Orlando: nový chevrolet pro sedm dostal skvělou cenu

  • 70
Sedm, tolik cestujících, kolik písmen skládá jeho jméno, nový chevrolet odveze. Orlando je asi nejlacinější sedmimístné MPV na trhu. Základní cena 363 tisíc za benzinové provedení 1,8 litru je velmi příznivá, vůz bude k mání od března příštího roku.

Chevrolet Orlando se vyrábí od října v Koreji. Hlavními trhy jsou Evropa a překvapivě Kanada. Třeba do USA už ale nedoputuje.

Chevrolet Orlando

Tvář chlapa

Jestli se vám zdá, že je ta krabice moc hranatá, je to záměr, Taewan Kim, viceprezident General Motors (vlastník Chevroletu) pro design a jeho tým chtěli dát orlandu chlapácký vzhled. Taewan Kim to popisuje jako crossover design, spojující praktičnost MPV a šmrnc SUV s mohutným čumákem. Design je tak výrazný, že v něm chevrolet poznáte na první pohled, hlavně díky typické masce. Design je vlastně jednoduchý: "neotesané" hranaté tvary, vysokánské boky, jednoduché plochy a jasné proporce. Všechno dohromady hezky ladí. Líbí se plastové orámování podběhů a střechy, které podtrhuje robustní vzhled.

ceny

Chevrolet Orlando se začne prodávat v březnu za základních 362 900 korun (provedení 1,8 LS), slabší turbodiesel 2,0 s výkonem 130 koní vyjde na 420 400 Kč.

Ve standardní výbavě je šest airbagů, stabilizační systém ESP, výškově nastavitelná přední sedadla, rádio s CD/MP3 přehrávačem a centrální zamykání s dálkovým ovladačem. Za klimatizaci se připlácí patnáct tisíc.

A jestli vám připadá přední část moc umírněná a zbytečně zaoblená v porovnání s zadní, nejste sami. Potvrzuje to i Ken Parkinson, další z kapitánů designu celého mamuta GM. "Udělali jsme si v průběhu vývoje studie na potenciálních zákaznících, a těm se nejvíce líbilo právě toto řešení," vysvětluje.

"Myslím, že přestože ho navrhovali v Koreji, má velmi evropský vzhled a charakter," dodává Parkinson. "Evropanům se bude líbit".

Jednoduše prostorné

Orlando je jednoduché i uvnitř, žádný festival neotřelých řešení nečekejte. Je to užitečné auto, které působí festovně a poslouží. Praktické je hlavně díky své velikosti.

I když – jednu geniální vychytávku orlando má: schránku na mp3 přehrávač, schovanou za panelem audia (případně příplatkové navigace). Zmáčknete knoflík a velký panel uprostřed přístrojovky se odklopí. Vejde se tam i peněženka nebo pouzdro s brýlemi.

Chevrolet Orlando

Orlando dostanete vždycky v sedmimístném provedení. Pětimístné ani není v plánu. Sedadla třetí řady vozíte stále s sebou, vymontovat se nedají. A upřímně, ubírají dost litrů objemu kufru. Navíc má orlando docela malé víko kufru. Je to daň za robustní design zádi s mohutnými sloupky.

Velikostí i tvarem kufru má blíž ke kombíku, než ke klasickému MPV. Však také orlando supluje roli kombíka Chevroletu Cruze. Po Novém roce ještě do téhle party přibude cruze hatchback.

Chevrolet Orlando

V sedmimístném obsazení naložíte do kufru 89 litrů věcí, v pětimístném 456 a dvoumístném 856 litrů (všechny hodnoty měřené po spodní hranu oken). Až po střechu orlando nacpete až 1 499 litry nákladu. Od roku 2013 se výbava rozšíří ještě o sklopné sedadlo spolujezdce, což umožní převoz dlouhých věcí.

V druhé řadě sedadel je opravdu hodně místa a do té třetí se nastupuje lehce. Sezení "v kufru" za trest není, místa je tam pro hlavu i nohy relativně dost, urostlejší členové posádky zůstanou vepředu. Navíc má orlando "divadelní" uspořádání řad sedadel, v druhé řadě sedí cestující výš než řidič a ti vzadu ještě výš.

Chevrolet Orlando

Třetí až sedmé sedadlo sklopíte opravdu jednou rukou prostým manévrem. Prostřední řada sedadel má ještě polohovatelná opěradla. Tím ale veškerá variabilita končí, na posouvání v podélném směru nebo vyjímání sedadel zapomeňte.

Řidič si bude stěžovat na mizerný výhled vzad kvůli tlustým zadním sloupkům, obrovská zpětná zrcátka však tento nedostatek trochu kompenzují.

Řidiči a spolujezdci se zalíbí příjemná velká sedadla i dobré a intuitivní rozmístění ovladačů. Horší je to s "přečudlíkovaným" multimediálním centrem s navigací, které s některými obměnami pochází z insignie. Chvilku potrvá, než se s ním naučíte zacházet.

Benzinu chybí šestka

Ceník orlanda stojí na nabídce tří motorů. Základní benzinová osmnáctistovka má sympatický zvuk a snaživý projev. Na dovádění to není, ale když ji vytočíte, docela ochotně auto rozpohybuje; 140 koní, které má v dokladech, jí ale moc nevěříte.

Velkým minusem benziňáku je převodovka. Což o to, je přesná a dobře odstupňovaná, ale má málo stupňů. Na dálnici točí ve stodvacetikilometrové rychlosti 3 300 otáček na pětku a šestka jí moc chybí. S šestistupňovou skříní by jela určitě úsporněji než za nějakých 8,5 litru benzinu (tabulková spotřeba je 7,3 l/100 km).

Dvoulitrový turbodiesel se pro roztáčení předních kol až 1 659kilového rodinného autobusu hodí líp. Je parádně odhlučněný a má příjemný plynulý zátah. V patnácti stech otáčkách se probudí, a pak rychle a razantně táhne. U commonrailového turbodieselu je už počet převodových stupňů správný. Kdo nechce řadit, může si navíc připlatit za automat. Verze s výkonem 163 koní (k mání je ještě stotřicetikoňová) jela ve dvoumístném obsazení při řízném jízdním stylu po Španělsku, kde se Orlando představilo novinářům, za sedm a půl litru (tabulková spotřeba činí 6 litrů).

Chevrolet Orlando

Jediná odlišnost, v níž je benziňák lepší, je v naladění spojky. U benziňáku funguje plynule, příjemně a dá se dobře dávkovat. U nafťáku, kde si musí poradit s mnohem vyšším krouticím momentem, má trhavější chod, přeřazování pak není tak plynulé.

Jistá jízda

Dobrý základ Chevroletu Cruze je u orlanda poznat. Podvozek je jistý a pevný. Velký bachratý chevrolet díky tomu nevlaje ani při vysokých rychlostech a v zatáčkách se naklání míň, než byste čekali. Stabilitu zajišťují doširoka rozkročená kola.

Odpružení je po cruzovsku tvrdší, ale nevyklepe z vás duši. Jestli chcete víc komfortu, ušetřte za větší kola a zůstaňte u základních šestnáctek nebo sedmnáctek.

Řízení není přeposilované. Působí i vcelku přesně a jistě, akorát kolem středové polohy má mrtvý chod, takže při rovné jízdě auto neustále "řídíte". Řízení se zdá u turbodieselu tužší a přesnější než u benziňáku, bude za tím i použití hydraulického posilovače namísto elektrického (u 1,8).

Déle si musíte zvykat na brzdy. Což o to, brzdí dobře, ale pedál má hodně rozvláčný chod, první třetinu dráhy se skoro nic neděje a brzdit začíná až pak.

Chevrolet Orlando v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4652 x 1836 x 1633 x 2760
objem kufru (l) 89 - 1499
motor 1,8 benzin 2,0 turbodiesel 2,0 turbodiesel
max. výkon (kW/k) 104/140 96/130 120/163
max. kroutící moment (Nm) 176 315 360
max. rychlost (km/h) 185 180 195
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,6 10,3 10
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,3 6,0 6,0
základní cena (Kč) 362 900 420 400 -