Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Nový Volkswagen Touareg: do bahna ve smokingu

  11:00aktualizováno  11:00
Tohle auto má v popelníku držák na cigaretu, klidně zapálenou. Odložíte si ji tam, až se budete chtít vyškrábat do kopce, do kterého byste po svých nevylezli a pak se přebrodit potokem. A takové je to ve Volkswagenu Touareg se vším: maximální pohodlí a servis pro posádku a zároveň nečekané terénní schopnosti. Jediným limitem je strach o sebe a auto.

Volkswagen Touareg | foto: Volkswagen

Tak trochu to připomíná bahnění ve smokingu. Projede téměř neuvěřitelným terénem a vezme si na to elegantní sportovní oblek, který mu šili designéři pod vedením Waltera de Silvy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen Touareg
na obřím online portálu www.automodul.cz

Právě teď vstupuje nový volkswagen na trh, objednávat se dá ale už pár měsíců. "Doteď si nového touarega v České republice objednalo kolem 130 zákazníků," říká Vratislav Strašil, šéf značky VW na českém trhu.

Volkswagen Touareg

Byla to tehdy sláva, když Volkswagen vyrazil v roce 2002 do terénu s obrovským luxusním SUV. Touareg překvapil schopnostmi terénu. A k tomu se trefil do začátku teréňákové mánie. A tak se jich prodalo přes půl milionu. "Utáhl Boeing 747, vyšplhal se do rekordních 6086 metrů," vzpomíná šéf českého zastoupení koncernu VW Rudolf Javurek na prvního touarega. "A dvakrát vyhrál Rallye Dakar," dodává.

Teď přišlo na novou generaci. Ve Wolfsburgu postavili úplně nové auto, je do všech směrů kromě výšky větší a přesto o dva metráky lehčí. Pohotovostní hmotnost Touaregu V6 FSI je 2035 kg. Třeba karoserie z toho váží 398 kg.

"Nový touareg je na výběr se čtyřmi různými motory a vždycky má novou osmistupňovou převodovku. Volit můžete ze dvou druhů pohonu všech kol," vypočítává Michal Šesták, technický školitel volkswagenu a offroadista, který jezdí s touaregy třeba do Karpat.

"Nový touareg je o tři centimetry delší než ten předchozí," popisuje Šesták. Třeba na zadních sedadlech je ale oproti předchůdci o deset centimetrů víc místa, při minimální změně rozvoru. Nový - a o poznání pohlednější - touareg ubral jen v jediném rozměru: je o 17 mm nižší, stavitelům interiéru to ale nevadilo a stejně je uvnitř místa na hlavu víc.

Vepředu sedíte ve výrazně tvarovaných sedadlech, středový tunel se zúžil, takže máte i pocitově víc místa. Zadní sedadla - kde to ve "starém touaregu nebyla s místem pro kolena žádná velká sláva - jsou posuvná v rozmezí 16 centimetrů a mají měnitelný sklon opěradla. V závislosti na tom se mění objem kufru. Ten základní je 580 litrů, když vyrazíte na expedici ve dvou a sklopíte zadní sedačky, naložíte po střechu až 1642 litrů. V seznamu příplatků jsou třeba zadní sedadla sklopná elektricky pouhým stisknutím tlačítka.

Automobilka se hodně chlubí hybridní verzí, ve které spolupracuje šestiválcové benzinové kompresorem přeplňované TSIčko o objemu tři litry s elektromotorem. Až do padesátky umí jet jenom na baterky, které jsou schované v kufru, ujede tak tři až čtyři kilometry. Když povolíte na plynu, umí jet setrvačností s vypnutým motorem i rychleji. Benziňák se takto vypíná a šetří palivo až do 169 km/h. Kromě bezhlučné jízdy do divadla zvládne taky tahání tříapůltunového přívěsu, stejně jako touaregy bez elektromotoru.

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Nechybí spousta dalších elektronických udělátek. Všechny třílitry mají třeba start&stop systém vypínající motor při stání. Šestiválcový benziňák 3.6 V6 FSI s přímým vstřikováním benzinu, výkonem 206 kW (280 k) a točivým momentem 360 Nm, který má tabulkovou spotřebu 9,9 l/100 km je společně s třílitrovým V6 TDI (176 kW/240 k, 550 Nm, 7,4 l/100 km) základem nabídky.

Obdivovaný desetiválec V10 TDI nahradil turbodiesel V8 TDI o výkonu 250 kW (340 k) a maximu točivého momentu na 800 newtonmetrech. Podle měření automobilky má vystačit s 9,1 litry nafty na 100 km.

Druhá generace touaregu dostala nový informační systém, sdružující ovládání navigace, rádia, topení a klimatizace a vůbec všeho, třeba i tempomatu. Na přístrojovce je tak minimum čudlíků a všechno ovládáte přes dotykový displej na středovém panelu. Je to elegantní řešení, ale třeba zapínat adaptivní tempomat ve stotřicítce na dálnici bude chtít asi víc cviku než klasické ovládání.

Kamery jsou po všech stranách. Když nevíte, jestli se prosmýknete úzkou ulicí s trčícími zadky aut, navolíte si speciální funkci Area View, díky které vidíte touarega z ptačí perspektivy a všechno kolem, kam přes vysoké boky nedokouknete. Ještě víc se to hodí offroadistům, kteří se mohou podívat, kam spadnou na druhé straně toho vysokého špičatého kopce, na který se právě vyškrábali (ti skalní se ale budou ošívat, že přijdou o moment překvapení, až se kapota propadne o dva metry dolů na druhou stranu).

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Touareg nepřestane běžného uživatele, který má SUV hlavně proto, aby mohl vyjíždět na chodník a nebál se zasněžené cesty, překvapovat a děsit. To třeba když máte se zařazenou jedničkou a z toho padáku musíte pustit brzdu a jen řídit. Touareg ho sám splazí šnečí rychlostí. První, co v terénu urazíte, je malé "lízátko" pod předním nárazníkem, lišta tvořící na stranách malé zástěrky před koly je při výjezdu z díry první na ráně.

Zajímavé je řešení pohonu všech kol. Touareg je opět permanentní čtyřkolka, která má samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Toto základní provedení pojmenovali klasicky 4Motion a bude stačit skoro všem kupcům. Řidič má na středovém tunelu otočný ovladač, kterým rozkazuje elektronickým systémům, aby se přizpůsobili jízdě v terénních podmínkách, aktivuje asistenta pro sjíždění svahů a přizpůsobuje charakteristiku řazení samočinné převodovky.

Kdo plánuje jezdit do terénu pořád a chystá se i na náročné výpravy, musí sáhnout po motoru V6 TDI 176kW a pořídit verzi s pohonem 4xMOTION (paket "Terrain Tech") se stoupavostí 45°. To "Xko" značí, že místo Torsenu dostane touareg rozdělovací převodovku doplněnou o redukční převodovky. A nechybí až stoprocentní uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Tuto výbavu mají všechny "staré" touaregy, u Volkswagenu ale zjistili, že tuhle výzbroj čistokrevných offroadů využívá úplné minimum uživatelů. A zkušenosti s novým touaregem ukazují, že dobře nastavený pohon spolupracující s ostatní elektronikou zvládne skoro jakýkoliv terén i ve verzi méně vyzbrojené pro jízdu v terénu. Hlavním předpokladem úspěchu jsou ale samozřejmě dobré pneumatiky.

Volkswagen Touareg

Další lahůdkou je příplatkový pneumatický podvozek. Nastavuje se v pěti stupních, v rozsahu třiceti centimetrů. Místo vzduchu tentokrát konstruktéři použili uzavřený okruh naplněný dusíkem. Podvozek má tři režimy odpružení a díky použití dusíku rychleji mění výšku a funguje stále (vzduchový při přehřátí odmítal pracovat, dokud nevychladl). Celý systém je také o dvacet kilo lehčí než u předchůdce. Touareg na ocelových pružinách přebrodí půl metru hlubokou vodu, se vzduchovým odpružením se odváží do 58 centimetrů.

Kdo se chystá jezdit s touaregem spíše po silnici, může objednat sportovní podvozek s tužšími tlumiči. K mání je i speciálně vyladěná varianta vzduchového odpružení s adaptivním vyrovnáváním náklonu. Ta má světlou výšku sníženou o 25 mm, zesílené stabilizátory, překalibrované elektronické řízení tlumičů v závislosti na natočení volantu a upravený program řídicí jednotky. Cena Volkswagenu Touareg začíná na 1 227 900 korunách za třílitrové TDI V6.

Tempomat, který umí popojíždět v koloně

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Automaticky zrychluje i brzdí, a umí auto i úplně zastavit. Prostor před vozidlem přitom sledují dva radarové senzory, jejichž paprsky s úhlem rozevření 40° mají dosah 200 metrů.

Na volné dálnici lze s adaptivním tempomatem ACC teoreticky zrychlit až na rychlost 250 km/h. Pokud se ve stejném jízdním pruhu pohybuje pomalejší vozidlo, přibrzdí systém automaticky, aby byl dodržen bezpečnostní odstup. Řidič si může tento odstup upravit ve čtyřech krocích a zároveň zvolit pro adaptivní tempomat jeden ze tří jízdních programů ("Standard"/"Comfort"/"Dynamic").

Pokud řidič na dálnici zapne směrovky, pak to systém rozpozná a akceleruje dynamičtěji s ohledem na vzadu jedoucí vozidla. Pokud však vpředu jedoucího vozidla brzdí až do úplného zastavení, touareg zastaví za ním. Pokračuje-li vpředu stojící vozidlo v jízdě během následujících tří sekund, pak ho adaptivní tempomat automaticky následuje díky funkci "stop&go".

Při delším stání může řidič stisknutím tlačítka "Resume" na volantu otevřít "časové okno" v délce 15 sekund, v němž se touareg automaticky rozjede podle vpředu jedoucího vozidla. Zejména v kolonách tak nevznikají zbytečné mezery mezi popojíždějícími vozidly.

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Elektrický Opel Corsa boduje 100kW nabíjením a skvěle vypadá

Opel Corsa-E rozšiřuje nabídku elektromobilů na českém trhu a jako první přijíždí na nové platformě francouzského...

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Test BMW X5 M50i: spojení každodennosti s divokostí. Ale nechybí tomu něco?

Premium Osmiválcová X5 je samozřejmě extrémní a drahé auto na pořízení i provoz. Je to ale také fantastický vůz s neobyčejně...

Honda Jazz: génius malého velkoprostoru má vždy unikátní hybrid

Honda, to je mainstreamová automobilka vyrábějící prémiové vozy. Z pohledu techniky to platí určitě: obdivuhodně...

Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!
Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!

Pro 30 z vás jsme si připravili 6 různých druhů příkrmů HiPP v BIO kvalitě. Těšit se můžete na masová i čistě zeleninová jídla.

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...