Nové BMW řady 3: První test v ČR!

  16:47
Tvorba nové generace auta, které se už za svého života stalo kultem, znamenala pro automobilku z bavorské metropole našlapování na tenkém ledě. Jak neodradit skalní příznivce značky a zároveň dát novému autu tvář, která by více korespondovala se stylem nových modelů BMW?Nezapomeňte na FOTOGALERII
Nové BMW řady 3

Nové BMW řady 3

Každá nová generace jakéhokoliv auta, ať je z kteréhokoliv konce světa musí být lepší, hezčí, větší... čímž si na sebe BMW s předchozí trojkovou řadou "ušilo bič".

BMW řady 3 čtvrté generace, představené v roce 1998, považují mnozí za nejvyváženější auto posledního desetiletí. Překonat žijící legendu vyžaduje notnou dávku odvahy, sebevědomí a umu.

Vývojáři BMW se s nelehkým úkolem poprali víc než dobře.

Vše nejlepší

Ke třicátým narozeninám modelu s označením začínajícím trojkou si dalo BMW dárek. Nová trojka je vzhledově umírněnější než ostatní "bavoráci". Po svezení s šestiválcovým benzínovým třílitrem a čtyřválcovým dvoulitrem požírajícím naftu se vkrádá myšlenka, kam che BMW v podvozkové dokonalosti "zadokolek" zajít. I když se to zdálo nemožné, našli podvozkáři další příčku na škále dokonalosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW řady 3 můžete koupit na www.automodul.cz

Trojka však bohužel zůstává stále trojkou, ve které je sice místa pro čtyři, ve dvou "je to ale lepší". I když narostla do všech stran a o něco více se rozkročila (o 35 mm se zvětšil rozvor a o 29 mm rozchod), stále je BMW řada tři spíše vozem pro šlachovité sportovce konvenčních měr, než pro břicháče a dlouhány. Ostatně, asi tomu tak automobilka chce.

Nerada se fotí

Chrisi Bangleovi, nejznámějšímu to pánovi v celém automobilovém vesmíru, a jeho týmu se opět podařilo postavit auto, které je nevyfotitelné. Zmohutnění a nakynutí karoserie se dá z obrázků ještě "pochytit", základní tvary lze také alespoň přibližně vyčíst. Při setkání "face-to-face" (z očí do světel) ale zjistíte, že je trojka ale úplně jiná. Předek vypadá mnohem agresivněji, na zádi pak objevíte křivky, plochy a přechody, které dvourozměrná fotografie neodhalí. Za domácí úkol: Nastudovat umístění předních mlhovek a tvarování plochy hostící BMWledvinky a registrační značku. Aktivní prostudují tvarování zrcátek s výraznou dělící linií a styk tří ploch na rozích víka kufru se "strženou hranou".

Kdo si zamiloval nekonvenční vypouklé, promáčklé, vylomené, zalomené, zlomené... tvary a linie nových "bavoráků", si možná pomyslí, že Chris Bangle protentokrát notně zmírnil svůj rozlet. Tři prodané miliony předchozí generace ale nelze přejít a BMW musí uspokojit i zákazníky s usedlejšími představami o karoserii vozu.

Sportovní teorie a praxe

Do katalogů si automobilky píší ledacos, každá na svém novém autě hledá sportovního ducha, trojka je jedním z mála aut, u kterého toto označení nikoho nepřekvapí a připisuje si ho právem. Až se do auta celkem malými předními dveřmi usadíte a přizpůsobíte vše k "pilotáži", auto vás "sevře" a volantu se nebudete chtít pustit.

Co na tom, že středový panel už není natočený výhradně k řidiči, co na tom, že už vám v kapse nechřestí klíče a ocelové stádo budíte k životu mačkáním knoflíku na přístrojové desce. Na světě totiž existují ergonomové, a ti novou trojku postavili přesně kolem vás... alespoň vám to tak připadá. Subjektivně je rozsah nastavení v nové trojce větší než u předchůdkyně, o možnostech nastavení volantu i sedačky ve všech myslitelných směrech nemluvě.

Nové BMW řady 3 v číslech: Návrat do budoucnosti

I když se na vás příroda opravdu vyřádila, za volantem se usadíte bez větších problémů. Dvoumetrový čahoun na místě řidiče však už sedí "na doraz". Lahůdka v podobě pneumaticky seřiditelných bočnic, které obejmou těla řidiče a spolujezdce nechybí ani zde, stejně jako bederní opěrka seřiditelná ve čtyřech směrech.

Pokud nastupujete do auta s náručí plnou haraburdí, trojka vás tohoto zlozvyku brzo zbaví. Stejně jako u předchozí generace, považovali konstruktéři odkládací prostory za přežitek. Přibyly dva držáky nápojů pro pilota a spolujezdce, cestující vzadu se napijí před cestou. Kapsy v zadních dveřích jsou podle BMW také zbytečné, takže vás peněženka a mobil budou tlačit v kapse.

Kufr nabyl o dvacet litrů na konečných 460 decimetrů krychlových, které sklopením zadních dělených opěradel ještě narostou. Do kufru toho ale díky úzkému vstupu stejně moc nenacpete. Pokud si připlatíte za šuplík uchycený na stropě kufru, budete ve své trojce vozit už jen placaté věci. Nezbytnosti, na kterých trvá vyhláška, můžete schovat pod podlahu, kde díky "runflatovým" pneumatikám nepřekáží rezerva.

BMW řady 3 si však nekupujeme pro účely stěhování. Auto je možná podprůměrné nabídkou prostoru, úroveň jízdních vlastností přesahující chápání smrtelníků ji ale bohatě vyváží.

Pohon zadních kol aut z Mnichova budí respekt i neodolatelnou přitažlivost. Po pár kilometrech v nové trojce je nejistota tatam a požitek z řízeného přetáčivého rodea dělá hravého čaroděje silnic z každého řidiče.

Aktivní řízení
Elektronicky řízený variabilní převod řízení, závislý na rychlosti. V nízkých rychlostech systém snižuje počet otáček volantu, při vysokorychlostním cestování po dálnici je tomu naopak.

I při opravdu extrémních rychlostech je podvozek dokonale klidný a čitelný, je dokonale tuhý, nevyklepe ale z posádky duši.

Adrenalinovou kombinaci precizního ovládání (v případě šestiválců pod kapotou podpořené aktivním řízením), ideálního rozložení hmotností (50:50), dlouhatánského rozvoru s minimálním předním převisem a množství výkonu na zadních kolech si nakonec začne užívat každý.

Znalcům, kteří si předcházející typ osahali na vlastní kůži, pomůže srovnání. Jízdní vlastnosti "nové" = stará "trojka" vybavená sportovním tzv. M-paketem. Nová trojka je citelně klidnější i za extrémně vysokých rychlostí.

"Klidová rychlost" je posunuta někam k dvojnásobku zbytku konvenčního automobilového světa. Větší problémy má řidič s ukočírováním emocí, než auta. Bdí nad ním elektroničtí andělé DSC  a DTC. Nejsou to žádné citlivky, než si začnou protírat oči kontrolek, které na řidiče začnou pomrkávat, je třeba si hodně zahrávat se zákony silozpytu (fyziky). To, že významnému pomrkávání stabilizačních systémů rozumíte, můžete potvrdit zmáčknutím knoflíku na přístrojové desce, systémy se deaktivují a jízda do zatáčky dveřmi napřed může začít.

Najít hranici, ve kterém ruce pana Newtona začnou auto nemilosrdně odnášet ze zatáčky, vyžaduje pud sebezáchovy pilota kamikadze. Jedinými limitujícími faktory podvozku nové trojky je nedokonalost člověka, použité pneumatiky a dostatečně početné stádo schované pod kapotou.

Klid a zběsilost v srdci

První zákazníci budou vybírat ze čtyř motorů. Dvoulitrové čtyřválce, kterým chutná benzin i nafta a dva hořčíkové benzinové šestiválce s objemy 2,5 a tři litry. V rámci testu jsme si osahali dieselovou a nejadrenalinovější benzinovou variantu.

320d

Řadový čtyřválec vybavený systémem přímého vstřikovaní nafty commonrail se 120 kilowatty výkonu (163 koňmi) bojuje s vysokými nároky podvozku statečně. Dieseloví koně neúnavně táhnou už od nejnižších otáček, žádné výrazné "nakopnutí" spínajícího turbodmychadla ve chvíli, kdy to řidič nejméně potřebuje, se nekoná.

Motor sice nepatří zrovna k tichošlápkům, dává o sobě neustále vědět, zvuková kulisa je ale příjemně sportovní. S postupným srůstáním s autem ovšem řidič začíná přicházet na to, že sice patří k nejrychlejším na silnici, ale vůz má na víc. Točí motor k omezovači, a ten se jako každý spořádaný diesel odmění konstantní dodávkou točivého momentu, ovšem bez čitelného maxima.

330i

Poté řidič uzavře životní pojistku, začnou ho svrbět ruce a usedne do auta s označením 330i na víku kufru. Šestiválcové furioso burácí výfukem, řidič se neodváží byť jen pohledět na knoflík ovládající stabilizační systém a hurá na projížďku. Základní charakteristikou řadového šestiválce vybaveného variabilním časováním a zdvihem ventilů je jeho pružnost.

Bez odmlouvání umí jezdit jak pomalu a spořádaně, stejně jako s ručičkou otáčkoměru kmitající v pravé polovině stupnice. Líně se převalující písty se po sešlápnutí plynového pedálu rozzuří a vystřelí auto, v těch chvílích začínají řidiči splývat barvy okolní krajiny. Trojku v tu chvíli žene 190 kW, pneumatiky se musí vypořádat s 300 Newtonmetry kroutícího momentu.

Oba motory si notují s šestistupňovou manuální převodovkou. Po vzoru ostatní nových BMW má vcelku dlouhé dráhy, má ale dostatečně přesný a tuhý chod. Hodně dlouhá je také její hlavice. Převodovky jsou příjemně odstupňované, v případě třílitru se pětka a šestka víceméně překrývají.

Časy se mění

Leckterá automobilka by z výroby stávajícího BMW řady 3 "žila" ještě možná několik let, koloběh modelů je však neúprosný a ostatní sourozenci z Mnichova jsou natolik odlišní, že na novou generaci muselo dojít. Stará trojka si ještě důchod nezaslouží, nová je ale o krok dál.

Pro nové BMW řady 3 vyrazí první zájemci v březnu. Kombík, verze 4x4  a další motory (318i, 330d, 318d) přibudou na podzim.

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.