Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

První svezení: Nová Škoda Fabia má perfektní podvozek

Exkluzivně   8:00
Fabia je jeden z nejdůležitějších modelů Škodovky, za 15 let jich ve dvou generacích prodali 3,5 milionu. Vždy patřila mezi nejlépe jezdící malé vozy, aspoň co do podvozku. V Česku musela a uměla splnit roli rodinného auta a i ta nová pro to má dobré předpoklady. A podvozek se povedl.

Už jste slyšeli někdy o XDS? Skvělý vynález. Vzpomínáte, jak jste jako malí caparti vybírali zatáčky kolem lampy? Stačilo se jí při běhu chytit a zatočili jste se kolem ní jako nic. Podobný princip využívá tato elektronická funkce. XDS v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo, a zvýší tak ochotu auta zatáčet. Simuluje tak funkci samosvorného diferenciálu. Přibrzděním vnitřního kola dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Fabia se tak ochotněji stočí a vykrouží oblouk se suverenitou a dravostí.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Znalci upozorní, že to měla už předchozí fabia v dravé verzi RS. Jenže tam fungovala až v extrémních situacích, přesněji při příčném zrychlení (přetížení) 0,6 G a to už je pěkně dravá jízda. A navíc jen při jízdě pod plynem. V nové fabii pomůže i mamince, co jede pro dítě do školky. Provedení XDS+ totiž funguje už při 0,15 G a i při brzdění a zpomalování motorem. 

Na exkluzivní akci pro vybraná světová média jsme se zatím s lehce maskovanými fabiemi třetí generace svezli jen zhruba čtyřicet kilometrů, ale ani při dravé jízdě po parádně zakroucených silničkách v německých lesích kousek za Rozvadovem se nám nepodařilo ji dostat do úzkých. Nechá si líbit ostré nájezdy do zatáčky i předčasné zrychlování v oblouku. Nedotáčivost vlastní autům s motorem vepředu a pohonem předních kol (dnes nejtypičtější koncepce malých aut) je potlačena na minimum. Auto je poddajné, ale ne rozbředle měkké.

A není to jen elektronikou, podvozek je prostě naladěný špičkově. Auto je suverénní, klidné a skvěle ovladatelné. Stabilizační systém ESP, který dnes mají nová auta povinný, nezasáhl ani jednou. A XDS je právě jeho součástí. Vlastně to je jen pár řádků navíc, které do jeho softwaru připíše programátor. Nestojí to vlastně nic. A jedna pikantnost navrch: větší a dražší Škoda Octavia má XDS jen v ostré verzi RS. Třetí generace fabie ho má mít vždy v základní výbavě.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Elektromechanický posilovač řízení s elektromotorem umístěným na sloupku funguje dobře (předchůdkyně měly elektrohydraulický posilovač). Řízení je rychlé, pevné a jisté. Fabia oproti předchůdkyni zhubla, základní provedení váží pod tunu (přesně 980 kilogramů), ale má tužší a pevnější karoserii. To se projeví i za jízdy. Auto tak jede hezky zlehka. Ochotně mění směr, ale na dálnici nepovlává. Bez možnosti přímého srovnání si troufám tvrdit, že jezdí lépe než větší a dražší rapid.

Konkurenti fabie

  • Hyundai i20
  • Kia Rio
  • Peugeot 208
  • Renault Clio
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo
  • Fiat Punto
  • Opel Corsa
  • Mazda 2
  • Toyota Yaris
  • Citroën C3
  • Ford Fiesta

Fabia je v zatáčkách suverenní. A to se podvozkáři škodovky při ladění fabie rozhodli dát podvozku měkké ladění. I na druhých největších šestnáctipalcových ráfcích je pohodlná, díry s přehledem odtlumí. 

Auto nerozhodí ani nerovnost v zatáčce, kola na silnici pevně udrží tlumiče dobře sladěné s pružinami a posádka si libuje nad komfortem. Lehké hliníkové motory nezatěžují přední nápravu, auto je tak obratné a zlehka zatáčí.

Skvělé je také odhlučnění, i v dálničním kalupu se posádka baví nezvýšenými hlasy. Jízdou nová Fabia působí jako o dost větší a dražší auto.

Udělá dojem

Začíná to hned při nástupu. Z kabiny si hlavně odnesete pocit festovnosti. Už zavření nebývale tlustých dveří doprovodí tlumené klapnutí jako u auta za milion. Plasty v interiéru jsou sice už bez výjimky tvrdé, ale to už je dnes v této kategorii standard.

Auto na pohled působí mnohem mohutnějším a dospělejším autem. Konkurenti většinou vyznávají hravost nebo roztomilost, fabia ctí důstojnost. Oproti předchůdkyni je dokonce o kousíček (8 milimetrů) kratší. Ale pořádně se rozkročila do stran a snížila střechu.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním
Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Kabina je však o něco větší. O devět centimetrů, které nabrala zvenčí do šířky, se ovšem místo pro ramena uvnitř nezvětšilo. Za tak velký nárůst mohou velké kliky přesahující o nějaký centimetr obrys karoserie (měří se šířka bez zrcátek). Uvnitř je více místa o osm milimetrů do délky a 21 mm do šířky. Ale v kabině je místa dost.

Přední cestující jsou, jak je dnes z důvodu ochrany při bočním nárazu zvykem, posunuti více ke středu vozu. Od dveří tak mají relativně hodně místa a sedí blíže středovému tunelu. Některé postavy v určitých polohách za volantem tlačí středový tunel do kolena. Na zadní sedadla se dospělý usadí bez uskromňování, dveře jsou velké a otevírají se ve velkém úhlu.

Z auta je velmi dobrý výhled, šofér by možná chtěl na první usazení sedět o něco níže, ale zvykne si rychle.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Systém Mirror Link umožňuje „zrcadlit“ displej mobilního telefonu na obrazovce multimediálního centra na přístrojovce.

Fabia dostala moderní výbavu: multimediální centrum, startování tlačítkem, celoplošné prosklení střechy nebo chytrou krabičku smart gate připojenou k řídící jednotce, kterou si spárujete přes wi-fi s telefonem a můžete analyzovat jízdní data a sledovat různé údaje o autě. V základních výbavách má být ale jen příprava na autorádio.

Chytře je řešen kryt kufru, který lze umístit také o něco níže, asi do půlky výšky zavazadlového prostoru, a rozdělit ho tak na dvě patra. Když povezete více nákladu, můžete plato zasunout za zadní opěradla. Kufr je dobře přístupný a 330 litrů základního objemu je na svou třídu rekordních (maximum je 1 510 litrů).

Skelet nové Škody Fabie

Nové motory

Fabia je zcela nové auto s úplně novou elektrickou sítí, výbavou i technikou. Zbrusu nové jsou i motory splňující od září platící novou ekonormu Euro 6. Jsou v motorovém prostoru skloněné směrem vzad (o 12 stupňů, u předchůdkyně o 10 stupňů vpřed) a výfuk mají na zadní straně. Benzinové motory i převodovky pro ně (pěti a šestistupňový manuál a automat DSG) vyrábí Škoda v Česku. Všechny motory mají rozvody poháněné řemenem, to by mělo odstranit bolest starších motorů TSI, které měly řetěz.

Vyzkoušeli jsme na chvilku dva agregáty: turbodiesel 1,4 s výkonem 77kW a nejslabší přeplňovaný benzinový čtyřválec TSI (1,2/66 kW). Základním motorem bude atmosferický tříválec 1,0 MPI s výkonem 44 nebo 55 kW, Škoda čeká, že bude tvořit asi třetinu prodejů.

Čtyřválcová zážehová jedna-dvojka je na normální ježdění akorát. Fabia naložená třemi lidmi už moc zrychlovat a předjíždět nechce, ale nebezpečně loudavá není. Motor má hodně vyhlazenou charakteristiku, k dravosti ho nepovzbudí ani dlouhé zpřevodování pětistupňové převodovky.

Nejvýkonnější provedení s 81 kilowatty už má lepší říz a šestistupňovou manuální převodovku (jako jediná fabia). Jen pro srovnání: škodováci prý naměřili tomuto motoru lepší čas z nuly na stovku než u končící Fabie RS. Ale má nižší maximálku.

Nový naftový tříválec 1,4 vyrobený z hliníku má oproti benzinovému motoru o trochu hrubší chod, větší pružnost zaručuje vyšší točivý moment. Na bezstarostnou jízdu je parádní, tříválcové staccato slyšíte jen v opravdu výjimečných případech. Naftový tříválec bude k mání ve třech výkonových verzích s 55, 66 a 77 kilowatty. Liší se softwarem a použitým turbodmychadlem, dvě slabší provedení mají stejné, nejvýkonnější jiné.

Začátek prodeje nové škodovky je naplánovaný na půlku listopadu. Fabia nejprve odstartuje s kratší hatchbackovou verzí. Kombík, ze kterého jsou nadšeni všichni, kdo ho zatím viděli, se poprvé ukáže na autosalonu v Paříži za měsíc. Do prodeje dorazí prodloužená varianta pravděpodobně po novém roce.

Provedení RS zatím není v plánu, ale pokud se životní cyklus nové fabie o něco prodlouží, o čemž se teď rozhoduje, mohlo by vzniknout. Snad s motorem 1,4 s výkonem 110 kW a se systémem vypínání poloviny válců při provozu v nízké zátěži. Kdo bude chtít sportovněji působící fabii, může zvolit provedení Monte Carlo, které by mělo dorazit v dohledné době.

Ceny jsou podle informací iDNES.cz už víceméně stanovené, ladí se jen poslední detaily sestavy výbav. Oficiální ceník Škodovka představí podle všeho také v Paříži.

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Lahůdka pro gurmány. Cayman GT4 RS je takřka závodní auto milující okresky

Premium Definic sportovního auta je bezpočet. Snad každý, kdo rád řídí, má nějakou svou. Pak ovšem v té záplavě nejrůznějších...

Tiše pluje krajinou. „Esko“ od Mercedesu je špička mezi elektromobily

Premium EQS pro Mercedes znamená hodně – byl to první model postavený na jeho zbrusu nové elektrické platformě. Teď na ní...

V bondovské edici Land Roveru Defender V8 se budete cítit jako agent 007

Premium Líbil by se vám černý Mercedes třídy G s osmiválcem, ale bojíte se, že si vás pak lidé budou plést s nějakým pochybným...

Stáda krav, robustnost a rychlost. RAM 1500 Limited nese duch Ameriky

Premium Jestli pijete pivo zásadně po tuplácích, vaše oblíbené zvířátko je hroch a v mládí jste toužili stát se řidičem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...