Nový Volkswagen Touareg: do bahna ve smokingu

  11:00
Tohle auto má v popelníku držák na cigaretu, klidně zapálenou. Odložíte si ji tam, až se budete chtít vyškrábat do kopce, do kterého byste po svých nevylezli a pak se přebrodit potokem. A takové je to ve Volkswagenu Touareg se vším: maximální pohodlí a servis pro posádku a zároveň nečekané terénní schopnosti. Jediným limitem je strach o sebe a auto.
Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg | foto: Volkswagen

Tak trochu to připomíná bahnění ve smokingu. Projede téměř neuvěřitelným terénem a vezme si na to elegantní sportovní oblek, který mu šili designéři pod vedením Waltera de Silvy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen Touareg
na obřím online portálu www.automodul.cz

Právě teď vstupuje nový volkswagen na trh, objednávat se dá ale už pár měsíců. "Doteď si nového touarega v České republice objednalo kolem 130 zákazníků," říká Vratislav Strašil, šéf značky VW na českém trhu.

Volkswagen Touareg

Byla to tehdy sláva, když Volkswagen vyrazil v roce 2002 do terénu s obrovským luxusním SUV. Touareg překvapil schopnostmi terénu. A k tomu se trefil do začátku teréňákové mánie. A tak se jich prodalo přes půl milionu. "Utáhl Boeing 747, vyšplhal se do rekordních 6086 metrů," vzpomíná šéf českého zastoupení koncernu VW Rudolf Javurek na prvního touarega. "A dvakrát vyhrál Rallye Dakar," dodává.

Teď přišlo na novou generaci. Ve Wolfsburgu postavili úplně nové auto, je do všech směrů kromě výšky větší a přesto o dva metráky lehčí. Pohotovostní hmotnost Touaregu V6 FSI je 2035 kg. Třeba karoserie z toho váží 398 kg.

"Nový touareg je na výběr se čtyřmi různými motory a vždycky má novou osmistupňovou převodovku. Volit můžete ze dvou druhů pohonu všech kol," vypočítává Michal Šesták, technický školitel volkswagenu a offroadista, který jezdí s touaregy třeba do Karpat.

"Nový touareg je o tři centimetry delší než ten předchozí," popisuje Šesták. Třeba na zadních sedadlech je ale oproti předchůdci o deset centimetrů víc místa, při minimální změně rozvoru. Nový - a o poznání pohlednější - touareg ubral jen v jediném rozměru: je o 17 mm nižší, stavitelům interiéru to ale nevadilo a stejně je uvnitř místa na hlavu víc.

Vepředu sedíte ve výrazně tvarovaných sedadlech, středový tunel se zúžil, takže máte i pocitově víc místa. Zadní sedadla - kde to ve "starém touaregu nebyla s místem pro kolena žádná velká sláva - jsou posuvná v rozmezí 16 centimetrů a mají měnitelný sklon opěradla. V závislosti na tom se mění objem kufru. Ten základní je 580 litrů, když vyrazíte na expedici ve dvou a sklopíte zadní sedačky, naložíte po střechu až 1642 litrů. V seznamu příplatků jsou třeba zadní sedadla sklopná elektricky pouhým stisknutím tlačítka.

Automobilka se hodně chlubí hybridní verzí, ve které spolupracuje šestiválcové benzinové kompresorem přeplňované TSIčko o objemu tři litry s elektromotorem. Až do padesátky umí jet jenom na baterky, které jsou schované v kufru, ujede tak tři až čtyři kilometry. Když povolíte na plynu, umí jet setrvačností s vypnutým motorem i rychleji. Benziňák se takto vypíná a šetří palivo až do 169 km/h. Kromě bezhlučné jízdy do divadla zvládne taky tahání tříapůltunového přívěsu, stejně jako touaregy bez elektromotoru.

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Nechybí spousta dalších elektronických udělátek. Všechny třílitry mají třeba start&stop systém vypínající motor při stání. Šestiválcový benziňák 3.6 V6 FSI s přímým vstřikováním benzinu, výkonem 206 kW (280 k) a točivým momentem 360 Nm, který má tabulkovou spotřebu 9,9 l/100 km je společně s třílitrovým V6 TDI (176 kW/240 k, 550 Nm, 7,4 l/100 km) základem nabídky.

Obdivovaný desetiválec V10 TDI nahradil turbodiesel V8 TDI o výkonu 250 kW (340 k) a maximu točivého momentu na 800 newtonmetrech. Podle měření automobilky má vystačit s 9,1 litry nafty na 100 km.

Druhá generace touaregu dostala nový informační systém, sdružující ovládání navigace, rádia, topení a klimatizace a vůbec všeho, třeba i tempomatu. Na přístrojovce je tak minimum čudlíků a všechno ovládáte přes dotykový displej na středovém panelu. Je to elegantní řešení, ale třeba zapínat adaptivní tempomat ve stotřicítce na dálnici bude chtít asi víc cviku než klasické ovládání.

Kamery jsou po všech stranách. Když nevíte, jestli se prosmýknete úzkou ulicí s trčícími zadky aut, navolíte si speciální funkci Area View, díky které vidíte touarega z ptačí perspektivy a všechno kolem, kam přes vysoké boky nedokouknete. Ještě víc se to hodí offroadistům, kteří se mohou podívat, kam spadnou na druhé straně toho vysokého špičatého kopce, na který se právě vyškrábali (ti skalní se ale budou ošívat, že přijdou o moment překvapení, až se kapota propadne o dva metry dolů na druhou stranu).

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Touareg nepřestane běžného uživatele, který má SUV hlavně proto, aby mohl vyjíždět na chodník a nebál se zasněžené cesty, překvapovat a děsit. To třeba když máte se zařazenou jedničkou a z toho padáku musíte pustit brzdu a jen řídit. Touareg ho sám splazí šnečí rychlostí. První, co v terénu urazíte, je malé "lízátko" pod předním nárazníkem, lišta tvořící na stranách malé zástěrky před koly je při výjezdu z díry první na ráně.

Zajímavé je řešení pohonu všech kol. Touareg je opět permanentní čtyřkolka, která má samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Toto základní provedení pojmenovali klasicky 4Motion a bude stačit skoro všem kupcům. Řidič má na středovém tunelu otočný ovladač, kterým rozkazuje elektronickým systémům, aby se přizpůsobili jízdě v terénních podmínkách, aktivuje asistenta pro sjíždění svahů a přizpůsobuje charakteristiku řazení samočinné převodovky.

Kdo plánuje jezdit do terénu pořád a chystá se i na náročné výpravy, musí sáhnout po motoru V6 TDI 176kW a pořídit verzi s pohonem 4xMOTION (paket "Terrain Tech") se stoupavostí 45°. To "Xko" značí, že místo Torsenu dostane touareg rozdělovací převodovku doplněnou o redukční převodovky. A nechybí až stoprocentní uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Tuto výbavu mají všechny "staré" touaregy, u Volkswagenu ale zjistili, že tuhle výzbroj čistokrevných offroadů využívá úplné minimum uživatelů. A zkušenosti s novým touaregem ukazují, že dobře nastavený pohon spolupracující s ostatní elektronikou zvládne skoro jakýkoliv terén i ve verzi méně vyzbrojené pro jízdu v terénu. Hlavním předpokladem úspěchu jsou ale samozřejmě dobré pneumatiky.

Volkswagen Touareg

Další lahůdkou je příplatkový pneumatický podvozek. Nastavuje se v pěti stupních, v rozsahu třiceti centimetrů. Místo vzduchu tentokrát konstruktéři použili uzavřený okruh naplněný dusíkem. Podvozek má tři režimy odpružení a díky použití dusíku rychleji mění výšku a funguje stále (vzduchový při přehřátí odmítal pracovat, dokud nevychladl). Celý systém je také o dvacet kilo lehčí než u předchůdce. Touareg na ocelových pružinách přebrodí půl metru hlubokou vodu, se vzduchovým odpružením se odváží do 58 centimetrů.

Kdo se chystá jezdit s touaregem spíše po silnici, může objednat sportovní podvozek s tužšími tlumiči. K mání je i speciálně vyladěná varianta vzduchového odpružení s adaptivním vyrovnáváním náklonu. Ta má světlou výšku sníženou o 25 mm, zesílené stabilizátory, překalibrované elektronické řízení tlumičů v závislosti na natočení volantu a upravený program řídicí jednotky. Cena Volkswagenu Touareg začíná na 1 227 900 korunách za třílitrové TDI V6.

Tempomat, který umí popojíždět v koloně

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Automaticky zrychluje i brzdí, a umí auto i úplně zastavit. Prostor před vozidlem přitom sledují dva radarové senzory, jejichž paprsky s úhlem rozevření 40° mají dosah 200 metrů.

Na volné dálnici lze s adaptivním tempomatem ACC teoreticky zrychlit až na rychlost 250 km/h. Pokud se ve stejném jízdním pruhu pohybuje pomalejší vozidlo, přibrzdí systém automaticky, aby byl dodržen bezpečnostní odstup. Řidič si může tento odstup upravit ve čtyřech krocích a zároveň zvolit pro adaptivní tempomat jeden ze tří jízdních programů ("Standard"/"Comfort"/"Dynamic").

Pokud řidič na dálnici zapne směrovky, pak to systém rozpozná a akceleruje dynamičtěji s ohledem na vzadu jedoucí vozidla. Pokud však vpředu jedoucího vozidla brzdí až do úplného zastavení, touareg zastaví za ním. Pokračuje-li vpředu stojící vozidlo v jízdě během následujících tří sekund, pak ho adaptivní tempomat automaticky následuje díky funkci "stop&go".

Při delším stání může řidič stisknutím tlačítka "Resume" na volantu otevřít "časové okno" v délce 15 sekund, v němž se touareg automaticky rozjede podle vpředu jedoucího vozidla. Zejména v kolonách tak nevznikají zbytečné mezery mezi popojíždějícími vozidly.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025