Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

aktualizováno 
Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.

Nissan Qashqai | foto: Nissan

V roce 2007 se Nissan postaral o revoluci, když přišel s první generací modelu Qashqai. Tím odstartovala vlna masové obliby kompaktních crossoverů, která po deseti letech neopadá. A Nissan je stále jedničkou tohoto segmentu, přičemž jeho prodeje neustále rostou.

Usnout na vavřínech by ale bylo lehké, proto si japonská značka dala za cíl provést na qashqai co nejvíce změn – nenápadných i dobře viditelných. Maska chladiče nyní zasahuje hluboko do předního nárazníku a kruhové mlhovky ustoupily nízkým podlouhlým. Nad nimi se nacházejí falešné nasávací otvory, pod nimi zase fešné lízátko předního nárazníku. Celkově vzato ubylo chromu i nelakovaných plastů a přibylo ostrých linek. Nissan tento styl nazývá „Premium Dynamism“.

Nissan Qashqai

Štítek v masce chladiče u vyšších výbav ukrývá radar, který však u qashqaie slouží jen pro systém nouzového brzdění. Adaptivní tempomat tento model prozatím, na rozdíl od mnoha konkurentů, v žádné z verzí nenabízí. Další technickou novinkou je rozšíření výbavy o natáčení světel do zatáček a automatické přepínání dálkových lamp u LED světlometů. Došlo i na nenápadné úpravy – přední směrovky jsou nyní větší a lépe viditelné, spára kolem kapoty motoru je zase v zájmu zlepšení aerodynamiky užší než dosud.

Nissan Qashqai

Kufr je s objemem 439 litrů průměrně prostorný, mnozí konkurenti (Peugeot 3008, Škoda Karoq) mají výrazně větší; naopak Opel Mokka nebo Fiat 500X zase podstatně menší.

Zezadu se modernizovaná verze prozradí výraznější grafikou koncových světel, která navíc dostala výstupky snižující aerodynamický odpor. Dlouhou prutovou anténu na střeše nahrazuje „ploutev“, jak to známe z vozů BMW již více než 15 let. Vyšší výbavy jsou kromě toho také ozdobeny stříbrnými lištami ve spodní části nárazníku.

Podobně komplexní jsou úpravy interiéru. Rozhodně nelze přehlédnout nový, sportovně tvarovaný volant se zploštělým spodkem a tenčím středem i paprsky. Poprvé se představil v nové generaci micry a přináší lepší pohled na přístroje, intuitivnější ovládání tlačítek a díky tlustšímu věnci pevnější úchop.

Naopak nejspíš jen uživatelé stávajícího modelu zaznamenají komfortnější výplně sedadel nebo čistší zvuk Bluetooth hands-free. Co pak automobilka z novinek sama příliš nezdůrazňuje, jsou výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a automatický dojezd pro elektrické stahování u všech čtyř oken.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Nabídka asistenčních systému se rozšiřuje o pomocníka, který při vycouvání z řady aut varuje před vozy projíždějícími okolo. Začátkem příštího roku se pak objeví i balíček ProPilot, který díky kombinaci udržování v jízdním pruhu, adaptivního tempomatu a asistentu pro jízdu v kolonách zajistí autonomní ovládání vozu na víceproudých komunikacích.

Multimediální výbava je již nyní standardně bohatší o příjem digitálního rozhlasového vysílání DAB a vylepšené ovládání dotykového displeje, v nejvyšších verzích pak také o audiosoustavu Bose s osmi reproduktory. V příštím roce navíc přibudou rozhraní pro spojení s chytrým telefonem – Android Auto a Apple CarPlay.

„Kaškaj“ také po faceliftu podražil, základní cena je tak nově 457 tisíc. Mezi konkurenty však stále patří k těm levnějším vozům, s dobrým poměrem cena/výkon.

Na vrchol modelové palety se pak řadí nová výbava Tekna+. Ta kromě již zmíněného audia Bose obsahuje mimo jiné také čalounění kůží Nappa s efektním 3D prošíváním nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí a pneumatickou bederní opěrkou. Zvenčí se odlišuje stříbrnými střešními ližinami a kryty zrcátek.

Nissan zapracoval i na jízdním projevu. Nová konstrukce krytu pod motorem zmenšuje turbulence, což prospívá aerodynamickému odporu i hluku od podvozku. Přibylo také protihlukové pěny v předních dveřích a podbězích zadních kol, vzadu jsou silnější skla v oknech a přední dveře mají tlustší těsnění. Společně s překalibrováním řídicí jednotky naftového motoru je výsledkem všeobecně nižší úroveň hluku za jízdy.

Komfortu tlumení nerovností svědčí změkčení pružin o pět až osm procent (dle konkrétní motorizace), které je na poli ovladatelnosti kompenzováno přitvrzením předního stabilizátoru o 16 %. Qashqai si navíc zachovává systém Active Ride Control, který nenápadným přibrzďováním předních či zadních kol kompenzuje podélné kolébání karoserie, i dvouplášťové tlumiče. Vylepšený nissan tedy o kousek lépe překonává nerovnosti a tím dotváří svůj charakter. Nijak nesvádí k agresivní jízdě, a když přeženete rychlost nájezdu do zatáčky, odvděčí se vám výmluvnou nedotáčivostí. S takovým charakterem ostatně ladí i novinka v podobě nasazení dynamického tlumiče na tyči řízení, který má za úkol potlačit přenos vibrací k rukám řidiče.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Až po toto místo vyznívá modernizace qashqaie jako jednoznačný posun vpřed, v případě nabídky motorů se ale nic takového konstatovat nedá. Výběr je stejný jako dosud, namíchaný více podle globálních statistik a konstrukčních možností než podle potřeb a přestav českých zákazníků.

Fotogalerie

Čtyřkolku tak získáte jedině jako diesel 1.6 dCi (96 kW) s manuálem, automat je výhradně bezestupňové CVT (Nissan jej označuje jako Xtronic) a na straně benzinových motorů čekají podprůměrné čtyřválce.

Základní 1.2 DIG-T (85 kW) není ani zdaleka tak dynamický jako konkurenční crossovery s podobně výkonnými turbomotory a vrcholný 1.6 DIG-T (120 kW) se snaží letargické reakce na plyn kompenzovat alespoň nízkou reálnou spotřebou. Mnohem lepší volbu tak představují osvědčené diesely 1.5 dCi a 1.6 dCi, ani silnější z nich ale nedělá z qashqaie kdovíjak svižné auto.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

ANALÝZA: Mezi nejprodávanější auta Evropy se derou nové modely

V první polovině letošního roku došlo u řady značek ke změně na prvním místě žebříčku nejprodávanějších automobilů....

Budoucnost je tady. Auto jsme odemkli mobilem, displeje nahradily zrcátka

V nabídce elektromobilu Audi e-Tron najdeme i hodně zajímavou příplatkovou výbavu. Vyzkoušeli jsme variantu, u které...

Holka do nepohody a hvězda firemních parkovišť. Astra je nová, ale tají to

Astra nikdy nebyla a nebude sexbomba, po které každý živočišně touží. Jenže takové manekýny bývají často v reálné...

Premium

TEST: Pravidlo zipu je v Česku povinné. Dodržují ho čeští řidiči?

Už dlouho u nás platí pravidlo, které jasně určuje způsob řazení aut do průběžného pruhu v případě, že souběžný pruh...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz