První svezení: Nová Škoda Fabia má perfektní podvozek

Exkluzivně   8:00aktualizováno  8:00
Fabia je jeden z nejdůležitějších modelů Škodovky, za 15 let jich ve dvou generacích prodali 3,5 milionu. Vždy patřila mezi nejlépe jezdící malé vozy, aspoň co do podvozku. V Česku musela a uměla splnit roli rodinného auta a i ta nová pro to má dobré předpoklady. A podvozek se povedl.

Už jste slyšeli někdy o XDS? Skvělý vynález. Vzpomínáte, jak jste jako malí caparti vybírali zatáčky kolem lampy? Stačilo se jí při běhu chytit a zatočili jste se kolem ní jako nic. Podobný princip využívá tato elektronická funkce. XDS v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo, a zvýší tak ochotu auta zatáčet. Simuluje tak funkci samosvorného diferenciálu. Přibrzděním vnitřního kola dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Fabia se tak ochotněji stočí a vykrouží oblouk se suverenitou a dravostí.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Znalci upozorní, že to měla už předchozí fabia v dravé verzi RS. Jenže tam fungovala až v extrémních situacích, přesněji při příčném zrychlení (přetížení) 0,6 G a to už je pěkně dravá jízda. A navíc jen při jízdě pod plynem. V nové fabii pomůže i mamince, co jede pro dítě do školky. Provedení XDS+ totiž funguje už při 0,15 G a i při brzdění a zpomalování motorem. 

Na exkluzivní akci pro vybraná světová média jsme se zatím s lehce maskovanými fabiemi třetí generace svezli jen zhruba čtyřicet kilometrů, ale ani při dravé jízdě po parádně zakroucených silničkách v německých lesích kousek za Rozvadovem se nám nepodařilo ji dostat do úzkých. Nechá si líbit ostré nájezdy do zatáčky i předčasné zrychlování v oblouku. Nedotáčivost vlastní autům s motorem vepředu a pohonem předních kol (dnes nejtypičtější koncepce malých aut) je potlačena na minimum. Auto je poddajné, ale ne rozbředle měkké.

A není to jen elektronikou, podvozek je prostě naladěný špičkově. Auto je suverénní, klidné a skvěle ovladatelné. Stabilizační systém ESP, který dnes mají nová auta povinný, nezasáhl ani jednou. A XDS je právě jeho součástí. Vlastně to je jen pár řádků navíc, které do jeho softwaru připíše programátor. Nestojí to vlastně nic. A jedna pikantnost navrch: větší a dražší Škoda Octavia má XDS jen v ostré verzi RS. Třetí generace fabie ho má mít vždy v základní výbavě.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Elektromechanický posilovač řízení s elektromotorem umístěným na sloupku funguje dobře (předchůdkyně měly elektrohydraulický posilovač). Řízení je rychlé, pevné a jisté. Fabia oproti předchůdkyni zhubla, základní provedení váží pod tunu (přesně 980 kilogramů), ale má tužší a pevnější karoserii. To se projeví i za jízdy. Auto tak jede hezky zlehka. Ochotně mění směr, ale na dálnici nepovlává. Bez možnosti přímého srovnání si troufám tvrdit, že jezdí lépe než větší a dražší rapid.

Konkurenti fabie

  • Hyundai i20
  • Kia Rio
  • Peugeot 208
  • Renault Clio
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo
  • Fiat Punto
  • Opel Corsa
  • Mazda 2
  • Toyota Yaris
  • Citroën C3
  • Ford Fiesta

Fabia je v zatáčkách suverenní. A to se podvozkáři škodovky při ladění fabie rozhodli dát podvozku měkké ladění. I na druhých největších šestnáctipalcových ráfcích je pohodlná, díry s přehledem odtlumí. 

Auto nerozhodí ani nerovnost v zatáčce, kola na silnici pevně udrží tlumiče dobře sladěné s pružinami a posádka si libuje nad komfortem. Lehké hliníkové motory nezatěžují přední nápravu, auto je tak obratné a zlehka zatáčí.

Skvělé je také odhlučnění, i v dálničním kalupu se posádka baví nezvýšenými hlasy. Jízdou nová Fabia působí jako o dost větší a dražší auto.

Udělá dojem

Začíná to hned při nástupu. Z kabiny si hlavně odnesete pocit festovnosti. Už zavření nebývale tlustých dveří doprovodí tlumené klapnutí jako u auta za milion. Plasty v interiéru jsou sice už bez výjimky tvrdé, ale to už je dnes v této kategorii standard.

Auto na pohled působí mnohem mohutnějším a dospělejším autem. Konkurenti většinou vyznávají hravost nebo roztomilost, fabia ctí důstojnost. Oproti předchůdkyni je dokonce o kousíček (8 milimetrů) kratší. Ale pořádně se rozkročila do stran a snížila střechu.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním
Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Kabina je však o něco větší. O devět centimetrů, které nabrala zvenčí do šířky, se ovšem místo pro ramena uvnitř nezvětšilo. Za tak velký nárůst mohou velké kliky přesahující o nějaký centimetr obrys karoserie (měří se šířka bez zrcátek). Uvnitř je více místa o osm milimetrů do délky a 21 mm do šířky. Ale v kabině je místa dost.

Přední cestující jsou, jak je dnes z důvodu ochrany při bočním nárazu zvykem, posunuti více ke středu vozu. Od dveří tak mají relativně hodně místa a sedí blíže středovému tunelu. Některé postavy v určitých polohách za volantem tlačí středový tunel do kolena. Na zadní sedadla se dospělý usadí bez uskromňování, dveře jsou velké a otevírají se ve velkém úhlu.

Z auta je velmi dobrý výhled, šofér by možná chtěl na první usazení sedět o něco níže, ale zvykne si rychle.

Nová Škoda Fabia s lehkým maskováním

Systém Mirror Link umožňuje „zrcadlit“ displej mobilního telefonu na obrazovce multimediálního centra na přístrojovce.

Fabia dostala moderní výbavu: multimediální centrum, startování tlačítkem, celoplošné prosklení střechy nebo chytrou krabičku smart gate připojenou k řídící jednotce, kterou si spárujete přes wi-fi s telefonem a můžete analyzovat jízdní data a sledovat různé údaje o autě. V základních výbavách má být ale jen příprava na autorádio.

Chytře je řešen kryt kufru, který lze umístit také o něco níže, asi do půlky výšky zavazadlového prostoru, a rozdělit ho tak na dvě patra. Když povezete více nákladu, můžete plato zasunout za zadní opěradla. Kufr je dobře přístupný a 330 litrů základního objemu je na svou třídu rekordních (maximum je 1 510 litrů).

Skelet nové Škody Fabie

Nové motory

Fabia je zcela nové auto s úplně novou elektrickou sítí, výbavou i technikou. Zbrusu nové jsou i motory splňující od září platící novou ekonormu Euro 6. Jsou v motorovém prostoru skloněné směrem vzad (o 12 stupňů, u předchůdkyně o 10 stupňů vpřed) a výfuk mají na zadní straně. Benzinové motory i převodovky pro ně (pěti a šestistupňový manuál a automat DSG) vyrábí Škoda v Česku. Všechny motory mají rozvody poháněné řemenem, to by mělo odstranit bolest starších motorů TSI, které měly řetěz.

Fotogalerie

Vyzkoušeli jsme na chvilku dva agregáty: turbodiesel 1,4 s výkonem 77kW a nejslabší přeplňovaný benzinový čtyřválec TSI (1,2/66 kW). Základním motorem bude atmosferický tříválec 1,0 MPI s výkonem 44 nebo 55 kW, Škoda čeká, že bude tvořit asi třetinu prodejů.

Čtyřválcová zážehová jedna-dvojka je na normální ježdění akorát. Fabia naložená třemi lidmi už moc zrychlovat a předjíždět nechce, ale nebezpečně loudavá není. Motor má hodně vyhlazenou charakteristiku, k dravosti ho nepovzbudí ani dlouhé zpřevodování pětistupňové převodovky.

Nejvýkonnější provedení s 81 kilowatty už má lepší říz a šestistupňovou manuální převodovku (jako jediná fabia). Jen pro srovnání: škodováci prý naměřili tomuto motoru lepší čas z nuly na stovku než u končící Fabie RS. Ale má nižší maximálku.

Nový naftový tříválec 1,4 vyrobený z hliníku má oproti benzinovému motoru o trochu hrubší chod, větší pružnost zaručuje vyšší točivý moment. Na bezstarostnou jízdu je parádní, tříválcové staccato slyšíte jen v opravdu výjimečných případech. Naftový tříválec bude k mání ve třech výkonových verzích s 55, 66 a 77 kilowatty. Liší se softwarem a použitým turbodmychadlem, dvě slabší provedení mají stejné, nejvýkonnější jiné.

Začátek prodeje nové škodovky je naplánovaný na půlku listopadu. Fabia nejprve odstartuje s kratší hatchbackovou verzí. Kombík, ze kterého jsou nadšeni všichni, kdo ho zatím viděli, se poprvé ukáže na autosalonu v Paříži za měsíc. Do prodeje dorazí prodloužená varianta pravděpodobně po novém roce.

Provedení RS zatím není v plánu, ale pokud se životní cyklus nové fabie o něco prodlouží, o čemž se teď rozhoduje, mohlo by vzniknout. Snad s motorem 1,4 s výkonem 110 kW a se systémem vypínání poloviny válců při provozu v nízké zátěži. Kdo bude chtít sportovněji působící fabii, může zvolit provedení Monte Carlo, které by mělo dorazit v dohledné době.

Ceny jsou podle informací iDNES.cz už víceméně stanovené, ladí se jen poslední detaily sestavy výbav. Oficiální ceník Škodovka představí podle všeho také v Paříži.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Tatra T815 AD20 bič
Tatra T815 AD20 bič

r.v. 1990, naj. 0 km, diesel
1 208 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz