Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. srpna 2022 Roman

Opel Speedster: Le Mans na českých silnicích

  0:30
hodnocení iDNES 4,1/5

Opel Speedster se díky uložení motoru před zadní nápravou a pohonem zadních kol řadí mezi plnokrevné sporťáky, což také dokazuje jízdními výkony. Není divu, vždyť jej pohání dvoulitrový turbo motor o výkonu rovných 200 koní.

Speedster je postaven z kompozitní skořepiny, podvozek je hliníkový.

Ještě nedávno jej poháněl agregát o objemu 2,2 litru s výkonem 108 kW (146 k), avšak teď přichází na trh s dvoulitrovým přeplňovaným motorem, který je sice menší co do objemu, ale disponuje vyšším výkonem 147 kW (200 k).

Vůz využívá podvozek značky Lotus a tato firma jej také ve Velké Británii vyrábí. Jeho nejbližší příbuzný není z rodiny Opel, ale známý model Elise od výše jmenované legendární briFale disponuje vyšším výkonemtské automobilky.

VNĚJŠÍ VZHLED

 hodnocení 

PLUSY
- jízdní vlastnosti
- motor a převodovka

- výborné brzdy
- vzhledem k výkonům příznivá cena

MINUSY
- slabé topení
- nižší svítivost předních světlometů
- malá palivová nádrž

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Konečné hodnocení (průměr)
 ceny dílů 
Brzdové destičky přední (sada) 8253 Kč
Brzdové destičky zadní (sada) 6275 Kč
Tlumič pérování přední (kus) 10152 Kč
Tlumič pérování zadní (kus) 10154 Kč
Placatý Speedster upoutá pozornost především designem karoserie, zejména pak výrazným tvarováním předních blatníků, světlometů a průduchů chlazení. Přívod vzduchu k chladiči motoru je řešen třemi průduchy. Jedním, klasicky umístěným v předním nárazníku a dalšími dvěma v kapotě, ta ukrývá chladič, autobaterii, posilovač brzd, řízení a sprej na opravu pneumatik.

Pohonná jednotka je umístěna za sedadly před zadní nápravou, tím bylo dosaženo optimálního rozložení váhy. Kryt motoru (vybavený dvěma průduchy k odvětrávání) je společný i pro zavazadlový prostor, který poskytne až překvapivých 206 litrů. Jeho hlavní nevýhodou je úzký nákladový otvor. Sportovní taška se však do zavazadelníku s přehledem vejde a vzhledem k tomu, že Speedster není rodinný vůz, ale sporťák, je prostor pro zavazadla velmi slušný.

Při pohledu z boku, zaujmou otvory přívodu chladícího vzduchu pro brzdy zadních kol. Na zadní části automobilu jsou nejvýraznější koncová světla a uprostřed umístěná dvojice výfuků. Přehlédnout však nelze ani nápis Speedster Turbo a velké logo automobilky. Opel má blesk ve znaku, což ke Speedsteru opravdu sedne.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

INTERIÉRInteriér nenabídne žádný luxus, nalezneme zde jen to nejnutnější. Speedster není vybaven klimatizací ani posilovačem řízení, vše je řešeno tak, aby byla hmotnost vozu co nejnižší a sportovní zážitek co největší.

Sportovně založený řidič, jiný do Speedsteru ani nesedne, ocení především malý a skvěle do rukou padnoucí volant Momo, přesné řazení a nízko uložená sportovní sedadla. Přístrojová kaplička ukrývá pouze rychloměr (kombinovaný s digitálním počítadlem kilometrů) a otáčkoměr. Právě přístroje jsou nejslabším článkem interiéru. Jednak by mohly vypadat více sportovně a především jejich osvětlení, řešené jednou žárovičkou, je při jízdě v noci slabé.

MOTOR A SPOTŘEBAPohon zadních kol zajišťuje celoslitinový přeplňovaný šestnáctiventilový čtyřválec ECOTEC o objemu dva litry, který disponuje výkonem 147 kW, tedy rovných 200 koní. Maximálního točivého momentu 250 Nm dosáhne při 1950 otáčkách za minutu. Agregát je zkombinován s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou Getrag.

Z 0 na 100 km/h se sporťák od Opelu rozjede za 4,9 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na 243 km/h. Výrobce udává průměrnou spotřebu 8,5 litru, mimo město 6,5 a po městě 11,9 litru na 100 kilometrů. Nutno říci, že těchto hodnot je velmi obtížné dosáhnout. Ne proto, že by byly nereálné, důvodem je skutečnost, že se člověku za volantem Speedsteru rozbuší srdce dvakrát rychleji jak vychutnává každé, byť sebemenší, sešlápnutí plynového pedálu. Spotřeba v testu se přesto pohybovala okolo třinácti litrů na sto kilometrů, což je velmi příznivá hodnota.

JÍZDNÍ VLASTNOSTIJiž samotné usednutí za volant Speedsteru je obřad. Vsoukat se za volant vozu s nataženou střechou vyžaduje značnou dávku ohebnosti, odměnou je však zážitek, který nabídne jen málokterý sporťák (většinou za úplně jiné peníze). Samotný start proběhne zasunutím klíčku a stiskem tlačítka na přístrojové desce. Následuje příjemný sportovní zvuk motoru umístěného těsně za sedadly, z nichž je pouze řidičovo možné posunout podélně, tím veškeré nastavování končí.

Při prvním usednutí za volant vyvolá vůz v řidiči pocit supersportu, který právě opustil dráhu v Le Mans. Již při prvním sešlápnutí plynu však člověku bleskne hlavou: "jak to ten Schumacher vlastně dělá?" - to když ustřelí zadní náprava na mokrém asfaltu a místo plynulého rozjezdu přijde na řadu vyrovnávání smyku volantem a ubráním plynu. První metry prozradí hodně nejen o zvycích řidiče, ale i o jeho schopnostech "naslouchat" vozu a učit se.

Motor se vyznačuje rychlým nástupem turba už od nízkých otáček a ochotou "jít za plynem" i ve vysokých rychlostech. Tvrdé nastavení podvozku sice není to pravé pro jízdu po dlažbě nebo rozbitých městských ulicích, ale v zatáčkách okresek odvede neocenitelnou práci. Auto sedí jak přibité a jede přesně tam kam jej řidič vede. Samozřejmě i pro Speedster platí fyzikální zákony a tak je třeba občas ubrat plyn, případně vyrovnat začínající smyk - vše je otázkou zkušeností. Faktem je, že zatáčku, kterou byste jeli v Octavii 130 kilometrovou rychlostí, můžete v naprostém klidu projet se Speedsterem 180 a po čase vám to ani nezrychlí tep.

Ve vysokých rychlostech vydává plátěná střecha Speedsteru takový rámus, že není slyšet vlastního slova. Kouzelné je, že to nikomu po celou dobu testování vůbec nevadilo - každý si vychutnával jízdu. Střechu lze snadno sundat a umístit do zavazadelníku. Jízdu vysokou rychlostí (přes 100 km/h) s autem bez střechy však vydrží málokdo - vzdušný vír vytáhne z prostoru pro posádku každou odloženou maličkost. Toto nebezpečí eliminuje prakticky nulový počet odkládacích prostor. Použitelné jsou pouze dvě kapsy v čalouněných bocích prahů. Dvě malé odkládací šachty vpředu nad prahy sice vypadají slibně, ale při prvním sešlápnutí plynu z nich vše vyletí.

Vůz krotí velice dobré kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech (ta jsou nezávisle zavěšena), kterým pomáhá v mezních situacích ABS. Sedmnáctipalcové ráfky z lehkých slitin jsou "obuty" do nízkoprofilových pneumatik Bridgestone Potenza o rozměrech vpředu 175/55, vzadu 225/45.

VÝBAVA A CENAV základní výbavě Speedsteru, jehož cena je 1 399 900 Kč, nalezneme airbag řidiče, ABS a předpínače bezpečnostních pásů. Automobil je samozřejmě vybaven i bezpečnostním obloukem a výztuhami chránícími posádku v případě bočního nárazu.

Testovaný vůz měl navíc kožené čalounění (+ 40 000), rádio s cd přehrávačem (+ 20 000), opěrky pro nohy spolujezdce - velmi šikovná věc v zatáčkách si je vychvaloval každý, kdo na místo spolujezdce usedl- (+ 4 000), přední mlhová světla (+ 11 000) a koberečky (+ 4 000). Konečná cena  se tak vyšplhala na 1 478 900 Kč. Kromě doplňků interiéru je možné objednat ještě odnímatelnou pevnou střechu za 75 000 Kč. Na vůz je poskytovaná dvouletá záruka.

Co říci závěrem? Opel Speedster není auto pro každého. Budoucího majitele musí chytit za srdce, takovému člověku pak nabídne opravdu nevšední sportovní zážitky za příznivou pořizovací cenu a vzhledem k jízdním výkonům i příznivé provozní náklady.

 konkurenti 

Opel Speedster

Smart Roadster
Kaipan 57
objem motoru (cm3) 1998 698 1781
výkon (kW/k) 147/200 60/82 110/150
max.toč.
moment (Nm)
250 110 210
počet válců/ ventilů 4/16 3/6 4/20
typ motoru přepl. zážeh. přepl. zážeh. přepl. zážeh.
max. rychlost (km/h) 243 175 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,9 10,9 5,5
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 11,9/
6,5/
8,5
6,3/
4,3/
5,1

-/
-/
8,2

nádrž (l) 36 35 40
rozměry d/š/v (mm) 3786/
1708/
1117
3427/
1615/
1192
3350/
1790/
1110
rozvor (mm) 2330 2360 **
objem kufru při nesklop./ sklop. sedačky(l) 206/- 145/- **/-
rozměr pneumatik přední/zadní 175/55 R17, 225/45 R17 185/55 R15 195/50/15, 225/50/15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ne ano/ano ne/ne
boční a hlavové airbagy ne/- 21 202*/- ne/-
ABS/ESP ano/ne ano/ano

ne/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ne/- ano/- -/-
klimatizace ne 30 290 -
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč (zákl. verze) 1399 900 617 000 960 000
*Paket nezpečnost plus - mlhová světla, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, boční airbagy
**Výrobce neudává

Placatý Speedster upoutá pozornost především designem karoserie, zejména pak výrazným tvarováním předních blatníků.

Speedster je postaven z kompozitní skořepiny, podvozek je hliníkový.

Speedster pohání přeplňovaný dvoulitr umístěný před zadní nápravou. Pod přední kapotou je ukryt pouze chladič motoru, posilovač brzd, akumulátor a sprej na opravu pneumatik.

Na zadní části automobilu jsou nejvýraznější koncová světla a uprostřed umístěná dvojice výfuků.

Střechu lze snadno sundat a umístit do zavazadelníku.

Při pohledu z boku, zaujmou otvory přívodu chladícího vzduchu pro brzdy zadních kol.

Vsoukat se za volant vozu s nataženou střechou vyžaduje značnou dávku ohebnosti.

Jízdu vysokou rychlostí (přes 100 km/h) s autem bez střechy vydrží málokdo.

Opěrky pro nohy spolujezdce jsou velmi šikovná věc. V zatáčkách si je vychvaloval každý, kdo na místo spolujezdce usedl. Pořídit se dají za příplatek 4000 Kč.

Přívod vzduchu k chladiči motoru je řešen třemi průduchy. Jedním, klasicky umístěným v předním nárazníku a dalšími dvěma v kapotě.

Kapota ukrývá chladič, autobaterii, posilovač brzd, řízení a sprej na opravu pneumatik.

Kryt motoru je společný i pro zavazadlový prostor, který poskytne až překvapivých 206 litrů.

Automobil zdobí prahové lišty s nápisem "turbo".

Pohon zadních kol zajišťuje celoslitinový přeplňovaný šestnáctiventilový čtyřválec ECOTEC o objemu dva litry, který disponuje výkonem 147 kW, tedy rovných 200 koní.

Kryt motoru je vybaven dvěma průduchy k odvětrávání.

Na zadní části automobilu jsou nejvýraznější koncová světla a uprostřed umístěná dvojice výfuků.

Autoři:

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Tiše pluje krajinou. „Esko“ od Mercedesu je špička mezi elektromobily

Premium EQS pro Mercedes znamená hodně – byl to první model postavený na jeho zbrusu nové elektrické platformě. Teď na ní...

V bondovské edici Land Roveru Defender V8 se budete cítit jako agent 007

Premium Líbil by se vám černý Mercedes třídy G s osmiválcem, ale bojíte se, že si vás pak lidé budou plést s nějakým pochybným...

Splněný sen nadšenců. Ikonické BMW Z8 však lépe vypadá, než jezdí

Premium BMW Z8 jsem měl doma na plakátu. Byla nalepená na zdi se spoustou dalších krásných aut a motocyklů, o kterých jsem...

Hatchback, či crossover? Z vrcholného E-Tense čpí luxus, překvapí head-up displej

Premium Je to luxusní hatchback plný protikladů. Počkat, je to vlastně vůbec hatchback, nebo spíše crossover? To je popravdě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...