Nový motor pro octavii už má její bratranec: VW Golf 1,2 TSI

aktualizováno 
Dvanáct decilitrů objemu, do kterých cpe životodárný vzduch turbodmychadlo, umí zacvičit i s relativně velkým autem jako je VW Golf. Nový motor 1,2 TSI se vyrábí v Česku a začíná ho dostávat i Škoda Octavia.

Motor 1,2 TSI | foto: Volkswagen

První Volkswagen Golf GTI měl 110 koní (v Americe dokonce jen 90) a už za svého života se stal ikonou. Měl motor 1,6, frčel až stoosmdesátkou a z nuly na sto zrychlil za 9 sekund.

Dnes, po pěti generacích, nám to na sporťáka přijde málo. Dnešní golf uhání se srovnatelným stopětikoňovým motorem až stodevadesátkou a na stovce je za 10,6 sekundy, a to má prosím pod kapotou jedna-dvojku.

Volkswagen Golf šesté generaceVolkswagen Golf šesté generace

Čtyřválec vznikl ve spolupráci motorářů Volkswagenu a Škodovky. Nejmenší benziňák se dostává i do nabídky octavie, kde nahradí archivní atmosferickou jedna-šestku s podobným výkonem. Octavia 1,2 TSI právě vstupuje do prodeje, cena vozu v základní verzi Prima je 353 900 Kč.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW Golf můžete koupit
na www.automodul.cz

Golf je dražší, se stejným motorem vyjde na 420 800, za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG se připlácí padesát tisíc.

Základní výbava Trendline obsahuje mimo jiné čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, ESP, klimatizaci, rádio s CD-MP3 přehrávačem, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna vpředu a elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Malý silák

Nový motor, který kromě golfu dostává třeba i malé polo, vysvětluje v praxi, co znamená slovíčko "downsizing". To vezmete malý motor, ideální je, aby měl přímé vstřikování paliva (to pak můžete více srazit spotřebu) a osadíte ho turbodmychadlem, které z malého motůrku vyždíme překvapivé výkony.

Dvanáctistovka umí s 1233kilovým golfem pěkně zacvičit. Sto pět koní hbitě reaguje na sešlápnutí plynu a velmi razantně táhne. Motor je neskutečně pružný, zabere u nějakých čtrnácti set otáček a táhne plynule až na okraj červeného pole otáčkoměru, začínajícího číslem šest. Jako většině moderních turbomotorů Volkswagenu chybí i jedna-dvojce výkonová špička. Motoráři raději zvolili lineární charakteristiku. Dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka si s přeplňovaným čtyřválcem hezky notuje. Když nechcete závodit, "nalosujete" co nejvyšší převodový stupeň a o víc se nestaráte.

Motor 1,2 TSIMotor 1,2 TSI

Motor je hezky točivý, turboefekt, tedy prudký nárůst výkonu zapřičiněný roztáčejícím se dmychadlem, nezná. Další typický znak TSIček se projevuje na spotřebě. Motor je velmi citlivý na zacházení. Když posloucháte šipky, které vám na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem ukazují pravý okamžik pro přeřazení (většinou něco pod dvěma tisíci otáček) a řídíte defenzivně, jezdíte kolem sedmi litrů. Čím víc budete dovádět a šlapat na plyn, tím víc benzinu si přihne z nádrže. Normální jízda po městě znamená přibližně osmilitrovou spotřebu. Kdo se s motorem naučí spolupracovat a zvykne si na klidnou jízdu, mohl by se dostat pod šestilitrovou spotřebu, jak udává výrobce.

Ve dvoučlenném obsazení umí být Golf 1,2 TSI dravý. Když ho naložíte, poznáte to na dynamice, ale loudat se nebudete. Pofrčí i kriminálními rychlostmi, i ve stotřicítce umí svižně předjet, jen je třeba motor pořádně vytáčet.

Volkswagen Golf šesté generace

Tuhý, pohodlný

Golf je učebnicí karosařiny. I laik pozná, jak je karoserie dokonale tuhá a pevná. Lehký motor, který se vyrábí v motorárně v Mladé Boleslavi, nezatěžuje přední nápravu. I tak obratný golf s ním tedy zatáčí jak o život. Podvozek není tvrdý, umí si poradit s dírami i roletou na dálnici. A to měl exemplář, ve kterém jsme se svezli, příplatkový "sportovní podvozek", což obnáší větší kola, tužší tlumiče a o jeden a půl centimetru sníženou světlou výšku.

A rada na závěr: Po rychlé, nebo ostřejší jízdě nechte motor před zhasnutím oddychnout. Posledních pár kilometrů dojíždějte s lehkou nohou, nebo po rychlé jízdě po dálnici nechte motor chvíli běžet. V prodejně vám budou tvrdit, že to není třeba, pro životnost a namáhání motoru je to ale lepší.

VW Golf 1,2 TSI v číslech
motor benzinový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem 1197 ccm
max. výkon (kW/k) 77/105
max. točivý moment (Nm) 175
emisní třída/emise CO2 (g/km) Euro 5/134
převodovka šestistupňová manuální/7stupňová DSG
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1233/1790
maximální rychlost (km/h) 190
zrychlení 0-100 km/h )s) 10,9
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,1/4,9/5,7
základní cena 420 800 Kč

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Monstrózní chrám BMW X7. Je v něm místo pro chůvu i tajemníky

BMW X7

Je to opravdový obr, největší osobní BMW v historii. Model X7 je vlastně ekvivalentem ředitelské řady 7, ovšem v...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Skrytý život muže bez přátel. Niki Lauda měl jizvy na těle i na duši

Niki Lauda

V květnu odešla jedna z legend formule 1. Naposledy vydechl trojnásobný mistr světa Niki Lauda, jedinečný závodník,...

Najdete na iDNES.cz