netestujte dřív, než týden po vynechání menstruace, radí lékař

Jedna minuta. Druhá. Tři minuty pryč… Chvíle napětí… Na testu se objeví dvě čárky… Pozitivní těhotenský test! Jste v tom! Jak těhotenské testy...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Nepravda a účelovka, říká Koukal o tvrzení exmanželky Soukalové

Po obviněních bývalé biatlonistky Gabriely Soukalové (31), že ji exmanžel Petr Koukal (35) podváděl a utrácel její...

Zemřel rockový bubeník kapely Citron a podnikatel Radim Pařízek

Zemřel rockový bubeník spjatý zejména s heavymetalovou kapelou Citron Radim Pařízek. Hudebníkovi, který se uplatnil i v...

Amatérské porno je realita, která lidí baví, říká pornoherečka

Porno je film, fikce, představení. Amatérská videa jsou však realita. „A to na nich lidi baví. Nikdo nechodí po...

Jeden partner byl sadista, druhý asexuál, říká autorka erotické trilogie

Blanka Lipinska (35) se proslavila svou erotickou trilogií s názvem 365 dní. Polská spisovatelka si momentálně užívá na...